Dakar 2014: dve trasy, dážď a soľná pláň (7. etapa)

Pondelok, 13 január 2014

Po dni oddychu čakal na súťažiacich na dakarskej rallye ďalší náročný deň, ktorý navyše sťažoval výdatný dážď. Organizátori sa dokonca rozhodovali, ši vôbec pustiť jazdcov a posádky na štart alebo zvoliť voľný presun do cieľa siedmej etapy. Nakoniec sa na trať vydalo celé štartové pole a etapa riadne prebehla.

1 Giniel De Viliers, Toyota
Juhoafričan De Villiers je priebežne tretí a verí, že aj tento rok bude na Dakare na pódiu

Motocykle a štvorkolky nejazdili na rovnakej trati ako automobily a kamióny. Tí prví mierili z argentínskej Salty do Uyuni, po prvý raz do Bolívie. Najprv museli prejsť cez zložitý horský cestný labyrint, potom soľnú pláň. Do súťaže odštartovalo 85 motocyklov a 17 štvorkoliek, 82 automobilov a 54 kamiónov. Dve posledné kategórie mali inú trasu ako motocykle a štvorkolky a robili veľký okruh okolo Salty, kde bol aj cieľ etapy.

Motocykle

Už po 45 kilometroch mal náš jazdec Štefan Svitko technické problémy na svojom motocykli a stratil viac ako pol hodiny. Druhého Slováka Ivana Jakeša technické poruchy minuli. V cieli etapy bol tak z našich prvý a skončil na 16. mieste, Svitko bol v cieli 40. Napriek časovej strate si Svitko priebežné 12. miesto udržal, pätnásty je naďalej Ivan Jakeš.

2 Cakanie na štart, Marc Coma
Čakanie na štart, Marc Coma

Siedmu etapu vyhral Španiel Joan Barreda Bort. Druhý v cieli bol líder kategórie motocyklov Španiel Marc Coma a tretí Francúz Cyril Despres, ktorý ašpiroval na celkové víťazstvo, na lídra Comu však stráca už takmer hodinu a 40 minút, takže z obhajoby víťazstva asi nič nebude.

Po siedmich etapách je na čele priebežného hodnotenia Marc Coma pred Barreda Bortom a ďalším Španielom Viladomsom, ktorý pomáha Comovi. Francúz Duclos klesol z tretieho miesta na štvrté, piaty je Čiľan Israeli a šiesty Francúz Pain, ktorý v dvoch predchádzajúcich rokoch Dakar nedokončil, teraz sa však chce vyvarovať chýb z minulosti a súťaž dokončiť v prvej desiatke.

Švorkolky

V kategórii štvorkoliek to Čiľan Casale myslí s celkovým víťazstvom vážne, keď vyhral etapu. Holanďan Husseini sa po technických problémoch svojho stroja spamätáva a včera bol druhý. Tretí skončil doterajší líder Uruguajčan Lafuente a štvrtý Poliak Sonic.

3 Poliak Rafal Sonic, Yamaha
Poliak Rafal Sonic, Yamaha

Priebežné poradie vedie Casale o šesť a štvrť minúty pred Uruguajčanom Lafuentem a Poliakom Sonikom. Štvrtý Husseini má už stratu takmer tri a pol hodiny a do boja o pódium asi nezasiahne.

Automobily

V autách zbiera etapové víťazstvá španielsky matador Carlos Sainz na buggy SMG, keďže na celkové víťazstvo mu jeho takmer dvojhodinové strata nedovolí myslieť. Vyhral aj siedmu etapu pred Katarčanom Al-Attiyahom a ašpirantom na celkové víťazstvo Francúzom Peterhanselom (obaja Mini). Líder priebežného poradia Španiel Roma (Mini) jazdí pokojne, vyvarováva sa chýb a v etape skončil štvrtý so stratou len necelých deväť minút na víťaza. Rozbieha sa Poliak Holowczic, ale jeho finiš (v etape skončil piaty) prichádza už dosť neskoro a na popredné priečky v celkovom poradí to asi stačiť nebude.

Priebežne po siedmich etapách je na čele Roma (Mini), druhý je Peterhansel (- 31:53 min), tretí je už De Villiers na Toyote (- 48:23 min), štvrté miesto okupuje Argentínčan Terranova (Mini, – 54:34 min), piaty je Al-Attiyah (Mini, - 1:18:24 hod) a šieste miesto patrí Carlosovi Sainzovi (- 1:50:42 hod). Bývalý skvelý skokan na lyžiach Poliak Adam Malysz na Toyote je jedenásty a stráca na lídra kategórie 3:17:06 hod.

Kamióny

Najväčší boj o celkové víťazstvo na tohtoročnom Dakare v kategórii ťažkej techniky zvádzajú Holanďan De Rooy (Iveco) a Rus Karginov (Kamaz). Etapu síce vyhral ďalší Rus Nikolajev pred Sotnikovom (obaja Kamaz) a De Rooyom, pričom Karginov bol až siedmy. Rus takto stratil na Holanďana necelých deväť minút, v tejto kategórii to však až tak veľa neznamená a boj o celkové víťazstvo zostáva ďalej otvorený. Čech Loprais skončil v etape piaty.

4 Rus Anton Šibalov, Kamaz
Rus Anton Šibalov, Kamaz

Naďalej je priebežným lídrom De Rooy, ktorý má pred Karginovom k dobru 37:50 minút. Tretí Nikolejev stráca už hodinu a tri minúty. takže pokiaľ sa nič mimoriadne prvým dvom posádkam nestane, o víťazovi sa bude rozhodovať zrejme medzi nimi.

Český kamión pilotovaný Alešom Lopraisom je priebežne šiesty a jeho strata je viac ako hodina a dvadsaťjeden minút. Ďalší český kamión v sedle vodiča s Kolomým mal veľké technické problémy a v priebežnom poradí klesol až na 37. miesto. Náš spolujazdec Miškolci s českým vodičom Vrátným sú 15. a druhý Slovák Róbert Kasák s Austrálčanom Watmanom na Tatre sú päťdesiaty.

Autor: J. Goldberger

Rozšírenie vydanie – 7. etapa

Španiel Joan Barreda Bort dosiahol svoje tretie etapové víťazstvo v Rallye Dakar 2014, priebežného lídra Marca Comu v prejazde 28. štátu histórie dakarského podujatia, Bolívii, porazil o štyri minúty. Namiesto toho, aby automobily zamierili do Bolívie, pretekali na dlhom okruhu okolo Salty, s ktorým si najlepšie poradil Carlos Sainz. V kamiónoch znovu kraľovali Gerard de Rooy a jeho Iveco.

Motocykle (etapa Salta – Uyuni)

Druhá maratónska etapa začala pre jazdcov na motocykloch a štvorkolkách prvou dakarskou návštevou Bolívie, 28. štátom v histórii Rallye Dakar. Zmenou pre pretekárov bola predovšetkým nadmorská výška, v ktorej sa ruvali s terénom. Išlo o technickú trať s ťažkou navigáciou. Tých málo dedín, ktoré sa v krajine strácali a ktorými súťažiaci prešli, im poslúžili ako navigačné body. Odmenou za ich vytrvalosť bol bivak v Uyuni na hranici najväčšej soľnej pláne na svete a vo výške 3600 metrov. Trasa bola nakoniec kvôli dažďu skrátená o 133 kilometrov.

Aj napriek skráteniu etapy to bola pre jazdcov i stroje poriadna porcia. Kvôli dažďu a hmle sa navyše z bivaku štartovalo dlhšie. V nepriaznivom počasí totiž nemohli vzlietnuť záchranárske vrtuľníky. Napokon sa predsa len vyrazilo. Barreda Bord (Honda) zúročil svoje piate miesto v štartovom poradí a rozpútal vlnu útokov. Dosiahol svoje tretie etapové prvenstvo v 36. ročníku (a ôsme v kariére), došiel o štyri minúty skôr než jeho krajan Marc Coma (KTM). Katalánec jazdil už od rána na hranici svojich možností, na Barredu Borda to však nestačilo. Dobre si tentoraz viedol Francúz Cyril Despres (Yamaha), ktorý skončil v Uyuni tretí, päť a pol minúty za víťazom.

1 Navigácia , Road book
Navigácia na Dakare pre kategóriu motocyklov pomocou itinerára Road book

Smoliarom bol ďalší Francúz AlainDuclos. Navigačnou chybou, ktorá sa mu nevyhla hneď na začiatku druhej časti dakarského maratónu 36. ročníka rallye, sa pripravil o dvadsať minút. Jazdec značky Sherco tak stratil tretiu priečku v celkovej klasifikácii, o zanedbateľných 32 sekúnd je teraz za ďalším španielskym jazdcom JordimViladomsom (KTM).

Ivan Jakeš, jeden z dvojice Slovákov na rallye (štartujúci vo farbách NAD-RESS Adventure Teamu), sa v cieli objavil na 16. mieste. Za Barredom zaostal o takmer sedemnásť minút (-16:24 min) a v priebežnom poradí patrí 40-ročnému rodákovi z Myjavy 15. pozícia. Za Comom zaostáva o viac ako tri a pol hodiny (-3:36:25).

Druhý Slovák v pelotóne Štefan Svitko mal tentoraz problémy. V úvode meraného úseku ho postihli technické problémy a musel na nejaký čas s motocyklom zastaviť. Jazdca ORAVing Slovnaft Teamu v cieli odmávli až na 40. pozícii s mankom vyše polhodiny na Borta (-34:37 min). V celkovom poradí si aj napriek tomu udržal 12. miesto (-3:07:18).

2 Olivier Pain
Olivier Pain, Yamaha

V neuveriteľných výkonoch pokračuje Španielka LaiaSanz (Honda). Vedúca pretekárka priebežného poradia motocyklistiek zajazdila v tejto „erzete“ (s mankom trinásť a pol minúty) dvanásty najrýchlejší čas. Celkovo je už na krásnom 19. mieste (-4:35:34), a to aj napriek hodinovej penalizácii na konte!

Štvorkolky (Salta – Uyuni)

V kategórii štvorkoliek sa v siedmej etape opätovne „dostal do varu“ Chiľan Ignacio Casale (Yamaha), ktorý kraľoval už vo svojej tretej „erzete“. Tentoraz pred Holanďanom Sebastianom Husseinim (Honda) a Uruguajcom Sergiom Lafuentom (Yamaha). Dosiahol tak úspech ešte predtým, než dorazil do svojho rodného štátu, ako pôvodne plánoval. Teraz sa bude snažiť celkové prvenstvo udržať až do cieľa. Na druhého Lafuenta má náskok šiestich minút, tretí Poliak Rafal Sonik (Yamaha) už za ním zaostáva takmer o polhodinu (-29:52 min).

Automobily (okruh Salta – Salta)

Tento veľký okruh s meraným úsekom o dĺžke 500 kilometrov otestoval schopnosť tímov prispôsobiť sa zmene tempa. Po kamenitých úsekoch na začiatku dňa padli v druhej časti trate niektoré rýchlostné rekordy. Po nej boli otestované technické kvality jazdcov. To všetko sa odohralo v nadmorskej výške takmer 3500 metrov. Na konci tohto emotívneho dňa museli piloti prekonať rozľahlú soľnú pláň dlhú dvadsať kilometrov, z ktorých sa im zatočila hlava.

3 Nasser Al-Attiyah, Mini
Nasser Al-Attiyah, Mini

Aj automobily sa ráno na štarte načakali o niečo dlhšie. „El Matadore“ Carlos Sainz využil terén vhodný pre svoju buginu SMG a odmenou za to mu bolo víťazstvo, jeho celkové dvadsiate siedme. Trochu mu v tom pomohla aj navigačná chyba Katarčana Nassera Al-Attiyaha (Mini), ktorý dorazil do Salty (s takmer päťminútovým mankom) na druhej priečke. Tretí za nimi, sedem minút za víťazom, prešiel cieľom „Monsieuroff-road“ Stephane Peterhansel. Francúz v priebehu etapy musel so svojim Mini niekoľkokrát spomaliť, príčinou boli cez trať pobehujúce lamy.

V celkovom poradí má však viac ako tridsaťminútový náskok vedúci Joan „Nani“ Roma (riadi ďalší automobil zn. Mini). V prvej polovici pretekov jazdil tento Španiel – mimochodom víťaz tohto podujatia medzi motocyklistami z roku 2004 – na hranici svojich limitov, teraz podľa jeho slov „preteká na deväťdesiat percent“, ale aj to stačilo, aby v „erzete“ skončil štvrtý.

Argentínčanovi OrlandoTerranovovi (Mini) bola v tejto špeciálke udelená pätnásťminútová penalizácia na nešportové správanie – nešikovne predbiehal motocyklistu a prerazil mu nádrž – čo ho odsunulo na štvrtú pozíciu za Juhoafričana Giniela De Villiersa (Toyota). Argentínčan tak stratil možnosť útoku na Romu či Peterhansela.

Českí pretekári Josef Macháček a Vlastimil Tošenovský napokon predsa len pokračujú v súťaži. V tejto etape skončili tridsiati deviati, celkovo sú na 69. pozícii (-33:36:08).

Kamióny (okruh Salta – Salta)

Aj pre posádky kamiónov začal druhý týždeň súťaženia. Tentoraz do cieľa víťazne prišiel obhajca vlaňajšieho prvenstva Eduard Nikolajev a etapovým prvenstvom sa tak vrátil späť na dakarskú scénu. Kraľoval pred stajňovým kolegom z tímu Kamaz Dmitrijom Sotnikovom, tretie bolo Iveco Holanďana Gerarda de Rooya.

4 Aj takýto je Dakar
Aj takýto je Dakar

Práve De Rooy, víťaz tohto podujatia spred dvoch rokov, si aj naďalej udržiava vedenie, pred druhým Andrejom Karginovom, ďalším ruským pilotom stajne Kamaz, má viac ako polhodinový náskok (-37:50 min), tretí je Nikolajev s viac ako hodinovým odstupom za de Rooyom (-1:03:08).

Výsledky 7. etapy

Motocykle a štvorkolky zo Salty (Arg.) do Uuyuni (Bol.), meraný úsek 409 km.
Automobily a kamióny zo Saltya (Arg) späť do Salty (Arg.), meraný úsek pre automobily 533 km, pre kamióny 525 km.

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpAN./Honda3:28:41 hOD
2. Marc ComaŠpAN./KTM+ 4:03 min
3. Cyril DespresFrANC./Yamaha+ 5:35
4. Juan Pedrero GarcíaŠpAN./Sherco+ 6:57
5. Jakub PrzygoňskiPoľ./KTM+ 8:56
6. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 10:04
...
16. Ivan JakešSR/KTM+ 16:24
...
40. Štefan SvitkoSR/KTM+ 34:37

Priebežné poradie po 7. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM26:40:44 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 38:14 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 1:16:03 hod
4. Alain DuclosFranc./Sherco+ 1:16:35
5. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 1:39:29
6. Olivier PainFranc./Yamaha+ 1:50:42
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+ 3:07:18
...
15. Ivan JakešSR/KTM+ 3:36:25

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.