Katriňák a Jakeš pred Dakarom

Utorok, 01 január 2008

Na Silvestra, dva dni pred odchodom na Rallye Lisabon-Dakar, sme zastihli Jaroslava Katriňáka i Ivana Jakeša pri tom, ako balia posledné kufre pred takmer desaťtisíc kilometrov dlhou súťažou naprieč Afrikou.

Jaroslav Katriňák Jaroslav Katriňák

S akým predsavzatím chce Jaroslav Katriňák vkročiť do nového roku?

Určite s tým, aby som bol zdravý, aby som mal aj trošku šťastia v živote i športe. Druhého januára letíme aj s Ivanom Jakešom do Lisabonu a piateho januára nás už čaká štart do Dakaru, takže všetky myšlienky letia teraz týmto smerom.

Prvé etapy budú "oťukávacie", alebo pôjdete hneď naostro?

Určite budú opatrné, aj keď som na Dakare štartoval už päťkrát a teda viem, čo ma tu čaká. V úvodných etapách pôjdem tak, aby som neurobil väčšiu jazdeckú chybu. V ďalších budem potom zrýchľovať. Dúfam, že sa mi vyhnú zranenia a že dobre pôjde aj môj nový motocykel KTM 690 RR, ktorý bude mojim spoločníkom na celej trase z Lisabonu do Dakaru.

Pôjdete opäť s Ivanom Jakešom. Je to výhoda?

Je to najmä psychická výhoda, keď človek vie, že na trati nie je sám. Ak bude treba, pomôžeme si.

Na koho pomoc sa budete najviac spoliehať?

V sprievode budem mať brata Rasťa, šéfa tímu Františka Mička a dvoch mechanikov z Bratislavy.

Koľko etáp a kilometrov vás na tohtoročnom Dakare čaká?

Celkom štrnásť etáp a zhruba, bez pár kilometrov, ich bude desať tisíc.

Jaroslav Katriňák

Tešíte sa na tohtoročný, pre vás už piaty Dakar?

Teším sa na kamarátov, s ktorými som jazdieval enduro v seriáli majstrovstiev sveta, ktorých tu stretávam, najmä však na samotnú súťaž. Aj na prvé etapy a na to, ako medzi Lisabonom a Dakarom zúročím kilometre najazdené v príprave.

Ktoré etapy alebo úseky trate vám najviac vyhovujú?

Trať je každý rok iná, takže vyberať sa nedá. Mne osobne vyhovujú čisté piesky napríklad v Mauretánii, tam sa mi ide celkom dobre.

A ktoré etapy či povrchy sú, naopak, najhoršie, alebo najnepríjemnejšie?

Určite etapy na území Maroka, kde je trať kamenistá, tvrdá, kde hrozia nebezpečné pády a kde sa aj veľmi ničia motorky.

S akým štartovým číslom vyrazíte 5. januára na trať, aby sme vás mohli sledovať a aspoň symbolicky fandiť pri sledovaní televíznych prenosov?

Bude to číslo deväť, podľa umiestnenia z ostatného Dakaru 2007.

S akým predsavzatím, resp. cieľom odchádzate na tohtoročný Dakar?

Dôjsť do cieľa v Dakare. To predovšetkým. A ak sa nevyskytnú mimoriadne problémy a bude všetko fungovať ako má, tak sa budem usilovať o čo najlepší výsledok. Aby som bol spokojný ja, ale aj ľudia z Environ moto teamu a zo Slovnaftu, ktorí mi pomáhajú a ktorí venovali tomuto štartu veľa času i nevyhnutné prostriedky.

Ivan Jakeš Ivan Jakeš

Ivan Jakeš

odštartuje v Lisabone s číslom 166. S takým vysokým číslom preto, lebo v roku 2007, ktorý bol jeho prémiovým štartom na tejto náročnej rallye, pre poruchu motocykla do cieľa v Dakare nedošiel.

Chystáte sa na rozlúčku so starým rokom?

Práve teraz nakladám veci, ktoré poputujú zajtra do Lisabonu autom. Druhého januára sa stretnem s Jarom Katriňákom na letisku, odkiaľ potom letíme do Lisabonu.

Ako ste pripravený?

Myslím, že dobre.

Čo očakávate od tohtoročného Dakaru?

Dobre odštartovať v prológu a potom splniť si to, čo sa mi nepodarilo v predchádzajúcom ročníku – prísť do cieľa v Dakare. Urobím na trati všetko, takže dúfam aj v šťastný záver.

Čo si sľubujete od prípadnej spolupráce s Jarom Katriňákom?

Ak bude potrebná, určite si pomôžeme.

Aký povrch trate vám viac vyhovuje, saharský piesok alebo vyprahnutý kamenistý terén?

Osobne mám radšej "šutre" ako piesok. Tam sa však nedá vyberať. Ale ani piesok mi nerobí vážnejší problém.

Čoho sa budete chcieť najviac vyvarovať?

Určite pádov, pretože spadnúť na kameňoch ...

Čo bude podľa vás najťažšie?

Absolvovať prvých sedem etáp a dočkať sa dňa odpočinku. Aj ďalej to bude náročné, ale túto časť považujem pre úspešné zvládnutie náročnej takmer desaťtisíc kilometrovej trate za kľúčovú.

Autor: J. Goldberger
Foto: SMF
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.