Honda má 700 víťazstiev cestných motocyklov

Streda, 02 september 2015

Značka Honda zaznamenala 700. víťazstvo svojich motocyklov v pretekoch majstrovstiev sveta cestných motocyklov. O toto jubilejné sa postaral španielsky jazdec Marc Marquez v triede MotoGP začiatkom augusta na Veľkej cene USA na okruhu Indianopolis.

1 Indianapolis - 700. vítazstvo
Marc Marquez (vpravo) získal s Hondou na VC USA v pretekoch majstrovstiev sveta cestných motocyklov 700. víťazstvo. Na snímke vľavo je Dani Pedrosa, druhý jazdec továrenskej Hondy, ktorý na okruhu v Indianopolise skončil na štvrtom mieste.

Od prvého víťazstva na Veľkej cene Španielska v roku 1961, o ktoré sa postaral austrálsky jazdec Tom Phillis s Hondou RC 143 v triede do 125 cm³, dosiahla Honda 700 víťazstiev v rôznych triedach na veľkých cenách. Predposledné 699. získal pre Hondu 9. augusta tohto roku 18-ročný belgický jazdec Livio Loi v triede Moto3 za dosť kurióznych okolností.

Na začiatku pretekov triedy Moto3 kropil trať okruhu Veľkej ceny USA v Indianopolise ľahký dážď a väčšina jazdcov zvolila pneumatiky do mokra. Mladý belgický jazdec zariskoval a odštartoval na pneumatikách na suchú dráhu. A vyplatilo sa mu to, pretože ostatní jazdci museli po krátkom čase do boxov a Loi si stabilným tempom došiel pre svoj prvý titul, ktorým značku Honda priblížil k hranici 700 víťazstiev.

Na rovnakých pretekoch v Indianopolise zvíťazil potom v triede MotoGP ešte Marc Marquez a získal pre Hondu ďalšie, v poradí už 700. víťazstvo na pretekoch veľkých cien.

Všetko sa to začalo v roku 1954, kedy zakladateľ značky Soichiro Honda oznámil vstup do najvýznamnejších motocyklových pretekov tých čias – Isle of Man TT na britskom ostrove Man. Cieľom Soichiro Hondu bolo splniť si dávny sen a doviesť značku na výslnie – na špičkovú svetovú úroveň.

Po piatich rokoch vývoja pretekárskeho stroja sa Honda stala prvým japonským výrobcom motocyklov, ktorý štartoval na Isle of Man TT a o rok neskôr, v roku 1960 vstúpila v triedach 125 cm3 a 250 cm3 do seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov. V roku 1961 potom Tom Phillis zvíťazil na prvých pretekoch sezóny, na Veľkej cene Španielska. To bol prvý krok značky Honda k jej 700 víťazstvám.

2 Tím Repsol MotoGP
Veľká radosť v tíme Repsol Honda po víťazstve Marca Marqueza na Veľkej cene USA

Honda v roku 1962 vstúpila aj do kategórií 50 a 350 cm3, v roku 1966 aj do kategórie 500 cm3 a v rovnakom roku získala majstrovský titul vo všetkých piatich kategóriách hodnotených v majstrovstvách sveta. Pre značku Honda bola účasť v motoristickom športe "laboratóriom na kolesách" a nové technológie vyvinuté v bojoch o majstrovské tituly sa začali objavovať aj na produkčných motocykloch a dopyt po nich výrazne stúpol.

Na konci sezóny 1967 Honda účasť svojho továrenského tímu v pretekoch majstrovstiev sveta na 11 rokov prerušila. V tom čase už mala na svojom konte 138 víťazstiev na veľkých cenách. Na svetové trate sa znovu vrátila v roku 1979.

500. víťazstvo získal pre Hondu Talian Valentino Rossi v roku 1982 na Veľkej cene Japonska. Víťazstvo s poradovým číslom 600 potom v roku 2005 v Austrálii Španiel Dani Pedrosa. Okrúhle 700. vydobyl v prvej polovici augusta tohto roku Marc Marquez.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.