Dakar 2013: Náročnosť bez hraníc

Piatok, 11 január 2013

Štvrtková šiesta etapa bola súčasne prvou, ktorá vstúpila na územie Chile. Súťažiaci opustili bivak v Arice a vydali sa v ústrety cieľu v Calame. Po ceste čakala na nich púšť Atacama, najsuchšie miesto na planéte, 291 kilometrov spojovací úsek, 455 kilometrov rýchlostná skúška a pred koncom "erzety" stúpanie do nadmorskej výšky tritisíc metrov.

Carlos Sainz
"El Matador" Carlos Sainz na tohtoročnom Dakare skončil v 6. etape po poruche motora

6. etapa

Zaujímavosťou rýchlostnej skúšky tohto dňa bolo, že mala dve časti. Rozdeľovala ich tzv. neutralizačná zóna, v ktorej sa nešlo na čas a technika i posádky si mohli trochu odpočinúť. A že im to prišlo určite vhod, o tom niet pochýb.

Prvá časť "rýchlostky" merala 229 kilometrov a dve tretiny trasy sa išli opäť v piesku a dunách. Potom nasledovala 96kilometrová neutralizácia. V druhej, 129-kilometrovej časti zase stroje i ľudia "hltali" veľmi jemný piesok, tzv. fesh-fesh. Množstvo pretekárov na trati zapadlo a v úmornej horúčave sa snažili svoje "súťažiarske náčinie" vyslobodiť.

Motocykle

Francúzi Casteu a Pain (obaja Yamaha), ktorí v predošlých dvoch etapách obsadili prvé priečky, už nezopakovali predošlé skvelé výkony. Hodenú rukavicu zobral Francesco Lopez na KTM, ktorý preteká v Chile na domácej pôde a nikto mu tu nepovie inak než "Chaleco". Etapu vyhral v najrýchlejšom čase 03:36:21 a získal tak už svoj tretí etapový triumf v tomto ročníku. Zo šiestich etáp je to slušný výsledok.

Druhý skončil Portugalec Rubens Faria na KTM v čase o 2,5 minúty pomalšom. Tretí bol Francúz Cyril Despres (KTM), obhajca titulu z Rallye Dakar 2012, ktorý stratil približne štyri minúty. Olivier Pain zajazdil deviaty najrýchlejší čas, zhruba 3,5 minúty za Despresom, a stačilo to na udržanie priebežného vedenia kategórie motocyklov. Despres sa naopak posunul o jednu priečku na druhé miesto a stráca iba 2 minúty a 22 sekúnd.

Ruben Faria
Ruben Faria je priebežne na piatom mieste so stratou len osem a pol minúty na Paina

Priebežné stupne víťazov uzatvára David Casteu, ktorý tentoraz zajazdil štrnásty najlepší čas (-11:06 min). "Chaleco" Lopez je štvrtý a od prvej priečky celkovej klasifikácie ho delí iba šesť minút. Top 5 uzatvára Rubens Faria (-08:35 min).

Štefan Svitko, reprezentujúci slovenskú trikolóru, značku KTM a farby Slovnaft – Oraving Teamu, pokračuje vo výborných vyrovnaných výkonoch a kliesni si cestu výsledkovou listinou. Ráno sa prebúdzal v bivaku v Arice ako deviaty jazdec priebežnej klasifikácie, v Calame však zaspával už ako siedmy. Zajazdil jedenásty najrýchlejší čas (-08:56 min) a jeho celková strata 22 minút a 8 sekúnd nič neznamená. Jazdci majú pred sebou ešte ďalšie tisíce kilometrov a stať sa môže čokoľvek.

Ivan Jakeš, ďalší vynikajúci slovenský jazdec, skončil so svojou KTM na 13. priečke s mankom 10,5 minúty. Člen stajne NAD-RESS Adventure sa v celkovom poradí posunul z 18. na 15. pozíciu a stráca niečo viac ako pol hodinu (-34:44 min).

David Pabiška (Yamaha) z KM Racing Teamu po diskvalifikácii Jana Veselého v piatej etape ostal jediným českým zástupcom v jednej stope. Jeho umiestnenia sa väčšinou pohybujú okolo päťdesiateho miesta a aj tentoraz to nebolo inak: vydobyl 49. pozíciu. Celkovo si aj naďalej udržiava 45. miesto (-03:21:18).

Štvorkolky

Konečne sa podarilo zvíťaziť v etape aj niekomu inému, než Argentíncovi Marcosovi Patronellimu. Snáď to prinesie trochu vzrušenia do tejto kategórie. Vyhral domáci jazdec a chilskí fanúšikovia v cieli "erzety" šaleli radosťou. Ignacio Casale doviezol svoju Yamahu v najrýchlejšom čase 04:15:21 a získal tak svoj prvý etapový triumf. Zvládol to pomerne suverénne, pretože jeho meno bolo na všetkých desiatich prejazdových bodoch, tzv. waypointoch, ako prvé.

Druhý skončil Patronelli tiež na Yamahe a tretí Juhoafričan Sarel van Biljon, ktorý sedlá stroj E-ATV 690 SM Memotours. Štvrtý prešiel cieľom Sebastian Husseini (Honda) s mankom 20,5 minúty. Ten až do štvrtej "erzety" figuroval na priebežnom druhom mieste, na trati sa mu však nevyhli veľké technické problémy, kvôli ktorým dokončil rýchlostnú skúšku so značnou stratou medzi poslednými. Klesol na 22. miesto a zahatal si cestu k víťazstvu.

Na priebežne druhú pozíciu sa posunul domáci jazdec Casale a tretí je Poliak Rafal Sonik, tiež na Yamahe. Zastúpil tak svojho krajana Lukasza Laskawieca, ktorý sa prepadol z tretej na 6. pozíciu (-02:35:15).

Automobily

Jemný piesok ("fesh-fesh") robil na trati veľké problémy najmä automobilom a množstvo ich zapadlo. Zradné bolo okolie 75. kilometra, kde zapadol víťaz predchádzajúcej etapy "Nani" Roma (Mini), ale aj Carlos Sainz (Buggy) alebo Giniel De Villiers (Toyota). Roma tam strávil niekoľko desiatok minút a do cieľa došiel napokon s hodinovou stratou až na 23. mieste. Ostatní sa z piesočného zovretia dokázali vyslobodiť rýchlejšie.

Giniel de Villiers
Ani Giniela de Villiersa neobchádzajú zlé okamihy a v jemných pieskoch púšte zapadol

Carlos Sainz si na začiatku tohtoročného Dakaru asi sadol do zlej buginy, pretože zatiaľ čo jemu sa nevyhýba smola v podobe technických problémov, jeho stajňový kolega Nasser Al Attiyah sa im zatiaľ úspešne vyhýba. Sainza tentoraz zastavila na trati porucha motora, ktorú ani on, ani jeho spolujazdec Timo Gottschalk nedokázali opraviť. Bohužiaľ to znamená pre "El Matadora" koniec v súťaži.

Al Attiyah naopak svoju buginu doviezol do chilskej Calamy v najrýchlejšom čase 03:32:08. Víťazstvo bolo o to sladšie, že dokázal najazdiť na aktuálneho lídra triedy automobilov Stéphana Peterhansela (Mini) 8,5 minúty. Jeho náskok sa tak scvrkol na zanedbateľných 78 sekúnd.

Celkovo tretí de Villiers s Toyotou stráca 42,5 minúty a za ním sa s dvojminútovým odstupom drží Leonid Novitskiy s ďalším automobilom Mini. Na piatej priečke priebežnej klasifikácie je Guerlain Chicherit s Buggy SMG.

Nasser Al-Attiyah
Katarčan All-Attiyah na svojej bugine si vedie veľmi dobre a útočí na celkové víťazstvo

Kamióny

Loprais Team dokázal dostať "Princeznú 69" do štartu šiestej etapy - po jej problémoch s elektroinštaláciou - opäť do formy a mohla sa vydať na trať 455 kilometrov dlhej špeciálky. Darilo sa jej skutočne skvele a zaznamenávala počas etapy druhý, respektíve tretí najrýchlejší čas. Na konci prvej meranej časti dlhej 229 kilometrov strácala iba 21 sekúnd na Kamaz ruského pretekára Eduarda Nikolajeva.

V úvode druhej časti Aleš Loprais za Nikolajevom stále držal asi iba minútový odstup, do konca "erzety" sa však situácia zmenila. Stihli ho predstihnúť Holanďan Gerard de Rooy na Ivecu, Rus Andrey Karginov s Kamazom i ďalší holandský pilot Peter Versluis s truckom MAN. Na česko-belgické trio Tatry Loprais/Bruynkens/Pustějovský teda zostala iba nepopulárna "zemiaková" pozícia. Nikolajev v etape klesol ešte viac, na 8. miesto.

De Rooy v tomto roku kraľoval už vo svojej štvrtej etape a bez väčších problémov si udržal priebežné vedenie. Na 2. a 3. priečke sa zoradila dvojica Rusov na kamazoch – Nikolajev stráca necelých dvadsať minút (-18:40 min), Mardejev viac ako pol hodinu (-30:32 min).

Výborné štvrté miesto drží Martin Kolomý s Tatrou (-38:31 min). Podľa vlastných slov "zatiaľ nejde na sto percent, pretože vie, že Dakar je iba v prvej polovici a do Santiaga je ešte ďaleko". A tak sa tentoraz uspokojil so 6. miestom v etape (-07:13 min). Medzi neho a Lopraisovu Tatru sa na 5. pozíciu vklinilo Iveco Taliana Massima "Mikiho" Biasiona. Ten však kvôli problémom v predchádzajúcich "erzetách" už prišiel o možnosť bojovať o dakarský titul.

Hans Stacey z de Rooyovho tímu na 79. kilometri rýchlostnej skúšky prevrátil svoje Iveco na strechu po páde z pomerne vysokej duny. Škody boli tak značné, že nemohol pokračovať ďalej v súťaži. Odstúpil z priebežného piateho miesta. Prehltnúť toto sústo muselo pre neho byť o to ťažšie, že v piatej etape zvíťazil.

Kamióny
Kamióny zvádzajú na Dakare boj s časom i záludnosťami trate, najmä v púštnych dunách

Vďaka tomu sa do tejto chvíle ôsmy Aleš Loprais posunul na 6. miesto. Na trati totiž porazil aj Holanďana Van den Brinka, ktorý s Ginafom figuroval pred ním, avšak klesol zo 7. na 10. pozíciu. Loprais stráca na De Rooya už takmer dve hodiny (-01:56:10).

Tretia Tatra v štartovom poli, česko-slovenskej posádky Vrátný/Holáň/Miškolci, došla na 13. priečke s mankom približne 45 minút. O dve pozície za ním skončila Liazka Vlastimila Vildmana. Ten drží priebežné 16. miesto (-04:14:45), Tomáš Vrátný je dvadsiaty prvý (-05:23:12). Marekovi Spáčilovi s ďalším kamiónom LIAZ nevyšla prvá časť rýchlostnej skúšky pred neutralizačnou zónou, keď bol na 27. pozícii. V druhej časti sa síce zlepšil, skončil však až dvadsiaty piaty s takmer dvojhodinovou stratou. Pohoršil si tak zo 17. na 18. miesto (-05:01:37). Pripomeňme, že do tejto etapy už nenastúpila Tatra Phoenix Holanďana Marcela Schoo - odstúpil z 25. priečky.

Smrť na rallye

Dvaja ľudia prišli o život a siedmi sa zranili pri dopravnej nehode na peruánsko-chilskej hranici. Vo štvrtok o nehode informovali organizátori, ktorí pohotovo zareagovali a poskytli zraneným účastníkom ambulantné i bezpečnostné vozidlá.

K nehode došlo v stredu 9. januára 2013 o 21.30 h miestneho času (vo štvrtok 10. januára o 3.30 h SEČ, pozn. autora), keď taxík čelne narazil do sprievodného vozidla. Ďalší automobil v snahe vyhnúť sa kolízii sa viackrát prevrátil. Havária si vyžiadala život vodiča taxislužby a tiež pasažiera taxíka. Sedem ďalších osôb sa zranilo, tých previezli do nemocnice v peruánskej Tacne. Odtiaľ ich v spolupráci so zdravotníckym personálom z Rallye Dakar letecky transportovali do nemocnice v Lime.

Traja zo zranených sú britskí členovia britsko-amerického tímu Race2Recovery. Menovite ide o jazdca Justina Birchalla, tímového mechanika Leeho Townsenda a logistického experta Johna Winskilla. "Naše srdcia sú blízko ich rodinných príslušníkov a známych," uviedol vedúci tímu Race2Recovery Tony Harris a dodal: "V pretekoch budeme pokračovať, pretože vieme, že chlapi by si to želali."

Na miesto nehody úrady poslali tri vozidlá zdravotnej záchrannej služby, hasičské auto a viacero policajtov. Organizátori Rallye Dakar 2013 poskytli ďalšie dve sanitné vozidlá pôvodne určené na monitorovanie pretekov a dva bezpečnostné automobily. Príčinu nehody vyšetrujú peruánske úrady.

Výsledky – 6. etapa

Arica - Calama (Čile), meraný úsek 438 km

Motocykle

1. Francisco LopezČile/KTM3:36:21 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+2:34 min
3. Cyril DespresFranc./KTM+3:48 min
...
11. Štefan SvitkoSR/KTM+8:56 min
13. Ivan JakešSR/KTM+10:33 min

Priebežné poradie

1. Olivier PainFranc./Yamaha15:35:23 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM+2:22 min
3. David CasteuFranc./Yamaha+4:48 min
...
7. Štefan SvitkoSR/KTM+22:08 min
15. Ivan JakešSR/KTM+34:44 min

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.