Dakar 2013: Ivan Jakeš už štvrtý

Utorok, 15 január 2013

Technika aj jazdci budú odpočinutí, tak im dáme poriadne zabrať, povedali si usporiadatelia a po dni voľna pripravili najdlhšiu etapu 35. ročníka Rallye Dakar. Merala 852 kilometrov. Trasa viedla medzi argentínskymi mestami Tucuman a Cordoba. Aj teraz si skvele viedli obaja naši jazdci: Ivan Jakeš skončil šiesty a Štefan Svitko jedenásty.

Štefan Svitko
Štefa Svitko obsadil v náročnej deviatej etape 11. miesto a priebežne je ôsmy

9. etapa

Zaujímavosťou deviatej etapy bolo, že ako prvé do nej štartovali kamióny a ako jediné mali na programe najkratšiu rýchlostnú skúšku. Čakalo ich "zanedbateľných" 293 kilometrov, zatiaľ čo motocykle i automobily si museli poradiť s ťažko predstaviteľnou porciou 593 kilometrov.

V kategórii nákladných automobilov išlo najmä o prekonávanie dlhých vzdialeností, pre motocykle a automobily bola pripravená oveľa technickejšia a náročnejšia trať v štýle WRC. Z deväťdesiatich percent sa vinula lesom a nebezpečenstvo číhalo "za každým stromom". Jazdci i posádky to mali o to ťažšie, že ich rýchle kamiónové asistencie išli inou trasou.

Kamióny

Táto kategória je na Rallye Dakar určite najzaujímavejšou z pohľadu českých fanúšikov, ale zastupuje ju i jeden Slovák – Jaroslav Miškolci. Kráľom tejto etapy sa stal Aleš Loprais s Tatrou. Spoločne s belgickým navigátorom Sergeom Bruynkensom a Radimom Pustějovským boli v cieli o sedem sekúnd skôr, než MAN Holanďana Versluisa, ktorý sa v posledných etapách dostal do tempa. Tretí skončil Rus Karginov, jeden zo štyroch pilotov stajne Kamaz. Martin Kolomý s Tatrou pokračuje vo výborných výsledkoch a nerozhodila ho ani nehoda, ktorá sa mu stala na prejazde do bivaku v zrušenej ôsmej etape. Na Lopraisa stratil iba dve minúty a trinásť sekúnd – a skončil štvrtý.

Tomáš Vrátný s Jaroslavom Miškolcim a Milanom Holáňom, ktorí jazdia s tretím kopřivnickým kamiónom, tentoraz zajazdili svoj najlepší etapový výsledok v tomto ročníku – obsadili 10. priečku. Stratili iba 9,5 minúty. Vlastimil Vildman (LIAZ) zopakoval umiestnenie z tretej etapy, keď skončil štrnásty, posledný český kamión LIAZ s Marekom Spáčilom za volantom zaznamenal 19. najrýchlejší čas (-19:24 min).

Aleš Loprais
Víťazstvo v deviatej etape medzi kamiónmi patrí Alešovi Lopraisovi, za čo vďačí Tatre

Priebežného lídra kategórie kamiónov Gerarda De Rooya zastavila na trati tejto "erzety" séria technických problémov. "Najskôr nám 'odišlo' turbodúchadlo, a pretože sme nemali potrebný náhradný diel, museli sme čakať 45 minút na asistenciu. Potom sme boli nútení opätovne zastaviť kvôli poruche na riadení, problémy zavŕšil defekt pneumatiky. Kvôli nemu sme zišli z cesty a zapadli, našťastie nás Jan Lammers s Ginafom vytiahol," popísal útrapy dňa sklamaný Gerard De Rooy.

Holanďanovo Iveco etapu dokončilo až na 59. mieste s mankom 1 hodiny a 25 minút, čo sa odzrkadlilo i v celkovom poradí – klesol z vedúcej na "zemiakovú" pozíciu s hodinovou stratou (-59:56 min). Priebežne tretí bol Ayrat Mardejev na Kamaze (-33:32 min), na výborné druhé miesto sa posunula tatrovka Martina Kolomého. Ten s bratmi Reném a Davidom Kiliánovcami strácali na nového lídra tejto kategórie Eduarda Nikolajeva s ďalším truckom Kamaz necelých osemnásť minút.

TOP 5 priebežného poradia uzatvára tretí pilot továrenskej stajne Kamaz, Rus Andrey Karginov. Pol hodinu za ním figuruje Aleš Loprais, ktorý na vedúceho Mardejeva zaznamenal 1,5 hodinové manko. Vildman si polepšil o dve priečky a je štrnásty (-04:16:37), rovnako ako Spáčil, ktorý poskočil z osemnástej na šestnástu pozíciu (-05:03:10). Hneď za ním figuruje Vrátný s Miškolcima Holáňom (-05:20:04) – oni zaznamenali postup o štyri stupienky vyššie.

Motocykle

Víťaz predchádzajúcej etapy Španiel Joan Barreda Bort na Husqvarne štartoval do rýchlostnej skúšky ako prvý, predtým však musel ešte prekonať 176-kilometrový spojovací úsek. Skúška merala 593 kilometrov a asi v tretine bola rozdelená neutralizačnou zónou, kde sa nešlo na čas. Španiel zaznamenával veľmi rýchle časy, na prvé miesto to však nestačilo. Túto značnú dávku kilometrov zvládol prejsť najrýchlejšie Francúz Cyril Despres na KTM v čase 05:41:36. Barreda Bort bol napokon o štyri minúty pomalší, ale podľa jeho slov musel na trati niekoľkokrát zastaviť kvôli drobným problémom a práve preto niekoľko minút stratil.

Cyril Despres
Francúz Cyril Despres prekonáva malý riečny brod. Jeho rýchlosť na trati mu vyniesla víťazstvo v deviatej etape. Priebežne je druhý za Portugalčanom Fariom.

Tretie miesto zajazdil Bortov taliansky stajňový kolega Alessandro Botturi, štvrtý bol zase Despresov tímový druh Portugalec Ruben Faria. V TOP 5 sa umiestnila tiež najrýchlejšia Honda továrenského tímu, ktorý sa tohto roku vydal na Dakar skôr zbierať skúsenosti. Za riadidlami sedel Portugalec Helder Rodrigues.

Slovák Ivan Jakeš obsadil výborné šieste miesto (-09:37 min), jedenásty došiel ďalší Slovák Štefan Svitko (-18:03 min). Obaja sedlajú stroje KTM. V celkovej klasifikácii sa Jakeš posunul na neuveriteľné 4. miesto a na vedúceho Fariu stráca necelých sedemnásť minúť. Druhý je Despres a tretí Chiľan Francisco Lopez (všetci KTM). Svitko sa posunul na 8. miesto, na prvého zatiaľ stráca 32 minút a 50 sekúnd.

Štvorkolky

Priebežné vedenie si aj naďalej udržiava Argentínčan Marcos Patronelli pred druhým Chiľanom Ignaciom Casalem (-01:32:28). Na treťom mieste je Poliak Rafal Sonik s viac ako dvojhodinovou stratou (všetci na strojoch Yamaha). Na štvrtej pozícii pokračuje ďalší Čilan Sebastián Palma (CAN-AM) a TOP 5 štvorkoliek uzatvára druhý poľský jazdec Lukasz Laskawiec (Yamaha). Ten v tejto "erzete" zvíťazil, bol však iba o minútu rýchlejší než Patronelli.

Automobily

Prestížnu kategóriu automobilov v deviatej "erzete" ovládol tím X-Raid, keď jeho automobily Mini získali "double". V čase 05:36:28 zvládol trať najrýchlejšie prejsť Španiel Joan "Nani" Roma a o necelé štyri minúty pomalší bol Francúz Stephane Peterhansel. Ten si aj naďalej udržal priebežné prvé miesto a vyzerá to, že mu svitajú časy na jedenásty dakarský titul. Jeho doposiaľ najväčší súper Katarčan Nasser Al Attiyah mal totiž so svojim špeciálom Qatar Red Bull Buggy problémy. Niekoľkokrát musel na trati zastaviť, až štyri kilometre pred cieľom zostal stáť definitívne.

Al-Attiyah Qatar
Francúz Cyril Despres prekonáva malý riečny brod. Jeho rýchlosť na trati mu vyniesla víťazstvo v deviatej etape. Priebežne je druhý za Portugalčanom Fariom.

Tretie miesto zajazdil Bortov taliansky stajňový kolega Alessandro Botturi, štvrtý bol zase Despresov tímový druh Portugalec Ruben Faria. V TOP 5 sa umiestnila tiež najrýchlejšia Honda továrenského tímu, ktorý sa tohto roku vydal na Dakar skôr zbierať skúsenosti. Za riadidlami sedel Portugalec Helder Rodrigues.

Slovák Ivan Jakeš obsadil výborné šieste miesto (-09:37 min), jedenásty došiel ďalší Slovák Štefan Svitko (-18:03 min). Obaja sedlajú stroje KTM. V celkovej klasifikácii sa Jakeš posunul na neuveriteľné 4. miesto a na vedúceho Fariu stráca necelých sedemnásť minúť. Druhý je Despres a tretí Chiľan Francisco Lopez (všetci KTM). Svitko sa posunul na 8. miesto, na prvého zatiaľ stráca 32 minút a 50 sekúnd.

Štvorkolky

Priebežné vedenie si aj naďalej udržiava Argentínčan Marcos Patronelli pred druhým Chiľanom Ignaciom Casalem (-01:32:28). Na treťom mieste je Poliak Rafal Sonik s viac ako dvojhodinovou stratou (všetci na strojoch Yamaha). Na štvrtej pozícii pokračuje ďalší Čilan Sebastián Palma (CAN-AM) a TOP 5 štvorkoliek uzatvára druhý poľský jazdec Lukasz Laskawiec (Yamaha). Ten v tejto "erzete" zvíťazil, bol však iba o minútu rýchlejší než Patronelli.

Automobily

Prestížnu kategóriu automobilov v deviatej "erzete" ovládol tím X-Raid, keď jeho automobily Mini získali "double". V čase 05:36:28 zvládol trať najrýchlejšie prejsť Španiel Joan "Nani" Roma a o necelé štyri minúty pomalší bol Francúz Stephane Peterhansel. Ten si aj naďalej udržal priebežné prvé miesto a vyzerá to, že mu svitajú časy na jedenásty dakarský titul. Jeho doposiaľ najväčší súper Katarčan Nasser Al Attiyah mal totiž so svojim špeciálom Qatar Red Bull Buggy problémy. Niekoľkokrát musel na trati zastaviť, až štyri kilometre pred cieľom zostal stáť definitívne.

Výsledky - 9. etapa

Ivan Jakeš sa po deviatej etape posunul v priebežnom poradí Dakaru na úžasné štvrté miesto a Štefan Svitko je ôsmy. Tak Jakeš ako aj Svitko sa tak zaradili medzi absolútnu špičku medzi motocyklistami. Do konca dakarskej rallye zostáva odjazdiť ešte päť etáp, z nich štyri veľmi náročné. Verme, že naši jazdci ich zvládnu k vlastnej spokojnosti a do sobotňajšej poslednej etapy, ktorá by mala byť skôr manifestačná ako športovo náročná, nastúpia bez "straty kvetinky".

Etapu vyhral veľký favorit tohtoročného Dakaru Francúz Despres pred Španielom Barredom Bortom a Talianom Botturim. Ivan Jakeš mal na víťaza stratu niečo cez deväť a pol minúty, Štefan Svitko vyše 18 minút. Despres postúpil z piateho na priebežné druhé miesto a približuje sa svojmu cieľu vyhrať po piaty raz Dakar. Doterajší líder Francúz Casteu sa prepadol až na 21. miesto. Novým lídrom je Portugalčan Faria. Tretí priebežne je Čilan Lopez a štvrtý Ivan Jakeš.

Medzi kamiónmi si v deviatej etape veľmi dobre viedol Čech Aleš Loprais na Tatre. Vedúci Holanďan Gerard de Rooy prišiel do cieľa po problémoch s autom až na 59. mieste a na Lopraisa stratil takmer 90 minút klesol na 4. priečku. Lídrom je teraz Rus Eduard Nikolajev na Kamaze.

San Miguel de Tucuman - Cordoba (Argentina), meraný úsek 593 km - automobily, motocykle a štvorkolky, 293 km - kamióny

Motocykle

1. Cyril DespresFranc./KTM5:41:36 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Husqvarna+4:03 min
3. Alessandro BotturiTal./Husqvarna+5:14 min
4. FariaPortug./KTM+7:47 min
5.RodriguesPortug./Honda+8:47 min
6. Ivan JakešSR/KTM+9:37 min
...
11. Štefan SvitkoSR/KTM+18:03 min

Kamióny

1. LopraisČR/ Tatra3:18:32 hod
2. VersluitsHol./Man+7 s
3. KarginovRus./Kamaz+1:36 min

Priebežné poradie po 9. etape

Motocykle

1. Ruben FariaPortug./KTM25:57:12 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM+5:23 min
3. Francisco LopezČile/KTM+9:03 min
4. Ivan JakešSR/KTM+16:56 min
5. BotturiTal./Husqvarna+22:58 min
6. PainFranc./Yamaha+28:46 min
8. Štefan SvitkoSR/KTM+32:50 min

Kamióny

1. NikolajevRus./Kamaz23:10:20 hod
2. KolomýČR/Tatra+17:56
3. MardejevRus./Kamaz+33:32

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.