Veľký návrat: Jaguar na Le Mans

Utorok, 16 február 2010

Je rozhodnuté. Jaguar sa vracia. Na legendárny pretekársky okruh vo francúzskom Le Mans. Rozhodnutie padlo krátko po tom, ako nový Jaguar RSR kategórie GT absolvoval svetovú premiéru na výstave Autosport International 2010 v Birminghame. A tak si ikona britského cestného automobilového športu jemu najvlastnejšou formou pripomenie 75. výročie vzniku. Návrat na legendárnu 24-hodinovku v Le Mans bude tou najdôstojnejšou oslavou slávnej a bohatej histórie značky Jaguar.

Jaguar na Le Mans

V rokoch 1951 až 1990 získal Jaguar v Le Mans až sedem víťazstiev a stal sa tak najúspešnejšou britskou značkou v pretekárskej histórii. V roku 1951 vyhral Jaguar C-type 24 hodín Le Mans na prvý pokus a po prvý raz. Víťazstvo si zopakoval aj v roku 1953. Ďalší model, D-type, vyhral v Le Mans v rokoch 1955, 1956 a 1957 a na tento úspech nadviazal v roku 1988 športový prototyp skupiny C Jaguar XJR-9LM, poháňaný motorom V12. Posledné víťazstvo vybojoval v roku 1990 model Jaguar XJR-12.

Tento rok sa 12. júna postaví Jaguar znovu na štart vytrvalostných pretekov vo francúzskom Le Mans. Tentoraz s modelom Jaguar XKR GT2 zo stajne Jaguar RSR. Tento model sa predstavil širokej verejnosti na výstave športových áut v Birminghame. Po jej skončení sa auto i pretekársky tím na čele s legendou pretekov GT a šéfom tímu RSR Paulom Gentilozzim (práve on dosiahol v roku 2008 na soľnom jazere Bonneville s najrýchlejším automobilom značky Jaguar všetkých čias, s prototypom XFR, najvyššiu rýchlosť 363,188 km/h) vracajú do USA, kde nový Jaguar bude štartovať na cestných pretekoch v americkej sérii Le Mans.

Jaguar na Le Mans

Jaguar vo verzii GT využíva štandardnú celohliníkovú karosériu modelu Jaguar XKR doplnenú prídavnými oceľovými výstuhami a bezpečnostnou ochrannou klietkou vyvinutou tímom RSR. Motor V8 s objemom 5,0 litra je vyladený na výkon 550 koní pri 7000 otáčkach za minútu. Dosahuje s ním maximálnu rýchlosť približne 290 km/h. Jaguar RSR XKR GT absolvoval svoj debut na podujatí Petit Le Mans na okruhu Road Atlanta v USA v septembri 2009. Jazdil aj finále American Le Mans Series 2009 na trati v Laguna Seca v októbri minulého roku a tento rok sa zúčastní všetkých pretekov šampionátu americkej série Le Mans 2010.

Radosťou nad rozhodnutím vrátiť Jaguar znovu do športu sa netajil generálny riaditeľ automobilky Jaguar Cars Mike O'Driscoll. Podľa neho automobilový šport bol pre značku Jaguar vždy veľmi dôležitý. Aj teraz konštruktéri a inžinieri Jaguaru urobili maximum na štandardnom modeli XKR s využitím skúseností Paula Gentilozziho na to, aby vznikol prvotriedny pretekársky automobil. Automobil schopný pretekať s najsilnejšími konkurentmi v americkej sérii Le Mans. Víta tiež návrat na francúzsky Le Mans. Dominanciu na 24 hodinovkách Le Mans v 50-tych rokoch minulého storočia hodnotí ako základ, na ktorom značka stavala.

Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans Jaguar na Le Mans
Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.