O Dakare po Dakare (3. časť)

Sobota, 29 január 2011

V ďalšom, v poradí treťom pokračovaní seriálu o tohtoročnej maratónskej Rallye Dakar sa pozrieme na etapy, ktoré nasledovali po dni odpočinku. Siedma etapa odštartovala druhú polovicu súťaže a jazdci na motocykloch, štvorkolkách a buginách, posádky na automobiloch a trakoch smerovali späť na miesto, odkiaľ sa vydali na takmer desaťtisícovú trasu, do argentínskeho hlavného mesta Buenos Aires. Čakala ich druhá polovica o nič menej náročnej trate ako bola tá prvá. Skôr naopak, pretože šesť predchádzajúcich dlhých etáp zanechalo na nich nemalé stopy vyčerpania a únavy. Ako sa s tým dokázali vysporiadať? Čítajte nasledujúce riadky od nášho spolupracovníka Andreja Haverdu.

O Dakare po Dakare
Veľká slovenská nádej, Štefan Svitko, sa v priebehu tohtoročného Dakaru zaradil medzi špičkových jazdcov. V 6. etape skončil piaty, v 7. šiesty, v nasledujúcej však pre poruchu motocykla musel zo súťaže odstúpiť. Škoda, možno mal na dosah životný úspech.

7. etapa: Arica – Antofagasta (09.01.2011)

Na programe prvej etapy druhej polovice tohtoročného "vydania" Rallye Dakar mala byť pôvodne najdlhšia rýchlostná skúška. Po dvoch predchádzajúcich veľmi náročných etapách, v ktorých do bivaku v cieli nedorazilo množstvo posádok a jazdcov, sa usporiadatelia rozhodli skrátiť meraný úsek z pôvodných 631 na 276 kilometrov.

Rýchlostná skúška (RS) mala byť rozdelená rovnako ako v tretej etape na dve časti, ktoré by spájala takzvaná neutralizačná sekcia. Organizátori však napokon vypustili druhý meraný úsek tejto RS dlhý približne dvesto kilometrov, takže sa cieľ posunul na začiatok neutralizačnej sekcie. Potom nasledoval viac ako 450 kilometrov dlhý prejazd do bivaku v Antofagaste.

Aj napriek výraznému skráteniu rýchlostnej skúšky siedmej etapy, ktorá štartovala v meste Arica na brehu Pacifického oceánu v blízkosti hraníc s Peru, bola trasa veľmi náročná. Na pretekárov tu totiž čakali najťažšie dunové úseky 33. ročníka Dakaru a nechýbal ani dych berúci prejazd kaňonom.

V sobotu 8. januára si mohli účastníci podujatia aj ich technika trochu odpočinúť a dať sa do poriadku, pretože na programe bol deň voľna, na ktorý sa pretekári tešia už niekoľko dní vopred. Treba podotknúť, že si ho skutočne zaslúžia. Na štart siedmej etapy sa tak postavilo 280 relatívne odpočinutých jazdcov a posádok – konkrétne 125 motocyklov, 17 štvorkoliek, 92 automobilov a 46 kamiónov.

Medzi motocyklistami si víťazstvo v siedmej etape pripísal na svoj účet domáci, chilsky jazdec na stroji Aprilia RXV 450 Tuareg Francisco Lopez Contardo. Zaznamenal tak už svoje piate prvenstvo v "erzete" na Rallye Dakar. Stále mu patrila priebežná tretia priečka, hoci na prvého Španiela Marca Comu na KTM stiahol tri a trištvrte minúty. Katalánsky jazdec mal však vo vedení pred Chiľanom stále bezpečný náskok, približne 18,5 minúty.

Francúz Cyril Despres, po siedmich odjazdených etapách zatiaľ druhý najlepší jazdec, na štarte "rýchlostky" strácal na Marca Comu takmer deväť minút (presne -8:48 min). Aj napriek veľkému odhodlaniu sa mu však podarilo stiahnuť asi iba osemdesiat sekúnd z jeho celkového náskoku, keď skončil druhý. K prvému miestu mu tak stále zostávalo ešte takmer 7,5 minúty.

O Dakare po Dakare
Sympatický Čilan Francisco Lopez Contardo si priebežne držal tretie miesto, v poslednej etape do Buenos Aires ho však zradil motocykel a v cieli skončil 89, celkovo na 4. mieste.

Nášmu motocyklovému pretekárovi Štefanovi Svitkovi patrila v tejto etape vynikajúca šiesta priečka s odstupom 11:19 min, Ivan Jakeš bol štrnásty (-27:20 min) a Radek Matoška 33. (-01:03:07). "Dnes nám etapu skrátili zo 620 km na 270 km, čo ma potešilo. Podarilo sa mi urobiť aj dobrý výsledok. Do konca "tankovačky" po 170 km som dobehol Rodriguesa a Fariu, len potom začala pasáž, kde bolo dôležité dobre navigovať, tak som zvoľnil a zameral sa najmä na navigáciu. Navigovanie mi zhoršovalo ešte aj to, že sa križovali trate zo 6. etapy, tak som trochu tŕpol, ale nejako som to zvládol," uviedol Štefan Svitko pre svoju oficiálnu internetovú stránku.

"Števo išiel stabilne veľmi dobre. Od začiatku jazdil na 5. - 6. mieste. Som rád, že sa nedal strhnúť na nejaké veľké preteky s motocyklistami pred sebou v celkovom poradí. Domáci jazdec Francisco Lopez Contardo začal veľmi razantne a rýchlo. Števo sa ho nasilu nedržal. Išiel si svoje tempo. Myslím si, že išiel veľmi dobre. Bola to jeho jazda. Sme radi, že trochu zmazal odstup na jazdcov, ktorých má teraz tesne pred sebou. Z desaťminútového manka má od nich momentálne iba minútový odstup. V jednej minúte má teraz dvoch - troch jazdcov. Ešte to bude zaujímavé... Naopak, prenasledovateľom ušiel o dosť veľký časový úsek. Aj preto zostal v prvej desiatke. Dokonca v nedeľu sa v priebežnom poradí posunul na 8. priečku, čo je veľmi dobre. Pred pretekmi by sme ani nesnívali o tom, že po 7. etape budeme mať pretekára na krásnom ôsmom mieste," opísal Ivan Figura, manažér slovenského tímu Hant Logomotion Slovakia, nedeľňajší výkon Štefana Svitka.

"Teraz nás čakajú dve – tri etapy, ktoré budú veľmi ťažké," pripomenul Figura, ktorého v nedeľu potešila aj jazda Radka Matošku. "Radek sa posunul tiež dopredu. Už sa drží okolo tridsiatky. Aj v priebežnom poradí je okolo 50. miesta. Už to začína byť lepšie aj pokiaľ ide o jeho jazdy," tvrdil Ivan Figura a pokračoval: "Podľa mňa by mal byť Matoška ešte o desať – dvanásť miest vpredu. Aspoň takto vidím jeho možnosti na tohoročnom Dakare. On je jazdec, ktorý pokojne môže jazdiť okolo 30. miesta. Radek je skúsený chlap, ktorý vie súťažiť. Teraz sa mu už lepšie dýcha."

Ivan Figura predpovedal Matoškovi ešte dosť výrazný skok dopredu. "Myslím si, že Radek ešte pôjde dopredu. A keď prejdeme cez tie piesočné úseky, v ktorých to má Radek oveľa ťažšie ako Števo, keďže má ťažší motocykel, bude to už iba lepšie. Keď sa z toho bez problémov dostane, bude jazdiť určite rýchlejšie," vysvetlil manažér Hant Logomotion Slovakia dôvody Matoškovho trápenia sa v piesočných dunách Južnej Ameriky. Svitko sa v celkovej klasifikácii posunul na siedmu priečku (-1:16:54), Jakešovi patrila 13. (-2:04:09) a Matoškovi 54. pozícia (-8:56:46).

O Dakare po Dakare
Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibert, najlepšia zo žien na tohtoročnom Dakare. V cieli bola na 41. mieste.

Český jazdec David Pabiška na yamahe obsadil 55. priečku a jeho krajan Jan Veselý na stroji rovnakej značky došiel 69. Priebežne bol Pabiška na peknom tridsiatom mieste, jeho manko však už bolo viac ako šesť hodín. Janovi Veselému patrila 77. priečka s takmer dvanásťhodinovou stratou. Avšak obaja borci úspešne absolvovali prvú etapu druhej polovice rallye a dostali sa do správneho pretekárskeho tempa.

O priebežné vedenie v kategórii štvorkoliek prišiel argentínsky jazdec na yamahe Alejandro Patronelli, ktorého postihli tesne po štarte rýchlostnej skúšky technické problémy. Do cieľa potom došiel s viac ako hodinovou stratou. To ho odsunulo na priebežné druhé miesto o približne tri minúty za jeho krajana Tomasa Maffeia. Ten však na trati tiež nabral hodinové manko.

O Dakare po Dakare
Josef Macháček si udržiaval tretiu priečku, porucha stroja ho však v 11. etape vyradila

Problémy argentínskych jazdcov hrali do kariet Josefovi Macháčkovi, ktorého strata v priebežnom hodnotení sa vďaka tomu stenčila na 2 hodiny a 37 minút. Pripomeňme, že uvedené manko inkasoval v priebehu piatej etapy, v ktorej minul dva prejazdové body. Príčinou bol nefunkčný navigačný systém. Pôvodne od organizátorov "vyfasoval" štvorhodinovú penalizáciu, ktorú mu neskôr, po podaní protestu, skrátili na polovicu.

Macháček v tejto etape skončil štvrtý, necelých deväť minút za víťazom Sebastianom Halpernom z Argentíny, ktorému patrila priebežná tretia priečka (-26:45 min). Pre českého pretekára to bolo určite sklamanie, keďže na 91. aj 136. kilometri meraného úseku viedol.

O Dakare po Dakare
Nemec Stephan Schott zostal na vrchole duny. V podobnej situácii sa ocitol aj Sainz

Desiate etapové víťazstvo v tohtoročnom "vydaní" Rallye Dakar si v triede automobilov pripísal Katarčan Nasser Al Attiyah z tímu Volkswagen Motosport. Za ním skončil jeho stajňový kolega "El Matadore" Carlos Sainz, hattrick pre značku s dvojicou véčok v znaku korunoval tretí Juhoafričan Giniel De Villiers. Stéphane Peterhansel z tímu BMW X-Raid mal na trati aj tentoraz smolu, pretože hneď po pätnástich kilometroch rýchlostnej skúšky prerazil pneumatiku a musel meniť koleso. V cieli mal potom stratu 7:40 min. Priebežné vedenie si po siedmich etapách stále držal Španiel Sainz, "na dostrel" bol jeho tímový kolega z Kataru (-1:22 min) a tretí bol Francúz Peterhansel (-21:11 min).

O Dakare po Dakare
Holanďanovi Janovi Lammersovi pomáhali z uviaznutia v piesku aj ochotní diváci

Medzi kamiónmi víťazstvo v etape z predošlého súťažného dňa umožnilo Alešovi Lopraisovi štartovať do siedmej etapy ako prvému. A dokonale to využil. V priebehu celej rýchlostnej skúšky - mal pred sebou prázdnu trať - bol najrýchlejší. Za sebou udržal rýchle ruské kamazy aj nemecký MAN s Franzom Echterom za volantom. V cieli bol nakoniec päť minút pred Fidarusom Kabirovom a štrnásť pred Vladimírom Čaginom. Vďaka tomu odsunul Čagina na priebežné tretie miesto (-28:22 min) a jeho strata na zatiaľ vedúceho Kabirova činila 16 minút a 22 sekúnd. Ďalší český pretekár Vlastimil Vildman doviedol svoju liazku na dvanástom mieste (-2:18:18) a celkovo bol sedemnásty.

8. etapa: Antofagasta – Copiapo (10.01.2011)

Predchádzajúcu siedmu etapu nedokončilo osemnásť strojov, takže tentoraz sa na štart v Antofagaste postavilo 262 posádok a jazdcov – 112 motocyklov, 17 štvorkoliek, 88 automobilov a 45 kamiónov. Cieľ v Copiapo bol vzdialený 776 kilometrov a náročná rýchlostná skúška merala 508 kilometrov.

Na programe ôsmej etapy opäť nechýbali piesočné duny, tie však na pretekárov čakali až na konci meraného úseku. Jazdci sa najskôr museli vysporiadať s náročnou navigáciou v otvorenom teréne, kde to mali jazdci na motocykloch a štvorkolkách obzvlášť veľmi ťažké, pretože na trať vyrazili ako prví.

Medzi motocyklistami sa v prvej časti meraného úseku blysol portugalský jazdec Paulo Goncalves, ktorý bol na 43. kilometri najrýchlejší – zdolal ho za 27 minút a 16 sekúnd. Potom však prišiel smolný 55. kilometer: Goncalves utrpel ťažký pád z motocykla. Po príjazde do prvého kontrolného bodu, v ktorom si sťažoval na bolesť ramena, ho lekári oboznámili s krutou realitou – röntgen preukázal zlomeninu kľúčnej kosti. To pre portugalského pretekára znamenalo definitívny koniec na Rallye Dakar.

Do vedenia v etape sa posunul Španiel Coma, druhý bol Francúz Despres (obaja na KTM); tretí sa traťou hnal domáci favorit Francisco Lopez Contardo, prezývaný Chaleco na aprilii. V rovnakom poradí sa vrútili do cieľa v Copiape, v ktorom mal Despres po viac než šesťhodinovej jazde stratu 1:55 min a tretí Contardo 4:21 min. V priebežnom poradí sa nič nezmenilo – Marc Coma zvýšil náskok vo vedení na druhého Cyrila Despresa na 9:19 min, tretí "Chaleco" mal už odstup 22:48 min.

Pre nás prišla z Južnej Ameriky neradostná správa: technické problémy ukončili účinkovanie nášho reprezentanta Štefana Svitka. "Štefan Svitko tento ročník Dakaru nedokončí aj napriek tomu, že išiel veľmi dobre. V priebežnom poradí mu medzi motocyklistami patrila siedma priečka. Na 318. kilometri pondelňajšej ôsmej etapy mu však odišlo zapaľovanie. Hoci sme mu reálne mohli poslať asistenciu, aby mu pomohla odstrániť technickú poruchu, vec sa má tak, že mu neodišlo iba zapaľovanie, čo sme si pôvodne mysleli, ale celý pohon motora. A túto poruchu na mieste nebolo možné odstrániť. Takže Štefan musel predčasne skončiť, čo nás vzhľadom na jeho aktuálne umiestnenie veľmi mrzí. Nič iné sa však už nedalo urobiť. Bohužiaľ, ten dobrý výsledok, na ktorý mal, už nedosiahne," informoval manažér Hant Logomotion Slovakia tímu Ivan Figura.

"V nedeľu sa to isté stalo Američanovi Streetovi," pokračoval Figura. "On však poruchu motora dokázal odstrániť, hoci stratil dosť veľa času. Momentálne jazdí v etape aj celkovo na 15. pozícii. Porucha motora Števovej motorky sa ukázala ako neodstrániteľná. Ďalej v súťaži pokračuje zo slovenského tímu už len Radek Matoška. Vedeli sme, že motor s nižším obsahom bude mať na tohoročnom Dakare problémy. Ale Štefan dokázal na tom motore ísť veľmi rýchlo. Motor však nevydržal. Môže byť v ňom chybička, ktorú ani výrobca nevidel. Môže sa to takto prejaviť. Dôvod Števovho odstúpenia zo súťaže zistíme až po príchode na Slovensko, keď ho do poslednej skrutky rozoberieme."

O Dakare po Dakare
Nór Anders Ullevalteseter patril aj tentoraz medzi najlepších na dvoch kolesách

Manažér slovenského tímu povedal niekoľko slov aj o druhom svojom "zverencovi" Radkovi Matoškovi. "Radek sa stále drží na 30. mieste. Učí sa za pochodu navigáciu a nikam sa neponáhľa. Pokiaľ mu to ide, je to dobre. Tohoročný Dakar je pre neho skôr škola, hoci ja tvrdím, že jazdecky má na vyššie pozície, než na ktorých momentálne je. Ale z pozície nášho motoristického tímu ide ďalej iba Radek Matoška a s ním pokračujú aj naši mechanici. Držme im palce, aby na Dakare aspoň Radek vydržal až do cieľa," povedal Ivan Figura.

Dvadsaťosemročný Štefan Svitko figuroval v priebežnej klasifikácii súťaže motocyklov po nedeľnej etape na siedmej pozícii, jeho najlepšie umiestnenie sa zrodilo v 6. etape, keď obsadil 4. priečku. Do elitnej desiatky sa zmestil aj v 7. etape, keď ho klasifikovali na šiestej pozícii. Na tradičnom púštnom dobrodružstve štartoval druhýkrát v kariére, vlani prišiel ako tretí Slovák v histórii do cieľa na konečnom 13. mieste. Vyhlásili ho za najlepšieho nováčika Rallye Dakar 2010, bol druhým amatérskym jazdcom minuloročného "vydania" Dakaru a druhým jazdcom v kubatúre nad 450 ccm.

Ivan Jakeš zajazdil v tejto etape šestnásty najrýchlejší čas (-50:51 min) a v priebežnom poradí sa posunul o tri priečky na vynikajúcu desiatu (-2:55:00)! Jeho tímový kolega z českého KM Racingu David Pabiška dokončil ôsmu etapu s mankom bezmála 1,5 hodiny na 38. priečke. V priebežných výsledkoch bol 31. (-7:39:32). Druhý zástupca českej trikolóry Jan Veselý (Czech Dakar Team) do cieľa "erzety" dorazil na 22. mieste (-2:54:33) a celkovo mu patrila 62. pozícia.

O Dakare po Dakare
Alejandro Patronelli vzal na seba rolu svojho brata, vlaňajšieho víťaza a aj on vyhral

Medzi štvorkolkármi v pretekoch pokračoval aj dvadsaťročný Poliak Lukasz Laskawiec, minuloročný majster Európy v cross country a nováčik na Dakare, jazdiaci v českých farbách KM Racing. V prvej polovici pretekov sa trochu rozhliadal, tentoraz však chytil ten správny vietor do plachát a začal dosahovať výborné časy. V tejto etape bol v prvej polovici rýchlostnej skúšky vo svojej kategórii vôbec najrýchlejší, pred svojimi argentínskymi prenasledovateľmi viedol dokonca s viac ako osemminútovým náskokom. Nakoniec došiel na skvelom treťom mieste, jedenásť minút za víťazom "rýchlostky" Argentínčanom Patronellim.

Laskawiec skončil v predchádzajúcej etape tretí za druhým Argentínčanom Halpernom a prvým Čechom Macháčkom – ten nakoniec siedmu "erzetu" vyhral, hoci bol pôvodne tretí o takmer deväť minút za Halpernom. Stajňa KM Racing totiž podala protest na nefungujúci navigačný systém (GPS) na Macháčkovej štvorkolke. Pri prejednávaní potom vyšlo najavo, že mu organizátori omylom nahrali software pre motocykle. Vďaka tomu z výsledného času odpočítali 10:20 minúty, čo znamenalo posun na prvé miesto.

Táto etapa "Machusovi" vyniesla druhý etapový čas s osemminútovým mankom na Patronelliho. Priebežnému lídrovi kategórie štvorkoliek ďalšiemu argentínskemu pretekárovi Tomasovi Maffeiovi sa rovnako ako včera na trati nedarilo a v polovici rýchlostného testu (okolo 250 kilometra) mal už viac ako trojhodinovú stratu. Vďaka tomu klesol z vedúcej pozície hlboko ku dnu štartového pola.

O Dakare po Dakare
Dakar je príťažlivý aj pre Číňanov. Jazdec Yaohuang Jiang na automobile Chery Rally X5 si v Argentíne a Chile počínal zdatne a v cieli ho klasifikovali na peknom 41 mieste

V kategórii automobilov to na začiatku rýchlostnej skúšky opäť vyzeralo na súboj dvoch najväčších rivalov o titul v tejto triede – stajní Volkswagen Motosport a BMW X-Raid. Najrýchlejší bol prekvapujúco Američan Mark Miller z Volkswagenu, Francúz Peterhansel s BMW však bol iba o štrnásť sekúnd pomalší. Tretí bol Juhoafričan De Villiers opäť z VW a štvrtý jeho tímový kolega Španiel Sainz. Piaty najrýchlejší čas zajazdil Poliak Holowczyc z BMW a šiesty bol Katarčan Al Attiyah, posledný z pilotov stajne Volkswagen (-1:08 min).

Potom sa však v popredí zoradili štyri volkswageny vedené skúseným Carlosom Sainzom. Giniel De Villiers bol druhý, na tretiu pozíciu ho však odsunul stajňový kolega Nasser Al Attiyah. Ten vyčkával, či španielsky "El Matadore" neurobí chybu alebo či náhodou nezapadne v náročných dunových presypoch, ktoré na pretekárov čakali pred koncom rýchlostnej skúšky.

A presne to sa aj stalo. Sainz uviazol v dunách hneď dvakrát, vyslobodzovaním vozidla stratil približne 6,5 minúty. Al Attiyah to využil a došiel si pre víťazstvo v tejto etape. Druhý bol teda Sainz, tretí skončil ďalší volkswagen Giniela De Villiersa (-17:22 min). Katarčan sa však v bivaku v Copiape neradoval iba z jeho celkovo jedenásteho etapového prvenstva; výhra v "erzete" ho súčasne posunula na čelo priebežného poradia. Na štarte ôsmej etapy bol medzi ním a Sainzom totiž iba takmer poldruhaminútový rozdiel (-1:22), Al Attiyah teda viedol pred španielskym veteránom klasických rallye o viac ako päť minút (presne 5:14 min).

O Dakare po Dakare
Eduard Nikolajev na treťom Kamaze po vypadnutí Lopraisa postúpil na tretiu priečku

Na priebežné tretie miesto sa posunul volkswagen Giniela De Villiersa, pretože doposiaľ tretí Stéphane Peterhansel s BMW na trati stratil 1 hodinu a 13 minút na najrýchlejší automobil a klesol na štvrtú priečku.

Po dvoch etapových víťazstvách tatrovky Aleša Lopraisa sa ku slovu znovu dostal ruský jazdec Vladimír Čagin. Víťazstvo v etape predviedol spôsobom štart – cieľ. Kraľoval napriek tomu, že so svojim kamazom vyrážal na trať ako tretí a nemal teda voľnú cestu. Jeho stajňový kolega Fidarus Kabirov mu kryl chrbát, na 3. priečke sa držal Aleš Loprais. Túto pozíciu česká posádka Loprais/Kalina/Holáň držala ešte na 150. kilometri rýchlostnej skúšky, okolo 200. kilometra sa však prepadla na deviatu priečku s takmer dvadsaťdvaminútovou stratou.

Do cieľa v Antofagaste sa však dokázala prepracovať späť medzi najrýchlejšie kamióny a došla štvrtá s mankom -41:36 min. Prvé tri pozície obsadili Rusi s kamazmi v poradí Čagin, Kabirov (-31:49 min) a Nikolajev (-36:55 min). V priebežnom hodnotení sa teda vrátil na čelo Vladimír Čagin, druhý bol Fidarus Kabirov (-3:27 min) a tretí Aleš Loprais (-29:36 min). Liazka Vlastimila Vildmana skončila v etape na 20. mieste (-4:32:10) a v priebežnej klasifikácii si polepšila na 15. pozíciu (-16:48:39).

9. etapa: Copiapo – Copiapo (11.01.2011)

Pre spestrenie deviatej etapy, ktorá mala štart aj cieľ v meste Copiapo, štartovali motocyklisti v radoch. Na trať vyrazila najskôr desaťčlenná skupina a potom nasledovali skupiny po dvadsiatich motocykloch. Rýchlostná skúška merala 235 kilometrov a viac ako polovica sa išla v náročných piesočných dunách chilskej púšte Atacama.

Rad pretekárskych strojov na štarte tejto etapy sa opäť preriedil, keď tú predchádzajúcu nedokončilo devätnásť posádok a jazdcov. V súťaži ostalo 106 motocyklov, 17 štvorkoliek, 76 automobilov a 44 kamiónov, celkovo teda 243 posádok. Medzi nimi figurovali aj traja Slováci z pôvodných piatich (naproti piatim českým posádkam z pôvodných dvanástich).

Zo slovenských reprezentantov skončil medzi motocyklistami v etape najlepšie Ivan Jakeš na yamahe (KM Racing Team), ktorému patrila 15. priečka (-9:40 min). V celkovom hodnotení uzatváral desiatku najlepších, strata činila -2:57:32. Radek Matoška na KTM (Hant Logomotion Slovakia Team) prišiel do cieľa ako 27. (-18:38 min) a v priebežnom poradí sa držal na 47. pozícii (-10:35:09).

O Dakare po Dakare
Na tratiach juhoamerického Dakaru sa striedali rôzne terény, všetky rovnako náročné

"Som už konečne v pohode v cieli. Dnes to bol 235 km dlhý motokros. Štartoval som z tretieho radu a na kopci som bol okolo štvrtého – piateho miesta. Potom som sa zubami – nechtami snažil udržať Pedra Oliveiru. V dunách bola hmla ako hrom, musel som si stále utierať okuliare a pomaly nebolo nič vidieť. Po osemdesiatich kilometroch akosi zvoľnili, tak som musel ísť dopredu a zasa sám aj navigovať. Dobehol som jazdca s číslom 50, ale potom som zle odbočil. Museli sme teda krížom asi dva – tri kilometre prejsť do kontrolného bodu 2, tam sme stratili trochu času. V posledných dunách som jednu z nich nevyšiel. Musel som sa teda vracať a ísť ju znova. Do cieľa som teda navigoval sám. Dával som veľký pozor na motorku a na seba a vyplatilo sa," opísal svoje pocity z utorňajšej etapy Radek Matoška.

České zastúpenie bolo v tohtoročnom "vydaní" Dakaru v tejto kategórii najslabšie. Štartovali iba dvaja jazdci – David Pabiška za stajňu KM Racing na motocykli Yamaha WR 450 F a Jan Veselý z Czech Dakar Teamu na rovnakom stroji. Lepšie sa darilo Pabiškovi, ktorý ako rýdzo amatérsky jazdec uzatváral prvú tridsiatku v priebežnom hodnotení. Deviatu rýchlostnú skúšku dokončil na 38. mieste so stratou približne 32. minút na víťazného Jonaha Streeta na yamahe. Jan Veselý bol s takmer dvojhodinovým mankom 85. a celkovo mu patrila 69. priečka (-16:41:54).

Na čele štartového pola sa na trati deviatej "erzety" odohrali zaujímavé veci. Prvá desaťčlenná skupina v zložení Coma, Pedrero Garcia, Faria, Duclos, Cody, Despres, Lopez Contardo, De Azevedo, Rodrigues a Ullevalseter, totiž urobila na 20. kilometri navigačnú chybu a deväť z nich sa vydalo zlým smerom. Iba Portugalec Helder Rodrigues prečítal údaje v roadbooku správne a pokračoval sám v ústrety piesočným dunám. Získal tak bezpečný náskok a vyzeralo to, že má víťazstvo vo vrecku. Lenže na 255. kilometri meraného úseku mu došiel benzín a to bol koniec nádejí.

O Dakare po Dakare
Joanovi Romovi (Špan.) na Nissane sa viac darilo na africkom Dakare ako na americkom

Na prvom mieste nakoniec došiel Američan Jonah Street (Yamaha), ktorý štartoval až v tretej vlne jazdcov. Druhý bol Holanďan Franz Verhoeven na BMW (-3:38 min) a o dve sekundy za ním Francúz David Casteu (Sherco). V siedmom najlepšom čase prišiel do cieľa Cyril Despres (-6:03 min), druhý v priebežnej klasifikácii motocyklov, a tak sa mu podarilo ukrojiť minútu z náskoku španielskeho lídra Marca Comu (obaja KTM). Ten skončil deviaty s približne sedemminútovou stratou. Tretie miesto si držal chilský motocyklista Francisco Lopez Contardo na aprilii (-23:33 min), Helder Rodrigues bol štvrtý s viac ako hodinovým mankom.

Medzi štvorkolkami Josef "Machus" Macháček (KM Racing), päťnásobný víťaz triedy štvorkoliek a posledný Čech v tejto kategórii, tentoraz zajazdil druhý najlepší čas so stratou 5:21 min. Aj napriek tomuto skvelému umiestneniu sa dá konštatovať, že bolo sklamaním, pretože "Machus" ešte v polovici rýchlostnej skúšky viedol. V tej chvíli mal zhruba dvojminútový náskok pred priebežným lídrom tejto kategórie Alejandrom Patronellim, ktorý uháňal na druhej priečke. Lenže potom sa prebil Argentínčan do vedenia a to si udržal až do cieľa. Tretí skončil ďalší jazdec tímu KM Racing Poliak Lukasz Laskawiec (-10:15 min).

Macháčkovi patrilo priebežné tretie miesto, kvôli udeleným penalizáciám v predošlých etapách však činila jeho strata už 2:47:09. Na druhom mieste bol Argentínčan Halpern s poldruhahodinovým náskokom na Macháčka; prvý zostal Patronelli (všetci Yamaha).

Posledným českým automobilom v triede áut bola Toyota Landcruiser 120 z tímu Vinland Dakar s posádkou Peter Mikula/Ivan Novák. Posledné informácie o nich boli z ôsmej etapy, ktorú podľa výsledkov na oficiálnych stránkach Rallye Dakar nedokončili. Ani tentoraz nestáli na štarte, takže Česi (ale aj Slováci, keďže Peter Mikula pochádza zo Slovenska) prišli o posledné zastúpenie v tejto kategórii. Pre svoje 22 etapové víťazstvo na Rallye Dakar (a pre piate v 33. ročníku) si došiel Carlos Sainz zo stajne Volkswagen, ktorý – o necelé dve minúty – porazil Nassera Al Attiyaha, svojho tímového kolegu. Ďalší hattrick pre stajňu Volkswagen Motosport zaznamenal Giniel De Villiers, keď skončil v treťom najlepšom čase (-9:02 min). Stéphane Peterhansel (BMW) obsadil štvrtú pozíciu (-11:14 min).

Vo vedení tejto kategórie zostal Katarčan Al Attiyah, za ním bol Španiel Sainz (-3:18 min) a pomyselný bronz zatiaľ patril Juhoafričanovi De Villiersovi (-55:51 min). Francúz Peterhansel (BMW X-Raid) bol štvrtý, hoci už s mankom 1:42:48. Zdalo sa, že súboj medzi dvomi najväčšími tímami je rozhodnutý...

O Dakare po Dakare
Aleš Loprais sa pohyboval zväčša na druhom mieste. V deviatej etape však dojazdil

Medzi nákladnými automobilmi sa českému pilotovi Alešovi Lopraisovi (a poslednej tatrovke na tohtoročnom Dakare) tentoraz nedarilo. Najskôr stál na 77. a potom na 110. kilometri rýchlostnej skúšky a do cieľa napokon došiel so značnou stratou dva a trištvrte hodiny na 18. mieste. Darilo sa naopak Vlastimilovi Vildmanovi s liazkou, ktorý v tejto etape zajazdil deviaty najlepší čas s mankom 50:18 min na víťaza Fidarusa Kabirova zo stajne Kamaz. Kabirov nakoniec dokázal predstihnúť svojho tímového kolegu Vladimíra Čagina (ktorý takmer v celej rýchlostnej skúške viedol), v cieli bol asi o 7,5 minúty rýchlejší. Tretí došiel ďalší ruský pilot tímu Kamaz Eduard Nikolajev.

Vlastimilovi Vildmanovi zo stajne KM Racing patrila priebežná 15. pozícia (-17:35:30). Loprais kvôli komplikáciám na trati klesol v celkovom hodnotení na štvrtú priečku a strácal tri a štvrť hodiny. O hodinu a štvrť pred ním bol Nikolajev a o ďalšie dve hodiny Čagin. Na čelo sa totiž posunul Kabirov, ale náskok bol ani nie tri a pol minúty, takže nasledujúci deň mohlo byť zase všetko inak.

10. etapa: Copiapo – Chilecito (12.01.2011)

Po siedmich dňoch strávených na území Chile sa konvoj Rallye Dakar vrátil do Argentíny. Na pretekárov teda opäť čakal prejazd Ánd, tentoraz v päťtisícovej výške nad morom, motory teda dostali zabrať. Z Copiapa sa štartovalo skoro ráno, prvý motocyklista už o pol piatej ráno.

Desiata etapa merala 862 kilometrov, z nich sa išlo iba 176 na čas. Po odjazde z bivaku nasledoval dlhý prejazd Ánd cez priesmyk svätého Františka vo výške 5750 metrov a prekonanie štátnych hraníc s patričnou kontrolou. Potom prišlo klesanie ku štartu rýchlostnej skúšky (RS) už na argentínskej pôde. Trasa viedla z veľkej časti opäť náročným terénom s mimoriadne jemným pieskom (tzv. fesh-fesh), tentoraz v bielych dunách Fiambaly, a pretekári museli kľučkovať medzi riedkym porastom.

Medzi motocyklistami si skúsený španielsky jazdec Marc Coma na KTM došiel pre svoje štvrté víťazstvo na tohtoročnom Dakare a vo vedení si k svojmu náskoku na druhého Cyrila Despresa z Francúzska (tiež KTM) pripísal bezmála desať minút. Francúzovi sa na trati totiž nevyhli problémy. Prvý problém si vyrobil nasledovaním pred ním idúceho Franza Verhoevena, ktorý na 97. kilometri urobil navigačnú chybu a vošiel do iného údolia. Návratom späť a hľadaním správnej cesty stratil deväť minút. Začala sa stíhacia jazda na Marca Comu.

O Dakare po Dakare
Cyril Despres viedol prvé tri etapy, potom po penalizácii klesol na druhé miesto. Pred neho sa dostal Marc Coma, ktorý si vedenie udržal až do cieľa. Despres skončil celkovo druhý.

Lenže v posledných kilometroch meraného úseku Despres zapadol do bahenného riečneho dna, z ktorého sa vyhrabával dlhých desať minút. A tak bol vôbec rád, že skončil druhý s relatívne malou stratou (-9:56 min). Tretie miesto v etape obsadil Portugalec Ruben Faria (-13:22 min), tiež so strojom rakúskej značky KTM. V celkovom poradí viedol Coma pred Despresom (-18:10 min) a tretím Chiľanom Lopezom Contardom na Aprilii (-45:16 min).

Ivan Jakeš (KM Racing Team) v priebehu tejto etapy utrpel nepríjemný pád a napriek promptnej asistencii mechanikov musel svoje účinkovanie na 33. ročníku ukončiť. Tridsaťsedemročný rodák z Myjavy figuroval v priebežnom poradí na vynikajúcej desiatej pozícii, jeho najlepším výsledkom bola siedma priečka v šiestej etape.

Facebookova stránka českého tímu KM Racing v stredu 12. januára informovala: "Ivan Jakeš mal na 254. kilometri prejazdu pád a rozbil motocykel. Museli sme zísť do nadmorskej výšky 3300 m a tam sme mu stroj rýchlo a provizórne opravili. Mal roztrhnutú nádrž a nefunkčný roadbook."

Hlavným dôvodom Jakešovho predčasného konca bol zadrený motor jeho nového motocykla Yamaha 450. Ako uviedol, ak by sa mu na 95. kilometri rýchlostnej skúšky v pieskovej dune doslova nerozsypal motor, bol by pokračoval ďalej aj napriek tomu, že 200 kilometrov jazdil s čerstvo zlomenou kľúčnou kosťou.

"Spadol som ešte počas jazdy na meraný úsek, lebo ma pri jazde trochu obmedzil kamión. Rozbil som síce na motocykli nádrž a navigáciu, no technici mi to dali rýchlo dokopy a mohol som pokračovať ďalej. Plece ma síce bolelo, ale bojoval som a nebyť toho, že neskôr mi v motore dvakrát silno buchlo a vzápätí sa motor totálne zadrel, určite by som prišiel do cieľa. Predčasný koniec ma veľmi mrzí, lebo do cieľa bolo treba absolvovať už iba dve náročné etapy, z ktorých som v stredu jednu do polovice prakticky aj prešiel. Okrem nich je to už potom jazdenie v pohode až do cieľa v Buenos Aires," povedal Ivan Jakeš.

Pre neho bola Rallye Dakar 2011 štvrtou účasťou na tejto súťaži. V roku 2007 i 2010 ju nedokončil, v roku 2009 ako vôbec druhý Slovák prišiel do cieľa a stal sa prvým rodákom spod Tatier, ktorý dokončil "náhradnú" juhoamerickú verziu podujatia.

O Dakare po Dakare
Bulharský jazdec Petar Cenkov patril medzi lepších štvorkolkárov a v cieli bol dvanásty

Svojim odstúpením tak nasledoval Štefana Svitka, ktorého v pondelok 10. januára pred dobytím dakarských brán zastavili technické problémy. Jediným Slovákom v štartovom poli tak ostal Radek Matoška, ktorý v tejto "erzete" zajazdil 28. najrýchlejší čas (-44:48 min); v celkovom poradí mu potom patrila 41. priečka (-11:19:57).

Český pretekár David Pabiška z KM Racing Teamu (Yamaha) skončil na 46. mieste so stratou 1:26:02 a v celkovom poradí klesol o jednu priečku na 31. miesto (-9:30:31). Jeho krajan Jan Veselý (Czech Dakar Team), tiež na stroji Yamaha, dorazil do cieľa etapy s časom -3:21:33 na 77. mieste a v priebežnom poradí mu patrila 67. pozícia (-20:03:27).

Desiatu rýchlostnú skúšku medzi štvorkolkami najlepšie rozbehol český jazdec Josef Macháček, ktorý na prvom prejazdovom bode po 23. kilometroch viedol. O sekundu horší čas mal jeho kolega z tímu KM Racing, dvadsaťročný mladík z Poľska Lukasz Laskawiec, ktorý následne Macháčka predstihol a usadil sa na prvom mieste. Lenže potom urobil navigačnú chybu a vydal sa zlým smerom, nasledovaný Josefom Macháčkom i priebežným lídrom Alejandrom Patronellim.

Na čelo kategórie sa tak v tejto etape dostali domáci jazdci z Argentíny – Jorge Santamarina (Honda) mal osemsekundový náskok pred svojim krajanom Sebastianom Halpernom (Yamaha). Laskawiec bol zhruba po sto kilometroch RS tretí, na vedúceho Argentínčana strácal dve minúty, a Macháček uháňal na štvrtom mieste s zhruba o minútu horším časom. Priebežný líder Patronelli bol piaty.

V zostávajúcich približne 75 kilometroch sa Macháčkovi ešte podarilo dostať do vedenia (dokonca mal tri a pol minútový náskok), ale opäť sa "na výslní" dlho neohrial a začal sa prepadať štartovým poľom. Do cieľa napokon došiel piaty so stratou 4:10 min. Na štvrtú pozíciu sa prepracoval Francúz Christophe Declerck (-3:52 min), tretí skončil Laskawiec (-3:03 min) a tesne druhý Halpern s osemsekundovou stratou. Prvé miesto a svoje premiérové etapové víťazstvo na Dakare získal Jorge Santamarina so strojom Honda TRX 700 XX.

V priebežnej klasifikácii štvorkoliek sa poradie nezmenilo, hoci Patronelli došiel až šiesty. Jeho čas bol totiž horší ani nie o 5,5 minúty a to sa v jeho viac ako hodinovom náskoku na druhého Halperna ľahko stratilo (-1:11:08). Macháček bezpečne držal tretie miesto (-2:45:56), pretože štvrtý Argentínčan Copetti bol až tri hodiny za ním. Piatu priečku okupoval Francúz Declerck (-5:57:51) a šiesty bol Poliak Laskawiec (-6:25:55).

O Dakare po Dakare
Carlos Sainz skončil v 9. etape na druhom mieste za víťazným Nasserom Al-Attiyahom

Málo chýbalo a na štart rýchlostnej skúšky desiatej etapy by nedošiel Francúz Peterhansel, keď na 503. kilometri prejazdu "odišla" prevodovka jeho BMW X3. Našťastie bola jeho rýchla asistencia nablízku a stačila vozidlo opraviť. Peterhansel teda mohol vyraziť na trať. "Nebol to veľmi vydarený deň, pretože sme urobili veľa chýb. Začali sme síce s chladnou hlavou v piesočných dunách, potom sme sa však stratili. Aby toho nebolo málo, pri pokuse preskočiť bahenné riečne dno sme v ňom uviazli. Skočili sme z brehu, ale uviazol nám tam predok. Museli sme teda von a vykopať sa z toho. V priebehu rýchlostnej skúšky sme však mali dobrú rýchlosť, takže výsledok nie je až tak zlý," komentoval svoj výkon Stéphane Peterhansel na oficiálnych stránkach súťaže.

Peterhansel skončil nakoniec tretí (-5:38 min). Druhý bol jeho tímový kolega z BMW X-Raid Poliak Krystof Holowczyc (-4:23 min) a pre svoje premiérové víťazstvo v tomto ročníku si prišiel Juhoafričan Giniel De Villiers, víťaz Dakaru z roku 2009, ktorý doviezol jeden z volkswagenov do cieľa na prvom mieste. Mimochodom De Villiersovo etapové prvenstvo bolo na Dakare už jeho celkovo dvanástym.

Nasser Al Attiyah urobil na 160. kilometri "rýchlostky" navigačnú chybu a viac ako dva kilometre išiel zlým smerom. Stratil takmer osem minút a mrzelo ho to v tej chvíli o to viac, že viedol. V cieli bol nakoniec štvrtý so stratou 8:54 min. Vôbec sa nedarilo Carlosovi Sainzovi. Už v predošlej etape si sťažoval, že sa v piesočných dunách necíti práve najlepšie, a tentoraz predviedol prečo. Trinásť kilometrov po štarte meranej špeciálky totiž zostal so svojim Race Touaregom visieť na hrebeni jednej z dún a vyslobodiť sa z tejto pasce mu trvalo celú večnosť. V cieli bol s mankom viac ako osemnásť minút piaty.

V priebežnom poradí zostal vo vedení aj naďalej Katarčan Al Attiyah, ktorý zvýšil náskok pred stajňovým kolegom Sainzom na viac ako 12,5 minúty. Tretí bol De Villiers (-46:57 min), na štvrtej priečke sa držalo prvé BMW so Stéphanom Peterhanselom, ktorý však strácal už 1:39:32. Piaty bol ďalší volkswagen Američana Marka Millera, šiesty potom "bavorák" Poliaka Holowczyca.

Z Južnej Ameriky prišla prekvapujúca správa: posádku Loprais Tatra Teamu diskvalifikovali! Aleš Loprais, Josef Kalina a Milan Holáň prežili smolné chvíle v predchádzajúcej deviatej etape. V plnej rýchlosti im explodovalo turbo ich motora a tatrovka, ktorá dokázala v tomto ročníku kraľovať v dvoch etapách, sa na dlhé chvíle zastavila v púšti. Nakoniec sa českej trojici podarilo dôjsť do bivaku, tam ju však čakala zdrvujúca správa – diskvalifikácia z pretekov. "Turbo sa veľkou ranou roztrhlo na kusy a na rozpálený motor vytieklo dvadsať alebo tridsať litrov oleja," uviedol Josef Kalina. "V priebehu polhodiny sa však zničené turbo Milanovi Holáňovi podarilo provizórne zalepiť, takže sme pokračovali s jedným turbodúchadlom."

Posádka teda pokračovala do cieľa iba s tridsaťpercentným výkonom motora, s ktorým sa ale vysoké piesočné duny púšte Atacama zdolávali mimoriadne ťažko. Tatrovka preto medzi nimi musela kľučkovať, čo však znamenalo, že sa vyhla niekoľkým kontrolným bodom, ktoré usporiadatelia s obľubou umiestňujú práve na hrebene dún. V nočných hodinách si potom vypočuli rozhodnutie jury, že práve kvôli minutiu niekoľkých bodov (tzv. waypointov) boli zo súťaže diskvalifikovaní.

O Dakare po Dakare
Marchal Van Viet na kamióne MAN patril medzi najlepších Holanďanov. V 10. etape skončil na siedmom mieste a aj v cieli v Buenos Aires mu patrila siedma priečka.

Medzi kamiónmi tak ruským kamazom už nemal kto šliapať na päty. Po štarte rýchlostnej skúšky sa piloti ruského tímu zoradili v poradí Kabirov, Čagin a Nikolajev. Na 67. kilometri však Vladimír Čagin svojho stajňového druha Fidarusa Kabirova predstihol a viedol o viac ako 3,5 minúty. Tretí Eduard Nikolajev následne začal v náročnom teréne strácať a nakoniec sa prepadol až na šieste miesto v cieli. Čagin s Kabirovom si však svoje pozície udržali a v tomto poradí tiež prešli cieľovou čiarou; Kabirov stratil približne 21,5 minúty. Tretiu priečku obsadil Holanďan Marcel Van Vliet s trakom MAN (-34:37 min). Na peknom deviatom mieste skončila posledná česká posádka v pretekoch Vildman/Fajtl/Bervic s liazkou zo stajne KM Racing (-1:16:36).

V priebežnom hodnotení kamiónov sa Čagin piatym víťazstvom v tomto ročníku (čo bolo súčasne jeho 61. na Dakare celkovo – mimochodom išlo o absolútny rekord v počte etapových prvenstiev na Rallye Dakar) vrátil späť na prvé miesto, na ktorom sa chvíľu "vyhrieval" Kabirov. Ten bol teda po desiatej "erzete" druhý (-17:27 min) a na 3. pozícii ho nasledoval kolega Nikolajev (-2:44:06). Vlastimil Vildman (Liaz) sa posunul o dve priečky na trinástu (-18:47:55).

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.