Čo hádam žiadny Slovák nechcel - Svitko odstúpil z Rallye Dakar 2018

Streda, 17 január 2018

Každý deň od 6. januára čakali každý podvečer fanúšikovia motoristického športu na to, ako slovenský motocyklový fenomén Štefan Svitko skončí v etapách na Rallye Dakar.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko v južnej Amerike dobojoval. Dakarská rallye si vybrala svoju daň.

Z deviatich doterajších štartov na najťažšej a najdlhšej diaľkovej rallye sveta patril Štefan Svitko v posledných rokoch medzi favoritov a pred dvoma rokmi skončil po takmer desaťtisíc kilometroch absolvovaných v púšťach a horách južnej Ameriky na druhom mieste v celkovom poradí a len pár minút ho delilo od triumfálneho výsledky.

Aj tento rok ako po všetky predchádzajúce venoval Štefan Svitko príprave veľkú pozornosť, veľa času a prostriedkov na to, aby na Dakare, ktorý tak miloval, obstál so cťou a čo najlepšie. Po vlažnejšom začiatku a zvykaní si na jemný piesok peruánskej púšte prichádzali k nám stále lepšie a lepšie správy o účinkovaní a umiestneniach nášho reprezentanta na rallye, ktorá tento rok bola mimoriadne ťažká a náročná, na čo doplatili aj najväčší favoriti.

Pre niektorých jazdcov bol krutý hneď začiatok rallye. Najprv po ťažkom páde a zrazení odstúpil z prvého miesta minuloročný víťaz Dakaru, britský jazdec Sam Sunderland. Ešte predtým z podobných dôvodov a po veľkej časovej strate prišiel o šancu bojovať o víťazstvo aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov, Austrálčan Toby Price.

O pár etáp neskôr podobný osud stihol aj nového lídra, Francúza Adriena van Beverena. Ťažko havaroval, zasahoval aj vrtuľník a van Beveren zo súťaže pre zranenia odstúpil. Podobnému problému sa nevyhol ani Španiel Barreda Bort. Po nepríjemnom páde so silne narazeným kolenom síce prišiel do cieľa ako víťaz etapy, ale jeho ďalší štart bol veľmi neistý. Zaťal však zuby a na druhý deň sa znovu posadil do sedla svojej Hondy.

Náš motocyklista Štefan Svitko z ôsmich predchádzajúcich účastí na Dakare dvakrát nedošiel do cieľa. Na deviaty štart sa pripravil tak, aby mohol bojoval so svetovou elitou o najvyššie méty. V prvej etape bol 21., v druhej 18. A v tretej už siedmy a priebežne trinásty. Štvrtá etapa mu priniesla piate miesto a poskočil na jedenástu priečku. Siedmy skončil v 7. etape a priebežne sa dostal do prvej desiatky.

V ôsmej etape poskočil Štefan Svitko na priebežné siedme miesto a na vedúceho jazdca Adriena van Beverena strácal 31:55 minút. Do skočenia dakarskej rallye zostávalo vtedy odjazdiť ešte šesť etáp a počas nich sa mohlo všeličo stať. Náš jazdec mal šancu postúpiť vyššie, bojovať aj o pódium, či dokonca o celkové víťazstvo.

V desiatej etape mal náš jazdec na meranom úseku nepríjemný pád. Bol z toho dosť otrasený a značne poškodil aj svoj motocykel. Ten však bol schopný ďalšej jazdy, horšie však bolo to, že pri páde sa mu poškodilo a znefunkčnilo navigačné zariadenie, takže potom sa zákonite nemal podľa čoho orientovať na trati a zablúdil. Do cieľa prišiel so stratou viac ako 59 minút na víťazného Rakúšana Walknera. Blúdili však aj iní z Top desať. Nabrali tiež veľké straty, takže v priebežnom poradí klesol náš jazdec len o jednu priečku – na ôsme miesto.

Miesto kde slovenský reprezentant havaroval, nebolo ako nebezpečné označené v roadbooku, čo potvrdili napríklad aj Rakúšan Walkner či iní jazdci, ktorý mali tam tiež problémy. Svitko si po etape sťažoval na bolesti v hornej časti tela, navyše mal narazenú aj kľúčnu kosť a to mu zabránilo pokračovať v rallye. Na štart jedenástej etapy nenastúpil a jeho odstúpenie je tretím z deviatich účastí na Dakare. Žiaľ, aj taký vie byť šport.

1 Stefan Svitko 2 Stefan Svitko 3 Stefan Svitko 4 Stefan Svitko 5 Stefan Svitko 6 Stefan Svitko 7 Stefan Svitko 8 Stefan Svitko 9 Stefan Svitko
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.