O Dakare po Dakare (1. časť)

Štvrtok, 20 január 2011

Celú prvú polovicu januára žil motoristický svet diaľkovou rallye Dakar 2011. Cieľ nebol v senegalskom hlavnom meste a štart v Paríži či na severnom pobreží afrického kontinentu, ale v južnej Amerike, v Buenos Aires. V hlavnom meste Argentíny bol po vyše dvoch týždňoch aj cieľ najdlhšej, najsledovanejšej a najslávnejšej diaľkovej rallye na svete. Aby však jazdci či posádky motocyklov, štvorkoliek (quadov), automobilov a kamiónov preťali pomyselnú cieľovú čiaru, museli prejsť takmer desaťtisíc kilometrov v náročnom teréne pohoria Ánd a pieskov púšte Atacama.

O Dakare po Dakare

Veľkolepá motoristická súťaž je už minulosťou. Svet s napätím sledoval zápas s nástrahami náročnej trate. Nie každému jazdcovi či posádke bolo dopriate uvidieť cieľ zo svojho súťažného sedla. Dnes sú účastníci dakarskej, resp. argentínsko-čilskej rallye už vo svojich domovoch. Spomínajú na vyčerpávajúci zápas na trase rallye. Na každodenné boje, ktoré začínali skorým vstávaním a štartom v končiacej sa noci, či skôr začínajúcim sa dňom. A pre mnohých sa končil v neskorých večerných, zväčša však nočných hodinách.

Aj preto bolo takmer nemožné prinášať denne podrobné spravodajstvo o priebehu rallye. Náš spolupracovník a aj naša redakcia sme pristúpili k dosť netradičnému riešeniu, keď s podrobným spravodajstvom prichádzame až teraz, po skončení súťaže. Vychádzame tak v ústrety najmä tým, ktorí si aj napriek časovému odstupu radi prečítajú o dobrodružstvách a napínavých súbojoch na dakarskej trati. Poteší nás, ak sa k ním pripojíte aj vy. Uisťujeme vás, že okrem nášho webového portálu sa takto podrobne o Dakare 2011 nedočítate v žiadnom inom médiu.

Naše spravodajstvo "juhoamerického Dakaru" sme rozdelili do štyroch častí. V prvých dvoch zaznamenáva náš spolupracovník Andrej Haverda priebeh prvých šiestich etáp do dňa odpočinku, v dvoch nasledujúcich pokračovaniach potom zostávajúce etapy po cieľ. Veríme, že naše čítanie o dakarskom zápolení vás zaujme.

1. etapa: Buenos Aires – Victoria – Cordoba (1./2. január 2011)

Štyristotridsať jazdcov a spolujazdcov na 183 motocykloch, 33 štvorkolkách, 146 automobiloch a 68 kamiónoch odštartovalo do 33. ročníka Rallye Personal Buenos Aires – Arica – Buenos Aires 2011 z mesta Victoria. Na úvod absolvovali 482 kilometrový prejazd na štart prvej rýchlostnej skúšky.

Organizátori kvôli zníženiu počtu nebezpečných situácií pri predbiehaní rýchlejších automobilov a kamiónov pomalších motocyklistov a štvorkolkárov vytýčili dve trasy. Prvá rýchlostná skúška tak merala 192 kilometrov, respektíve 222 kilometrov pre autá a kamióny. Cieľ bol v meste Cordoba.

Rýchla trať s prejazdmi riečnych tokov medzi motocyklistami najlepšie sadla portugalskému jazdcovi Rubenovi Fariovi na KTM, ktorý za sebou nechal obhajcu minuloročného prvenstva Francúza Cyrila Despresa na stroji rovnakej značky – stratil však iba 29 sekúnd. Tretí skončil Španiel Marc Coma tiež na KTM s časom horším o 1:15 min.

V porovnaní s minulými ročníkmi je tohtoročné zastúpenie kategórie motocyklov slovenskými jazdcami bohatšie. Štefan Svitko obsadil v úvodnej etape 17. miesto. Svitko štartoval na svojom druhom Dakare, vlani bol trinásty. Druhý Slovák, Ivan Jakeš, bol na 32. mieste a neminuli ho problémy, keď na prašnom úseku narazil do drôteného plota a predok jeho motocykla museli počas noci opravovať mechanici. Zdravotne bol našťastie v poriadku, až na malé povrchové zranenia. Radek Matoška, tretí Slovák, skončil na 165. pozícii. Osudnou sa mu stala na tvrdom podklade s náročnými kamenitými úsekmi výplň pneumatiky (tzv. mouse), ktorá sa používa na týchto pretekoch ako prevencia proti defektu.

Posledných stopäťdesiat kilometrov išiel Matoška bez tejto výplne a musel pneumatiku niekoľkokrát upevňovať k ráfiku. "Mouse dostáva najviac zabrať práve na tvrdom kamenitom podklade. Rovnako ako u iných jazdcov však malo minimálne jednu etapu vydržať. Keďže Matoška má iného dodávateľa, obávam sa, že musel mať túto výplň staršiu. Vekom totiž stráca na kvalite, ale na pohľad je rovnaká. Už sme oslovili iné tímy i jazdcov a veríme, že sa nám podarí vypožičať si náhradu," komentoval Matoškovu smolu manažér Hant Logomotion Teamu Ivan Figura.

Stále sledovanejšou je je kategória štvorkoliek. Slovensko tu nemalo svoje zastúpenie. Dobre si však tu vedú českí jazdci. Prvý bol Macháček na stroji Yamaha Raptor 900 a druhý so stratou 66 sekúnd Martin Plechatý na stroji rovnakej značky. Tretí skončil Argentínčan Sebastian Halpern s viac než trojminútovou stratou.

O Dakare po Dakare

V boji o prvenstvo v úvodnej etape dlho zostával tiež Poliak Rafael Sonik, po havárii sa však pre neho dakarská púť práve cestou do Cordoby skončila. Víťaz minulého ročníka Argentínčan Marcos Patronelli bol po prvej etape deviaty s približne desaťminútovým mankom. Aj napriek tomu, že dorazil na štart meraného úseku neskoro, organizátori mu dovolili do pretekov odštartovať. Jeho brat Alejandro figuroval na piatej pozícii.

V kategórii automobilov sa hneď od začiatku rozpútala bitka medzi dvoma najsilnejšími tímami na Rallye Dakar – Volkswagen a BMW. Premiérové prvenstvo získal Španiel "El Matadore" Carlos Sainz na VW Tuareg pred jedným z najväčších rivalov Stéphanom Peterhanselom na BMW X3. Na ďalších miestach skončili tri Tuaregy, ktoré pilotovali Katarčan Nasser Al Attiyah, Američan Mark Miller a Juhoafričan De Villiers. Najlepšej českej posádke na Mitsubishi Pajero s Michaelom Hondom a navigátorom Janom Tománkom patrilo 44. miesto.

V kategórii kamiónov sa Aleš Loprais s Josefom Kalinom (Tatra) snažili držať krok s Rusom Čaginom. Minuloročný víťaz "Cár" Vladimír Čagin na Kamaze začal opäť etapovým víťazstvom. V priebehu rýchlostnej skúšky stále zvyšoval vedenie pred druhým Lopraisom. Čagin získal na Dakare celkovo už svoje 57. etapové víťazstvo. Tretí skončil Rus Kabirov (Kamaz) a štvrtý Nikolajev (Kamaz). Piata došla tatrovka Brazílčana Andrého De Azeveda v posádke s českým mechanikom Jaromírom Martincom. V 33. ročníku Dakaru sa postavilo na štart päť českých kamiónov – štyri tatry a jeden liaz. Slovák Pavel Faško jazdil vo farbách britského Rally Raid International tímu.

Dakar sa ešte ani poriadne nezačal a tri pekelne žeravé želiezka v ohni už boli mimo hru. Najskôr havaroval Holanďan Wulfert Van Ginkel s robustným "špeciálom" Ginaf, ktorému vo vysokej rýchlosti praskla pneumatika a jeho kamión po sto metroch kĺzania skončil na boku. Ďalší holandský kamión DAF sa prevrátil a jazdec Bekx a jeho spolujazdec skončili v nemocnici. Do tretice odstúpil aj Gerard De Rooy (Iveco), ktorý si po jednom z tvrdších skokov obnovil vážne zranenie chrbtice.

2. etapa: Cordoba – San Miguel de Tucumán (03.01.2011)

V druhej špeciálke Rallye Dakar 2011 sa jazdci v sedlách a posádky v kabínach zapotili viac než v predošlej úvodnej etape 33. ročníka. V rýchlostnej skúške na nich čakalo 300, respektíve 324 kilometrov v prípade automobilov a kamiónov, pretože usporiadatelia opäť pripravili dve trasy pre úseky, v ktorých je predbiehanie pomalších jazdcov na motocykloch nebezpečné.

Trasa druhej "erzety" viedla po zvlnených cestách s mnohými skokmi, ktoré technike aj pretekárom určite dali zabrať. Cesty boli navyše lemované bujným porastom krovia, ktoré často neodpustilo ani tie najmenšie chybičky.

O Dakare po Dakare

Medzi motocyklistami prebiehala táto etapa pod taktovkou obhajcu lanského prvenstva Francúza Cyrila Despresa. Jeho KTM 450 Rally Factory Replica celú dobu nasledovalo "dvojča" so Španielom Marcom Comom za riadidlami. Do cieľa rýchlostnej skúšky si Coma nakoniec doviezol stratu 1:49 min. O necelé štyri minúty neskôr došiel na treťom mieste ďalší Francúz David Casteu na stroji Sherco 450 Rally Replica Casteu (–3:46 min) a štvrtý skončil Chiľan Francisco Lopez Contardo (Aprilia) o ďalších dvadsať sekúnd. Kategóriu viedol Despres pred druhým Comom (–2:35 min) a tretím Rubenom Fariom (–6:13 min), ktorý v etape skončil piaty.

Našim motocyklistom sa v tejto špeciálke darilo veľmi dobre. Najlepší z trojice slovenských reprezentantov bol na 18. mieste Štefan Svitko, ktorý za víťazom zaostal o vyše dvanásť minút. Ivan Jakeš prišiel do cieľa na 23. mieste, Radek Matoška obsadil 80. pozíciu. "Dnes to bola úplne nová trať s pekným technickým charakterom s ostrými zákrutami, útesmi, kaňonmi, či riekami. Števo Svitko napriek niekoľkým ľahkým pádom išiel spoľahlivo. Je to podľa plánu, stále si zvyká na motocykel, no nemá žiadne zdravotné problémy," hlásil manažér Ivan Figura.

Matoškovo účinkovanie manažér Figura zhodnotil takto: "Matoška sa zozadu prácne prebíja vpred. Už prešiel cez polovicu štartového poľa na úroveň 80. miesta. Dnes som s ním nehovoril, ešte nedorazil do bivaku, ale žiadne komplikácie nesignalizuje. Keď to zajtra pôjde bez ťažkostí, mohol by byť Radek na úrovni 40. miesta. Zajtra čaká jazdcov motocyklov v prvej časti odlišná trať, prudké zjazdy do piesočných kaňonov. Druhá časť bude úplne iná – hlinité cesty a hustý zelený les."

Čechovi Davidovi Pabiškovi z Čiech sa nedarilo tak ako v prvej etape keď obsadil 44. miesto a pohyboval sa na 40. priečke. Druhý český motocyklista v štartovom poli, Jan Veselý, došiel až na 87. mieste s mankom –44:35 min.

Prvý do rýchlostnej skúšky medzi štvorkolkami vyrazil víťaz predošlej etapy, ktorým nebol nik iný než "český kráľ štvorkoliek" Josef Macháček. Vedenie si však udržal iba do prvého kontrolného bodu. Na druhom stanovišti po 64 kilometroch už pozeral na chrbát domáceho jazdca Alejandra Patronelliho, brata víťaza minulého ročníka. Argentínčan využil znalosti domáceho prostredia a v priebehu meraného úseku postupne získaval náskok. Na siedmom kontrolnom bode po 209 meraných kilometroch viedol už o 2:44 minúty, avšak "Machus", ako Macháčka prezývajú, dokázal do cieľa stiahnuť viac ako dve minúty z Alejandrovho náskoku a bezpečne si udržal celkové vedenie v kategórii.

Patronelli bol na druhom mieste so stratou 4:06 min a skvelé tretie miesto držal druhý český jazdec v štartovom poli Martin Plechatý, ktorému sa štart tejto etapy nevydaril. Aj napriek tomu, že na trať vyrážal ako druhý, na prvom kontrolnom bode strácal viac ako 6,5 minúty. Do cieľa mu však zostávalo viac než dvestopäťdesiat kilometrov a na nich sa dokázal vrátiť späť do hry. Nakoniec došiel na piatom mieste so sedemminútovou stratou a dokázal predbehnúť aj minuloročného víťaza Marcosa Patronelliho, ktorý pokračoval v súťaži po nedeľnom oneskorenom štarte so šesťhodinovou penalizáciou.

O Dakare po Dakare

Na štarte v Buenos Aires sa zišlo aj štrnásť statočných žien – šesť v kategórii motocyklov, päť v triede automobilov, dve v kamiónoch a jedna na štvorkolke. Medzi motocyklistkami veľmi dobre odštartovala debutujúca Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibert (Honda), desaťnásobná majsterka sveta v triale. Po dvoch etapách bola táto sympatická žena na 41. mieste. Annie Seel – Švédska "Lara Croft", alebo ak chcete "Rally princezná", bola s KTM päťdesiata druhá, reprezentantka krajiny tulipánov Mirjam Gesina Pol (Honda) deväťdesiata štvrtá a Nemka Christina Meier (Sherco) stotridsiata. Talianka Silvia Giannetti (KTM) bola na 139. pozícii a ďalšia debutantka, Britka Jennifer Morgan (Yamaha) bola 147. Jediná žena na quade Camélia Liparotti z Talianska (Yamaha) bola vo svojej kategórii s mankom dvoch hodín na 21. mieste.

Aby počet žien dosiahol čísla štrnásť, spomeňme ďalšie účastníčky v ostatných dvoch kategóriách: v automobiloch sa na trať vydali Francúzsky Christina Favre a Isabelle Patissier, Američanka Sue Mead, Talianka Elenoora Dal Pra a Belgičanka Katrien Boussier. V kabínach kamiónov bolo možné vidieť Nemku Andreu Mayer, niekoľkonásobnú účastníčku tohto podujatia (1996 až 2005) a Španielku Finu Roman, ktorá sa v ústrety dobrodružstvu vydala v trojnápravovom kamióne MAN.

O Dakare po Dakare

Kým osobné automobily vyrazili na trať, prvých štyridsať kilometrov rýchlostnej skúšky pokropil mierny dážď a cesty sa začali šmýkať. Prvý si razil cestu náročnou traťou skúsený španielsky jazdec stajne Volkswagen Motosport Carlos Sainz nasledovaný rivalom zo stajne BMW Stéphanom Peterhanselom. Ako tretí a štvrtý išli Katarčan Al Attiyah a Juhoafričan De Villiers s volkswagenmi. Už sa zdalo, že si posádky vozidiel udržia rovnaké poradie, v ktorom odštartovali, ale Katarčan dokázal Francúza Peterhansela v posledných kilometroch rýchlostnej skúšky predstihnúť a urvať pre seba druhú priečku v tejto etape: Al Attiyah (–1:03 min), Peterhansel (–1:34 min), De Villiers (–5:43 min). Po skončení etapy bol celkovo prvý Sainz, druhý Peterhansel a tretí Al Attiyah.

Američan Robby Gordon mal so svojim hummerom v tejto "erzete" problémy, keď zišiel z cesty a stratil veľa času vyslobodzovaním a dostávaním vozidla späť na trať. Rozhodne mu potom neprilepšili problémy s prevodovkou. Nakoniec dorazil do cieľa etapy na 47. mieste s časom –55:51 min.

O Dakare po Dakare

So stratou rovných päťdesiatich minút dorazila do cieľa prvá česká posádka v zložení Honda/Tománek a so svojim mitsubishi obsadila 38. miesto. Druhej českej posádke Mikula/Novák na toyote tentoraz patrila 84. priečka (–1:24:53). Tretí český automobil s posádkou Sládek/Janáček stajne Offroadsport zastavila vážna havária. Dakarský debutant Zdeněk Sládek urobil jazdeckú chybu, pri ktorej vošiel príliš rýchlo do jednej zo zákrut a s hummerom vyšiel mimo trať. Za krovím, ktoré v týchto úsekoch lemovalo cestu, sa skrývali dva balvany, do ktorých narazil. Navigátor Miloslav Janáček musel byť po nehode prevezený vrtuľníkom do nemocnice kvôli podozreniu zlomeniny chrbtice – Dakar tak pre nich bohužiaľ skončil.

Z niekdajšieho československého pohľadu najsledovanejšia kategória – kategória kamiónov – mala v tejto etape čo ponúknuť. Tatra posádky Loprais/Kalina/Holáň totiž bola opäť vidieť v popredí rallye. Dlho sa držala v závese za trojicou kamazov, ktoré si nekompromisne razili cestu juhoamerickým terénom v poradí Čagin, Nikolajev a Kabirov, ale na siedmom kontrolnom bode, zhruba na 240. kilometri, Nikolajev klesol na jedenáste miesto a Loprais poskočil na tretiu priečku. Potom však prišiel deviaty prejazdový bod na 307. kilometri a prepadol sa aj Čagin. Do cieľa druhej etapy tak došiel na prvom mieste ruský Kamaz pilotovaný Kabirovom, ktorého trpezlivo nasledovala česká tatrovka Aleša Lopraisa s časom horším o sedemdesiat sekúnd. Tretí skončil Nemec Franz Echter s truckom MAN (–5:09 min).

O Dakare po Dakare

Ďalší kamión značky tatra brazílsko–českej posádky pilotovaný Brazílčanom André De Azevedom obsadil štvrtú priečku. Piaty bol potom kamaz s Vladimírom Čaginom za volantom, ktorý nabral viac ako šesťminútovú stratu. Tretia tatrovka na dakarských tratiach patrila posádke Kolomý/Lamač/Kilián z Czech Dakar tímu. Do tejto "erzety" štartovali až zo štyridsiateho miesta, v cieli rýchlostnej skúšky však boli trinásti so stratou –22:45 min. Liaz stajne KM Racing riadený Vlastimilom Vildmanom došiel na 19. pozícii s takmer trištvrte hodinovým mankom.

Posledná tatra s Markom Spáčilom za volantom však havarovala. Stretla ich nehorázna smola v podobe zaseknutého plynového pedálu. Neovládateľný kamión následne vyletel mimo trať – stalo sa tak v neprehľadnom úseku pred prejazdom tzv. esíčka. "Všetko sa to zbehlo veľmi rýchlo. Nejakú kolíziu som už v minulosti zažil, dva premety to však rozhodne neboli. Keď sa vám v kritickom mieste zasekne plyn, s tým už žiaden vodič nič nenarobí," komentoval udalosť David Vršecký na stránkach Czech Dakar Teamu. Pre Marka Spáčila to bolo už tretie predčasné, po sebe idúce, odstúpenie z Rallye Dakar.

Dodajme, že v pelotóne sa nestratili ani dva kamióny MAN s Randýskom a Faškom za volantmi. Faško bol s mankom –1:16:17 štyridsiaty druhý, Randýsek došiel s viac ako šesťhodinovou stratou na 62. priečke.

Priebežné hodnotenie kategórie kamiónov bolo z českého pohľadu veľmi zaujímavé. Tatra Aleša Lopraisa sa totiž dostala medzi ruské kamazy Kabirova a Čagina. Čech Kolomý bol 22., Vildman 35., Faško 53. a Randýsek 61.

3. etapa: San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy (04.01.2011)

Tretia etapa mala na programe úsek zo San Miguel de Tucumanu do San Salvador de Jujuy. Tentoraz boli vytýčené samostatné trasy pre motocykle a štvorkolky, automobily a dokonca aj kamióny. Najväčšia porcia kilometrov čakala na jazdcov v sedlách – 521 km proti času a 231 na prejazdoch a spojovačkách.

Tretia rýchlostná skúška (RS) bola rozdelená tzv. neutralizačnou sekciou, ktorá viedla chránenou krajinnou oblasťou, kde sa nejazdilo na čas – pre motocykle a štvorkolky od 248. do 398. kilometra, pre automobily už od 227. kilometra. Prvý úsek RS bol veľmi technický, išlo sa po kľukatých (a neskôr piesočnatých) cestách, ktoré často viedli úzkymi kaňonmi. Tu bola opatrnosť na prvom mieste. Motory strojov občas schladil prejazd riečnych tokov.

Po prejazde zostávalo do cieľa etapy 202 kilometrov. Kamióny prešli z bivaku za neutralizačnú sekciu, kde ich čakal štart 226 kilometrovej rýchlostnej skúšky. Dôvodom vynechania prvej časti meraného úseku boli užšie cesty lemované stromami, ktorých konáre by jednoducho mohli doničiť čelné sklá, a tiež úzke kaňony.

O Dakare po Dakare

Medzi motocyklistami mal obhajca minuloročného prvenstva Francúz Cyril Despres hneď po štarte problémy, pretože stratil takmer 6,5 minúty. "Marc Coma sa na mňa veľmi rýchlo dotiahol. Na trati bolo množstvo jazdcov a prvých desať kilometrov som sa snažil ísť skutočne opatrne, ale potom prišiel 11. kilometer, na ktorom som urobil chybu. Stratil som niekoľko cenných minút. Napokon som došiel iba dvadsať sekúnd za Marcom, takže na mňa najazdil asi 2:20 minúty," okomentoval svoj výkon Cyril Despres. Priebežné vedenie tejto kategórie napokon udržal, ale iba o štrnásť sekúnd pred Španielom Comom (obaja KTM). Tretí v etape bol portugalský jazdec Paulo Goncalves (BMW).

Štefan Svitko na motocykli KTM zaostal za víťazom rýchlostnej skúšky Comom o vyše 16 minút (15. priečka v etape). Druhého slovenského zástupcu Ivana Jakeša klasifikovali na 29. mieste, keď mal na Comu odstup 34:03 min. Radek Matoška prišiel do cieľa na 67. pozícii (– 1:19:10). Svitko bol s odstupom 35:25 min šestnásty, Jakešovi patrila s mankom takmer 64 minút priebežná 25. pozícia a Matoška figuroval na 80. priečke s odstupom -4:47:39 h.

"Dnešnú etapu zvládli jazdci bez väčších problémov. Štefan Svitko sa držal väčšinu meranej časti etapy tesne za prvou desiatkou, do cieľa prišiel na 15. priečke, v celkovom poradí mu patrí 16. pozícia. Včerajšia obava penalizácie za prekročenú rýchlosť sa našťastie u Števa nepotvrdila. Radek sa pomaly posúva štartovým poľom, počas dnešnej etapy sa pohyboval okolo šesťdesiateho miesta. Očakávame, že pôjde stále dopredu, jazdecky má na oveľa vyššie méty. Motocykle sú v dobrom stave, včera obidvaja jazdci padli na pravú stranu, takže motorky sú na nerozoznanie. Mechanici ale dali všetko do poriadku," informoval manažér Hant Logomotion Teamu Ivan Figura.

Najlepším Čechom v jednej stope bol aj naďalej David Pabiška z KM Racing tímu, ktorý však na trati nabral viac ako hodinovú stratu a obsadil 54. miesto. Druhým Čechom v poradí bol Jan Veselý z Czech Dakar Teamu, ktorý došiel na 98. mieste. Aj napriek tomu, že medzi štvorkolkami dorazil v predošlej "erzete" do cieľa Josef "Machus" Macháček ako vedúci jazdec, do tretej etapy odštartoval až zo šiesteho miesta. Tempo pretekov udávali argentínski jazdci, konkrétne bratia Patronelliovci a Sebastian Halpern. Párkrát sa vystriedali vo vedení starší z bratov Alejandro a Sebastian a na začiatku neutralizačnej sekcie po 248 kilometroch rýchlostnej skúšky bolo poradie Alejandro Patronelli, Marcos Patronelli a Sebastian Halpern. Všetci na strojoch Yamaha Raptor 700.

O Dakare po Dakare

Lepším z dvoch českých štvorkolkárov bol tentoraz Martin Plechatý. "Machus" v priebehu prvej časti RS stále naberal oneskorenie – po dvesto meraných kilometroch to činilo 6:20 minúty, na posledných päťdesiatich kilometroch pred začiatkom neutralizačnej sekcie však stratil ďalších osem minút a bol šiesty. Plechatý skončil o dve minúty pred ním na piatej priečke; štvrtý bol Frederick Declerck. V neutralizačnej sekcii nabral Declerck viac ako hodinové manko, takže vypadol z hry. Po štarte druhej časti RS postihli víťaza posledného ročníka, mladšieho z bratov Patronelliovcov Marcosa, problémy: Utrpel pád, pri ktorom si poranil koleno a z ďalších bojov odstúpil. Prvý sa teda do cieľa hnal Alejandro, druhý Sebastian Halpern a na tretej priečke sa striedali Macháček s Plechatým.

Na poslednom kontrolnom bode sa však do vedenia dostal Halpern a vyzeralo to, že zvíťazí. Aké ho však v cieli čakalo prekvapenie, keď sa ako prízrak objavil jeho krajan Tomas Maffei, ktorému na posledných sto kilometroch nefungoval Iritrack a bol o 1:27 minúty rýchlejší. IriTrack je satelitný navigačný systém, ktorý v reálnom čase poskytuje presnú informáciu o polohe vozidla. Ide o viacúčelové zariadenie, vďaka ktorému má vedenie pretekov v lietadlách prehľad o aktuálnom dianí na trati. Komisári potom vedia, keď sa niekto odchýli z trasy alebo zastaví.

Na základe dát z IriTracku možno riešiť aj prípadné spory súvisiace s neumožnením predbehnutia a pod. Alejandro Patronelli nakoniec došiel tretí so stratou 4:23 min. Martin Plechatý obsadil štvrtú pozíciu s časom 20:34 minúty a o desať sekúnd za ním došiel Josef Macháček. V celkovom poradí sa skvelým výkonom v tejto "erzete" vyhupol do čela Halpern, na päty mu však šliapal Alejandro Patronelli so stratou zanedbateľných 12 sekúnd. O minútu za ním bol Maffei, štvrtý Plechatý (–19:08 min) a až na piate miesto klesol Josef Macháček (–22:32 min).

Po odstúpení českej posádky Sládek/Janáček mala kategória automobilov v hre už iba dvoch zástupcov: Mikulu s Novákom (Toyota) a Hondu s Tománkom (Mitsubishi) stajne Vinland. Honda odštartoval do tejto "erzety" zo 42. miesta, po prejazde neutralizačnej sekcie bol už na 33. pozícii, avšak s takmer hodinovou stratou. Druhá posádka s Petrom Mikulom ako vodičom bola pred začiatkom etapy na 89. mieste, ale aj oni dokázali postúpiť a pred neutralizačnou sekciou boli priebežne 62. s mankom takmer 1 hodiny a 20 minút. Honda bol celkovo 32. (–2:49:26), Mikulovi patrila 114. pozícia (–8:56:20).

Z favoritov na titul v kategórii automobilov tentoraz odštartoval najlepšie Peterhansel z BMW, ktorý bol na prvom kontrolnom bode vo vedení pred skupinou Race Touaregov v poradí Al Attiyah, De Villiers a Sainz. Španielsky "El Matadore" sa ešte do konca prvej časti RS postupne prepracoval na druhé miesto za svojho tímového kolegu z Kataru, Nassera Al Attiyaha, ktorý medzitým predstihol Peterhansela a viedol.

Po štarte druhej časti meraného úseku sa na prvých troch miestach poradie už nezmenilo. Al Attiyah udržal do cieľa vedenie o 25 sekúnd pred druhým Sainzom a o 59 sekúnd pred Peterhanselom. V priebežnom poradí zostal prvý Carlos Sainz pred tímovým kolegom Al Attiyahom (–3:34 min) a na tretie miesto sa posunul Francúz Stéphane Peterhansel (–4:19 min).

O Dakare po Dakare

Aj tretia etapa sa v kategórii kamiónov stala pre české farby osudnou. Druhý kamión Czech Dakar Teamu vedený Martinom Kolomým medzi tridsiatym a štyridsiatym kilometrom rýchlostnej skúšky havaroval. Martin Kolomý a Jaroslav Lamač museli byť kvôli vážnym zraneniam prevezení vrtuľníkom do nemocnice (Lamač mal dva rozdrvené krčné stavce), David Kilián pokračoval s tatrovkou do bivaku. V súťaži tak ostali už iba dva kopřivnické kamióny.

Lepším z nich bola tatra posádky Loprais/Kalina/Holáň, ktorí na trati opäť zajazdili dobrý výsledok. V priebehu celej rýchlostnej skúšky dlhej 226 kilometrov uháňali na druhej priečke. Dva ruské kamazy im robili pomyslených "bodyguardov" – na prvom mieste bol Čagin a zozadu "kryl" Lopraisa Kabirov. Už sa zdalo, že si Loprais druhé miesto ustráži, keď na poslednom kontrolnom bode viedol o päťdesiat sekúnd, Kabirov však stratu nakoniec stiahol a v cieli bol o päť sekúnd rýchlejší (–6:45 min). Tatra s brazílsko-českou posádkou De Azevedo/Martinec/Justo bola v etape jedenásta (s takmer trištvrte hodinovou stratou); po tejto "erzete" im patrilo ôsme miesto (manko činilo takmer päťdesiatjeden minút).

O Dakare po Dakare

Liaz posádky Vildman/Fajtl/Bervic tretiu etapu dokončil na 41. mieste s bezmála dvojhodinovou stratou, tridsiati boli celkovo. Posledný český kamión značky MAN s trojlístkom Robert Randýsek, Roman Šiška a Aleš Skříček, ktorí štartovali v pretekoch ako "ostrá" asistencia stajne Offroadsport, odštartovali až z posledného 61. miesta – to kvôli oneskorenému príjazdu do bivaku v predošlej etape, kedy pomáhali pri nehode tímových kolegov Sládka a Janáčka. V cieli im patrila 38. pozícia, celkovo boli 55. (–8:39:19). Slovák Pavel Faško (tiež MAN) bol 45. v etape a 48. celkovo (–6:05:06).

V priebežnom hodnotení sa všetky medailové pozície vymenili. Čagin sa vyhupol z tretieho miesta na prvé a Kabirov s Lopraisom sa posunuli o priečku dozadu, pričom Kabirov strácal 6:23 minúty a Loprais bol iba o štrnásť sekúnd za ním. Na štvrtom mieste bol potom s tridsaťpäťminútovým odstupom Franz Echter z Nemecka (MAN).

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.