Dakar 2013: Francúzi ovládli motocykle

Štvrtok, 10 január 2013

Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

David Casteu a Olivier Pain
Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

5. etapa

Motocykle a štvorkolky štartovali do 136kilometrového špeciálneho úseku priamo z bivaku a ďalších 275 km ich delilo od cieľa "erzety" v čiľskej Arice. Tu už konvoj Rallye Dakar prechádzal v troch predchádzajúcich ročníkoch.

Trasu pre automobily a kamióny usporiadatelia pripravili obrátene, takže posádky najskôr museli zdolať spojovačku dlhú 284 kilometrov a až potom sa mohli vydať v ústrety nástrahám 172kilometrového meraného úseku. Na konci dňa mali stroje na tachometri už viac ako dvetisíc kilometrov od začiatku 35. Rallye Dakar.

Motocykle: Slováci stále lepšie

Ako prvý sa vydal na trať víťaz včerajšej etapy Španiel Joan Barreda Bort. Bolo pol deviatej miestneho času, teda pol druhej na Slovensku. Ako v predchádzajúcich dňoch bol aj dnes prvý pretekár ľahko znevýhodnený, pretože on je ten, kto robí cestu a nemá sa koho držať. Na prvom prejazdovom bode na 20. Kilometri mal preto až ôsmy najrýchlejší čas a na aktuálne vedúceho Casteua strácal minútu.

Cyril Despres
Cyril Despres sa drží takticky v pozadí, či jeho súperi mu zahatali cestu za prvenstvom?

Druhým najrýchlejším časom sa na úvod blysol náš Štefan Svitko na KTM. Na treťom prejazdovom bode bol tretí a nakoniec z toho bolo výborné šieste miesto (-4:40 min). Aj Ivan Jakeš zajazdil výborne. V prvej polovici rýchlostnej skúšky sa držal na priebežnom piatom mieste, v cieli mu však patrila desiata priečka (-5:45 min). Člen Slovnaft tímu Svitko je v celkovom poradí na 9. pozícii so stratou 20:45 min. na čelo pelotónu a Jakešovi patrí v priebežnej klasifikácii 18. pozícia (-31:44 min).

Zranený, ale šliape

Tridsaťročný rodák zo Žaškova atakuje TOP 10 napriek tomu, že bojuje s bolesťami zápästia a musel aj riešiť technické problémy svojho motocykla. Zranenie si privodil v 3. etape, po skoku z jednej z pieskových dún. "Smola sa mi zatiaľ lepí na päty. Stále ma pobolieva zápästie, navyše od 40. kilometra som musel zvyšok trate absolvovať bez zadnej brzdy," povedal Štefan Svitko po dojazde do cieľa predchádzajúcej štvrtej etapy. "Po tejto etape som sa posunul dozadu, Dakar však ešte nie je ani vo svojej polovici a chlieb sa bude lámať neskôr. Dúfam, že mi to šťastie, ktoré tak často spomínam, bude viac priať. Držte mi palce," odkázal jazdec Slovnaft-Oraving Teamu svojim fanúšikom prostredníctvom serveru Youtube.com. Jeho prianie, ako vidieť, tentoraz bolo vyslyšané.

Zaťko, Čipka a Svitko st. odstúpili pre poruchy

Pripomeňme ešte skutočnosti, ktoré z hry o dosiahnutie konečného cieľa v Santiagu vyradili štvoricu ďalších slovenských pretekárov. Dušan Čipka (Husqvarna) doplatil na zlyhanie motora v 2. etape, jeho tímový kolega zo Slovakia Turbo Teamu Ján Zaťko (BMW) skončil o deň neskôr, keď sa mu na 171. kilometri 3. dielu v horúčave vyvarila voda a zadrel motor. Štefan Svitko starší, ktorého v posádke buginy Wild Cat dopĺňal Jozef Kutlák, nedokončil 2. etapu. Po náraze do piesočnej duny utrhol záves kolesa a v súťaži už nemohol pokračovať.

Výsledky - 5. etapa

Arequipa (Peru) – Arica (Čile), meraný úsek pre motocykle 274 km

Motocykle:

1. David CasteuFranc./Yamaha1:39:42 h
2. Olivier PainFranc./Yamaha+1:09 min
3. Juan PedreroŠpan./KTM+2:58
...
6. Štefan SvitkoSR/KTM+4:40
10. Ivan JakešSR/KTM+5:45

Priebežné poradie po 5. etape

Motocykle

1. Olivier PainFranc./Yamaha11:51:29 hod
2. David CasteuFranc./Yamaha+1:15 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+6:07 min
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+20:45 min
18. Ivan JakešSR/KTM+31:44 min
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.