Pikes Peak - preteky do oblakov

Sobota, 28 júl 2007

Preteky automobilov a motocyklov do vrchu Pikes Peak, nazývané aj "preteky do oblakov", patria k najunikátnejším na svete. Prvý ročník sa konal v roku 1916. Tento rok sa tu pretekalo už po 85 krát. Štart je vo výške 2862 metrov nad morom, cieľ vo výške 4301 metrov. Výškový rozdiel činí 1439 metrov, štrkovitá a pieskovitá trať je dlhá 19 990 metrov, má šírku šesť, miestami až 15 metrov a až 156 zákrut.

Pikes Peak Pikes Peak

Pravidlá pretekov sú jednoduché: najrýchlejší vyhráva. Jazdci členia trať na tri časti: dolná je rýchla, stredná technicky náročná a od nadmorskej výšky 3660 metrov nad morom opäť veľmi rýchla a vzhľadom na klimatické podmienky už bez akýchkoľvek porastov. Je bez zvodidiel a prípadné chyby jazdcov majú vážne dôsledky. Pre nízky obsah kyslíka v atmosfére je v tejto výške nevyhnutné mať automobily vybavené prítlačnými krídlami.

Pikes Peak

V tomto roku sa pod vrchom Pikes Peak postavilo na štart viac ako 150 automobilových a motocyklových pretekárov. Jazdci sa na strojoch od sériových až po unikátne špeciály, postavené práve pre tieto preteky, usilovali o to, aby skôr ako súper uvideli šachovnicovú zástavu pod vrcholom hory.

Najlepšie sa na náročné preteky pripravil 57-ročný Japonec Nobuhiro Tajima. Jeho špeciál Suzuki XL7 Hill Climb nemá takmer nič spoločného so sériovým automobilom. Dvoma turbodúchadlami preplňovaný šesťvalec Chevrolet s objemom 3,6 litra mal výkon 1007 koní pri 8500 ot/min a maximálny krútiaci moment 998 Nm. Automobil s karosériou z uhlíkových vlákien dlhý 5,3 metra a vážiaci len 1190 kg vrátane jazdca prešiel trať v novom rekorde trate 10:01,41 min a prekonal 13 rokov starý rekord o viac ako dve a pol sekundy.

Nový rekord bude zapísaný do Guinessovej knihy rekordov. Jazdec-rekordér, mimochodom prezident divízie Suzuki Sport, si hneď po pretekoch stanovil cieľ prekonať vlastný rekord a pokoriť hranicu desiatich minút.

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.