Dakar 2013: Francúzi ovládli motocykle

Štvrtok, 10 január 2013

Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

David Casteu a Olivier Pain
Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

5. etapa

Motocykle a štvorkolky štartovali do 136kilometrového špeciálneho úseku priamo z bivaku a ďalších 275 km ich delilo od cieľa "erzety" v čiľskej Arice. Tu už konvoj Rallye Dakar prechádzal v troch predchádzajúcich ročníkoch.

Trasu pre automobily a kamióny usporiadatelia pripravili obrátene, takže posádky najskôr museli zdolať spojovačku dlhú 284 kilometrov a až potom sa mohli vydať v ústrety nástrahám 172kilometrového meraného úseku. Na konci dňa mali stroje na tachometri už viac ako dvetisíc kilometrov od začiatku 35. Rallye Dakar.

Motocykle: Slováci stále lepšie

Ako prvý sa vydal na trať víťaz včerajšej etapy Španiel Joan Barreda Bort. Bolo pol deviatej miestneho času, teda pol druhej na Slovensku. Ako v predchádzajúcich dňoch bol aj dnes prvý pretekár ľahko znevýhodnený, pretože on je ten, kto robí cestu a nemá sa koho držať. Na prvom prejazdovom bode na 20. Kilometri mal preto až ôsmy najrýchlejší čas a na aktuálne vedúceho Casteua strácal minútu.

Cyril Despres
Cyril Despres sa drží takticky v pozadí, či jeho súperi mu zahatali cestu za prvenstvom?

Druhým najrýchlejším časom sa na úvod blysol náš Štefan Svitko na KTM. Na treťom prejazdovom bode bol tretí a nakoniec z toho bolo výborné šieste miesto (-4:40 min). Aj Ivan Jakeš zajazdil výborne. V prvej polovici rýchlostnej skúšky sa držal na priebežnom piatom mieste, v cieli mu však patrila desiata priečka (-5:45 min). Člen Slovnaft tímu Svitko je v celkovom poradí na 9. pozícii so stratou 20:45 min. na čelo pelotónu a Jakešovi patrí v priebežnej klasifikácii 18. pozícia (-31:44 min).

Zranený, ale šliape

Tridsaťročný rodák zo Žaškova atakuje TOP 10 napriek tomu, že bojuje s bolesťami zápästia a musel aj riešiť technické problémy svojho motocykla. Zranenie si privodil v 3. etape, po skoku z jednej z pieskových dún. "Smola sa mi zatiaľ lepí na päty. Stále ma pobolieva zápästie, navyše od 40. kilometra som musel zvyšok trate absolvovať bez zadnej brzdy," povedal Štefan Svitko po dojazde do cieľa predchádzajúcej štvrtej etapy. "Po tejto etape som sa posunul dozadu, Dakar však ešte nie je ani vo svojej polovici a chlieb sa bude lámať neskôr. Dúfam, že mi to šťastie, ktoré tak často spomínam, bude viac priať. Držte mi palce," odkázal jazdec Slovnaft-Oraving Teamu svojim fanúšikom prostredníctvom serveru Youtube.com. Jeho prianie, ako vidieť, tentoraz bolo vyslyšané.

Zaťko, Čipka a Svitko st. odstúpili pre poruchy

Pripomeňme ešte skutočnosti, ktoré z hry o dosiahnutie konečného cieľa v Santiagu vyradili štvoricu ďalších slovenských pretekárov. Dušan Čipka (Husqvarna) doplatil na zlyhanie motora v 2. etape, jeho tímový kolega zo Slovakia Turbo Teamu Ján Zaťko (BMW) skončil o deň neskôr, keď sa mu na 171. kilometri 3. dielu v horúčave vyvarila voda a zadrel motor. Štefan Svitko starší, ktorého v posádke buginy Wild Cat dopĺňal Jozef Kutlák, nedokončil 2. etapu. Po náraze do piesočnej duny utrhol záves kolesa a v súťaži už nemohol pokračovať.

Výsledky - 5. etapa

Arequipa (Peru) – Arica (Čile), meraný úsek pre motocykle 274 km

Motocykle:

1. David CasteuFranc./Yamaha1:39:42 h
2. Olivier PainFranc./Yamaha+1:09 min
3. Juan PedreroŠpan./KTM+2:58
...
6. Štefan SvitkoSR/KTM+4:40
10. Ivan JakešSR/KTM+5:45

Priebežné poradie po 5. etape

Motocykle

1. Olivier PainFranc./Yamaha11:51:29 hod
2. David CasteuFranc./Yamaha+1:15 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+6:07 min
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+20:45 min
18. Ivan JakešSR/KTM+31:44 min
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.