Dakar 2013: Svitko st./Rumpli na bugine

Sobota, 05 január 2013

Súpiska všetkých favoritov automobilovej kategórie je nabitá ako málokedy predtým! Nielen veľkými menami a skvelou technikou, ale tiež určite vyrovnanosťou, o ktorej sme v dobách panovania automobilky Volkswagen mohli iba snívať. S výnimkou Francúza Jeana-Louisa Schlessera a Čecha Miroslava Zapletala na štarte nájdeme všetky esá tejto triedy. Navyše, svoje zastúpenie v tejto kategórii bude mať po dlhých štrnástich rokoch aj Slovenská republika.

St. Peterhansel - Mini
Francúz S. Peterhansel, minuloročný víťaz kategórie automobilov znovu na štarte

Je zvláštne, že ani taká persona, akou je desaťnásobný víťaz - šesťkrát v motocykloch a štyrikrát v automobiloch – Francúz Peterhansel, nemohla rok po svojom triumfe (napríklad na rozdiel od Holanďana de Rooya v triede kamiónov) dostať najnižšie štartové číslo 300 – Stéphane bude mať "až" tristodvojku. Skutočne veľmi ťažko súdiť, akou veľkou udalosťou je návrat dvoch veľkých šampiónov poslednej doby – Katarčana Saleha Nassera Al Attiyaha (víťaza tohto podujatia z roku 2011) a Španiela Carlosa Sainza (kráľa tejto súťaže z "vydania" 2010") – v rámci úplne novej stajne s podporou Kataru a Red Bullu, s úplne novými buginami postavenými v Kalifornii.

Návrat Španiela Sainza

Určite možno očakávať veľké predstavenie, ale predsa len – všetky tieto svojrázne buggy projekty z USA na Dakare vždy prechádzali dlhým obdobím "detských chorôb". Zatiaľ čo obaja jazdci môžu súťaži ponúknuť absolútnu kvalitu, nikto netuší, či takto konkurencieschopná bude aj ich technika. Na druhej strane – myslíte, že by si 50-ročný perfekcionista "El Matadore" Sainz, ktorý svojim know-how teraz pomáha tímu Volkswagen späť do kolotoča MS v rallye, stavil na návrat na Dakar (po ročnej pauze) v nejakom pochybnom projekte, s ktorým by spojil svoje meno a kredit?

J. Roma - Mini
Španiel Joan Roma zviedol pred rokom neúspešný boj o prvenstvo s Peterhanselom

Al Attiyahov tím je trojčlenný, zostávajúce vozidlo bude riadiť Francúz Thierry Magnaldi. Ten už na Dakare štartoval nielen s motocyklom, s ktorým v roku 1991 skončil tretí a o osem rokov neskôr druhý, ale aj s automobilom. Jeho tromfom v rukáve je i skúsenosť s iným typom buggy: v rokoch 2004 – 2006 sa na Dakare trikrát za sebou umiestnil v prvej desiatke – vo farbách Buggy Fast & Speed Rally Raid vydobyl deviatu, s Hondou Buggy ôsmu, respektíve s Buggy Schlesser desiatu priečku.

Aj Robby Gordon

Na prihlášku Robbyho Gordona sa čakalo až do druhého decembra. Usporiadatelia mu venovali mimoriadnu pozornosť aj napriek tomu, že ho pri poslednom "vydaní" Dakaru vylúčili zo súťaže a dodnes nebolo oficiálne objasnené akým že technickým prehreškom sa vlastne Američan previnil (obidve strany iba zverejnili svoje vlastné prehlásenia).

Usporiadateľ však potrebuje akúsi alternatívu proti naškrobenej plejáde polotovárenských "špeciálov" Mini od X-Raidu – a Gordon práve tento prvok predstavuje. A tak na neho v oficiálnej listine "náhodou" zostalo číslo 315 aj dávno po oficiálnej uzávierke. Navigovať ho bude bývalý motocyklista Kellon Walsh. Gordon si dokonca do dielní v Severnej Karolíne pozval technických komisárov, aby jeho automobil skontrolovali krížom krážom – iba pre prípad, že by sa opäť objavili nejaké dohady...

Al-Attiyah - Hummer H3
Al Attiyah na špeciáli Hummmer neobhájil v roku 2012 svoju prvenstvo z roku 2011

Tím X-Raid, okrem už spomínaného Francúza Peterhansela, vsádza na osvedčené "špeciály" Mini, momentálne najprepracovanejšie automobily diaľkových rallye. S Peterhanselom nastupujú v jednej zostave osvedčení harcovníci Španiel Joan "Nani" Roma (305), Rus Leonid Novitskij (307), Poliak Krzystof Holowczyc (310) a ich nástupcovia Chiľan Boris Garafulic (314) či Nemec Stephan Schott (324). Všetci opätovne štartujú vo farbách Monstera a každý z automobilov v inej farebnej kombinácii.

Pozor na Villiersa

Na nenápadnú Toyotu si bude treba dať pozor. Už vlaňajší debut, na ktorý nikto príliš nevsádzal, bol takmer epochálny – Juhoafričan Giniel de Villiers jej dal pri vývoji, testoch a aj v samotných pretekoch kvalitu ocenenú zaslúženým bronzom. A na štarte s vylepšenými "špeciálmi" nechýba ani tentoraz (301). Spoločne s ním sa v zostave objavia aj Argentínčan Lucio Alvarez (306), Juhoafričan Vos Duncas (312) alebo Holanďan Peter van Merksteijn (326).

Adrenalín určite nebude chýbať ani zástupcom buggy – tentoraz nimi budú napríklad Guerlain Chicherit, Ronan Chabot, alebo Bernard Errandonea. Mathias Kahle (317), nemecký multišampión v rallye so škodovkou, tentoraz v bugine sedieť nebude – v tíme Hamburger Software má riadiť nový projekt "špeciálu" na báze Mercedesu.

Súkromníkov s Mitsubishi reprezentujú najmä Holanďania – Erik Wevers, Erik van Loon alebo Bernhard Ten Brinke. K nim pripočítame aj Brazílčana Guilherma Spinelliho, ktorý odštartuje so zaujímavo štylizovaným automobilom rovnakej značky, avšak v štýle modelu ASX. Nechýba ani tradičný Christian Lavielle, Carlos Sousa (opäť s čínskym prototypom Great Wall na báze BMW), Argentínčan Orlando Terranova (ktorý sa vracia od Toyoty späť k BMW) alebo tradičný milovník pickupov Eric Vigoroux, ktorý sa môže pochváliť víťazstvom v októbrovej Marockej rallye 2012.

Adam Malysz – žiadny nováčik

Poľský skokan na lyžiach Adam Malysz, ktorý sa v rámci scény off-road po celý rok 2012 prezentoval skvelými výsledkami (napríklad aj v rámci českého Offroadsport tímu v majstrovstvách Českej republiky), si tentoraz sadne do špičkovej Toyoty Hilux – a jeho ambíciou je umiestnenie do dvadsiateho miesta. Nedajte sa mýliť: Adam Malysz nepatrí medzi rad iných nesúdnych osobností alebo zbohatlíkov, pretože jeho príprava je dôkladná a jazdiť skutočne vie. K úspechu mu bude pomáhať jeho krajan, skúsený navigátor Rafal Marton, ktorý s českým pretekárom Miroslavom Zapletalom získal titul vicemajstra sveta v pohári FIA za rok 2012.

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer
Holanďan van Loon na Mitsubishi na jednom zo skokov pri prekonávaní púštnych dún

Mix favoritov je v 35. ročníku veľmi rozmanitý, a to platí aj pokiaľ ide o techniku. Niekdajšej hegemónii sa dnes najviac blíži stajňa X-Raid – jej pozícia však nie je tak dominantná ako kedysi mávali Volkswageny a Mitsubishi. Tých, ktorí môžu nemeckému koncernu cestu k triumfu výrazne skomplikovať, je mnoho. Po tejto stránke bol odchod značky z dvojicou véčok v znaku z dakarskej scény kladným krokom. Všetko potrebné k tomu, aby nás čakala napínavá rallye, totiž zostalo aj bez nej.

Obstoja Slováci?

Po štrnástich rokoch bude mať Slovensko svoje zastúpenie aj v kategórii osobných automobilov. Zatiaľ čo v roku 1999 posádka v zložení Ján Ludvig/Ivan Tholt (Toyota) rallye kvôli poruche motora nedokončila, tentoraz sa o pokorenie cieľa – aj z pozície vôbec prvých Slovákov v histórii – pokúsia Štefan Svitko starší so spolujazdcom Jánom Rumplim.

Päťdesiatšesťročný Svitko síce debutuje, zato Rumpli už skúsenosť s Dakarom má. Obaja sa Dakar 2013 – vo farbách Slovakia Dakar Teamu – pokúsia absolvovať s buginou značky Arctic Cat Wildcat, poháňanou motocyklovým motorom. Zaradení sú teda v novej triede ľahkých vozidiel T3, podtriedy 3. "Splní sa mi sen. Budem štartovať na Dakare, navyše spolu so svojím synom, hoci každý z nás ide v inej kategórii," hovorí Štefan Svitko starší a pokračuje: "Predtým som Dakar a jazdu syna sledoval iba doma na diaľku, prednosť v tíme dostali vždy mechanik či masér. Od štartu ma syn odhováral, ale neuspel. Na bugine som usilovne trénoval, pripravoval sa a som plný očakávaní."

K. Holowczyc - Mini
Poliak Krzysztof Holowczyc na Mini po prekonaní jedného z množstva riečnych brodov

A či by štartoval, rovnako ako jeho syn, na motocykli? "To nie, trať by som určite nezvládol. Práve preto sme zvolili jednoduchšiu možnosť. Kúpili sme dve nové vozidlá Artic cat Wildcat 1000, jedno z nich sme špeciálne upravili na Dakar a na druhom sme trénovali a neskôr ho rozobrali na náhradné diely," vysvetľuje Svitko senior. O tom, že sa raz postaví na štart Dakaru, sníval od malička. Začiatkom roka 2012 sa rozhodol, že sa do súťaže prihlási. "Nik tomu neveril. Najskôr predpokladali, že to nemyslím vážne, potom, že ma organizátori nevyberú. Manželka ma neodhovárala, vraví, nech si splním sen. Samozrejme, nemám žiadne vysoké ambície. Nechceme vyhrať, ale dôjsť v zdraví do cieľa."

Aj Rumpli si plní sen

Svitkovým navigátorom bude Ján Rumpli, ktorý si dakarskú premiéru odbil v 34. ročníku v pozícii mechanika pri dvojici motocyklistov Ján Zaťko/Dušan Čipka. "Každá účasť na Dakare je splnením sna. V januári som spravil prvý krok a teraz urobím niečo, v čo som nikdy ani len nedúfal. Budem štartovať na najprestížnejších motoristických pretekoch na svete," teší sa Rumpli.

V kategórii T3 bude na Dakare súťažiť len okolo dvadsať bugín, takže Svitko s Rumplim by mohli v Južnej Amerike dosiahnuť pekný výsledok. Čaká ich však veľmi náročná úloha. "Tieto stroje majú nízky výkon motora a trať je nesmierne náročná. Štartujeme na konci, keď už je trať poriadne rozjazdená a bugina má síce čelné sklo, ale inak je otvorená. Naším veľkým nepriateľom tak bude aj prach. Do cieľa vždy príde len malá časť štartového poľa," dodáva Rumpli.

Slovenská posádka bude mať na Dakare k dispozícii troch mechanikov a dve sprievodné vozidlá. Šéfmechanik a konštruktér Norbert Klement bude spolupracovať s Ľubomírom Palčom a Jozefom Kutlákom, ktorý zároveň zastáva úlohu manažéra tímu. Súčasťou zostavy je i Jozef Marenčák.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.