Dakar 2013: Francúzi ovládli motocykle

Štvrtok, 10 január 2013

Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

David Casteu a Olivier Pain
Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena krajiny z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

5. etapa

Motocykle a štvorkolky štartovali do 136kilometrového špeciálneho úseku priamo z bivaku a ďalších 275 km ich delilo od cieľa "erzety" v čiľskej Arice. Tu už konvoj Rallye Dakar prechádzal v troch predchádzajúcich ročníkoch.

Trasu pre automobily a kamióny usporiadatelia pripravili obrátene, takže posádky najskôr museli zdolať spojovačku dlhú 284 kilometrov a až potom sa mohli vydať v ústrety nástrahám 172kilometrového meraného úseku. Na konci dňa mali stroje na tachometri už viac ako dvetisíc kilometrov od začiatku 35. Rallye Dakar.

Motocykle: Slováci stále lepšie

Ako prvý sa vydal na trať víťaz včerajšej etapy Španiel Joan Barreda Bort. Bolo pol deviatej miestneho času, teda pol druhej na Slovensku. Ako v predchádzajúcich dňoch bol aj dnes prvý pretekár ľahko znevýhodnený, pretože on je ten, kto robí cestu a nemá sa koho držať. Na prvom prejazdovom bode na 20. Kilometri mal preto až ôsmy najrýchlejší čas a na aktuálne vedúceho Casteua strácal minútu.

Cyril Despres
Cyril Despres sa drží takticky v pozadí, či jeho súperi mu zahatali cestu za prvenstvom?

Druhým najrýchlejším časom sa na úvod blysol náš Štefan Svitko na KTM. Na treťom prejazdovom bode bol tretí a nakoniec z toho bolo výborné šieste miesto (-4:40 min). Aj Ivan Jakeš zajazdil výborne. V prvej polovici rýchlostnej skúšky sa držal na priebežnom piatom mieste, v cieli mu však patrila desiata priečka (-5:45 min). Člen Slovnaft tímu Svitko je v celkovom poradí na 9. pozícii so stratou 20:45 min. na čelo pelotónu a Jakešovi patrí v priebežnej klasifikácii 18. pozícia (-31:44 min).

Zranený, ale šliape

Tridsaťročný rodák zo Žaškova atakuje TOP 10 napriek tomu, že bojuje s bolesťami zápästia a musel aj riešiť technické problémy svojho motocykla. Zranenie si privodil v 3. etape, po skoku z jednej z pieskových dún. "Smola sa mi zatiaľ lepí na päty. Stále ma pobolieva zápästie, navyše od 40. kilometra som musel zvyšok trate absolvovať bez zadnej brzdy," povedal Štefan Svitko po dojazde do cieľa predchádzajúcej štvrtej etapy. "Po tejto etape som sa posunul dozadu, Dakar však ešte nie je ani vo svojej polovici a chlieb sa bude lámať neskôr. Dúfam, že mi to šťastie, ktoré tak často spomínam, bude viac priať. Držte mi palce," odkázal jazdec Slovnaft-Oraving Teamu svojim fanúšikom prostredníctvom serveru Youtube.com. Jeho prianie, ako vidieť, tentoraz bolo vyslyšané.

Zaťko, Čipka a Svitko st. odstúpili pre poruchy

Pripomeňme ešte skutočnosti, ktoré z hry o dosiahnutie konečného cieľa v Santiagu vyradili štvoricu ďalších slovenských pretekárov. Dušan Čipka (Husqvarna) doplatil na zlyhanie motora v 2. etape, jeho tímový kolega zo Slovakia Turbo Teamu Ján Zaťko (BMW) skončil o deň neskôr, keď sa mu na 171. kilometri 3. dielu v horúčave vyvarila voda a zadrel motor. Štefan Svitko starší, ktorého v posádke buginy Wild Cat dopĺňal Jozef Kutlák, nedokončil 2. etapu. Po náraze do piesočnej duny utrhol záves kolesa a v súťaži už nemohol pokračovať.

Výsledky - 5. etapa

Arequipa (Peru) – Arica (Čile), meraný úsek pre motocykle 274 km

Motocykle:

1. David CasteuFranc./Yamaha1:39:42 h
2. Olivier PainFranc./Yamaha+1:09 min
3. Juan PedreroŠpan./KTM+2:58
...
6. Štefan SvitkoSR/KTM+4:40
10. Ivan JakešSR/KTM+5:45

Priebežné poradie po 5. etape

Motocykle

1. Olivier PainFranc./Yamaha11:51:29 hod
2. David CasteuFranc./Yamaha+1:15 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+6:07 min
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+20:45 min
18. Ivan JakešSR/KTM+31:44 min
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.