Dakar 2013: Peterhansel preberá vedenie

Pondelok, 07 január 2013

Piesok, nič než piesok. Cintorín veľrýb. To sú odkazy, ktoré sa dali vyčítať na oficiálnej stránke rallye, keď bola reč o druhej etape. Chceli tým snáď niečo naznačiť? – pýtali sa pretekári ráno na štarte, keď zahrievali techniku. Dozvedeli sa to vzápätí na 327 kilometrov dlhom okruhu v okolí mesta Pisco.

Atzert Francúz
Bežná situácia na púštnych dunách: pri absencii divákov si jazdec musí vystačiť sám

Druhá rýchlostná skúška o dĺžke 242 kilometrov, zostatok bola spojovacia časť, dokonale preverila techniku i posádky. Išla sa totiž hlavne v piesku a dunách. Problematický úsek trate v okolí 75. kilometra však zamiešal poradím, pretože jazdci blúdili a – to sa na Dakare často nestáva – niekedy sa s prekvapivými výrazmi v tvári rútili oproti sebe.

Motocyklom kraľoval Španiel Barreda Bort

Náročný terén zrejme vyľakal niektorých vedúcich jazdcov, pretože keď na 75. kilometri rýchlostnej skúšky pred sebou uvideli piesočný masív, tak namiesto toho, aby ho zdolali, ako bolo písané v roadbooku, radšej ho obišli. Spočiatku dobrý nápad sa však neskôr ukázal ako navigačná chyba, pretože vrátiť sa späť na vytýčenú trasu bolo ťažšie, než čakali.

Lídrom tejto skupiny bol víťaz úvodnej "erzety" Chiľan Lopez (KTM) nasledovaný Holanďanom Verhoevenom (Yamaha), Francúzom Despresom (KTM) a ďalšími jazdcami. Najmenšiu stratu v cieli z nich mal Despres, okolo desiatich minút, a došiel dvanásty. Verhoevena odmávli na 21. a Lopeza dokonca až 29. pozícii so stratou -18:14 min.

Erik Hamel - Yamaha 450
Gejzír piesku, jazda na plný plyn, vysoká rýchlosť – tak jazdia motocvykle na púšti v Peru

V etape zvíťazil Španiel Barreda Bort na Husqvarne, ktorý ukázal svoje schopnosti už na dvoch predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Nakoniec 240 meraných kilometrov – rýchlostná skúška bola o dva kilometre skrátená – zvládol prejsť za 2 hodiny a 42 minút. Získal tak svoje druhé etapové víťazstvo. Pre neho bolo prvenstvo o to príjemnejšie, že na tretej priečke skončil jeho stajňový kolega Matt Fish z Austrálie.

Druhý došiel ďalší Španiel Juan Pedrero z tímu KTM s mankom -3:16 min. Ten v predchádzajúcich rokoch jazdil skôr v tieni krajana Marka Comu a nemal možnosť sa výraznejšie presadiť. Tohto roku však Coma neštartuje a Pedrero má chuť ukázať, čo v ňom je.

Na líderskú pozíciu sa prebojoval Barreda Bort (Husqvarna), druhý je Portugalec RubenFaria na KTM (-5:36 min) a o rovnú minútu za ním tretí Pedrero tiež na KTM.

Medzi slovenskými motocyklistami opäť dominoval Štefan Svitko. Jazdec Slovnaft – Oraving Teamu, ktorý jazdí na KTM Rally Replica 450, mal v cieli za víťazom etapy odstup 13:15 min. Svitko sa od úvodu držal v prvej dvadsiatke, na druhom meranom úseku bol dokonca na štvrtom mieste. Následne trochu stratil rýchlosť v piesočných dunách a od šiesteho meraného úseku sa až do cieľa a v priebežnom poradí si drží 16. pozíciu.

Ivan Jakeš zo stajne NADD-RESS Adventure obsadil 42. pozíciu. Figuruje na priebežnom 30. mieste a v porovnaní s prvou etapou sa "vyšplhal" o šestnásť priečok vyššie. Ján Zaťko s BMW (Slovakia TurboTeam) prišiel do cieľa na 149. pozícii a v priebežnej klasifikácii si aj naďalej udržuje 147. miesto. Jeho tímový kolega Dušan Čipka sa podľa aktuálnych informácií nedostal k štvrtému meranému úseku a pravdepodobne už nepokračuje. Českí jazdci dokončili "erzetu" na 50. a 73. mieste v poradí David Pabiška a Jan Veselý.

Peterhansel už priebežným lídrom

Peterhansel v prvej "erzete" zaznamenal až ôsmy najrýchlejší čas, v tej nasledujúcej nenašiel premožiteľa a kraľoval. Získal tak svoje jubilejné 60. etapové víťazstvo a priebežným vedením v kategórii potvrdzuje pozíciu lídra s Mini All 4 Racing.

S. Peterhansel
Francúz Peterhansel sa po víťazstve v etape prebojoval na čelo priebežného poradia

Francúza stíha Juhoafričan Giniel de Villiers na Toyote Hilux, v etape i priebežne druhý, a v celkovom poradí ich od seba delia dve minúty a 38 sekúnd. Tretí došiel Peterhanselov krajan Ronan Chabot s buginou SMG. Ukázal tak, že stroje s pohonom jednej nápravy sú schopné držať tempo s vozidlami poháňanými systémom 4x4 a budú chcieť prehovoriť do čela celkovej klasifikácie. Teraz je Chabot tretí s mankom -3:46 min.

"El Matador" Carlos Sainz, víťaz sobotňajšej úvodnej etapy, mal tentoraz na trati problémy. Jeho GPS systém nechcel zaznamenať prejazd jedným kontrolným bodom a kvôli tomu jazdil dokola v peruánskej púšti. Stratil tak osemnásť cenných minút a obsadil až 11. miesto. Rovnaké navigačné problémy postihli aj jeho tímového kolegu Nassera Al-Attiyaha, ktorý skončil šiesty, a neskôr i Joana "Naniho" Romu s Mini. Ten obsadil až 17. priečku.

Al-Attiyah
Katarčan Al-Attyah na prekrásnej bugy od Demona Jefferiesa jazdí rýchlo a spoľahlivo

Američan Robby Gordon zatiaľ tohto roku zostáva trochu za očakávaním. Po prvej krátkej rýchlostnej skúške, kedy na trati niekoľkokrát zapadol a vyhrabávanie ho stálo desiatky minút, bol až na 137. pozícii. Preto do druhej rýchlostnej skúšky štartoval zo zadných priečok a možno ho trochu brzdili ostatní jazdci. Strata takmer dvadsiatich minút (-19:18 min) znamenala 13. miesto v etape, čo spoločne s polhodinovým mankom z prvej "erzety" zatiaľ stačí až na priebežnú 29. pozíciu.

Robby Gordon
Američan Robby Gordon nech robí čo robí, zatiaľ mu nejde podľa jeho víťazných predstáv

Informácie o slovenskej posádke Štefan Svitko starší/Jozef Kutlák, ktorí vyrazili v ústrety dakarskému dobrodružstvu na bugine značkyArctic Catfigurovali s ňou po úvodnej etape na 151. mieste, neboli z ich účinkovania v druhej "erzete" doposiaľ známe a je celkom pravdepodobné, že na rallye skončili.

Štvorkolky

Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha) po tretej priečke z úvodnej etapy tentoraz vystúpil na stupienok najvyšší. Etapu vyhral a posunul sa aj do celkového vedenia. Druhé miesto v rýchlostnej skúške zopakoval Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov (Honda) a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovom hodnotení. Stráca iba 46 sekúnd. Tretí v etape i celkovo je Chiľan Ignacio Casale na ďalšej Yamahe (-09:19min). Víťaz úvodnej etapy Flores Seminario z Peru skončil piaty a v priebežnom hodnotení klesol na štvrtú pozíciu (-13:44min).

Loprais stúpa – už je druhý

Iba jediný kamión, a to iba o 61 sekúnd, dokázal byť v cieli druhej etapy v okolí Pisca rýchlejší než Tatra českého pilota Aleša Lopraisa. Bolo to Iveco a za jeho volantom obhajca vlaňajšieho prvenstva Holanďan Gerard de Rooy. Všetko by asi dopadlo inak, keby de Rooyovho tímového kolegu (a bratranca) Hansa Staceyho neminuli na 190. kilometri "rýchlostky" problémy – že by to bol ten "cintorín veľrýb", o ktorom organizátori hovorili? Pri prejazde jednej rokliny sa prevrátil na bok a musela ho vyslobodiť až jeho tímová podpora. Stratil 25 minút a prepadol sa tak z prvého miesta až na siedme.

Eduard Nikolajev
Eduard Nikolajev je najlepším Rusom s kamiónom Kamaz, v druhej etape bol piaty

Tretie miesto patrilo ďalšiemu pilotovi tímu Holanďana de Rooya, Mikimu Biasionovi, bývalému víťazovi svetového šampionátu v rallye v rokoch 1988 a 1989. Jeho strata činila necelých osem minút. Štvrtým najrýchlejším kamiónom v cieli bola Tatra ďalšieho českého jazdca Martina Kolomého (-16:16min). Ten tak potvrdzuje kvality a robí svojim fanúšikom veľkú radosť. Po ôsmom mieste z úvodu je to skvelé zlepšenie.

Tretím zástupcom "českej pretekárskej kamiónovej veľmoci" v prvej desiatke bol LIAZ Jaroslava Valtera na deviatom mieste. Druhú desiatku otváral, aj za pomoci čítania navigátorských nôt Slováka Jaroslava Miškolciho, Tomáš Vrátný s treťou Tatrou. V prvej dvadsiatke došli aj zostávajúce dve české Liazky v poradí: 19. Spáčil a 20. Vildman.

Všetky české posádky sa zatiaľ držia v prvej dvadsiatke, čo je v celosvetovej konkurencii značný úspech. Loprais je druhý (-2:16 min), Kolomý štvrtý (-19:13 min), Valtr ôsmy (-30:26 min), Vrátný dvanásty (-37:16 min), Spáčil osemnásty (-1:16:24) a Vildman dvadsiaty (-1:24:19).

Autor: Andrej HAVERDA
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.