Dakar 2013: Despres šéfuje motocyklom

Utorok, 08 január 2013

Rallye Dakar pokračovala treťou etapou, ktorá sa celá išla na peruánskom území a viedla z Pisca do Nazcy. Meraný úsek bol dlhý 243 kilometrov. V kategórii motocyklov ho najrýchlejšie zvládol Čiľan Francisco Lopez. Z našich jazdcov bol Štefan Svitko 12. a Ivan Jakeš 14, v priebežnom poradí patrí Svitko 9. a Jakešovi 16. miesto.

Súboj
Súboj na ostrie noža vo vydaní dvoch bugím na dunách a pieskoch peruánskej púšte

Tretia rýchlostná skúška na území Peru sa opäť išla iba na piesku a dunách. Dakarský konvoj opustil dvojdenný bivak v Piscu a presunul sa do Nazcy. Jazdci museli zdolať 343 kilometrov v štyridsaťstupňových teplotách. Sto kilometrov bola spojovačka, zostatok meraný úsek.

Tohtoročný 35. ročník Rallye Dakar je v porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi juhoamerickými trochu iný. Ak predtým usporiadatelia dávali na začiatok väčšinou ľahšie etapy, aby sa pretekári a ich technika dostali do tempa, tohto roku je to naopak.

Od začiatku sa ide v piesku a dunách a už prvá etapa, v ktorej "rýchlostka" merala iba 13 kilometrov, pripravila mnohým pretekárom perné chvíle. Stroje sa topili v jemnom piesku, medzi nimi napríklad aj Hummer Robbyho Gordona, ktorý kvôli tomu stratil drahocennú polhodinu. A pre niektorých znamenala aj koniec.

Druhá a aj táto tretia "erzeta" naservírovala jazdcom a posádkam ďalšie tony piesku. Najťažšia časť na nich čakala v úvodnej tretine špeciálneho úseku. V cieli etapy potom všetci hovorili o veľmi náročnej navigácii, hlavne v okolí 68. kilometra a nekončiacich dunových polí. Miestni tomu hovoria Erg.

Despres už vedie

Francesco Lopez z Chile bol najrýchlejším jazdcom v sedle motocykla a 243 meraných kilometrov zvládol prejsť v najlepšom čase. Je to už jeho druhé víťazstvo na tohtoročnom Dakare. Ale pretože v druhej etape na trati blúdil a stratil množstvo času, na prvé miesto v celkovej klasifikácii to nestačí. Na to sa posunul z piatej priečky Francúz Cyril Despres, ktorý bol teraz iba o štyri minúty pomalší a skončil tretí. Využil toho, že neštartoval do rýchlostnej skúšky ako prvý, takže nemal tak náročnú navigáciu.

Cyril Despres
Cyril Despres sa v tretej etape prepracoval na vedúcu pozíciu v triede motocyklov

"Dnešná rýchlostná skúška bola skutočne dobrá. Nič výnimočného. Myslím si však, že som sa posunul hodne dopredu v celkovej klasifikácii. Štartoval som z 12. miesta, netrvalo však dlho a dohnal som vedúcich jazdcov. Od 190. kilometra až do cieľa som potom išiel na čele. Na to, že som štartoval dvadsať minút za Barredom a Pedrerom, je to dobrý výsledok," popísal svoje pocity po dojazde do cieľa Despres.

Medzi dvojicu KTM Lopeza a Despresa vrazil ako klin svoju Husqvarnu Portugalec Paulo Gonçalves. Ten však čelné pozície tejto kategórie neohrozuje, pretože v nedeľňajšej (tzv. slučkovej) etape v okolí mesta Pisco skončil až na 55. priečke s polhodinovým mankom. Navyše inkasoval pätnásťminútovú penalizáciu.

Prvý v celkovom poradí je teda Despres s náskokom necelých troch minút na Lopeza, na tretie miesto sa o ďalšie dve minúty prebojoval Nór Pal Anders Ullevalseter. Na prvých troch priečkach sú iba stroje KTM. Za nimi si "brúsia valce na víťazstvo" dve Yamahy a v ich sedle dvaja Francúzi – Olivier Pain a David Casteu. Pain sa posunul až z 11. miesta, Casteu bol doposiaľ šestnásty.

Helder Godrigues
Portugalčan Rudrigues na Honde skončil v etape na 33., priebežne je 27. mieste

Barreda a Pedrero, ktorí v druhej etape skončili na prvých dvoch miestach, tentoraz nezopakovali dobrý výkon. Obaja mali problémy s navigáciou a nabrali zhruba pol hodinu straty. Barreda tak padol z 1. miesta na osemnáste, Pedrero je na 23. priečke. Aj doposiaľ druhý Rubens Faria klesol a je až jedenásty.

Štefan Svitko v tejto etape skončil na 12. mieste, ktoré mu pomohlo prebojovať sa v celkovom poradí do prvej desiatky, konkrétne sa 9. pozíciu. Jazdí skutočne skvele, veď na vedúceho Despresa stráca necelých desať minút (-9:40min). Ivan Jakeš prišiel do cieľa na 14. priečke, cesta mu trvala o necelé dve minúty viac ako Svitkovi, obaja jazdia na strojoch KTM. Jakeš sa posunul na 17. post celkového poradia motocyklistov, má manko 19:55 min. Meno tretieho slovenského motocyklistu v štartovom poli Jána Zaťka (BMW) z výsledkových listín žiaľ tiež po tejto etape vypadlo.

Český jazdec David Pabiška skončil na 54. mieste, priebežne je na "guľatom" päťdesiatom mieste. Po troch etapách stráca hodinu. Ján Veselý došiel na 93. pozícii, celkovo drží 79. priečku s mankom -1:42:20.

Etapu vyhral Al-Attiyah, priebežne vedie Peterhansel

Vráťme sa na skok do druhej etapy, v ktorej Carlosovi Sainzovi nefungovalo GPS, a preto niekoľko dlhých minút jazdil dokola okolo kontrolného bodu, ktorý prejazd nie a nie zaznamenať. Organizátori priznali chybu GPS a tak sa Sainz dostal na prvé miesto priebežného hodnotenia. Technika mu však opäť trucovala a kvôli problémom s elektronikou musel niekoľkokrát zastaviť. Stratil pol hodiny a skončil až štrnásty.

Stephane Peterhansel
Francúz Stephane Peterhansel je už na vysnívanom vedúcom mieste, mieri k 11. titulu

Jeho tímový kolega Al-Attiyah dokázal prejsť náročné piesočné duny najrýchlejšie v čase 2,5 hodiny. Jeho bugina s pohonom zadných kolies ide zatiaľ skvele. Veď do tejto rýchlostnej skúšky štartoval až zo siedmeho miesta a napriek tomu dokázal všetkých súperov pred sebou – Sainza, Peterhansela, De Villiersa, Chabota, Terranovu a Novitskiyho – predbehnúť.

"Zvíťazili sme v etape a stiahli štyri minúty z Peterhanselovho náskoku. Mohlo to byť ešte lepšie, zastavili sme však pri Carlosovi. Vyzeralo to, že má nejaké problémy s elektronikou a poistkami. Nebolo však v našich silách pomôcť mu a tak sme pokračovali ďalej. Až do cieľa sme potom nevideli žiadne iné vozidlá. Piesok bol veľmi jemný a radšej som išiel opatrne. Predsa len ešte neviem, čo naše buginy znesú," uviedol v cieli Al Attiyah.

Al-Attiyah
Cieľom Katarčana Al-Attiyaha je vyhrať Dakar aj s autom s pohonom dvoch kolies

Americký búrlivák Robby Gordon nechal smolu z úvodných dvoch etáp zrejme za sebou, pretože v tejto špeciálke sa jeho krikľavo oranžový Hummer blysol výborným druhým miestom. Na 243 kilometroch bol pomalší iba o 78 sekúnd. Mimochodom pokiaľ je reč o jeho Hummeri, je nutné uviesť, že s tým klasickým má iba vzdialene podobnú kapotu. Inak je to čisto pretekársky "špeciál" s pohonom zadných kolies a je postavený výhradne na Dakar.

Tretí došiel Peterhansel s Mini s mankom necelých štyroch minút a ustrážil si priebežné vedenie svojej kategórie. "Katarský magnát" Al Attiyah sa výbornou jazdou posunul z priebežného siedmeho miesta na druhé a stráca 6,5 minúty. Tretí je Argentínec Lucio Alvarez s Toyotou (-18:11 min), štvrtý Rus Novitskij s ďalším Mini (-21:10 min) a tesne piaty Carlos Sainz s druhou buginou stajne Qatar (-21:16 min).

Štartové pole preriedlo o jedného "miníka", ktorého rozbil poľský pilot Krzysztof Holowczyc. Stalo sa tak v dunách v okolí 40. kilometra. Museli ho odviesť záchranárskym vrtuľníkom. Navigátorovi Felipemu Palmeirovi sa nič nestalo.

V kamiónoch suverénny de Rooy

Gerard de Rooy a jeho Iveco nechcú nechať nikoho na pochybách, že tohto roku titul šampióna kategórie kamiónov potrebujú obhájiť. Ako jediný pilot v štartovom poli dokázal získať hattrick a vyhrať všetky tri úvodné etapy. Našťastie Dakar zatiaľ nešlo o žiadne trháky a vo všetkých etapách bol rýchlejší iba o minúty.

Z druhej priečky ho so sedemminútovým odstupom sleduje český jazdec Aleš Loprais s Tatrou. Ten v tejto etape skončil štvrtý, stratil necelých päť minút (-4:43 min). Pred Lopraisa sa v "erzete" dostal De Rooyov stajňový kolega Massimo Biasion, druhú pozíciu obsadil Kamaz pilotovaný Rusom Eduardom Nikolajevom. Kamaz má tak vôbec prvé umiestnenie na stupňoch víťazov na Dakare 2013. A to sa šéfovi stajne a sedemnásobnému víťazovi tohto podujatia Vladimírovi Čaginovi zrejme nie veľmi páči.

Gerard de Rooy
Gerard de Rooy je aj v tomto roku hlavným kandidátom na dakarské prvenstvo

České posádky: na desiatej pozícii prišla do cieľa (so stratou devätnástich minút) druhá tatrovka s Martinom Kolomým za volantom. Oproti prvým dvom etapám je to trochu pokles. Za ním sa zoradili tri kamióny LIAZ v poradí: 14. Vildman, 16. Valtr, 17. Spáčil. Ten stráca približne 45 minút. Tomáš Vrátný s tretím truckom kopřivnickej automobilky sa o tri minúty nevošiel do prvej dvadsiatky, skončil na 21. priečke.

V priebežnom poradí je s takmer trinásť a pol minútovou stratou na tretej pozícii Iveco Taliana Biasiona. Nasleduje ruské trio Nikolajev/Savostin/Rybakov (Kamaz) a piatu priečku drží MAN Holanďana Petra Versluisa. Martin Kolomý sa drží na šiesom mieste (-38:15 min). Valtr s Firstom a Kalinom sú jedenásti (-1:13:28), česko-slovenská zostava v zložení Vrátný/Miškolci/Holáň figuruje na štrnástom mieste (-1:30:59) a zostávajúcim dvom posádkam Spáčil/Vodrhánek/Chytka a Vildman/Macík/Bervic patrí osemnásta (-02:01:45), respektíve devätnásta (-2:01:57) priečka.

Petronelli vládne štvorkolkám ďalej

Etapu opäť vyhral Argentínčan Marcos Patronelli na Yamahe Raptor a upevnil si náskok na čele priebežného poradia na viac ako 21 minút. Podarilo sa mu to aj napriek tomu, že posledných tridsať kilometrov išiel vlastne na prázdnej pneumatike a musel spomaliť. Snáď to nie je znamenie toho, že Patronelli si ide vlastné preteky.

Celkovo druhý je Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov a tretí Chiľan Ignacio Casale. Ten stráca 29,5 minúty. Iba o štvrť minúty za ním je však Poliak Rafael Sonik, ktorý došiel do cieľa druhý a vyzerá to, že sa dostáva do tempa. Tretím najrýchlejším časom sa blysol ďalší poľský nádejný štvorkolkár Lukasz Laskawiec. Stupne víťazov, vlastne až prvých päť priečok ovládli stroje Yamaha Raptor.

Výsledky - 3. etapa

Pisco – Nazca (Peru), meraný úsek 243 km

Motocykle

1. Francisco LopezČile/KTM2:37:54 h
2. Paulo GoncalvesPortug.úHusqvarna+1:08 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+4:08 min
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+8:58 min
14. Ivan JakešSR/KTM+10:43 min

Priebežné poradie po 3. etape

1. Cyril Despres6:15:03 hod
2. Francisco Lopez+2:51 min
3. P. A. Ullevaalseter+4:59 min
...
9. Štefan Svitko+9:40 min
17. Ivan Jakeš+19:55 min

Ján Zaťko – odstúpil v priebehu tretej etapy
Dušan Čipka – odstúpil v priebehu druhej etapy

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.