Čo hádam žiadny Slovák nechcel - Svitko odstúpil z Rallye Dakar 2018

Streda, 17 január 2018

Každý deň od 6. januára čakali každý podvečer fanúšikovia motoristického športu na to, ako slovenský motocyklový fenomén Štefan Svitko skončí v etapách na Rallye Dakar.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko v južnej Amerike dobojoval. Dakarská rallye si vybrala svoju daň.

Z deviatich doterajších štartov na najťažšej a najdlhšej diaľkovej rallye sveta patril Štefan Svitko v posledných rokoch medzi favoritov a pred dvoma rokmi skončil po takmer desaťtisíc kilometroch absolvovaných v púšťach a horách južnej Ameriky na druhom mieste v celkovom poradí a len pár minút ho delilo od triumfálneho výsledky.

Aj tento rok ako po všetky predchádzajúce venoval Štefan Svitko príprave veľkú pozornosť, veľa času a prostriedkov na to, aby na Dakare, ktorý tak miloval, obstál so cťou a čo najlepšie. Po vlažnejšom začiatku a zvykaní si na jemný piesok peruánskej púšte prichádzali k nám stále lepšie a lepšie správy o účinkovaní a umiestneniach nášho reprezentanta na rallye, ktorá tento rok bola mimoriadne ťažká a náročná, na čo doplatili aj najväčší favoriti.

Pre niektorých jazdcov bol krutý hneď začiatok rallye. Najprv po ťažkom páde a zrazení odstúpil z prvého miesta minuloročný víťaz Dakaru, britský jazdec Sam Sunderland. Ešte predtým z podobných dôvodov a po veľkej časovej strate prišiel o šancu bojovať o víťazstvo aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov, Austrálčan Toby Price.

O pár etáp neskôr podobný osud stihol aj nového lídra, Francúza Adriena van Beverena. Ťažko havaroval, zasahoval aj vrtuľník a van Beveren zo súťaže pre zranenia odstúpil. Podobnému problému sa nevyhol ani Španiel Barreda Bort. Po nepríjemnom páde so silne narazeným kolenom síce prišiel do cieľa ako víťaz etapy, ale jeho ďalší štart bol veľmi neistý. Zaťal však zuby a na druhý deň sa znovu posadil do sedla svojej Hondy.

Náš motocyklista Štefan Svitko z ôsmich predchádzajúcich účastí na Dakare dvakrát nedošiel do cieľa. Na deviaty štart sa pripravil tak, aby mohol bojoval so svetovou elitou o najvyššie méty. V prvej etape bol 21., v druhej 18. A v tretej už siedmy a priebežne trinásty. Štvrtá etapa mu priniesla piate miesto a poskočil na jedenástu priečku. Siedmy skončil v 7. etape a priebežne sa dostal do prvej desiatky.

V ôsmej etape poskočil Štefan Svitko na priebežné siedme miesto a na vedúceho jazdca Adriena van Beverena strácal 31:55 minút. Do skočenia dakarskej rallye zostávalo vtedy odjazdiť ešte šesť etáp a počas nich sa mohlo všeličo stať. Náš jazdec mal šancu postúpiť vyššie, bojovať aj o pódium, či dokonca o celkové víťazstvo.

V desiatej etape mal náš jazdec na meranom úseku nepríjemný pád. Bol z toho dosť otrasený a značne poškodil aj svoj motocykel. Ten však bol schopný ďalšej jazdy, horšie však bolo to, že pri páde sa mu poškodilo a znefunkčnilo navigačné zariadenie, takže potom sa zákonite nemal podľa čoho orientovať na trati a zablúdil. Do cieľa prišiel so stratou viac ako 59 minút na víťazného Rakúšana Walknera. Blúdili však aj iní z Top desať. Nabrali tiež veľké straty, takže v priebežnom poradí klesol náš jazdec len o jednu priečku – na ôsme miesto.

Miesto kde slovenský reprezentant havaroval, nebolo ako nebezpečné označené v roadbooku, čo potvrdili napríklad aj Rakúšan Walkner či iní jazdci, ktorý mali tam tiež problémy. Svitko si po etape sťažoval na bolesti v hornej časti tela, navyše mal narazenú aj kľúčnu kosť a to mu zabránilo pokračovať v rallye. Na štart jedenástej etapy nenastúpil a jeho odstúpenie je tretím z deviatich účastí na Dakare. Žiaľ, aj taký vie byť šport.

1 Stefan Svitko 2 Stefan Svitko 3 Stefan Svitko 4 Stefan Svitko 5 Stefan Svitko 6 Stefan Svitko 7 Stefan Svitko 8 Stefan Svitko 9 Stefan Svitko
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.