Dakar 2014: Favoriti si strážia čelo

Pondelok, 06 január 2014

Včera krátko po štvrtej hodine ráno vyrazili na trať prvej etapy prví súťažiaci dakarského maratónu. Štart etapy bol v dedinke Rosario, cieľ v Sant Luis, ktorý uvidelo 172 motocyklistov, 40 štvorkolkárov, 142 posádok áut a 68 posádok kamiónov. Úvodná etapa sa niesla v pokojnom duchu zoznamovania sa s traťou dlhou 809 km z celkových vyše deväť tisíc kilometrov, ktoré sú rozložené do 14 etáp. Cieľ bude 18. januára v čilskom Valparaise.

Alain Duclos
Francúz Alain Duclos sa štvrtým miestom v prvej etape umiestnil ako štvrtý, hneď za najväčšími favoritmi Španielom Marcom Comom a Francúzom Cyrilom Despresom

Víťazstvo v prvej etape v kategórii motocyklov si vybojoval Španiel Joan Barreda Bort. Jeho krajan Marc Coma, jeden z veľkých favoritov na celkové prvenstvo, skončil druhý a jeho najväčší rival Cyril Despers z Francúzska bol v etape na treťom mieste. Z našich jazdcov prišiel do cieľa Štefan Svitko sedemnásty a Ivanovi Jakešovi patrilo 26. miesto.

V kategórii automobilov si etapové víťazstvo pripísal Španiel Carlos Sousa a dobre si počínal aj skúsený Katarčan Al-Attiyah. Najväčší favorit, už jedenásťnásobný víťaz Dakaru Francúz Peterhansel skončil v etape šiesty a ďalší favorit Španiel Carlos Sainz skončil pred ním na piatej priečke.

Kamióny ako každoročne sú súbojom Rusov, Čecha Aleša Lopraisa a Holanďanov. V takomto poradí prišli do cieľa aj v úvodnej etape, keď jej víťazom sa stal Mardejev pred Lopraisom a Van Vietom. Jeden z favoritov, Holanďan de Roy, skončil štvrtý a ďalší ašpirant na celkové víťazstvo, Rus Nikolajev piaty. Slovák Miškolci z českej posádky s Vrátným a Holáňom skončili 29. a druhý Slovák Robert Kasák s Austrálčanom Watmanom bol v cieli na 65. mieste.

V štvorkolkách vyhral etapu Čilan Casale, čo nie je žiadne prekvapenie, keďže v minulom roku bol celkove druhý. Za ním druhý v etape skončil najväčší favorit na celkové víťazstvo Argentínčan Marcos Patronelli (jeho starší brat Alejandro ukončil aktívnu činnosť). Dobre si vedie mladý Poliak Sonik, keď v etape bol štvrtý a ašpiruje na umiestnenie na pódiu.

Dnes čaká na jazdcov druhá etapa zo San Luis do San Rafael, ktorej meraný úsek pre motocykle a štvorkolky je dlhý 359 km, automobily majú "ostrý" úsek 433 km a kamióny rovných 400 kilometrov. Spojovací úsek je pre všetky kategórie je dlhý 304 kilometrov.

Autor: J. Goldberger

Prvá etapa podrobnejšie

Pondelok, 18,00 hod

Slávna Rallye Dakar je opäť tu. Koná sa už po tridsiaty šiesty krát! Usporiadatelia pre súťažiacich pripravili trasu dlhú tisíce kilometrov. Pretekári v nej na začiatku však absolvovali iba malý kus. A poriadne sa pritom zapotili. Dlhší a drsnejší Dakar 2014 prilákal na štart celkovo 472 vozidiel, čo je o 23 strojov viac než v minulom roku. Premiérovo sa štartovalo v argentínskom meste Rosario a za veľkej horúčavy (zhruba 40°C v tieni). Po úzkych cestách s kamenitými úsekmi a rozmanitými skokmi cez horizont sa jazdci presúvali prvých 800 kilometrov, z toho 180 km na čas. Odmenou im bol bivak v San Luis.

Motocykle

Už skoro ráno museli byť v strehu motocyklisti, ktorí úvodnú etapu odštartovali. Motocykle a štvorkolky vstúpili do úvodnej sekcie prvej etapy už o 4 hodine a 20 minúte miestneho času. (Francúz Cyril Despres na Yamahe a jeho španielsky rival Marc Coma s motocyklom KTM mali výnimku a obaja odštartovali až o 10 hodine a 20 minúte.) Iba niečo málo cez 400 km ich oddeľovalo od 180 km meraného úseku.

1 Marc Coma
Marc Coma, KTM

Nepríjemnosť hneď v úvode Rallye Dakar neminula Taliana Francesca Beltramiho. Motor jeho Hondy 450 sa rozbil a budúcnosť tohto jazdca na Dakare sa zdala ponurá. Proti všetkým očakávaniam sa však talianskemu jazdcovi podarilo opraviť technickú poruchu a mohol tak v súťaži pokračovať, aj keď so značnou stratou na 166. priečke.

Komu sa poruchy a smola na trati vyhli, bola samozrejme prvá trojica pretekárov. Zraky sa najviac upierali na Joana Barredu zo Španielska s Hondou, ktorý úvodnú "erzetu" dokončil ako prvý. Iba chvíľu za ním, s mankom 37 sekúnd, dorazil jeho krajan Marc Coma s KTM a tretí prešiel cieľom Cyril Despres, minuloročný víťaz, tentoraz riadiaci Yamahu (-1:41 min).

Medzi jazdcami kategórie motocyklov môžeme zhliadnuť aj slovenské farby. Z dvoch želiezok v ohni si lepšie počínal jazdec ORAVing Slovnaft Teamu Štefan Svitko, ktorý obsadil 17. pozíciu s odstupom takmer siedmich minút. Ivan Jakeš zo stajne NAD-RESS Adventure vydobyl 26. pozíciu s bezmála jedenásťminútovým mankom (-10:42 min). "Prvé dojmy nie sú dobré, ale čo sa týka umiestnenia, začal som lepšie ako pred rokom. Mal som menšie problémy s plynom a dvakrát som bol trochu mimo trať, no s tým sa ráta. S motocyklom som spokojný, aj keď občas z nej odpadne nejaká malá súčiastka. To však ešte doladíme," uviedol v cieli Ivan Jakeš.

Štvorkolky

Rovnako ako motocyklisti sa jazdci na štvorkolkách pred úvodnou etapou príliš nevyspali a už pred pol piatou ráno sa stavali na štart. Ako jedni z posledných vyrážali na trať známe mená – minuloročný víťaz, Argentínčan Marcos Patronelli na Yamahe, nasledovaný Chiľanom Ignaciom Casalem, ktorý rovnako stavil na quad značky Yamaha.

Dvaja favoriti si však v cieli vymenili svoje pozície. O 21 sekúnd vedie vlani celkovo druhý Casale pred minuloročným víťazom Patronellim, tretí za nimi skončil Patronelliho krajan Lucas Bonetto s Hondou (-1:17 min).

Automobily

Prvú etapu medzi automobilmi vyhrala portugalská dvojica Carlos Sousa/Miguel Ramalho (Haval) o jedenásť sekúnd pred vlani celkovo druhou argentínsko-portugalskou posádkou Orlando Terranova/Paulo Fiuza (Mini) a o 47 sekúnd pred katarsko-španielskou zostavou Nasser Al-Attiyah/Lucas Cruz (tiež Mini). Minuloroční víťazi, Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret z Francúzska, skončili šiesti so stratou skoro štyri a pol minúty.

2 Carlos Sainz
Carlos Sainz-Timo Gottschalk, buggy SMG

Automobily vstúpili do prvej etapy pár hodín po motocykloch a štvorkolkách a hneď od začiatku všetkým 248 riadidlami riadeným strojom dýchali na päty. Bohužiaľ nie všetci jazdci prešli prvý úsek bezstarostne. Napríklad Američan Robby Gordon so svojim Hummerom. Jeho lokalizačné zariadenie ukazovalo, že sa jeho automobil zastavil ešte v priestore štartu. Napokon Gordon došiel do cieľa na 133. pozícii s veľkou stratou (-2:34:36) - a s takmer polhodinovou penalizáciou na konte.

Kamióny

Špeciálka dlhá 180 kilometrov sa vlnila po členitej trati trati pohorím Sierra Cordoba v úsekoch známych aj z majstrovstiev sveta v rallye. Úzka prašná cesta neumožňovala príliš časté predbiehanie, naopak prítomnosť skál a zrázov bola veľkou hrozbou.

3 Ayrat Mardejev
A. Mardejev/A. Beljajev/A. Israfilov, Kamaz

Najlepšie sa s týmto terénom vysporiadal Rus Ayrat Mardejev na Kamaze a v etape kraľoval. Avšak iba o desať sekúnd pred Čechom Alešom Lopraisom na Tatre. Tretí skončil Holanďan Marcel Van Vliet (MAN), 21 sekúnd za Mardejevom. Slováci Jaroslav Miškolci a Róbert Kasák, ktorých možno vidieť v kabínach kamiónov Tatra, zaznamenali v cieli 29. a 65. priečku.

Autor:Andrej Haverda
Foto: dakar.com

Výsledky 1. etapy (Rosario - San Luis)

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda2:25:31 hod
2.Marc ComaŠpan./KTM+37 s
3. Cyril DespresFranc./Yamaha+1:40 min
4. Alain DuclosFranc./Sherco+1:56
5. Paulo GoncalvesPort./Honda+2:25
6. F. Lopez ContardoČile/KTM+3:24
...
17. Štefan SvitkoSR/KTM+6:57
...
26. Ivan JakešSR/KTM+10:42

Štvorkolky

1. Ignacio CasaleČile/Yamaha2:38:41
2. Marcos PatroneliArg./Yamaha+21
3. Lucas BonettoArg./Honda+1:17
4. Rafal SonikPoľ./Yamaha+1:30
5. Sebastian HusseiniHol./Honda+2:49
6. Pablo CopettiArg./Yamaha+3:30

Automobily

1. Carlos SousaPort./Haval2:20:36 hod
2. Orlando TerranovaArg./Mini+ 11 s
3. Nasser Al-AttiyahKatar/Mini+ 47
4. Nani RomaŠpan./Mini+ 1:15 mi
5. Carlos SainzŠpan./SMG+ 4:03
6. Stephane PeterhanselFranc./Mini+ 4:21

Kamióny

1. A. MardejevRus./Kamaz2:46:52 hod
2. A. Loprais ČR/Tatra+ 10 s
3. Van Viet Hol./MAN+ 21
4. De Rooy Hol./Iveco+ 1:33 min
5. Nikolajev Rus./Kamaz+ 4:00
6. Vila Roca Špan./Iveco+ 6:56
...
29. Tomáš Vrátný, Holáň, MiškolciČR/Tatra+ 32:29
...
65. Róbert Kasák, Chris WatmanSR/Austr./Tatra+1:12:16 hod
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.