Dakar 2014: dve slovenské želiezka v ohni

Nedeľa, 05 január 2014

Dnes odštartovali z argentínskeho Rosaria 36. ročník Rallye Dakar. Počas štrnástich súťažných dní podstúpia jazdci, posádky a ich technika nesmierne náročnú skúšku vytrvalosti, aby si potom tí najvytrvalejší 18. januára v cieli po takmer desať tisíc kilometroch absolvovaných v najťažších terénnych a púštnych podmienkach z hlboka vydýchli a povedali: bolo to ťažké, ale máme to za sebou.

1 Cyril Despres
Cyril Despres, minuloročný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov a aj teraz favoritom

V prvom našom preddakarskom vstupe deň pred odštartovaním dakarského maratónu sme si predstavili kategóriu automobilov a kamiónov. Dnes sa pozrieme na zostávajúce dve kategórie – štvorkolky a motocykle. Pre nás na Slovensku je najmä tá druhá zaujímavá, keďže v nej máme dvojnásobné zastúpenie jazdcami Ivanom Jakešom a Štefanom Svitkom.

Štvorkolky

Medzi 40 štvorkolkami na štarte je viac ako 60 percent Juhoameričanov a kandidátov na konečné pódium bude hodne. Favorit je argentínsky jazdec Marcos Patronelli, ktorý bude so svojou Yamahou obhajovať svoj triumf z roku 2013. Argentínsky klan Patronelliovcov súťaž štvorkoliek na Dakare ovláda už niekoľko rokov, od posledného víťazstva českého veterána Josefa Macháčka v roku 2009, ktorý sa tentoraz premiérovo predstaví v bugine.

O rok neskôr zvíťazil 33-ročný Marcos Patronelli, potom dvakrát po sebe jeho o dva roky starší brat Alejandro. Posledný ročník Dakaru ovládol po pomalšom štarte opäť Marcos, keď v druhej polovici súťaže získal na svojich súperov hodinový náskok a napokon bez problémov získal aj druhý titul. Z piatich absolvovaných ročníkov má na svojom konte štrnásť etapových víťazstiev. "Mojím jediným cieľom je obhájiť prvenstvo a udržať tak skvelú rodinnú tradíciu," poznamenal pred štartom Marcos Patronelli.

A čo jeho súperi? Najviac ich bude z Južnej Ameriky. V roku 2013 sa k druhej priečke prebojoval Ignacio Čilan Casale. Dvadsaťšesťročný Casale už dokázal zvíťaziť v prestížnej súťaži Desafio Inca v Peru a má šance, že opäť dôjde do dakarského cieľa na pódiovom umiestnení. Spoločne s 22-ročným Argentínčanom Lucasom Bonettom, ktorý v roku 2013 skončil na Dakare štvrtý, reprezentujú nastupujúcu generáciu jazdcov, ktorí to raz po Patronellim prevezmú. K nim patrí aj 18-ročný Argentínčan Jeremias Gonzales Ferioli, ktorý je najmladším jazdcom dakarskej histórie.

Z Európanov je nutné spomenúť s holandskou licenciou jazdiaceho Sebastiana Husseiniho, ktorý pred rokom pri svojom dakarskom debute dokázal držať krok s Marcosom Patronellim prvých päť dní, potom však urobil niekoľko chýb a prepadol sa na konečné šieste miesto. Veľkými skúsenosťami disponuje Poliak Rafal Sonik, naposledy tretí. Dvojnásobný majster sveta diaľkových súťaží (2010, 2013) vytvoril Poland National Team.

Motocykle

Japonská továreň Yamaha vyrazí do pretekov s úplne inými ambíciami, než tomu bolo pred rokom. Jej zostavu totiž posilnil päťnásobný víťaz Dakaru a obhajca prvenstva z roku 2013 Cyril Despres. Očakávania stajne Yamaha Factory Racing sú značné. Po rokoch neúspechov, kedy opraty jasne prevzala KTM, idú Japonci do boja s evolučným modelom YZ450F Rally a silnou jazdeckou zostavou na čele s 39-ročnou dakarskou legendou Despresom. Podporia ho krajania Michael Metge a Olivier Pain a holandský veterán Frans Verhoeven.

Despres je jasne najúspešnejším jazdcom na Dakare poslednej dekády, keď túto rallye dokázal vyhrať v rokoch 2005, 2007, 2010, 2012 a 2013. Lepšiu bilanciu majú iba iní nezabudnuteľní Francúzi: Cyril Neveu (vyhral rovnako päťkrát) a predovšetkým Stéphane Peterhansel, ktorý má na svojom konte šesť triumfov, všetky práve na Yamahe.

Vedenie športového oddelenia KTM na poslednú chvíľu nominovalo do továrenského Red Bull KTM pre Dakar 2014 skúseného španielskeho jazdca Jordiho Viladomsa, ktorý už v roku 2010 pomáhal trojnásobnému víťazovi Dakaru Comovi. Nahradí Američana Kurta Caselliho, ktorý nedávno tragicky zahynul. Bude hlavne slúžiť ako "nosič vody" pre Španiela Marca Comu. V rakúskom tíme sa objaví aj Portugalec Ruben Faria a Chiľan Francisco "Chaleco" Lopez.

2 Ivan Jakes
Ivan Jakeš štartuje na Dakare po siedmy raz a rád by skončil v prvej desiatke

Slovák Ivan Jakeš (bude jazdiť s číslom 16) dosiahol pri svojom šiestom štarte na rallye v roku 2013 životný výsledok, keď skončil na 4. mieste. Aj teraz bude jazdiť na motocykli KTM. Vymenil ho však za nový model a urobil na ňom pár drobných zmien na motore a navigácii. Zostáva verný NAD-RESS Adventure Teamu. "Verím, že január 2014 bude ešte lepší ako predošlý. Čo chcem dosiahnuť? Základ je mať šťastie a prísť do cieľa. Chcel by som byť medzi desiatimi najlepšími, skončiť v prvej päťke je zázrak. V prvých etapách nebudem jazdiť s veľkým nasadením. Treba trochu taktizovať, vyčkávať. Chcem jazdiť ešte rozumnejšie ako pred rokom," uviedol pred štartom.

3 Stefan Svitko
Slovenským želiezkom v ohni je aj Štefan Svitko. Na Dakare štartuje piaty raz.

Štefan Svitko (má štartové číslo 19) bude na Dakare štartovať po piatykrát. Štartuje vo farbách Slovnaft Teamu, teraz s novým mechanikom Marekom Meškom. Servisnú podporu mu poskytne SP Moto Team z ČR, za ktorý jazdí aj Čech David Pabiška. Svoje kvality dokázal Svitko víťazstvom na El Chott Rallye 2013 v Tunise. V premiére na Rallye Dakar 2010 obsadil vynikajúce 13. miesto a získal prestížne ocenenie Najlepší nováčik Rallye Dakar 2010. V roku 2012 na Dakare exceloval a dosiahol vtedy historické 5. miesto. Vlani sa zranil a rallye nedokončil. "Budem rád keď 18. januára prídem zdravý do cieľa. Nemám prehnané ambície, už viem, čo všetko môže ovplyvniť umiestnenie. Skutočne budem rád, keď sa vrátim domov celý a zdravý."

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.