Dakar 2014: dve trasy, dážď a soľná pláň (7. etapa)

Pondelok, 13 január 2014

Po dni oddychu čakal na súťažiacich na dakarskej rallye ďalší náročný deň, ktorý navyše sťažoval výdatný dážď. Organizátori sa dokonca rozhodovali, ši vôbec pustiť jazdcov a posádky na štart alebo zvoliť voľný presun do cieľa siedmej etapy. Nakoniec sa na trať vydalo celé štartové pole a etapa riadne prebehla.

1 Giniel De Viliers, Toyota
Juhoafričan De Villiers je priebežne tretí a verí, že aj tento rok bude na Dakare na pódiu

Motocykle a štvorkolky nejazdili na rovnakej trati ako automobily a kamióny. Tí prví mierili z argentínskej Salty do Uyuni, po prvý raz do Bolívie. Najprv museli prejsť cez zložitý horský cestný labyrint, potom soľnú pláň. Do súťaže odštartovalo 85 motocyklov a 17 štvorkoliek, 82 automobilov a 54 kamiónov. Dve posledné kategórie mali inú trasu ako motocykle a štvorkolky a robili veľký okruh okolo Salty, kde bol aj cieľ etapy.

Motocykle

Už po 45 kilometroch mal náš jazdec Štefan Svitko technické problémy na svojom motocykli a stratil viac ako pol hodiny. Druhého Slováka Ivana Jakeša technické poruchy minuli. V cieli etapy bol tak z našich prvý a skončil na 16. mieste, Svitko bol v cieli 40. Napriek časovej strate si Svitko priebežné 12. miesto udržal, pätnásty je naďalej Ivan Jakeš.

2 Cakanie na štart, Marc Coma
Čakanie na štart, Marc Coma

Siedmu etapu vyhral Španiel Joan Barreda Bort. Druhý v cieli bol líder kategórie motocyklov Španiel Marc Coma a tretí Francúz Cyril Despres, ktorý ašpiroval na celkové víťazstvo, na lídra Comu však stráca už takmer hodinu a 40 minút, takže z obhajoby víťazstva asi nič nebude.

Po siedmich etapách je na čele priebežného hodnotenia Marc Coma pred Barreda Bortom a ďalším Španielom Viladomsom, ktorý pomáha Comovi. Francúz Duclos klesol z tretieho miesta na štvrté, piaty je Čiľan Israeli a šiesty Francúz Pain, ktorý v dvoch predchádzajúcich rokoch Dakar nedokončil, teraz sa však chce vyvarovať chýb z minulosti a súťaž dokončiť v prvej desiatke.

Švorkolky

V kategórii štvorkoliek to Čiľan Casale myslí s celkovým víťazstvom vážne, keď vyhral etapu. Holanďan Husseini sa po technických problémoch svojho stroja spamätáva a včera bol druhý. Tretí skončil doterajší líder Uruguajčan Lafuente a štvrtý Poliak Sonic.

3 Poliak Rafal Sonic, Yamaha
Poliak Rafal Sonic, Yamaha

Priebežné poradie vedie Casale o šesť a štvrť minúty pred Uruguajčanom Lafuentem a Poliakom Sonikom. Štvrtý Husseini má už stratu takmer tri a pol hodiny a do boja o pódium asi nezasiahne.

Automobily

V autách zbiera etapové víťazstvá španielsky matador Carlos Sainz na buggy SMG, keďže na celkové víťazstvo mu jeho takmer dvojhodinové strata nedovolí myslieť. Vyhral aj siedmu etapu pred Katarčanom Al-Attiyahom a ašpirantom na celkové víťazstvo Francúzom Peterhanselom (obaja Mini). Líder priebežného poradia Španiel Roma (Mini) jazdí pokojne, vyvarováva sa chýb a v etape skončil štvrtý so stratou len necelých deväť minút na víťaza. Rozbieha sa Poliak Holowczic, ale jeho finiš (v etape skončil piaty) prichádza už dosť neskoro a na popredné priečky v celkovom poradí to asi stačiť nebude.

Priebežne po siedmich etapách je na čele Roma (Mini), druhý je Peterhansel (- 31:53 min), tretí je už De Villiers na Toyote (- 48:23 min), štvrté miesto okupuje Argentínčan Terranova (Mini, – 54:34 min), piaty je Al-Attiyah (Mini, - 1:18:24 hod) a šieste miesto patrí Carlosovi Sainzovi (- 1:50:42 hod). Bývalý skvelý skokan na lyžiach Poliak Adam Malysz na Toyote je jedenásty a stráca na lídra kategórie 3:17:06 hod.

Kamióny

Najväčší boj o celkové víťazstvo na tohtoročnom Dakare v kategórii ťažkej techniky zvádzajú Holanďan De Rooy (Iveco) a Rus Karginov (Kamaz). Etapu síce vyhral ďalší Rus Nikolajev pred Sotnikovom (obaja Kamaz) a De Rooyom, pričom Karginov bol až siedmy. Rus takto stratil na Holanďana necelých deväť minút, v tejto kategórii to však až tak veľa neznamená a boj o celkové víťazstvo zostáva ďalej otvorený. Čech Loprais skončil v etape piaty.

4 Rus Anton Šibalov, Kamaz
Rus Anton Šibalov, Kamaz

Naďalej je priebežným lídrom De Rooy, ktorý má pred Karginovom k dobru 37:50 minút. Tretí Nikolejev stráca už hodinu a tri minúty. takže pokiaľ sa nič mimoriadne prvým dvom posádkam nestane, o víťazovi sa bude rozhodovať zrejme medzi nimi.

Český kamión pilotovaný Alešom Lopraisom je priebežne šiesty a jeho strata je viac ako hodina a dvadsaťjeden minút. Ďalší český kamión v sedle vodiča s Kolomým mal veľké technické problémy a v priebežnom poradí klesol až na 37. miesto. Náš spolujazdec Miškolci s českým vodičom Vrátným sú 15. a druhý Slovák Róbert Kasák s Austrálčanom Watmanom na Tatre sú päťdesiaty.

Autor: J. Goldberger

Rozšírenie vydanie – 7. etapa

Španiel Joan Barreda Bort dosiahol svoje tretie etapové víťazstvo v Rallye Dakar 2014, priebežného lídra Marca Comu v prejazde 28. štátu histórie dakarského podujatia, Bolívii, porazil o štyri minúty. Namiesto toho, aby automobily zamierili do Bolívie, pretekali na dlhom okruhu okolo Salty, s ktorým si najlepšie poradil Carlos Sainz. V kamiónoch znovu kraľovali Gerard de Rooy a jeho Iveco.

Motocykle (etapa Salta – Uyuni)

Druhá maratónska etapa začala pre jazdcov na motocykloch a štvorkolkách prvou dakarskou návštevou Bolívie, 28. štátom v histórii Rallye Dakar. Zmenou pre pretekárov bola predovšetkým nadmorská výška, v ktorej sa ruvali s terénom. Išlo o technickú trať s ťažkou navigáciou. Tých málo dedín, ktoré sa v krajine strácali a ktorými súťažiaci prešli, im poslúžili ako navigačné body. Odmenou za ich vytrvalosť bol bivak v Uyuni na hranici najväčšej soľnej pláne na svete a vo výške 3600 metrov. Trasa bola nakoniec kvôli dažďu skrátená o 133 kilometrov.

Aj napriek skráteniu etapy to bola pre jazdcov i stroje poriadna porcia. Kvôli dažďu a hmle sa navyše z bivaku štartovalo dlhšie. V nepriaznivom počasí totiž nemohli vzlietnuť záchranárske vrtuľníky. Napokon sa predsa len vyrazilo. Barreda Bord (Honda) zúročil svoje piate miesto v štartovom poradí a rozpútal vlnu útokov. Dosiahol svoje tretie etapové prvenstvo v 36. ročníku (a ôsme v kariére), došiel o štyri minúty skôr než jeho krajan Marc Coma (KTM). Katalánec jazdil už od rána na hranici svojich možností, na Barredu Borda to však nestačilo. Dobre si tentoraz viedol Francúz Cyril Despres (Yamaha), ktorý skončil v Uyuni tretí, päť a pol minúty za víťazom.

1 Navigácia , Road book
Navigácia na Dakare pre kategóriu motocyklov pomocou itinerára Road book

Smoliarom bol ďalší Francúz AlainDuclos. Navigačnou chybou, ktorá sa mu nevyhla hneď na začiatku druhej časti dakarského maratónu 36. ročníka rallye, sa pripravil o dvadsať minút. Jazdec značky Sherco tak stratil tretiu priečku v celkovej klasifikácii, o zanedbateľných 32 sekúnd je teraz za ďalším španielskym jazdcom JordimViladomsom (KTM).

Ivan Jakeš, jeden z dvojice Slovákov na rallye (štartujúci vo farbách NAD-RESS Adventure Teamu), sa v cieli objavil na 16. mieste. Za Barredom zaostal o takmer sedemnásť minút (-16:24 min) a v priebežnom poradí patrí 40-ročnému rodákovi z Myjavy 15. pozícia. Za Comom zaostáva o viac ako tri a pol hodiny (-3:36:25).

Druhý Slovák v pelotóne Štefan Svitko mal tentoraz problémy. V úvode meraného úseku ho postihli technické problémy a musel na nejaký čas s motocyklom zastaviť. Jazdca ORAVing Slovnaft Teamu v cieli odmávli až na 40. pozícii s mankom vyše polhodiny na Borta (-34:37 min). V celkovom poradí si aj napriek tomu udržal 12. miesto (-3:07:18).

2 Olivier Pain
Olivier Pain, Yamaha

V neuveriteľných výkonoch pokračuje Španielka LaiaSanz (Honda). Vedúca pretekárka priebežného poradia motocyklistiek zajazdila v tejto „erzete“ (s mankom trinásť a pol minúty) dvanásty najrýchlejší čas. Celkovo je už na krásnom 19. mieste (-4:35:34), a to aj napriek hodinovej penalizácii na konte!

Štvorkolky (Salta – Uyuni)

V kategórii štvorkoliek sa v siedmej etape opätovne „dostal do varu“ Chiľan Ignacio Casale (Yamaha), ktorý kraľoval už vo svojej tretej „erzete“. Tentoraz pred Holanďanom Sebastianom Husseinim (Honda) a Uruguajcom Sergiom Lafuentom (Yamaha). Dosiahol tak úspech ešte predtým, než dorazil do svojho rodného štátu, ako pôvodne plánoval. Teraz sa bude snažiť celkové prvenstvo udržať až do cieľa. Na druhého Lafuenta má náskok šiestich minút, tretí Poliak Rafal Sonik (Yamaha) už za ním zaostáva takmer o polhodinu (-29:52 min).

Automobily (okruh Salta – Salta)

Tento veľký okruh s meraným úsekom o dĺžke 500 kilometrov otestoval schopnosť tímov prispôsobiť sa zmene tempa. Po kamenitých úsekoch na začiatku dňa padli v druhej časti trate niektoré rýchlostné rekordy. Po nej boli otestované technické kvality jazdcov. To všetko sa odohralo v nadmorskej výške takmer 3500 metrov. Na konci tohto emotívneho dňa museli piloti prekonať rozľahlú soľnú pláň dlhú dvadsať kilometrov, z ktorých sa im zatočila hlava.

3 Nasser Al-Attiyah, Mini
Nasser Al-Attiyah, Mini

Aj automobily sa ráno na štarte načakali o niečo dlhšie. „El Matadore“ Carlos Sainz využil terén vhodný pre svoju buginu SMG a odmenou za to mu bolo víťazstvo, jeho celkové dvadsiate siedme. Trochu mu v tom pomohla aj navigačná chyba Katarčana Nassera Al-Attiyaha (Mini), ktorý dorazil do Salty (s takmer päťminútovým mankom) na druhej priečke. Tretí za nimi, sedem minút za víťazom, prešiel cieľom „Monsieuroff-road“ Stephane Peterhansel. Francúz v priebehu etapy musel so svojim Mini niekoľkokrát spomaliť, príčinou boli cez trať pobehujúce lamy.

V celkovom poradí má však viac ako tridsaťminútový náskok vedúci Joan „Nani“ Roma (riadi ďalší automobil zn. Mini). V prvej polovici pretekov jazdil tento Španiel – mimochodom víťaz tohto podujatia medzi motocyklistami z roku 2004 – na hranici svojich limitov, teraz podľa jeho slov „preteká na deväťdesiat percent“, ale aj to stačilo, aby v „erzete“ skončil štvrtý.

Argentínčanovi OrlandoTerranovovi (Mini) bola v tejto špeciálke udelená pätnásťminútová penalizácia na nešportové správanie – nešikovne predbiehal motocyklistu a prerazil mu nádrž – čo ho odsunulo na štvrtú pozíciu za Juhoafričana Giniela De Villiersa (Toyota). Argentínčan tak stratil možnosť útoku na Romu či Peterhansela.

Českí pretekári Josef Macháček a Vlastimil Tošenovský napokon predsa len pokračujú v súťaži. V tejto etape skončili tridsiati deviati, celkovo sú na 69. pozícii (-33:36:08).

Kamióny (okruh Salta – Salta)

Aj pre posádky kamiónov začal druhý týždeň súťaženia. Tentoraz do cieľa víťazne prišiel obhajca vlaňajšieho prvenstva Eduard Nikolajev a etapovým prvenstvom sa tak vrátil späť na dakarskú scénu. Kraľoval pred stajňovým kolegom z tímu Kamaz Dmitrijom Sotnikovom, tretie bolo Iveco Holanďana Gerarda de Rooya.

4 Aj takýto je Dakar
Aj takýto je Dakar

Práve De Rooy, víťaz tohto podujatia spred dvoch rokov, si aj naďalej udržiava vedenie, pred druhým Andrejom Karginovom, ďalším ruským pilotom stajne Kamaz, má viac ako polhodinový náskok (-37:50 min), tretí je Nikolajev s viac ako hodinovým odstupom za de Rooyom (-1:03:08).

Výsledky 7. etapy

Motocykle a štvorkolky zo Salty (Arg.) do Uuyuni (Bol.), meraný úsek 409 km.
Automobily a kamióny zo Saltya (Arg) späť do Salty (Arg.), meraný úsek pre automobily 533 km, pre kamióny 525 km.

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpAN./Honda3:28:41 hOD
2. Marc ComaŠpAN./KTM+ 4:03 min
3. Cyril DespresFrANC./Yamaha+ 5:35
4. Juan Pedrero GarcíaŠpAN./Sherco+ 6:57
5. Jakub PrzygoňskiPoľ./KTM+ 8:56
6. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 10:04
...
16. Ivan JakešSR/KTM+ 16:24
...
40. Štefan SvitkoSR/KTM+ 34:37

Priebežné poradie po 7. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM26:40:44 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 38:14 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 1:16:03 hod
4. Alain DuclosFranc./Sherco+ 1:16:35
5. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 1:39:29
6. Olivier PainFranc./Yamaha+ 1:50:42
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+ 3:07:18
...
15. Ivan JakešSR/KTM+ 3:36:25

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.