O Dakare po Dakare (2. časť)

Pondelok, 24 január 2011

Pokračujeme v našom spravodajstve z jednotlivých etáp tohtoročného juhoamerického Dakaru. V druhej časti autor nášho štvordielneho seriálu Andrej Haverda podrobne popisuje priebeh etáp pred dňom odpočinku. V nasledujúcich dvoch pokračovaniach potom uzavrieme rozprávanie o bojoch tvrdých chlapov, ale aj odvážnych žien na trase zostávajúcich etáp. Dúfame, že zápolenie jazdcov na motocykloch, štvorkolkách, autách a kamiónoch na trase do Buenos Aires vás zaujme.

O Dakare po Dakare
Španiel Marc Coma išiel od začiatku za víťazstvom na 33. ročníku dakarského maratónu

4. etapa: San Salvador de Jujuy – Calama (05.01.2011)

Na štvrtú etapu bude mnoho jazdcov, obzvlášť nováčikov na juhoamerickom Dakare, ešte dlho spomínať. Na celý konvoj rallye totiž čakal prejazd pohorím Ánd sprevádzaný nádhernými scenériami a tiež prekonanie argentínsko–chilských hraníc. Trasa viedla zo San Salvadoru de Jujuy do Calamy a merala 761 km. Nepríjemné bolo včasné stávanie ešte v nočných hodinách, pretože pretekári museli absolvovať 554 kilometrový prejazd ku štartu rýchlostnej skúšky (RS), ktorá sa išla až po prejazde Ánd na území Chile. Navyše jazda vo vysokej nadmorskej výške nerobila dobre strojom i pretekárom (v minulých ročníkoch dokonca niektorí potrebovali kyslíkové masky), takže začiatok meraného úseku v nadmorskej výške 3400 metrov bol náročný.

Počiatočných 207 kilometrov meraného úseku kládol veľké nároky na navigáciu, pretože sa nešlo po cestách, krajina bola rozľahlá a chýbali orientačné body. Prví jazdci, ktorí vyšli na trať, teda motocyklisti, to preto nemali vôbec jednoduché. Marc Coma, víťaz tretej etapy, ktorý sa tentoraz vydal na trať ako prvý, predviedol svoje skúsenosti a spôsobom štart – cieľ zvíťazil. Naozaj to však nemal jednoduché, pretože za sebou po celý čas cítil KTM Cyrila Despresa. Rozdiel medzi nimi sa pohyboval v rozmedzí 30 sekúnd a v cieli meraného úseku to bolo iba šestnásť sekúnd. Tretí skončil Chiľan Francisco Lopez Contardo na aprilii (–2:05 min).

O Dakare po Dakare
Českí jazdci nepatria na dakarskej rallye k vážnym súperom najlepších a zaostávajú aj za slovenskými. Platí to aj o Janovi Veselom (štart. číslo 68), ale aj o Pabiškovi a ďalších.

Štefan Svitko na KTM zajazdil prvú chilskú etapu skvelo. Na prvom prejazdovom bode mal stratu iba 35 sekúnd a bol šiesty, potom však začal postupne stratu naberať a v cieli bol sedemnásty s časom horším o štrnásť minút. Ďalší náš motocyklista Ivan Jakeš na yamahe odštartoval horšie než Svitko. Asi po dvadsiatich kilometroch "rýchlostky" bol 33., do cieľa však svoju pozíciu vylepšil na 21. miesto s mankom zhruba 17,5 minúty. Radka Matošku v cieli klasifikovali na 70. priečke (–45:35 min); celkovo boli Svitko pätnásty (-49:21), Jakeš dvadsiaty štvrtý (–1:21:06) a Matoška bol na 100. priečke (–5:23:00).

Jakešovmu tímovému kolegovi zo stajne KM Racing Davidovi Pabiškovi patrilo po predošlej etape 55. miesto, cieľ tentoraz zazrel v 58. najrýchlejšom čase (strata 35 minút). Ďalší český jazdec Jan Veselý obsadil 98. priečku (–1:07:24). Celkovo bol Pabiška 45. (–2:16:36) a Veselý 86. (–4:26:54).

Do priebežného vedenia sa dostal Španiel Marc Coma na KTM a odsunul Cyrila Despresa na druhú priečku. Avšak vzhľadom na to, že na Francúza tentoraz najazdil iba šestnásť sekúnd, rozdiel medzi nimi činili zanedbateľné dve sekundy. Tretí bol Chiľan Lopez Contardo (Aprilia), strácal však už dvadsať minút.

Medzi štvorkolkami predviedol Argentínčan Tomas Maffei, víťaz predchádzajúcej etapy, opäť skvelý výkon. Došiel prvý s bezpečným náskokom takmer troch minút pred svojim krajanom Alejandrom Patronellim a získal tak svoje druhé víťazstvo na Dakare celkovo. Tretí bol ďalší argentínsky jazdec Sebastian Halpern so stratou –4:23 min.; nasledovalo české štvorkolkárske duo Macháček s Plechatým so zhruba 9,5 minútovým odstupom – Macháček (–9:23 min), Plechatý (–9:48 min). Všetci jazdili na strojoch Yamaha Raptor.

Prvé tri priečky v priebežnom hodnotení patrili argentínskym jazdcom v poradí Maffei, A. Patronelli (–1:54 min), Halpern (–3:11 min); štvrtý bol Plechatý (–27:43 min) a piaty Macháček (–30:48 min).

Posádky v osobných automobiloch mali orientáciu na začiatku rýchlostnej skúšky uľahčenú, pretože mohli nasledovať už vyjazdené stopy od motocyklov a štvorkoliek pred nimi jazdiacich jazdcov. Asi po sedemdesiatich kilometroch, na prvom kontrolnom bode, bol rozstup medzi prvým a šiestym automobilom zanedbateľných 34 sekúnd. Vo vedení bol v tej chvíli Francúz Peterhansel s BMW prenasledovaný svorkou volkswagenov v poradí Sainz, Miller, Al Attiyah a De Villiers. Šiesty bol znovu francúzsky pilot Guerlain Chicherit s vozidlom MINI Countryman, postavenom na podvozku BMW X3.

O Dakare po Dakare
Výborne si na BMW X3 viedol Poliak Krzysztof Holowczyc, keď skončil celkovo piaty

Zhruba do 150. kilometra Peterhansel ešte viedol, ale potom ho na trati postihol smolný defekt pneumatiky a výmenou kolesa stratil niekoľko cenných minút. V cieli bol preto až tretí s časom horším o 32 sekúnd za Al Attiyahom, ktorému ušiel Sainz o päťdesiat sekúnd. "El Matadore" tak získal už dvadsiate víťazstvo na Dakare celkovo a priblížil sa Peterhanselovým 22 prvenstvám v kategórii automobilov na Rallye Dakar.

Po štyroch odjazdených etapách bol v priebežnom vedení Sainz s náskokom 4:24 minúty pred stajňovým kolegom Katarčanom Al Attiyahom. Tretí bol Peterhansel, ktorý strácal –5:41 min a stále si držal medailové umiestnenie. Motor jedného z favoritov, hummera Robbyho Gordona, vypovedal službu po prejazde priesmyku Passo de Jama ešte pred štartom rýchlostnej skúšky a tretí najlepší jazdec z Dakaru 2009 skončil.

Obidve posádky stajne Vinland, jediné z českých vozidiel v triede automobilov, úspešne zvládli rýchlostnú skúšku (ktorá, mimochodom, končila v nadmorskej výške ešte o osemsto metrov vyššej než je česká Snežka). Na 41. mieste dorazili Honda s Tománkom v mitsubishi so stratou 52 minút a 67. priečka patrila Mikulovi s Novákom v toyote, ktorí stratili na víťaza Sainza 69 minút. Celkovo bola posádka Michael Honda s Janom Tománkom na peknej 32. priečke (–3:40 hodiny), Peter Mikula s Ivanom Novákom boli celkovo na 103. mieste s mankom už desiatich hodín. Medzi kamiónmi po odstúpení dvoch tatier po vážnych nehodách v predchádzajúcich etapách vyrazili na trať štvrtej rýchlostnej skúšky už iba tri české trucky – tatra Aleša Lopraisa, liaz Vlastimila Vildmana a MAN Roberta Randýska.

O Dakare po Dakare
Situácie žiaľ, na Dakare často bežné, ale aj nebezpečné. Prevrátiť kamión sa v tomto prípade "podarilo" Holanďanovi Hansovi Bekxovi na špeciále DAFe CF 75.

Súťažná tatrovka posádky Loprais/Kalina/Holáň robila českým i slovenským fanúšikom radosť. Vo štvrtej rýchlostnej skúške Loprais zopakoval výborné tretie miesto z predošlého dňa a došiel so stratou šiestich minút. Druhý bol znovu Kabirov s časom o 2:18 minúty horším než ruský "majster volantu" Vladimír Čagin. Liazka Vlastimila Vildmana obsadila 21. miesto s takmer päťdesiatminútovým mankom; Robertovi Randýskovi, ktorý bol do súťaže prihlásený ako "ostrá" tímová asistencia, táto úloha skončila, pretože zo stajne Offroadsport už pokračoval iba on. Skončil tridsiaty so stratou hodiny a piatich minút.

Celkové poradie vyzeralo rovnako – Čagin viedol pred svojim krajanom a tímovým kolegom Kabirovom o 8:41 minúty a Loprais bol tretí zhruba o ďalšie štyri minúty. Tatra Brazílčana De Azeveda bola priebežne šiesta s viac ako hodinovou stratou. O tri miesta dopredu (na 28. priečku) postúpila liazka tímu KM Racing s trojicou Vildman/Fajtl/Bervic, ktorí mali po štyroch etapách už 4,5 hodinovú stratu. Tridsiata siedma priečka patrila posádke Randýsek/Šiška/Skříček, ich celkové manko však činilo už –9:43:53. Slovák Pavel Faško bol v etape (s viac ako tri a pol hodinovým mankom) 55. a celkovo uzatváral piatu desiatku (–9:38:46).

5.etapa : Calama – Iquique (06.01.2011)

V piatej etape z Calamy do Iquique dlhej takmer 460 kilometrov bola pre pretekárov pripravená rôznorodá trať. Po pomalom štarte, ktorý sa odohral v nadmorskej výške okolo tritisíc metrov, sa išlo po nepríjemných zvlnených cestách a pri prejazde cez "salar" (čo je zvláštne pole s veľkými kusmi uschnutej soli) musel dakarský konvoj ešte ubrať a ísť skutočne opatrne.

V prvých zhruba sto kilometroch rýchlostnej skúšky (RS) jazdci zostúpili o dva kilometre nadmorskej výšky a išlo sa väčšinou po otvorených pláňach. Tempo pretekov neustále rástlo, ale po celý čas tam bol náročný a zradný piesok (tzv. fesh-fesh), ktorý ľahko skryl terénne nerovnosti a stroje sa v ňom miestami topili ako v bahne. Tu si obzvlášť jazdci na motocykloch siahli na dno svojich síl. To však bolo ešte tesne pred dojazdom do cieľa, ktorý bol umiestnený priamo pri bivaku postavenom pri brehu Pacifického oceánu. Jazdci, ktorých čakal náročný zjazd dlhý viac ako dva kilometre, išli po dunách, pričom klesanie malo miestami až tridsaťdvapercentný sklon.

Medzi motocyklistami chilský jazdec Francisco "Chaleco" Lopez Contardo zúročil znalosť domáceho prostredia a v ťažkom teréne v úvode rýchlostnej skúšky mal so svojou apriliou najlepší čas. Druhý bol Francúz Olivier Pain na yamahe a ten sa približne okolo sedemdesiateho kilometra dostal na prvú priečku. Tú držal ešte na ôsmom prejazdovom bode na 218. kilometri RS, potom však prišiel 231. kilometer a pád, pri ktorom si zlomil zápästie. Vrtuľníkom ho previezli do nemocnice a z pretekov musel odstúpiť.

O Dakare po Dakare
Francisco Lopez Contardo prežil na tohtoročnom Dakare asi najväčšie sklamanie, keď mu v poslednej etape prestal slúžiť motocykel a prišiel tak o pódiové tretie miesto

Pádu sa nevyhol ani jeden z najväčších favoritov na víťazstvo, Španiel Marc Coma. Na 80. kilometri meraného úseku si aj on poranil zápästie. Následne zastavil ešte na 91. kilometri, zrejme kvôli oprave stroja, čo ho celkovo stálo cenných deväť minút a prepad na dvadsiate miesto. Coma v pretekoch pokračoval a začal stratu sťahovať, potom však na trati zastavil pri nehode Oliviera Paina a po návrate na trať bol už štvrť hodinu za vedúcim jazdcom.

Pri nehode zastavili aj ďalší jazdci a organizátori to vo výsledkoch tejto etapy zohľadnili. Aj napriek tomu, že v cieli bol prvý Chiľan Lopez Contardo a za zanedbateľnú sekundu za ním Holanďan Franz Verhoeven (BMW), bol to napokon portugalský jazdec Paulo Goncalves (tiež BMW), ktorého organizátori stanovili ako víťaza piatej etapy o 2:18, respektíve 2:19 min pred v tej chvíli tretím Verhoevenom. Marc Coma bol tiež za pomoc dakarskému kolegovi, dalo by sa povedať, odmenený, pretože ho usporiadatelia posunuli na štvrtú priečku so stratou necelých štyroch minút. Vďaka tomu bol o dvanásť minút lepší než jeho rival Francúz Després a to znamenalo, že v celkovej klasifikácii Rallye Dakar viedol kategóriu motocyklov so zhruba desaťminútovým náskokom pred Despresom. Ten navyše dostal jedenásťminútovú penalizáciu kvôli zastaveniu v zakázanej zóne po štarte vo štvrtej etape. Tretí priebežne bol domáci jazdec Lopez Contardo s mankom 18,5 minúty.

Slovenskému reprezentantovi Ivanovi Jakešovi (Yamaha) patrila po príchode najlepších 26 jazdcov do cieľa výborná 12. pozícia, keď za víťazným Goncalvesom zaostal o vyše 19 minút. Štefana Svitka (KTM) klasifikovali ako trinásteho, Radek Matoška (tiež KTM) prišiel do cieľa ako 48. "Etapa bola dlhá i únavná a bolo treba dobre vedieť navigovať. Končila asi 60 km v dunách, kde jediná chyba znamenala veľké blúdenie. Radšej som úplne zvoľnil a sústredil sa viac na navigáciu, aby som neminul žiaden z kontrolných bodov. Všetko išlo dobre, až na posledné štyri kilometre. Navigácia sa stala tak náročnou, že som mal problém sa zorientovať. Niekoľko minút som síce stratil, ale nakoniec ma dostihol jazdec zbehlejší v navigácii a s ním som išiel až do cieľa," uviedol Štefan Svitko pre svoju oficiálnu internetovú stránku.

"Dnešnú etapu zvládli jazdci Hant Logomotion Teamu podľa plánu. Števo Svitko sa chcel pred sobotňajším dňom voľna posunúť o dve až tri miesta dopredu. Je dobré, že sa mu to podarilo už dnes pred piatkovou piesočnatou etapou. Števo nemá v obľube piesok a s dunami má veľmi málo skúseností, bude preto fajn, ak si svoju pozíciu udrží. Večer máme v KTM dohodnutú preventívnu kontrolu motora. Odporúčali nám prísť s minimálne tromi motormi na celé preteky. My máme len dva, vymeníme ich počas voľného dňa. Dúfame, že v piatok motor vydrží. Radek Matoška sa konečne posunul dopredu, jazdil medzi 30. – 40. miestom, na konci však mierne stratil," informoval manažér Hant Logomotion Teamu Ivan Figura.

Štefan Svitko bol už celkovo dvanásty (–1:06:33), Ivan Jakeš sedemnásty (–1:36:22) a Radek Matoška sa posunul na 74. pozíciu (–6:49:50). Jakešov tímový kolega David Pabiška dokončil túto etapu s viac než hodinovou stratou na 38. mieste a Jan Veselý na 68. mieste s takmer dva a pol hodinovým mankom. Pabiška bol celkovo 37. a Veselému patrila 77. pozícia.

Od druhej etapy tohtoročného dakarského "vydania" udávali tempo v kategórii štvorkoliek argentínski jazdci. Tentoraz opäť zvíťazili v poradí prvý Alejandro Patronelli a druhý Tomas Maffei (–3:21 min). Tretí došiel český jazdec Josef Macháček (–32:34 min), štvrtý bol jeho krajan Martin Plechatý so stratou 36 minút. Víťazstvo v piatej etape posunulo Patronelliho na čelo celkovej klasifikácie, ale viedol ani nie o 1,5 minúty pred krajanom Maffeiom. Tretí bol Sebastian Halpern (–42:55 min), štvrtý Macháček strácal 61 minút a pár desiatok sekúnd za ním bol Plechatý.

O Dakare po Dakare
Prejazd púšťou Atacama je ťažký kvôli jemnému piesku, ale aj náročný na navigáciu

Premiérové etapové víťazstvo v tohtoročnom 33. ročníku slávnej púštnej súťaže Rallye Dakar, 56. celkovo, získal v triede automobilov legendárny "Monsieur Off Road" Stéphane Peterhansel z tímu BMW X-Raid. Nemal to však vôbec jednoduché, pretože duo "nemeckých stíhačov" od VW Al Attiyah a Sainz mu neodpustilo žiadnu chybu. Bojovalo sa o každú sekundu. Po dvesto kilometroch rýchlostnej skúšky dokázal Peterhansel najazdiť na v tej chvíli druhého Katarčana Al Attiyaha približne 3,5 minúty, ale to ešte do cieľa zostávalo ďalších dvesto kilometrov.

V jednej chvíli to už vyzeralo, že Al Attiyah bude rýchlejší než Peterhansel, na ktorého strácal už iba osem sekúnd, ale Francúz mu potom zase ušiel a vedenie si udržal až do cieľa, kde bol jeho náskok už zase takmer 1,5 minúty. Sainz skončil tretí, ale stratil iba 3:15 minúty a vďaka tomu bol aj naďalej v priebežnom vedení svojej kategórie. Na druhé miesto však postúpil Peterhansel, ktorý stiahol Sainzov náskok na 2:26 min. Tesne tretí, presne o sedem sekúnd, bol Nasser Al Attiyah.

Obidve posádky českého Vinland Dakar Teamu strávili noc v púšti. Podobne ako oni na tom boli desiatky ďalších pretekárov. Organizátor však umožnil pokračovať všetkým, ktorí sa dostavili na štart nasledujúcej etapy v povolenom limite. Najťažšej kategórii, čo sa váhy pretekárskych strojov týka, stále vládli ruské kamazy. Tentoraz si pre víťazstvo došiel Fidarus Kabirov a bolo to jeho 35. prvenstvo na Dakare celkovo. Keby však na trati neminuli jeho stajňového kolegu Vladimíra Čagina problémy, kvôli ktorým musel na 300. kilometri "rýchlostky" zastaviť, vyzeralo by to asi inak. Čagin bol v tej chvíli totiž pred ním vo vedení už s náskokom 4,5 minúty, ale oprava ho stála približne dvadsať minút. Kabirov sa teda posunul na prvé miesto, ktoré do cieľa v Iquique udržal.

O Dakare po Dakare
Ak na Dakare zapadnete do piesku alebo vás zradí technika, posádka vyrazí za pomocou po vlastných. V tomto prípade ide o holandský kamión MAN Pietera Verswisa.

Druhý skončil ďalší pilot ruských kamazov Eduard Nikolajev so stratou 20:05 min a osemdesiat sekúnd za ním prešla cieľovou čiarou tatra Aleša Lopraisa. Čagin napokon skončil štvrtý a piate miesto obsadil Nemec Franz Echter s truckom MAN. Etapové víťazstvo posunulo Kabirova na pozíciu priebežného lídra kategórie "ťažkej väzby" s náskokom približne 13,5 minúty pred Čaginom. Takmer polhodinovú stratu (–25:20 min) na trio Kabirov/Beljajev/Mokejev mal Aleš Loprais s tatrou. André De Azevedo (s ďalším kopřivnickým kamiónom) figuroval na priebežnej 6. pozícii (–1:43:23) a Vlastimil Vildman s liazkou bol na 22. mieste (–7:06:45). Kamióny MAN (česká posádka Randýsek/Šiška/Skříček a Slovák Pavel Faško) však boli nútené zo súťaže odstúpiť.

6. etapa: Iquique – Arica (07.01.2011)

Rýchlostná skúška z Iquique do Aricy zaviedla jazdcov na ťažký terén púšte Atacama. Pretekári sa museli vyrovnať so 721 kilometrami náročného terénu. Meraný úsek 456 kilometrov sa stal pre mnohých jazdcov ťažkým orieškom. Etapa končila v meste Arica, poslednom pred hranicou s Peru. Pred voľným dňom, ktorý bol na programe 8. januára, museli jazdci zdolať mnoho kilometrov náročného terénu v púšti.

Z víťazstva v etape sa v kategórii motocyklov tentoraz radoval Portugalčan Helder Rodrigues na yamahe. Na základe prvotných výsledkov síce uspel Ruben Faria, toho však dodatočne penalizovali. Motocyklisti majú totiž kvôli bezpečnosti v priebehu etáp nariadenú povinnú pätnásťminútovú prestávku. Faria však neobsedel a už po piatich minútach sa vrátil na trať. Organizátori pre takéto počínanie nemali pochopenie a "ušetrený" časový rozdiel 9:47 min. pridali Fariovi k výslednému času. V hodnotení etapy tak Faria klesol až na 7. priečku.

O Dakare po Dakare
Španiel Juan Pedrero Garcia patril medzi najlepších. V cieli v Buenos Aires bol piaty.

Fantasticky zajazdili Slováci. Štefan Svitko obsadil štvrtú priečku, Ivana Jakeša klasifikovali na šiestej pozícii a Radek Matoška prišiel do cieľa na 32. mieste. V celkovom poradí bol Svitko už desiaty (–1:09:20), Jakešovi patrilo 14. miesto (–1:40:34) a Matoškovi 63. pozícia (-7:57:24).

"Števo Svitko v piatkovej etape zajazdil svoje najlepšie umiestnenie na Dakare v histórii. Začal veľmi rýchlo, v jednom sektore bol dokonca na druhej pozícii, až som sa obával, že to prepáli. Čaká ho ešte veľa ťažkých kilometrov do konca špeciálky. Išiel však fantasticky. V konečnom účtovaní – po pričítaní času Fariovi, ktorý nestrávil stanovený čas v "tankovačke" – to znamená pre Števa štvrté miesto v etape. Po dojazde do cieľa sa posťažoval, že je to už veľmi dlhé trápenie. Ozývajú sa aj bolesti chrbta, ale to býva v tejto fáze podujatia prirodzené, takže deň voľna príde jazdcom veľmi vhod. Inak sa cíti dobre fyzicky aj psychicky a teší sa na druhú polovicu rallye. Pred začiatkom etapy sme si povedali, že pôjdeme na istotu, mali sme hlásené množstvo piesku a dún, chceli sme si udržať výbornú priebežnú 12. priečku. Chceli sme aj šetriť motor, hoci nám ho v KTM skontrolovali a bol v poriadku," uviedol manažér Hant Logomotion Teamu Ivan Figura.

"Na výkone Radka Matošku vidieť, že je nováčikom na Dakare. Osobne som čakal, že bude jazdiť lepšie a bude robiť spoločnosť chalanom vpredu. Som ale rád, že sa už prebral a približuje sa k prvej tridsiatke, pretože 80. - 90. miesto v etape nezodpovedá jeho kvalitám. Samozrejme, že v prvej etape mal veľkú smolu, takže veľa vody už počas tohto ročníka nenamúti. Budem však rád, ak sa bude stále zlepšovať. Už to začína byť Matoška, akého som poznal z minulosti. Jazdcov čaká deň voľna, ale mechanici pôjdu na plné obrátky. Radkovu motorku celú skontrolujú, odstránia prípadné poruchy a na Števovej "štyristopäťdesiatke" vymenia motor, všetko poriadne otestujú skúšobnými jazdami. Na ich práci bude veľa záležať v ďalších etapách, kedy očakávame to pravé púštne peklo. Určite sa v najbližších troch–štyroch ťažkých etapách bude rozhodovať, keďže medzi jazdcami v prvej desiatke sú po polovici súťaže nezvyčajne malé časové rozdiely," doplnil Figura.

Pozíciu lídra priebežného hodnotenia motocyklistov si udržal Španiel Marc Coma na KTM, druhý bol obhajca celkového prvenstva Francúz Cyril Despres (–08:48 min) tiež na KTM a tretí Chiľan Francisco Lopez Contardo (–22:12 min), sedlajúci apriliu. V prvej desiatke sa popri uvedených značkách (KTM popri Comovi a Despresovi zásluhou ďalších jazdcov Rubena Fariu, Juana Pedrera Garciu a nášho Štefana Svitka držala 5., 9. a 10. miesto) objavili ešte Yamaha (4. Helder Rodrigues, 6. Jordi Viladoms, 7. Jonah Street) a BMW (8. Franz Verhoeven). Z Čechov bol David Pabiška na 32. mieste (–4:40:48) a Jan Veselý na 75. pozícii (–9:36:47).

Dámsku motocyklovú kategóriu viedla Švédka Annie Seel (KTM) na 37. priečke (–5:22:25) pred Španielkou Eulaliou Sanz Pla-Gilibert (Honda), ktorá figurovala (so stratou –6:39:23) na 48. mieste. Holanďanka Mirjam Gesina Pol (Honda) bola 87., Nemka Christina Meier (Sherco) 89. a Talianka Silvia Giannetti (KTM) 93... Nástrahám trate zatiaľ statočne odolávali aj legendy tohto podujatia – Španiel Jordi Arcarons figuroval s hondou na 50. priečke a Talian Franco Picco s yamahou bol na 115. pozícii.

Víťaznú šnúru medzi štvorkolkami predĺžil Portugalec Alejandro Patronelli na Yamahe Raptor, ktorý do cieľa dorazil ako prvý. So stratou asi pätnásť minút videl cieľ šiestej etapy jeho krajan, Tomas Maffei. Čech Josef Macháček obsadil tretiu priečku (–48:01 min). Ten zo siedmeho miesta razom poskočil na štvrté, aj keď s viac než tri a pol hodinovou stratou. Dopomohlo mu k tomu odstúpenie jeho tímového kolegu Martina Plechatého, ktorý odtrhol koleso a z ďalších bojov tak musel odstúpiť. Pripomeňme, že po dni voľna sa v štartovej listine objavilo už iba sedemnásť jazdcov na štvorkolkách; medzi ktorými figurovala aj Talianka Camélia Liparotti (Yamaha), klasifikovaná na 15. mieste (–11:37:42).

O Dakare po Dakare
Buginy s pohonom len jednej nápravy a bez navigátora boli spestrením štartového pola. S touto s použitím techniky Hyundai štartoval Koolen Kees z Holandska. Najlepšie sa umiestnila bugina McRae šoférovaná Argentínčanom Coronelom na celkovom 37. mieste.

Táto etapa sa v kategórii automobilov niesla v znamení továrenského tímu Volkswagen Motosport. Ako prvý prišiel do cieľa v Arice Carlos Sainz, druhý bol Nasser Al Attiyah (s minimálnou stratou deviatich sekúnd) a tretí Giniel De Villiers (–9:49 min). Francúz Stéphane Peterhansel sa v etape trápil a kvôli štyrom defektom pneumatiky zakončil etapu až na šiestom mieste. Celkovo však držal tretiu priečku (–14:51 min).

V Top 10 sa v polovici súťaže popri "modrých žabách" – ako sa zvykne volkswagenom v Južnej Amerike hovoriť – (1. Sainz, 2. Al Attiyah, 4. De Villiers, 6. Miller) a BMW (3. Peterhansel, 5. Holowczyc, 7. Terranova) objavili na ôsmom mieste Mitsubishi (Brazílčan Spinelli), deviatom MINI (Francúz Chicherit) a desiatom Nissan (Francúz Lavieille). Kategóriu T2 v polovici pretekov viedla japonsko–francúzska posádka Mitsuhashi/Guehennec (Toyota), kategóriu pohonu jednej nápravy (4x2) Nemec Matthias Kahle s navigátorom Thomasom Schuenemannom (SMG buggy).

Medzi kamiónmi sa v tejto etape blysol český jazdec Aleš Loprais, ktorý nielenže udržal krok s ruskými modrými monštrami, ale tiež priviezol svoju žlto-čiernu tatru do cieľa ako prvý. Dokázal tak zastaviť dlhotrvajúce ťaženie kamazov. Ruská stajňa nedovolila súperom tešiť sa z víťazstva v dvadsiatich štyroch po sebe idúcich etapách (!), až kým sa im do cesty nepostavil synovec legendárneho šesťnásobného víťaza Karla Lopraisa. Aleš svoj druhý víťazný etapový triumf zaknihoval po štyroch rokoch, naposledy sa totiž tešil ešte na africkej rallye v 13. etape z Kayesu do Tambacoundy. Náskok na druhého Fidarusa Kabirova činil takmer štyri minúty (presne 3:55); necelých desať minút stratil ďalší "príslušník zbornej" Vladimír Čagin. Aj štvrtá priečka patrila automobilke Kamského automobilového závodu – Eduard Nikolaev strácal na trojicu Loprais/Kalina/Holáň zhruba 27 minút.

Ďalšia česká posádka Vildman/Fajtl/Bervic sa s liazkou neustále zlepšovala, tentoraz došla šestnásta a v celkovej klasifikácii sa zo 42. pozície po úvodnej "erzete" prebojovala na 17. miesto (–10:31:36). Nádeje na dobrý výsledok, žiaľ, skončili pre druhú tatru v štartovom poli. Brazílsko-českej trojici De Azevedo/Martinec/Justo, ktorá doposiaľ figurovala na výbornom šiestom mieste, sa pri schádzaní jednej z dún ohla polonáprava (tzv. paroh riadenia), kolesá prednej nápravy išli do rozbiehavosti, poškodilo sa riadenie. Kamión bol v podstate nepojazdný a posádka sa musela vzdať. "Máme rozbitý posilňovač riadenia, kamión zle zatáča. Zapríčinil to odskok z ideálnej stopy do protisvahu, tatra dostala ranu na pravý predok," hlásil na ceste do Iquique Jaromír Martinec.

O Dakare po Dakare
Vladimir Čagin (500) a Firdaus Kabirov (502) na kamazoch, veľkí súperi na trati, si dokázali aj pomôcť. Z celkového víťazstva sa v cieli tešil len jeden – Vladimír Čagin.

Najúspešnejšou značkou prvej polovice 33. ročníka bol "samozrejme" Kamaz: v prvej desiatke mal päticu strojov (1. Kabirov, 2. Čagin, 4. Nikolajev, 6. Mardejev, 10. Ardavichus). Veľmi dobre sa držali aj trucky mníchovskej zn. MAN (5. Echter, 8. Van Vliet, 9. Behringer). Okrem tatry Aleša Lopraisa bolo v desiatke najlepších už iba Iveco Španiela Vila Rocu. Triedu pohonu 6x6 viedol Španiel Jordi Juvanteny (MAN TGA 26.480), figurujúci na 14. mieste. V súťaži pokračovalo iba 28 kamiónov (zo 68 zoradených na štarte v Buenos Aires).

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.