Dakar 2013: úvod v réžii favoritov

Nedeľa, 06 január 2013

Slávny púštny maratón a jeho už 35. pokračovanie je tu. Usporiadatelia pripravili pre tohtoročné "vydanie" Dakaru podobnú porciu kilometrov ako pre minuloročné, približne 8,5 tisíc. V prvej zahrievacej etape erzete odkrojili jazdci z nich iba nepatrné sústo 263 kilometrov.

Žhou-Maimon - Great Wall
Čínsko-francúzska posádka Žhou-Maimon s vozidlom Great Wall pri prekonávaní duny

Na štart 35. ročníka Rallye Total Dakar Lima – Santiago 2013 bolo oficiálne pripustených 449 vozidiel – 183 motocyklov, 38 štvorkoliek, 153 automobilov a 75 kamiónov, čo je o šesť strojov viac než v roku 2012.

Štartovalo sa v hlavnom meste Peru, v Lime. Tam, kde sa konal záverečný slávnostný ceremoniál minulého ročníka, sa pretekári tentoraz vydali pozdĺž pobrežia na juh. Smer Pisco. Prvých dvestopäťdesiat kilometrov predstavovalo spojovací úsek k úseku meranému, takže jazdci si mohli doladiť stroje a nabrať správne tempo. V samotnej špeciálke sa išlo iba zostávajúcich trinásť kilometrov.

Motocykle štartovali tradične prvé

Tradične prvé vyrazili na trať motocykle v poradí od najvyššieho štartového čísla k najnižšiemu. To vezie na svojom stroji značky KTM obhajca minuloročného prvenstva Francúz Cyril Despres. Jeho tímový kolega a zároveň najväčší rival Marc Coma zo Španielska do tohto ročníka nenastúpil pre zranenie.

Cyril Despres
Minuloročný víťaz C. Despres z Francúzska v otváracej etape neriskoval a išiel na istotu

Stále tu však je dosť favoritov, ktorí budú Despresovi zatápať. Jedným z nich je Čiľan Francisco Lopez na KTM. Práve on sa stal víťazom prvej etapy. Mimochodom, aj vlani sa jeho korisťou vo forme víťazstva stala hneď úvodná erzeta. Vzhľadom ku krátkej rýchlostnej skúške boli odstupy v cieli minimálne – druhú priečku obsadila Yamaha Holanďana Fransa Verhoevena iba s päťsekundovou stratou a tretí skončil s 25sekundovým mankom Čiľan Pablo Quintanilla na Honde.

Tím Honda sa vrátil na Dakar a chystá sa urvať si svoj kúsok slávy. Výpočet značiek na prvých štyroch priečkach doplnilo Kawasaki a za ich riadidlami opätovne čilský jazdec – Patricio Cabrera. Zdá sa, že domáci jazdci sú nabudení hneď od začiatku a hnaní davmi prizerajúcich sa fanúšikov. Snáď im to vydrží. Piata pozícia ostala na Cyrila Despresa (-1:05 min).

Štefan Svitko ml.
Slovák Štefan Svitko ml. úspešne zvládol úvodný meraný úsek na peruánskej púšti

Nestratila sa ani štvorica Slovákov. Štefan Svitko dokázal držať krok so svetovou špičkou. Napriek faktu, že štartuje s neporovnateľne menšími možnosťami technického i materiálneho vybavenia. V cieli 30ročného Žaškovčana odmávli na 16. priečke. Ivan Jakeš bol v cieli na 61. pozícii. Dušan Čipka skončil 106. a Ján Zaťko prešiel cieľom na 146. mieste. Český jazdec David Pabiška dokončil túto etapu na 83. pozícii, Jan Veselý sa tiež vošiel do prvej stovky na 97. mieste.

Štvorkolkám velil Peruánec

V štvorkolkách triumfoval Peruánec Ignacio Flores Seminario na Yamahe Raptor 700. Druhý skončil Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov (Honda TRX 700), ktorý za domácim jazdcom zaostal o 55 sekúnd. Tretia priečka patrila Argentínčanovi Marcosovi Patronellimu na stroji Yamaha.

Marcos Petronelli
Argentínčan Marcos Petronelli patrí medzi najväčších favoritov kategórie štvorkoliek

Automobilom udáva tempo Sainz

Kategória automobilov je na Dakare najsledovanejšou, pretože o titul sa bude biť hneď niekoľko silných tímov. Prvým z nich je "Mini tím", ktorý má v poli hneď šesticu automobilov Mini All 4 Racing. Za volantom jedného z nich sedí obhajca vlaňajšieho prvenstva a najúspešnejší jazdec histórie dakarského podujatia, Francúz Stephane Peterhansel.

Ďalšími tímami, ktorí pomýšľajú na popredné umiestnenie, sú Imperial Toyota s víťazom 31. ročníka (2009) Juhoafričanom Ginielom de Villiersom a Toyota Overdrive s Argentínčanom Luciom Alverezom, ktorý vlani skončil na šiestom mieste. Ich pick-upy Toyota Hilux sa ukazujú byť veľmi konkurencieschopné.

Carlos Sainz
Španiel Carlos Sainz sa vrátil na Dakar v katarskom tíme na bugine Demon Jefferies

Horúcim favoritom pre celkové prvenstvo je stajňa Qatar Red Bull, ktorá posadila do svojich špeciálnych pretekárskych bugín skúseného Carlosa Sainza, víťaza z roku 2010, a Nassera Al Attiyaha, ktorý zvíťazil v roku 2011 (obaja v tíme VW). Stavby ich bugín sa ujal Demon Jefferies, špecialista na Rallye Baja.

Do celkového poradia bude chcieť hovoriť aj tím SMG v sedle buginy pilotovanej bývalým pretekárom v extrémnom lyžovaní, Francúz Guerlain Chicheritom. Je tu aj Robby Gordon, ktorému na Dakare nikto nepovie inak než "búrlivák", a jeho krikľavo oranžový Hummer. Ten však mal na trati úvodnej etapy problémy a na niekoľko dlhých minút bol nútený zastaviť. Cieľom prešiel až na 137. mieste s viac ako desať a pol minútovou stratou.

Prvú rýchlostnú skúšku zvládol najrýchlejšie Carlos Sainz s buggy. Päťdesiatročný rodák z Madridu bol s Timom Gottschalkom o 8 sekúnd rýchlejší než Alvarez s Toyotou. O ďalšie dve skončil tretí Chicherit s SMG. Do prvej desiatky sa prebojovali aj štyri Mini – 6. Poliak Holowczyc, 7. Rus Novitskij, 8. Francúz Peterhansel, 10. Španiel Roma. Al Attiyahova Qatar Red Bull buggy je štvrtá, Chabotova SMG piata a De Villiersova Toyota figuruje na 9. mieste. Dvadsiaty Carlos Sousa s vozidlom Haval Great Wall stráca minútu, čo iba dokazuje, ako je kategória automobilov zatiaľ vyrovnaná.

Al-Attiyah
Al-Attiyah na rovnakej bugy ako Španiel Sainz, dokonca obaja aj v rovnakom tíme

Na štarte 35. ročníka Rallye Dakar organizátori predstavili aj posádku buginy Štefan Svitko st./Jozef Kutlák. Druhý menovaný pred štartom nahradil zraneného Jána Rumpliho, ktorý sa pre zdravotné problémy zaradil k sprievodnému tímu Štefana Svitka seniora. A ako sa im darilo v prvej etape? Za víťazom Carlosom Sainzom zaostali o viac než tri a pol hodiny (-3:37:20) a figurovali na 151. mieste. Navyše inkasovali hodinovú penalizáciu.

Kamióny: nadvláda Holanďanov

Kategória kamiónov bude slovenského fanúšika zaujímať aj tentoraz. Po minuloročných účastiach Pavla Faška z rokov 2009, 2010 a 2011 (ďalší Slovák Ladislav Csekey sa na podujatí v roku 2009 objavil v asistentskej kolóne) nás tentoraz bude zastupovať, podobne ako už v roku 2010, Jaroslav Miškolci. Ten štartuje v českom tíme Czech Dakar. Spoločne s Tomášom Vrátnym a Milanom Holáňom vybojovali s kamiónom Tatra v úvode 20. miesto, za víťazným truckom Iveco Holanďana Gerarda De Rooya zaostali o 2:07 min.

Ayrat Merdejev Kamaz
Kamaz s Ayratom Merdejevom sa pokúsi prinavrátiť ruskej značke vyblednutú slávu

Najlepšie sa z českých pretekárov darilo Alešovi Lopraisovi, ktorý skončil tretí. Na Holandské duo Hans Stacey – Gerard De Rooy (obaja jazdiaci s kamiónmi Iveco) stratil deväť, respektíve dvadsaťpäť sekúnd. Tretia Tatra v štartovom poli s Martinom Kolomým za volantom stráca na lídra minútu, zatiaľ je ôsma. Liazka s posádkou Valtr/First/Kalina je na 10. mieste, Spáčil/Vodrhánek/Chytka na 24. a na 33. mieste sú Vildman/Macík/Bervic.

Výsledky - 1. etapa

Lima (Peru) – Pisco (Peru), meraný úsek 13 km

Motocykle

1. Francisco LopezČile/KTM7:51 min
2. Frans VerhoevenHol./Yamaha+1 s
3. Pablo QuintanillaČile/Honda+5
4. Patricio CabreraČile/Kawasaki+11
5. Cyril DespresFranc./KTM+13
6. David CasteuFranc./Yamaha+15
7. Ruben FariaPortug./KTM+19
8. Javier PizzolitoArg./Honda+21
...
16. Štefan Svitko ml.SR/KTM+34
61. Ivan JakešSR/KTM+1:33 min
107. Dušan ČipkaSR/ Husquarna+2:39
147. Ján ZaťkoSR/BMW+3:41

Štvorkolky

1. Ignacio F. SeminarioPeru/Yamaha9:22 min
2. Sebastian HusseiniHol./Honda+11 s
3. Marcos PatroneliArg./Yamaha+15
4. Ignacio CasaleČile/Yamaha+20
5. Kees KoolenHol./Honda+39
6. Tomas MaffeiArg./Honda+40
7. Alexis HernandezPeru/Honda+42
8. Rafal SonikPoľ./Yamaha+43

Automobily

1. Carlos SainzŠpan./Buggy7:40 min
2. Lucio AlvarezArg./Toyota+8 s
3. Guerlain ChicheritFranc/SMG+10
4. Nasser Al-AttiyahKatar/Buggy+10
5. Ronan ChabotFranc./SMG+12
6. Krzysztof HolowczycPoľ./Mini+34
7. Leonid NovickijRus./Mini+34
8. Stéphane PeterhanselFranc./Mini+34
...
151. Štefan Svitko st.SR/Arctic Cat+3:37:20 h

Kamióny

1. Gerard de RooyHol./Iveco8:46 min
2. Hans StaceyHol./Iveco+16 s
3. Aleš LopraisČR/Tatra+25
4. Marcel van VlietHol./MAN+33
5. Eduard NikolajevRus./Kamaz+34
6. Peter VersluisHol./Man+44
7. Martin van den BrinkHol./Ginaf+58
8. Martin KolomyČR/Tatra+59

Autor: Andrej Haverda (+jGold)
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.