Dakar 2013: Svitko mieri za obhajobou

Sobota, 05 január 2013

Hlavným favoritom motocyklovej kategórie je bezpochyby Francúz Cyril Despres, štvornásobný víťaz z rokov 2005, 2007, 2010 a 2012. "Mám za sebou všetko, čo potrebujem, aby som opäť uspel – dobrú prípravu, kvalitný tím okolo seba, výborný motocykel i skúsenosti. Navyše sa každým rokom zlepšujem a cítim sa v lepšej forme, než inokedy. Čaká ma však množstvo náročných kilometrov," povedal Despes pre oficiálnu stránku podujatia.

C. Despres - KTM 450
Najväčším favoritom medzi motocyklistami je minuloročný víťaz Francúz Cyril Despres

S dlhoročným rivalom Marcom Comom zo Španielska, ktorý kraľoval tomuto podujatiu v rokoch 2006, 2009 a 2011 a s ktorým sa na dakarskom tróne nepretržite striedajú od polovice minulého desaťročia, však tentoraz súboje zvádzať nebude. Coma si totiž zranil rameno pri nehode na marockej rally v októbri minulého roka a nestihol sa dostatočne zotaviť. Značka KTM, ktorá má jedenásť po sebe idúcich víťazstiev na Dakare, bola preto nútená Comu "postaviť mimo službu".

Stajňa KTM každoročne na Dakar mieri za víťazstvom a nebude tomu inak ani tentoraz. Farby továrne z rakúskeho Mattighofenu budú reprezentovať Nór Pal Anders Ullevalseter (v roku 2010 skončil druhý), Chiľan Francisco "Chaleco" Lopez (ktorého sme až donedávna spájali s talianskou značkou Aprilia), Španiel Juan Pedrero, Portugalec Ruben Faria – a mnohí ďalší.

M. Coma - KTM 450
Španiel Marc Coma pre zranenie neštartuje

Favoritom viac ako obávaným je švédska značka Husqvarna/Speedbrain. Stroje "Husky" v súčasnosti predstavujú jedny z najrýchlejších strojov off-road scény a z hlavného mesta Peru sa v ich sedlách v ústrety vražedným kilometrom vydajú Španieli Jordi Viladoms a Joan Barreda Bort, Portugalčan Paulo Gonçalves, Austrálčan Matthew Fish i najúspešnejší nováčik Dakaru 2012, Talian Alessandro Botturi (skončil ôsmy).

Japonský výrobca Hondy je po takmer štvrťstoročí späť! A po prvenstvách z "pravekej epochy" tohto podujatia – v rokoch 1982, 1986, 1987, 1988 a 1989 – túži na juhoamerických cestách a necestách zabojovať o ďalší triumf. "Na Rallye Dakar musia jazdci absolvovať niekoľko stoviek kilometrov denne po dobu viac než dvoch týždňov. Motocykle pre také preteky sú preto úplne odlišné od motokrosových, trialových či cestovných strojov.

Dakarský "špeciál" s označením CRF 450 Rally vychádza z endurového stroja CRF 450 X, pre podmienky náročnej rallye pochopiteľne upravený. "Jednotkou" tejto stajne je majster sveta v off-road scéne z roku 2011, Portugalec Helder Rodrigues, ktorý na Dakare 2012 vybojoval cennú bronzovú medailu, avšak s Yamahou. Podporovať ho budú Španiel Gerard Farres Guell, Chiľan Daniel Gouet, Argentínčan Javier Pizzolito či jedenásťnásobný víťaz legendárnej Baja 1000 Johnny Champbell.

Štefan Svitko - KTM
Cieľom Štefana Svitka je skončiť do piateho miesta a prísť domov nezranený, zdraví

Francúz David Casteu, kedysi spájaný s ambíciami značky Sherco, sa – podobne ako jeho krajan Olivier Pain či Holanďan Frans Verhoeven objavia v sedle Yamahy. Pripomeňme, že od posledného víťazstva tejto značky zásluhou Francúza Stéphana Peterhansela uplynulo už štrnásť rokov.

Korunu pre kráľovnú Rallye Dakar, z rokov 2011 a 2012, bude obhajovať pôvabná Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibert, aj tentoraz na GAS-GAS. Niekoľkonásobná majsterka sveta i Európy v triale a jedna z najžiarivejších hviezd ženského motošportu sa pokúsi o vylepšenie svojho umiestnenia, keď dvakrát získala 39. miesto. Druhou a poslednou zástupkyňou nežného pohlavia v jednej stope bude 24-ročná Chiľanka Josefina Gardulski na Yamahe 450 WR, ktorá si odbije premiéru.

Najvyššie ambície z kvarteta slovenských motocyklistov má Štefan Svitko, ktorý po výbornom trinástom mieste pri debute v roku 2010 vlani príjemne prekvapil vynikajúcim piatou priečkou. Rád by minimálne zopakoval svoj historicky najlepší slovenský výsledok. "Budem jazdiť podľa toho, na čo mám. Nechcem preceniť vlastné možnosti. Rád by som sa domov vrátil, na rozdiel od vlaňajška, zdravý. Ak mi bude slúžiť zdravie a motocykel, piate miesto chcem prinajmenšom obhájiť, prípadne o niečo poskočiť vyššie, ale nebudem pritom riskovať," vyslovil sa 30-ročný Žaškovčan.

Ivan Jakeš
Ivan Jakeš chce prísť do cieľa a ak by mu dobre slúžila aj technika, trúfa si na top10

Našim najskúsenejším dakaristom je bezpochyby Ivan Jakeš, ktorý sa chystá na svoj už šiesty Dakar. Štyrikrát však na vlastnej koži pocítil, aký vie byť Dakar krutý, pretože do cieľa mu nebolo súdené doraziť. Stalo sa tak iba v roku 2009, kedy obsadil 43. priečku. Preto sa po nedobrých skúsenostiach s motocyklami značiek Yamaha a BMW rozhodol vrátiť k dostupnej a najmä overenej KTM 450 Rally Replica.

"Mám za sebou už päť štartov, ale iba raz som prišiel až do cieľa. Túto bilanciu si chcem vylepšiť. Som pripravený tak ako nikdy, všetky zranenia mám doliečené. Pokiaľ ma nezradí motor a vyvarujem sa pádom, mohlo by to byť aj v top desiatke," neskrýval ambície Ivan Jakeš.

Rovnako ako v 34. ročníku, vyrážajú do dakarských pekiel i Dušan Čipka s Jánom Zaťkom. Dušan Čipka vlani pri premiére dokončil rallye na 75. mieste. Teraz vymenil vlaňajšiu BMW za Husqvarnu TE 450. "Keď som prišiel vlani do cieľa, bol to môj najlepší pocit z tejto rallye. Cítim sa lepšie kondične, rád by som sa dostal medzi päťdesiatku najlepších," vyjadril sa Čipka.

Päťdesiatšesťročný Ján Zaťko (štartové číslo 105) pri prvom štarte po rôznych peripetiách odstúpil v piatej etape, zradila ho technika. "Napriek tomu, že som vlani musel predčasne skončiť, stále mám v živej pamäti skvelú atmosféru a divákov. Budem rád, ak skončím do 70. miesta," hovorí Zaťko, ktorý si motocykelpripravoval sám. Zostal však verný značke BMW (typ G 450 X).

A a M. Patronelliovci
Alejandro a Marcos Patronelliovci slávili úspech vlani, teraz štartuje len mladší Marcos

Kategória štvorkoliek, resp quadov, je najmladšou kategóriou histórie Rallye Dakar – ako samostatne vypísaná bola až v roku 2009. Dovtedy, spoločne s trojkolkami a "sajdkami", tvorila súčasť hodnotenia motocyklov. Na štarte stáť naopak nebude päťnásobný dakarský šampión kategórie štvorkoliek a ich konštruktér Josef Macháček. Skúsený pilot požadoval, aby mu usporiadatelia zľavili na štartovom päťtisíc eur ako náhradu za to, že ho pred rokom kvôli spornému výkladu pravidiel nepustili na štart. Po vyhýbavej odpovedi organizátorov sa 55ročný Macháček rozhodol na Dakar necestovať.

K hlavným favoritom na víťazstvo tak bude patriť víťaz z roku 2010, Argentínčan Marcos Patronelli. Tentoraz ho však nebude sprevádzať brat Alejandro, ktorý tejto kategórii kraľoval v posledných dvoch rokoch. Tomas Maffei, Lukasz Laskawiec, Rafal Sonik alebo Sergio la Fuente sú ďalší adepti na triumf medzi štvorkolkami. Odštartuje aj Talianka Camelia Liparoti, jediná žena.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.