Veľká cena SR už o necelé dva týždne

Utorok, 07 jún 2011

Azda najväčším sviatkom fanúšikov športového motorizmu na Slovensku bývala Cena Slovenska v Piešťanoch. Letecká doprava sa na pár dní prerušila a štartovacie a pristávacie dráhy ovládli pretekárske motocykle a automobily. Dnes si už na piešťanské preteky spomenie len málokto.

Lukáš Jesenský
Lukáš Jesenský rozbehol tohtoročnú sezónu vo veľkom štýle, na svojom konte má jedno víťazstvo a jedno druhé miesto v pretekoch seriálu Alpe Adria Cup

Úlohu lídra organizátorov pretekov na dvoch či štyroch kolesách prevzal nový moderný pretekársky okruh v Orechovej Potôni pri Dunajskej Strede. Práve tu sa po premiérových minuloročných pretekoch o Veľkú cenu Slovenskej republiky bude pokračovať v znovu začatej tradícií najväčšieho a najvýznamnejšieho motoristického podujatia na Slovensku. Piatok, sobota a nedeľa, od 17. do 19. júna, bude Slovakia Ring patriť motocyklovej Veľkej cene SR.

Minuloročné preteky sa vydarili. Na novom automotodróme sa pred hojnou diváckou kulisou predstavilo okolo dvesto pretekárov z celej Európy. S podobnou účasťou rátajú organizátori aj v tomto roku. Štartová listina ešte nie je uzavretá, ale už teraz je zrejmé, že kvalita jazdeckého pola bude minimálne na minuloročnej úrovni.

Preteky v Orechovej Potôni budú aj súčasťou viacerých národných šampionátov ako českého, poľského, maďarského, rakúskeho i ďalších. Aj tieto preteky pritiahnu na Slovakia Ring ďalších motocyklových pretekárov a určite aj divákov.

Svoje želiezka v ohni bude mať na okruhu Slovakia Ring aj Slovensko. Jedným z nich je Lukáš Jesenský, 19ročný mladík, inak študent hotelovej akadémie. Lukáš začínal na motokárach ako desaťročný. Neskôr chcel veľmi napodobniť staršieho brata, ktorý jazdil preteky motocyklov.

O tom, že v Lukášovi má Slovensko veľký talent, svedčia napríklad jeho tohtoročné výsledky v Alpe Adria Cupe. V troch pretekoch získal na svojej Yamahe v triede Superstock 600 dvakrát pole position, jedny preteky vyhral, v ďalších skončil druhý a v tretích mu len trest v podobe prejazdu boxovou uličkou zabránil zopakovať predošlé úspechy. V Orechovej Potôni by rád nadviazal na svoje predošlé úspechy. S podobnými úspechmi kalkuluje aj ďalší jazdec v slovenských farbách Michal Filla, ktorý bol už v roku 2006 vicemajstrom Európy.

Lukáš Jesenský a Michal Filla
Dvaja z tých, do ktorých sa vkladajú veľké nádeje nielen na Veľkej cene SR - Lukáš Jesenský a Michal Filla. Obaja jazdia Superstock, Lukáš (vľavo) triedu 600 a Michal 1000.

Diváci uvidia na Slovakia Ringu preteky v šiestich triedach – od najslabších tried do 125 cm³ cez triedy SuperStock 600 a 1000 po najsilnejšie Superbike. V piatok a sobotu sa jazdí od ôsmej hodiny ráno až do šiestej večer. Na programe sú kvalifikačné jazdy všetkých šiestich tried. V nedeľu potom od deviatej hodiny zahrievacie kolá a už desať minút pred dvanástou štartuje trieda 125 SP. Postupne potom triedy 125 GP, SSP 600 a 1000, SSP a na záver najsilnejšie "superbajky".

Blížiace sa podujatie bude v tomto roku v plnej réžii Slovakia Ringu. Aj preto sa organizátori rozhodli vytvoriť na tomto ročníku rodinnú atmosféru. "Nechceme zaujať len motocyklových nadšencov, ale aj mladých ľudí a rodiny s deťmi, pre ktorých sme pripravili bohatý sprievodný program", hovorí výkonný riaditeľ Slovakia Ringu Tomáš Vranka.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.