Dakar 2014: Boj najmä s nadmorskou výškou (8. etapa)

Utorok, 14 január 2014

Na Dakare nie sú odpočinkové etapy. Znovu sa o tom presvedčili v ôsmej etape presvedčili súťažiaci poriadne preriedeného konvoja, ktorí ešte v náročnom zápolení pokračujú. Bojujú nielen sami so sebou, ale najmä s obrovským horúčavami, s rozmočenými traťami po výdatných dažďoch, s nebezpečnými kamenistými traťami, zradným juhoamerickým pieskom či riedkym vzduchom vo vysokých nadmorských výškach. Vo včerajšej etape pribudol navyše prejazd popri najväčšej soľnej pláne sveta Salar de Uyuni v nadmorskej výške 3600 metrov nad morom. Konvoj sa v tejto etape presunul z Bolívie a Argentíny do Čile.

1 Laia Sanz, Honda
Najúspešnejšia žena na Dakare, Španielka Laia Sanzová, je v priebežnom poradí 17.

Ako si ôsmu etapu jazdci a posádky užívali? Niektorí veľmi ťažko, ako napríklad Francúz Duclos, štvrtý muž priebežného poradia kategórie motocyklov. Vyjadril sa v tom zmysle, že je alergický na nedostatok kyslíka vo vzduchu a že mu je z v týchto nadmorských výškach zle. Pravdepodobne tento problém až tak netrápil našich dvoch motocyklových jazdcov, alebo to aspoň nedávali najavo, pretože Štefan Svitko prišiel do cieľa etapy na 11. mieste a Ivan Jakeš bol v etape štrnásty.

Etapu vyhral Francúz Despers pred Španielmi Comom a Berredom Bortom. Francúz, ktorému sa vzdialila vidina šiesteho celkového víťazstva na Dakare, vsadil teraz na rýchlosť a rád by vyhrával aspoň etapy, aj keď sa stále nevzdáva a chce bojovať o celkové víťazstvo do poslednej chvíle. Už raz sa mu stalo, že pred dňom oddychu bol priebežne sedemnásty, ale nakoniec bol to práve on, kto sa tešil z celkového víťazstva.

Po ôsmich etapách je lídrom motocyklistov Marc Coma, pred Barredom Bortom a ďalším Španielom Viladommsom. Francúz Duclos je štvrtý a Čiľan Israel Esquerre piaty. Prvý poltucet uzatvára Francúz Pain. Despres je až deviaty a na vedúceho Comu má stratu takmer dve a pol hodiny. Z našich je Svitko 12. a Jakešovi patrí 14. miesto v priebežnom poradí.

2 Laia Sanz, Honda
Sympatická, milá, usmievavá, ale najmä skvelá na motocykli, to je Laia Sanzová

Ostatným kategóriám - štvorkolkám, automobilom a kamiónom sa budeme venovať v našom rozšírenom spravodajstve, ktoré pripravujeme.

Autor: J. Goldberger

Doplnené vydanie – 8. etapa

V ôsmej etape a na mierne upravenej trase sa medzi motocyklistami Cyril Despres konečne dočkal víťazstva. Do cieľa došiel pred Joanom Barredom a Marcom Comom, lídrom priebežného poradia. V automobiloch sa taktiku snažil využiť „Nani“ Roma, mal však dva defekty a v špeciálke napokon kraľoval Nasser Al-Attiyah. Trieda „ťažkej väzby“ priniesla víťaza v podobe ruského Kamazu.

Motocykle (Uyuni – Calama)

Salar de Uyuni je bezpochyby najväčšou soľnou pláňou na svete. Motocyklisti na to mohli prísť pri prechádzaní tejto rozľahlej plochy, v tom im však napokon zabránilo počasie. Trasa viedla tiež okolo niekoľko ostrovov, vďaka ktorým je toto miesto tak výnimočné. Sopka Tunupa (5300 m n. m.) bola stredobodom krajiny.

1 Cyril Despres, Yamaha
Cyril Despres, Yamaha

Motocyklisti mali pôvodne v programe prejazd soľnej pláne, proti však bolo počasie. Do boja o ďalší titul sa však vrátil Cyril Despres (Yamaha). Ráno vyrazil z Uyuni ako tretí a skoro dohnal Marca Comu (KTM). Aj napriek tomu, že Španiel pred cieľom poriadne dupal na plynový pedál, etapový vavrín si odniesol Francúz. Došiel vo veľmi tesnom výsledku dvoch minút a pätnástich sekúnd pred Comom, tretí Barreda Bort (Honda) zaostal o 159 sekúnd.

Zatiaľ čo Portugalec Helder Rodrigues a Francúz Olivier Pain potvrdili dobrú formu Hondy a Yamahy s dojazdom na štvrtej a piatej priečke, Duclosovo Sherco sa ruvalo s problémami. Štrnásť a pol minúty stratil ďalší Španiel Juan Pedrero Garcia (v cieli bol dvanásty); Alain Duclos z Francúzska tentoraz riešil technický problém už na začiatku „erzety“ a jeho strata (takmer 35. minút) znamenala v cieli 23. pozíciu.

Na popredných miestach sa však nič nezmenilo. Marc Coma, aj napriek výbornému výkonu Cyrila Despresa, naďalej vedie priebežné poradie a udržuje si náskok 38 minút na druhého Barredu Borta. Víťaz etapy Despres stúpa poradím dopredu. Zatiaľ je deviaty a za vedúcim Comom zaostáva o dve hodiny a 24 minút. Celkovo tretí je Jordi Viladoms s KTM.

2 Olivier Pain, Yamaha
Olivier Pain, Yamaha

Štefan Svitko sa otriasol z problémov v predošlej „erzete“ a tentoraz vydobyl jedenáste miesto. Tridsaťjedenročný člen ORAVing Slovnaft Teamu zaostal za Despresom o 14 minút a 17 sekúnd a v priebežnom poradí mu stále patrí 12. pozícia (-3:19:20). Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš prišiel do cieľa na 14. priečke s odstupom 17 minút a 51 sekúnd na Francúza Despresa. Jazdec stajne NADD-RESS Adventure sa v celkovom hodnotení posunul z 15. na 14. miesto, hoci s bezmála štvorhodinovou stratou na Comu (-3:52:01).

Štvorkolky (Uyuni – Calama)

V pretekoch štvorkoliek nemá Chiľan Ignacio Casale (Yamaha) na svojich súperov príliš veľký náskok. Musel sa teda snažiť, aby etapu s poradovým číslom osem vyhral a svoj náskok navýšil. Podarilo sa, v tomto ročníku to bolo jeho štvrté prvenstvo. Došiel o osem a pol minúty skôr než Holanďan Sebastian Husseini (Honda) a pätnásť a pol minúty pred Uruguajcom Sergiom Lafuentom (Yamaha). Casaleho odmenou bolo navýšenie jeho náskoku - pred Lafuentom o 21 minút a 40 sekúnd, od tretieho Rafala Sonika z Poľska ho delí už viac ako trištvrte hodina.

Automobily (Salta - Calama)

Posádky v tento deň prekonali pohorie Ánd a načali chilskú časť Rallye Dakar 2014. V tejto „presúvajúcej sa“ rýchlostnej skúške automobily naposledy postupovali terénom vpred bez toho, že by museli predbiehať motocykle a štvorkolky. Meraná časť dňa vyhovovala šikovným vodičom, ktorí sú si istí v jazdení na rýchlych úsekoch. Všetkým odporúčali, aby dbali na bezpečnosť pri predbiehaní. Aj tak sa však striktne sledovalo správne použitie systému Sentinel pre bezpečné predbiehanie, čo je zariadenie upozorňujúce na zámer predbehnúť pomalší stroj.

3 Stephane Peterhansel, Mini
Stephane Peterhansel, Mini

Na veľmi rýchlej trati iba s hŕstkou navigačných zón boli strategické ťahy v tejto kategórii v kurze. Hlavným cieľom vyzývateľov bolo získať dobré miesto na štarte deviatej etapy plnej piesočných dún. Možno smola alebo dva defekty zapríčinili, že doterajší líder Joan „Nani“ Roma (Mini) skončil až šiesty, deväť minút a devätnásť sekúnd za víťazom etapy. Začínať v nasledujúcej „erzete“ ako šiesty by však nemuselo byť pre Španiela tak zlé. Taktiku využíval „Monsieur off-road“ Stéphane Peterhansel (tiež Mini), s cieľom stiahnuť rozdiel medzi ním a vedúcim Romom. Francúz v etape dosiahol druhé miesto a začal sa driapať výsledkovou listinou vyššie. Náskok „Naniho“ Romu znížil o tretinu (o osem minút), momentálne ich od seba delí necelých 24 minút (-23:46 min).

A príde ďalší útok. Katarčan Nasser Al-Attiyah (Mini) a Carlos Sainz (buggy SMG) sa usilujú o pódiové umiestnenie, čo aj tento deň vyústilo do veľmi tesného súboja. Na cieľovej čiare bol napokon skôr katarský jazdec. Dosiahol osemnáste etapové víťazstvo, v 36. ročníku to to bolo jeho premiérové. Kraľoval však iba o minútu a dvanásť sekúnd pred Peterhanselom a o dve a pol minúty pred „El Matadorom“ Sainzom.

Juhoafrický „rallyman“ Giniel De Villiers - jeden z mála tých, čo po väčšinu tohto dakarského „vydania“ šliapu na päty „špeciálom“ Mini - zajazdil siedmy čas v etape a s toyotou si udržal tretiu priečku v celkovej klasifikácii (-48:25 min).

Kamióny (Salta – Calama)

V kategórii nákladných áut sa Rus Andrej Karginov s Kamazom snažil vyvíjať tlak na Holanďana Gerarda de Rooya, vedúceho muža priebežného poradia a vyhral svoju druhú etapu v tomto ročníku (a siedmu v kariére). Náskok mal však iba zanedbateľný - päť minút a pätnásť sekúnd na Iveco de Rooya a necelých sedem minút na svojho krajana a tímového druha Dmitrija Sotnikova. Víťaz predchádzajúcej etapy Eduard Nikolajev (Kamaz) skončil tentoraz ôsmy, za víťazom zaostal o štrnásť minút. De Rooy zostáva aj naďalej neohrozený na čele klasifikácie kamiónov, na druhého Karginova má navrch tridsaťdva a pol minúty. Tretí je Nikolajev s viac ako hodinovým mankom (-1:12:01).

4 Martin van den Brink, Ginaf
Martin van den Brink, Ginaf

Zo Slovákov pokračuje Jaroslav Miškolci v posádke Bonver Dakar Project Teamu na pätnástej a Róbert Kasák zo stajne Rally OZ na 49. pozícii. Ich tatrovky strácajú v prípade Miškolciho takmer sedem hodín (-6:59:17) a v prípade Kasáka viac ako stopäťdesiat hodín (-151:36:49).

Výsledky 8. etapy

Motocykle a štvorkolky: Uyuni (Bol.) - Calama (Čile)/, meraný úsek0 462 km
Automobily a kamióny: Salta (Arg.) - Calama (Čile), meraný úsek 302 km

Motocykle

1. Marc ComaŠpan./KTM32:06:19 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 38:38 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 1:27:22 hod
4. Alain DuclosFranc./Sherco+ 1:49:09
5. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 1:52:05
6. Olivier PainFranc./Yamaha+ 1:59:07
...
9. Cyril DespresFranc./Yamaha+ 2:24:28
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+ 3:19:20
...
14. Ivan JakešSR/KTM+ 3:52:01

Priebežné poradie po 8. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM32:06:19 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+38:38 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+1:27:22 hod
4. Alain DuclosFranc./Sherco+1:49:09
5. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+1:52:05
6. Olivier PainFranc./Yamaha+1:59:07
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+3:19:20
...
14. Ivan JakešSR/KTM+3:52:01

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.