Nissan znovu na 24hodinovku Le Mans

Štvrtok, 11 jún 2015

Automobilka Nissan sa vracia na 24hodinové preteky na slávny okruh Le Mans. Do pretekov vyštartuje v sobotu 13. júna o 15 hodine s tromi modelmi GT-R LM NISMO. Ide o nové vozidlo triedy LM P1 s novým riešením s motorom vpredu a pohonom kolies prednej nápravy.

1 Nissan GT-R Nismo
Nissan sa po 16 rokoch vracia s modelom GT-R LM NISMO na slávne preteky v Le Mans

Za ich volantmi sa budú striedať medzinárodné tímy jazdcov pochádzajúcich zo sveta formuly jeden, pretekov športových vozidiel a výberu jazdcov z vlastných pretekov Nissanu GT Academy.

S Nissanom GT-R LM NISMO so štartovým číslom 23 pôjde bývalý jazdec sveta F1 Brit Max Chilton, druhým jazdcom bude víťaz GT Academy a jazdec triedy GP3 Jann Mardenborough, tiež z Veľkej Británie. Posádku skompletizuje Francúz Olivier Pla.

"Je skvelé byť súčasťou továrenského tímu, ktorý prišiel do Le Mans snovou koncepciou pohonu," povedal Max Chilton."Krútiaci moment je mimoriadny. Väčší než v akomkoľvek inom pretekárskom vozidle, s ktorým som jazdil. Nepovedal by som, že s ním musíte jazdiť úplne inak než s vozidlami s pohonom kolies zadnej nápravy, ale musíte o svojom štýle jazdy viac premýšľať."

Nissan s číslom 22 obsadia: jazdec s najdlhšou históriou pretekania za divíziu NISMO Michael Krumm z Nemecka, ďalším je víťaz pretekov Le Mans v triede LM P2 Harry Tincknell z Veľkej Británie a tretím je eso Nissanu v triede GT Brit Alex Buncombe.

Michael Krumm jazdí za Nissan NISMO už 16 rokov a bol súčasťou tímu v najvyššej triede v Le Mans v rokoch 1998 a 1999. Na tieto roky s Nissanom veľmi rád spomína. Teraz má príležitosť vrátiť sa a dokončiť začaté dielo, keďže účasť na pretekoch v Le Mans Nissan prerušil v roku 1999.

Nissan s číslom 21 bude pretekať iba v Le Mans a dostane veľmi špeciálny kabát ako pripomienku na vozidlo Nissan R90CK, ktoré si pred 25 rokmi v Le Mans vydobylo prvú štartovú pozíciu. Zažiari vo svojom červeno-bielo-modrom vyhotovení. Za volant si sadnú víťaz šampionátu Super GT Tsugio Matsuda z Japonska, prvý víťaz GT Academy a súčasný jazdec triedy Super GT500 Lucas Ordóñez zo Španielska a prvý víťaz ruskej odnože GT Academy, Rus Mark Šulžickij.

2 Jazdci Nissanov GT-R NISMO
Deväť jazdcov, ktorí sa posadia do áut Nissan GT-R NISMO na 24hodinovku Le Mans

Nissan GT-R LM NISMO je stále v ranej fáze svojho vývoja. Na trať vyšiel prvýkrát v novembri 2014. S každým ďalším testovaním sa posúval dopredu a platilo to aj pre oficiálny testovací deň v Le Mans minulý víkend. Pre Nissan triedy LM P1 to bola verejná premiéra. Tri vozidlá GT-R LM NISMO najazdili viac ako 1500 km a zbierali cenné dáta na ďalší vývoj tohto vozidla.

Modely poháňané motormi Nissan sa v posledných štyroch rokoch dostali v Le Mans v triede LM P2 trikrát na stupne víťazov. Preto nie je prekvapením, že motor Nissan VK45DE V8, vyladený divíziou NISMO, stále zostáva preferovanou pohonnou jednotkou tímov triedy LM P2. Celkovo 14 z 19 automobilov triedy LM P2 v Le Mans poháňajú motory Nissan.

Ak k tomu prirátame tri Nissany GT-R LM NISMO so špeciálnymi turbomotormi V6 s dvoma turbodúchadlami, tak až 30 % celého pretekárskeho poľa v Le Mans poháňajú motory Nissan.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.