Al-Attiyah vyhral 8. etapu, Loeb havaroval

Utorok, 12 január 2016

Po jednodennej prestávke čakala na súťažiacich náročná etapa, ktorá viedla cez piesočné duny. Katarčan Al-Attiyah konečne prerazil nadvládu peugeotov a svoje Mini doviedol do cieľa v najrýchlejšom čase. Zato Francúz Loeb mal pred cieľom nehodu a prišiel o priebežné vedenie. Medzi motocyklistami zajazdil najlepšie Austrálčan Price a skvelým výkonom sa vyhupol na prvé miesto. I kategória kamiónov má nového lídra v Holanďanovi De Rooyovi.

1 Nessar Al-Attiyah
Katarčan Nasser Al-Attiyah vyhral etapu a po prvý raz porazil na Dakare 2016 peugeoty

Motocykle

Príležitosť predviesť svoje schopnosti si nenechal ujsť Austrálčan Toby Price (KTM), ktorý bol v cieli etapy prvý s viac než päťminútovým náskokom pred Portugalčanom Paulom Gonçalvesom (Honda). Pre Pricea to bolo už štvrté etapové prvenstvo na Rallye Dakar 2016 – tešil sa aj v druhej, piatej a šiestej etape - a pondelkovým výkonom sa dostal i na čelo priebežného hodnotenia.

"Bol to dobrý deň, som na prvom mieste. Paulo je veľmi silný súper a má viac skúseností s navigáciou než ja. Snažím sa však zo všetkých síl, aby som bol vpredu. Nasleduje maratónska etapa, takže bude dôležité, aby som v prvý deň nepoškodil motocykel," povedal Price pre oficiálnu stránku podujatia.

Tretí najlepší čas v etape zaznamenal Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna). V priebežnom poradí si však celkovú 3. priečku stráži slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM), hoci v tejto "erzete" mu ušlo pódiové umiestnenie o deväťdesiat sekúnd keď skončil štvrtý. Na druhého Gonçalvesa stráca Svitko 12:09 minúty.

2 Ricky Brabec
Americký jazdec Ricky Brabec je na Dakare úspešným nováčikom, priebežne je piaty

V meranom úseku zo Salty do Belénu s dĺžkou 393 km 33-ročný jazdec Slovnaft Teamu Svitko zaostal za Priceom o 8:02 minúty. Slovenský reprezentant dosiahol na najťažšej rallye na svete už šestnáste umiestnenie v TOP 5, piate v tomto roku. Slovák za Austrálčanom zaostáva o necelú štvrťhodinu (+14:14 min), pred štvrtým Chiľanom Quintanillom má solídny, viac ako sedemminútový náskok.

V kategórii motocyklov skončila éra s názvom "Coma – Despres", ani jeden z nich v 38. ročníku na motocykli nejazdí. To, že na popredných priečkach súťaže uvidíme novú krv, bolo jasné už na štarte v metropole Argentíny.

Štvorkolky

3 Koolen Kees
Holanďan Kees Koolen bol v "pieskovej" etape desiaty a priebežne mu patrí 7. pozícia

V kategórii štvorkoliek si pripísal prvenstvo domáci Marcos Patronelli (Yamaha),ktorý sa dostal aj na čelo priebežného hodnotenia pred brata Alejandra. Marcos vyhral ôsmu "erzetu" pred svojím starším súrodencom o necelých šesť minút, celkovo pred ním vedie o dve minúty a šesť sekúnd. Tretí v etape aj v celkovom poradí Peruánec Alexis Hernandez (jazdí rovnako ako bratia Patronelliovci na stroji značky Yamaha) zaostáva už o vyše polhodiny (+32:50 min).

Automobily

Najnapínavejší priebeh etapy bolo možné sledovať v triede automobilov. Dramatické chvíle na trati zažil doterajší líder, francúzsky pilot Sebastien Loeb. Na druhom meranom úseku urobil jazdeckú chybu a asi tridsať kilometrov pred cieľom sa so svojim peugeotom niekoľkokrát prevrátil. Do cieľa síce došiel so stratou 68 minút na 33. priečke, v priebežnom poradí je však až ôsmy (+01:05:16 hod). Nadvládu peugeotov prerušil Katarčan Nasser Al-Attiyah (Mini), ktorý rýchlostnú skúšku o dĺžke 393 km zajazdil v najrýchlejšom čase.

4 Stephane Peterhansel
Francúz Stephane Peterhansel jazdí spoľahlivo a je lídrom v kategórii automobilov

"Dakar 2016 sú tri súťaže v jednom: V prvom rade súperia medzi sebou peugeoty, potom je to naša súťaž, v ktorej sme sami a napokon súboje ostatných ďaleko za nami," popisuje situáciu na trati Matthieu Baumel, spolujazdec minuloročného víťaza automobilovej kategórie Nassera Al-Attiyaha. Má pravdu. Iba jeden týždeň stačil na to, aby sebavedomie lanského kráľa Al-Attiyaha na kusy roztrhali pazúry troch levov – peugeotov. "Útočím viac než kedykoľvek predtým, ale aj napriek tomu každý deň strácam tri alebo štyri minúty. Jediné čo mi momentálne zostáva, je boj o stupne víťazov," hovorí s trpkosťou v hlase Al-Attiyah.

Stabilný výkon predvádza Carlos Sainz. Španiel tentoraz skončil za Al-Attiyahom o zanedbateľných dvanásť sekúnd druhý a v priebežnej klasifikácii si udržal rovnaké miesto (+02:09 min). Do vedenia sa opätovne dostal Francúz Stephane Peterhansel, ktorý môže získať už šiesty dakarský triumf, vrátane kategórie motocyklov dokonca dvanásty. Jeho náskok pred Sainzom však nie je veľký, keďže El Matadore na neho stráca iba dve minúty a deväť sekúnd. Katarský obhajca lanského titulu sa po problémoch doterajšieho suverénneho nováčika a deväťnásobného majstra sveta v rallye Loeba, ktorý tak prišiel o šancu na senzačný triumf, posunul na tretie miesto a na Peterhansela stráca necelú štvrťhodinu (+14:43 min).

5 Sebastien Loeb
Pred štartom etapy líder, po havárii už bez šance na tohtoročné víťazstvo – Seb Loeb

Kamióny

S piesočnými dunami si najlepšie poradil Holanďan Gerard De Rooy (Iveco), ktorý sa vôbec po prvýkrát v 38. ročníku posunul aj na vedúcu pozíciu. Druhým najrýchlejším časom v etape si priebežné tretie miesto zaistil Rus Eduard Nikolajev (Kamaz), tretí v pondelok skončil ďalší ruský kamión Kamaz, pilotovaný Andrejom Karginovom. Na pomyselnom striebornom stupienku je v celkovom poradí zatiaľ Holanďan Pieter Versluis s truckom MAN (+06:29 min).

Slovensko má na trati zastúpenie aj v kategórii "ťažkej väzby". Členom českého trojčlenného tímu Bonver Dakar Project (č. 513) vo vozidle Tatra je navigátor Jaroslav Miškolci, v kamióne MAN v inom českom zoskupení Offroadsport (č. 554) je v rovnakej pozícii Marek Sýkora. Zatiaľ čo Miškolci - ktorého spolujazdcami sú Tomáš Vrátný a Milan Holáň – figuruje na sedemnástom mieste (+03:18:29 hod), Sýkora v zostave s Robertom Randýskom a Petrom Zábranským uzatvára súťažné pole kamiónov (+21:00:15 hod) na 42. priečke.

6 Gerard de Rooy
De Rooy vyhral siedmu etapu, prvú na Dakare 2016 a stal sa aj lídrom medzi kamiónmi

Už aj piesok

Pondelková ôsma etapa pripravila pre súťažiacich prvé pieskové duny, čo bola príležitosť pre zručných jazdcov získať výhodu. Účastníci Rallye Dakar 2016 mali pred sebou aj výzvu v podobe náročnej navigácie. Od utorka je na programe druhá maratónska časť v okolí Belénu. Meraný úsek prvej časti, po ktorej jazdci i posádky nebudú môcť využívať pomoc tímu, bude merať 285 km. Etapa prevedie súťažiacich cez duny, celkovo ťažký terén vrátane korýt riek. Deviata "erzeta" bude náročná ako po fyzickej stránke, tak aj z hľadiska navigácie.

Ako ďalej, Rallye Dakar?

Argentínska vláda má v úmysle udržať Rallye Dakar v Južnej Amerike napriek špekuláciám o ich presťahovaní do novej lokality. Prestížne podujatie sa koná v Latinskej Amerike od roku 2009, predtým ho v rokoch 1978 – 2007 organizovali v Európe a Afrike, resp. v roku 2003 aj v Ázii. Ročník 2008 organizátori zrušili pre teroristické hrozby. Podľa nových dohadov by "Dakar" mohol nájsť nový domov od roku 2017 v Severnej Amerike, proti sú však Argentína aj Bolívia, dvaja tradiční hostitelia.

"Plánom je zachovať spojenie Dakaru ako dôležitej značky s našou krajinou. Musíme byť schopní myslieť súčinne. Viem si predstaviť zdieľať toto podujatie s inými krajinami alebo inými akciami, všetkým, čo môže spojiť Južnú Ameriku," povedal argentínsky minister cestovného ruchu Gustavo Santos, ku ktorému sa pridal aj bolívijský minister športu Tito Montano: "Podľa mňa by bolo na úžitok začleniť niektoré etapy do iných regiónov, aby sme pomohli k ich rozvoju. Uyuni sa po príchode Dakaru dosť zmenilo. Normálne sem chodí dosť veľa turistov, ale keď sa koná Rallye Dakar, prítomná je celá krajina."

Predpokladá sa, že Chile, v ktorej sa Rallye Dakar konala v rokoch 2009 – 2015, by sa malo vrátiť do programu a miestna vláda by mala k organizácii prispieť dvoma miliónmi dolárov. Peru, ktoré malo hostiť časť tohtoročného "vydania" (ale napokon sa toho vzdalo pre obavy z klimatického javu El Niňo), údajne tiež chce byť opäť súčasťou Dakaru. Premiérovo by sa najťažšie motoristické vytrvalostné preteky na svete mohli dostať aj do Paraguaja.

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.