Dakar 2013: Jakeš naďalej štvrtý

Štvrtok, 17 január 2013

Počasie opäť trochu zamiešalo usporiadateľom Rallye Dakar karty. Už v utorok večer museli kvôli silným dažďom rýchlostnú skúšku skrátiť o tridsať kilometrov, ako sa však ukázalo, nestačilo to. Aj tentoraz organizátori trasu skracovali.

Ivan Jakeš
O čom asi dumá? Ivan Jakeš sa na tohtoročnom Dakare zaradil medzi najväčšie esá.

11. etapa

Jedenásta etapa sa išla v okolí Fiambaly, kde sa opäť rozprestierali piesočné duny. Pôvodne merala 483 kilometrov. Rýchlostná skúška bola trochu odlišná pre motocykle a pre automobily. Nepatrila k najdlhším, po skrátení 191 kilometrov pre motocykle a 189 km pre autá, ale zato bola náročná.

Motocykle

O 7:40 hod. sa vo vysielačke ozvalo, že motocykel s číslom 5 odštartoval načas. Bola to Husqvarna Španiela Borta, ktorý mal po predošlej "erzete" na svojom konte už štyri etapové prvenstvá. Ani tentoraz nešiel tento mladý jazdec zle, približne päťdesiat kilometrov pred cieľom mal však nepríjemný pád a poranil si rameno. Špeciálku dokončil so stratou 11 minút na šiestom mieste, nebolo však isté, či bude môcť pokračovať.

Aj napriek menším navigačným problémom, ktoré mal Cyril Despres na KTM na začiatku etapy, a 6,5 minútovej strate v cieli dokázal tento štvornásobný víťaz Rallye Dakar a obhajca minuloročného titulu udržať svoje priebežné vedenie. Stačilo mu k tomu tretie miesto. Na druhej priečke skončil Portugalec Paulo Gonçalves, Bortov tímový kolega.

Laia Sanz
Španielka Laia Sanz skončila v etape 34., priebežne je na 25. mieste. Na ženu úžasné.

V rýchlostnej skúške kraľoval Američan Kurt Caselli, náhrada Španiela Marca Comu v stajni KTM. Zajazdil najrýchlejší čas 2 hodiny a 55 minút a na konto si pripísal už druhé etapové víťazstvo.V TOP 5 kategórie motocyklov sa po tejto etape však nič nezmenilo. Prvý zostáva Francúz Despres, ktorý si upevnil vedenie pred tímovým kolegom Rubenom Fariom na približne 13 minút. Tretí je Čiľan Lopez s mankom 18 minút a štvrtý náš Ivan Jakeš.

Za štvoricou KTM je na piatom mieste prvá Husqvarna Taliana Alessandra Botturiho. Najrýchlejšiu Yamahu v štartovom poli riadi Francúz Olivier Pain na siedmej priečke, prvá Honda Portugalca Heldera Rodriguesa je deviata. Tá sa však prepadla z priebežného šiesteho miesta, pretože v tento deň mala na trati technické problémy.

Ivan Jakeš ide od začiatku druhej polovice rallye výborne a už po tretíkrát sa umiestnil v prvej desiatke, tentoraz na ôsmom mieste. Štefan Svitko mal hneď v úvode "erzety" vo veľkej rýchlosti pomerne nebezpečný pád, pri ktorom sa zranil, poškodil olejový chladič a do cieľa prišiel až na 110. mieste so stratou 2:40:32 na víťaza. Po daždivej a zablatenej etape si neudržal v priebežnom hodnotení 7. miesto a so stratou 3:13:30 na čelo poradia sa prepadol na 22. pozíciu.

Štvorkolky

Etapu vyhral Austrálčan Paul Smith na Honde. Je to vôbec prvý "protinožec", ktorý štartuje na legendárnom podujatí so štvorkolkou. Za ním sa zoradila trojica Argentínčanov v poradí Marcos Patronelli, Gaston Gonzales (obaja Yamaha) a Lucas Bonetto (Honda). Piaty skončil Sebastian Husseini z Emirátov (Honda).

Rovnako ako v prípade motocyklov, ani v štvorkolkách sa celkové poradie v TOP 5 nezmenilo. Patronelli zvýšil svoje vedenie pred Čiľanom Casalom už na 1 hodinu a 50 minút, a pokiaľ sa nestane niečo závažné, bude v Santiagu sláviť víťazstvo. Na tretej priečke figuruje aj naďalej Poliak Rafal Sonik (-02:46:59), všetci sedlajú stroje značky Yamaha. Argentínčan Bonetto je štvrtý i v celkovom poradí (-03:35:09), piaty potom Čiľan Sebastian Palma (CAN-AM).

Automobily

Rozvodnené riečne korytá v okolí 69. a 85. kilometra donútili usporiadateľov ukončiť jedenástu rýchlostnú skúšku pre automobily už na prvom "checkpointe" po 84 kilometroch. V tej chvíli bol vo vedení Američan Robby Gordon s Hummerom, nasledovaný buginou SMG Francúza Ronana Chabota (-01:08 min) a Toyotou Argentínčana Lucia Ezequiela Alvareza (-02:17 min).

Nikto z nich nemohol prehovoriť do poradia na popredných priečkach, a tak sa ani v tejto triede nič nezmenilo. Stephane Peterhansel (Mini) je aj naďalej lídrom a na druhého Giniela De Villiersa (Toyota) má komfortný 52-minútový náskok. Celkovo tretí je ďalší automobil značky Mini, a síce Rusa Leonida Novitskiyeho (-01:26:40).

S. Peterhansel
Francúz Peterhansel kráča isto k cieľu, vytúženému jedenástemu dakarskému titulu

Kamióny

Aj pre triedu nákladných automobilov musela byť rýchlostná skúška zastavená na prvom "checkpointe". Osemdesiatštyri kilometrov, z väčšej časti v piesočných dunách, prešiel najrýchlejšie Gerard De Rooy s truckom Iveco. Necelú minútu za ním prešla cieľom Tatra Aleša Lopraisa. Tretiu pozíciu si vydobyl priebežný líder kategórie a "jednotka" továrenského tímu Kamaz, Rus Eduard Nikolajev.

Na túto "erzetu" nebude určite v dobrom spomínať český jazdec Martin Kolomý. V úvodných kilometroch mal na Tatre technické problémy a nabral takmer polhodinovú stratu a v cieli bol štrnásty. Hneď za ním sa s Liazkou umiestnil Vlastimil Vildman, druhý LIAZ s Marekom Spáčilom bol sedemnásty. Tretia tatrovka tria s Vrátným obsadila 25. pozíciu.

V priebežnom poradí vedie Nikolajev pred Mardejevom a Kolomým. Víťaz "erzety" De Rooy zostáva na piatej pozícii. Aleš Loprais je šiesty a Tomáš Vrátný dvadsiaty. Značke LIAZ patrí štrnáste (Vildman), respektíve šestnáste (Spáčil) miesto.

Výsledky – 11. etapa

La Rioja – Fiambala (Argentina), meraný úsek 191 km pre motocykle – po úprave

Motocykle

1. Kurt CaselliUSA/KTM2:55:01 hod
2. Paulo GoncalvesPortug./Husqvarna+4:45 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+6:24 min
...
8. Ivan JakešSR/KTM+11:36 min
...
106. Štefan SvitkoSR/KTM+2:40:32 hod

Automobily

1.GordonUSA/Hummer50:21 min
2. ChabotFranc./SMG+1:08 min
3. AlvarezArg./Toyota+2:17 min
4. ErrandoneaAND/SMG+3:59 min
5. DE ViliersJAR/Toyota+4:25 min
6. PeterhanselFranc./Mini+5:04 min

Štvorkolky

1. Paul SmithAustr./Honda3:46:04 hod
2. Gastón GonzálezArg./Yamaha+4:18 min
3. Marcos PatronelliArg./Yamaha+5:42 min

Kamióny

1. De RooyHol./Iveco54:47 min
2. LopraisČR/Tatra+56 s
3. NikolajevRus/Kamaz+2:06 min

Priebežné poradie po 11. etape

Motocykle

1. Cyril DespresFranc./KTM33:48:29 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+13:16 min
3. Francisco LopezČile/KTM+18:08 min
4. Ivan JakešSR/KTM+23:33 min
...
22. Štefan SvitkoSR/KTM+3:13:30 hod

Automobily

1 .PeterhanseFranc./Mini29:07:25 hod
2. De ViliersJAR/Toyota+51:59 min
3. NovitskijRus./Mini+1:26:40 hod
4. RomaŠpan./Mini+1:37:09 hod
5. TerranovoArg./BMW+2:01:27 hod
6. SousaPortug/Great Wall+2:35:51 hod

Štvorkolky

1. Marcos PatronelliArg./Yamaha38:23:33 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:50:22 hod
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+2:49:59 hod

Kamióny

1. NikolajevRus./Kamaz28:56:24 hod
2. MardejevRus./Kamaz+35:11 min
3. KolomýČR/Tatra+48:55 min
...
6. LopraisČR/Tatra+1:28:10 hod

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.