Dakar 2013: Svitko v etape siedmy

Sobota, 12 január 2013

Siedma etapa, predposledná pred dňom odpočinku, ktorá viedla z čilskej Calamy do argentínskej Salty, mala meraný úsek dlhý 218 kilometrov. V náročnej etape si opäť dobre viedli Slováci Štefan Svitko i Ivan Jakeš. Svitko prišiel do cieľa etapy na 9. mieste, keď na víťazného Američana Kurta Caselliho stratil len niečo vyše štyroch minút.

Š. Svitko
Náš reprezentant Štefan Svitko je po siedmich etapách na výbornom siedmom mieste

7. etapa

Obaja Slováci sa na tohtoročnom Dakare držia vynikajúco. Aj v piatkovej siedmej etape patrili k tým najlepším. Do cieľa v argentínskej Salte prišiel Štefan Svitko na deviatom mieste a Ivan bol trinásty. Sobotňajšia ôsma etapa je posledná pred jediným dňom odpočinku. Určite príde vhod všetkým na načerpanie nových síl pred druhou polovicou dakarských etáp.

V priebežnom poradí je Štefan Svitko na skvelom siedmom mieste a Ivan Jakeš je na 15. mieste. Obaja si svoje postavenie môžu ešte vylepšiť, čo by bol pre malé Slovensko vynikajúci prelom do dakarského maratónu. O vylepšení svojho postavenia isto uvažuje aj viacnásobný víťaz Dakaru Francúz Cyril Despres, ktorý je priebežne piaty. Otázkou je, čo na to štvorica jazdcov pred ním, najmä ak ide o takých jazdcov, akými sú mladý dravec Pain, či skúsení Lopez, Casteu alebo Faria.

V piatok sa v skvelom svetle predviedol Američan Kurt Caselli, ktorý jazdí namiesto nie celkom vyliečeného Španiela Marca Comu. Caselli vyhral etapu a celkovo sa posunul na ôsmu priečku. Asi rady, ktoré mu Španiel dáva pred každou etapou, sú pre Američana dobrým návodom na úspech. Iba s malým odstupom za Casellim v etape skončili Lopez a vedúci jazdec Francúz Pain. Ani odstup Svitka niečo cez štyri minúty nie je veľký, podobne ako Jakešových necelých šesť minút.

Najväčší favorit tohtoročného Dakaru a jeho štvornásobný víťaz Francúz Cyril Despres prišiel po problémoch s prevodovkou do cieľa až na 34. mieste a v priebežnom poradí klesol z druhej na piatu priečku.

Po smrteľných zraneniach taxikára a jedného pasažiera v šiestej etape sa smrteľný úraz stal aj v piatok, keď zahynul francúzsky motocyklista Thomas Bourgin po zrážke s autom čílskej polície. Dvadsaťpäťročný jazdec pochádzal zo Saint-Étienne a bol na svojej prvom Dakare. V priebežnom poradí mu patrila 68. priečka.

Výsledky - 7. etapa

Calama (Čile) - Salta (Arg), meraný úsek 218 km

Motocykle

1. Kurt CaselliUSA/KTM1:51:31 hod
2. Francisco LopezČile/KTM+1:23 min
3. Olivier PainFranc./Yamaha+1:23 min
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+4:06 min
...
13. Ivan JakešSR/KTM+5:54 min

Priebežné poradie po 7. etape

1. Olivier PainFranc./Yamaha17:28:17 hod
2. Francisco LopezČile/KTM+6:06 min
3. David CasteuFranc./Yamaha+6:37 min
4. Ruben FariaPortug./TM+9:42 min
5. Cyril DespresFranc./KTM+14:07 min
6. Jakub PrzygonskiPol./KTM+20:43 min
7. Štefan SvitkoSR/KTM+30:18 min
...
15. Ivan JakešSR/KTM+39:15 min

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.