Dakar 2013: Veľa vody a ťažká trať

Streda, 16 január 2013

V poradí už tretiu etapu Rallye Dakar teraz hostí Argentína. Trasa viedla medzi mestami Cordoba a La Rioja, kam konvoj zavítal aj v predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Rýchlostná skúška merala 353 kilometrov pre motocykle, pre automobily bola o štyri kilometre dlhšia. A každá viedla inokade, takže motocyklisti určite uvítali zníženie denného prídelu prachu.

Ivan Jakeš
Aj v 10. etape patril Ivan Jakeš k špičke medzi motocyklistami a priebežne je štvrtý

10. etapa

Etapy na argentínskom území sa podobajú skôr súťažiam WRC. Trasa vedie po úzkych prašných cestách, ktoré sa vinú krajinou. Nevýhodou je, že tu často nie je úniková zóna a aj malé chyby sú nepríjemne trestané. V desiatej "erzete" sa jazdci presunuli zo zalesneného územia na širšie pláne a vrchoviny, kde opäť jedna zákruta nasledovala druhú. Motocyklisti sa vraj cítili ako na vytrvalostných pretekoch.

Motocykle

Ambiciózny Španiel Barreda Bort (Husqvarna) opäť vystúpil na najvyššiu priečku a získal už štvrté etapové víťazstvo v tomto roku. Desiatu rýchlostnú skúšku zajazdil v najrýchlejšom čase 04:43:14 a oplatil tak Cyrilovi Despresovi s KTM porážku z predchádzajúceho dňa. Francúz bol však iba o 75 sekúnd pomalší. Na tretej priečke došiel Bortov tímový kolega PauloGonçalves z Portugalska.

Aj napriek tomu, že Ruben Faria vstával na začiatku dňa ako priebežný líder, na jeho konci už pomyselnú korunu musel prenechať Cyrilovi Despresovi. Ôsme miesto v etape a deväťminútová strata Fariu stačila Despresovi na to, aby sa opäť vrátil na čelo celkovej klasifikácie. Potešujúce pre obidvoch jazdcov bolo, že sú tímovými kolegami. Priebežne tretí je Čiľan Francisco Lopez (tiež KTM).

"Dnešná argentínska etapa bola veľmi ťažká a technická ako vo vytrvalostných pretekoch. Jazda v horách je úplne niečo iné než na otvorenej púšti. Zajtra v etape do Fiambaly to bude ťažké, hodne piesku a riek. Keď sa pozriem dopredu, potrebujem dosahovať minimálne rovnaké časy ako dnes. Dva dni v Argentíne boli veľmi náročné, a aj napriek tomu, že miestne trate nie sú akurát mojou špecialitou, viedol som si dobre," uviedol Lopez.

Cyril Despres
Cyril Despres je už na čele priebežného poradia a piaty dakarský titul má na dosah

Ivan Jakeš opäť zajazdil umiestnenie v prvej desiatke. Tentoraz to bolo veľmi dobré šieste miesto s mankom ôsmich minút. Ďalší slovenský zástupca Štefan Svitko uzatváral TOP 15 s časom -13:10 min. Obaja jazdia na KTM. Jakeš si drží priebežnú štvrtú priečku a Svitko sa posunul na siedmu.

Prvých osem najrýchlejších časov desiatej špeciálky patrilo strojom značiek KTM a Husqvarna, až deviata skončila prvá Honda továrenského tímu s Portugalcom Rodriguesom. Francúz Olivier Pain (Yamaha), ktorý bol medzi štvrtou a siedmou etapou na čele kategórie, sa postupne prepadá v poradí – po tejto etape figuruje až na deviatej pozícii so stratou 47 minút.

Štvorkolky

Profil trate 10. etapy najlepšie sadol Poliakovi Lukaszovi Laskawiecovi na Yamahe 700 Raptor. Za ním sa zoradili ďalšie tri Yamahy v poradí Čiľan Casale, Poliak Sonik a Argentínčan Maffei. Piaty skončil ďalší Argentínčan Bonetto, šiesty Husseiniz Emirátov (obaja Honda 700 TRX) a v siedmom najrýchlejšom čase prešiel cieľovou páskou líder kategórie MarcosPatronelli (-06:16 min).

Marcos Patronelli
Argentínčan Marcos Patronelli je už takmer istým víťazom medzi jazdcami štvorkoliek

Vzhľadom ku skutočnosti, že Patronelli mal na štarte tejto etapy náskok na najbližšieho prenasledovateľa zhruba 1,5 hodiny, zostal prvý. Za ním je Ignacio Casale (-01:27:47) a tretiu priečku drží Rafal Sonik (-02:05:51). Laskawiec sa posunul na štvrté miesto pred ďalšieho Čľana Sebastiana Palmu.

Automobily

Desiata rýchlostná skúška sa stala korisťou tímu X-Raid, ktorý získal hattrick. Okrem vozidiel Mini All 4 Racing štartuje pod jeho krídlami aj BMW X3 CC pilotované Orlandom Terranovom. Ten zajazdil najrýchlejší čas a dosiahol tak svojho vôbec premiérového etapového víťazstva na dakarskej rallye. Za sebou nechal dve Mini v poradí Joan "Nani" Roma a Stephane Peterhansel, náskok však nebol väčší než dve minúty a devätnásť sekúnd.

Štvrtú priečku vydobyla Toyota Giniela de Villiersa z tímu Toyota Overdrive, šiesty cieľom preletel Hummer Robbyho Gordona s bezmála sedemminútovým odstupom. Na siedmej a ôsmej pozícii sa umiestnili vozy stajne G-Force Proto, čo sú prezlečené Nissany Pick-up. Guerlain Chicherit s Buggy SMG 4x2 zajazdil 11. najrýchlejší čas.

S. Peterhansel
Stefan Peterhansel má náskok vyše päťdesiat minút a mieri k 11. víťazstvu na Dakare

V celkovej klasifikácii má Peterhansel stále bezpečný náskok pred druhým de Villiersom 52,5 minúty. Tretí je Peterhanselov tímový kolega Leonid Novitskij a štvrtý ďalší pilot tímu X-Raid "Nani" Roma. Víťaz etapy Orlando Terranova si polepšil o tri priečky a je piaty.

Kamióny

Keby v tejto "erzete" nezastavil Tatru Aleša Lopraisa v rýchlostnej skúške defekt pneumatiky, v etape by zrejme zvíťazila. Po triumfe z 9. etapy štartovala medzi kamiónmi ako prvá a v priebehu celej "erzety" zaznamenávala najrýchlejší čas. Potom však prišiel smolný defekt, kvôli ktorému sa nakoniec prepadla až na siedme miesto.

Aj Martin Kolomý s druhou tatrovkou mal tentoraz problémy, do cieľa si priviezol stratu 19,5 minúty a obsadil 13. pozíciu. Síce to neohrozilo jeho priebežné druhé miesto, tretí Rus Mardejev (Kamaz) sa však k nemu priblížil na zanedbateľných 107 sekúnd. Celkovo prvý je aj naďalej Mardejevov krajan Eduard Nikolajev, pred Kolomým má náskok 32 minút a 23 sekúnd.

Komplikácie sa naopak vyhli ďalšiemu kamiónu "zbornej" – a Andrej Karginov s tretím kamazom z toho vyťažil maximum. Po dvoch tretích a dvoch druhých priečkach tak premiérovo v 35. ročníku Rallye Dakar vystúpil na stupienok najvyšší. Trikrát sa mu to podarilo už v predchádzajúcich dakarských účastiach. Vďaka tomu sa v priebežnej klasifikácii posunul pred aktuálne piateho Gerarda de Rooya (Iveco). Kto by to bol povedal, že de Rooy, ktorý v prvej polovici neohrozene viedol, bude na chvoste TOP 5! Aleš Loprais zostáva aj naďalej šiesty (-01:32:20).

Ďalšie dva české kamióny sa úspešne vošli do prvej dvadsiatky. Vlastimil Vildman (LIAZ) skončil na 14. mieste a Marek Spáčil s truckom rovnakej značky bol šestnásty. Zatiaľ čo liazky držia rovnaké pozície aj v celkovom poradí, posledný český zástupca – Tatra Tomáša Vrátneho, ktorému sekunduje Slovák Jaroslav Miškolci – si pohoršil o tri stupienky a je dvadsiaty (-06:05:41).

Výsledky - 10. etapa

Cordoba - La Rioja (Argentina), meraný úsek 357 km - pre motocykle a štvorkolky, 353 - pre kamióny a automobily

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Husqvarna4:43:14 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM+1:15 min
3. Paulo GoncalvesPortug./Husqvarna+2:44 min
...
6. Ivan JakešSR/KTM+8:03 min
...
15. Štefan SvitkoSR/KTM+13:10 min

Automobily

1. Orlando TerranovaArg./BMW3:57:58 hod
2. Joan RomaŠpan./Mini+2:07 min
3. Stéphane PeterhanselFranc./Mini+2:19 min

Štvorkolky

1. Lukasz LaskawiecPoľ./Yamaha5:19:12 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:35 min
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+3:23 min

Kamióny

1. KarginovRus./Kamaz4:44:08 hod
2. Van den BoschHol./DAF3:39 min
3. Van den BrinkHol./Ginaf4:12 min
...
7. LopraisČR/Tatra05:46 min
...
13. KolomýČR/Tatra19:30 min

Priebežné poradie po 10. etape

Motocykle

1. Cyril DespresFranc./KTM30:47:04 hod
2. Ruben FariaPortug./KTM+1:37 min
3. Francisco LopezČile/KTM+13:41 min
4. Ivan JakešSR/KTM+18:21 min
...
7. Štefan SvitkoSR/KTM+39:22 min

Automobily

1. Stéphane PeterhanselFranc./Mini28:12:00 hod
2. Giniel de VilliersJAR/Toyota+52:38 min
3. Leonid NovickijRus./Mini+1:08:40 hod

Štvorkolky

1. Marcos PatronelliArg./Yamaha34:31:47 hod
2. Ignacio CasaleČile/Yamaha+1:27:47 hod
3. Rafal SonikPoľ./Yamaha+2:05:51 hod

Kamióny

1. NikolajevRus./Kamaz27:59:31 hod
2. KolomýČR/Tatra32:23 min
3. MardejevRus./Kamaz34:10 min
...
6. LopraisČR/Tatra1:32:20 hod

Autor: Andrej Haverda, J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.