Dakar 2014: Jakeš ôsmy, Svitko dvanásty (4. etapa)

Štvrtok, 09 január 2014

Na Dakare sa pritvrdzuje. Autor trate je bývalý motocyklový jazdec, takže vie, ako urobiť trať zo dňa na deň náročnejšou. Potvrdila to štvrtá etapa zo San Juana do Chiletico, ktorá celá viedla na území Argentíny. Autá a kamióny mali meraný úsek dlhý 657 kilometrov, trať pre motocykle a štvorkolky merala "len" 353 kilometrov, ale nebola o nič menej náročná. Nás znovu milo prekvapili naši motocykloví jazdci Jakeš a Svitko, keď Jakeš skončil 8. a Svitko obsadil 12. miesto.

Cyril Despres
Víťaz Dakaru 2013 Cyril Despres je teraz priebežne šiesty a na lídra stráca 41 minút

Motocykle

Víťazom etapy v kategórii motocyklov sa stal Španiel Juan Pedrero pred Čiľanom Franciscom Lopezom a Marcom Comom. Na vedúce pozície útočili v tejto etape aj ďalší - Čiľan Israel, Francúz Pain či líder priebežného poradia Španiel Barreda Bort. Nás teší, že medzi superaktívnych patria aj obaja naši jazdci Svitko i Jakeš. Obom sa podarili zdolať takého jazdca akým je minuloročný víťaz Cyril Despres, ktorý so stratou viac ako 42 minút bol až 16.

V tejto kategórii naďalej vedie Barreda Bort, druhý je Marc Coma a tretí Lopez. Despres je šiesty, jeho strata na prvého narástla na vyše 41 minút. Z našich je Svitko po štvrtej etape jedenásty a Jakeš poskočil už na 14. miesto. Teší to o to viac, že etapa bola nesmierne ťažká, v nej trpeli tak stroje ako aj ľudia, mnohí hovorili dokonca o neľudských podmienkach. Dodali však, že takýto Dakar je zároveň aj veľmi krásny.

Automobily

Rozjazdieva sa španielsky matador Carlos Sainz a dal to najavo etapovým víťazstvom. Vidí sa, že so svojou buggy SMG si stále viac rozumie. Druhý Stephane Peterhansel (Mini) bol pomalší o vyše šesť minút a tretí Katarčan Al-Attiyah (Mini) takmer o deväť minút. Na trati však blúdil, nebyť toho, mohol vyhrať on a nie Sainz. Veľmi rýchly je Argentínčan Terranova na Mini. Ak mu to vydrží aj v nasledujúcich etapách a udrží sa aj na ceste, potom môže vážne zamiešať karty na vedúcich pozíciách.

Stephane Peterhansel
Francúz Peterhansel vyhral Dakar už jedenásťkrát a teraz útočí na víťazstvo znovu

Carlos Sainz je po víťazstve v etape prvý aj v priebežnom poradí. Na druhé miesto sa dostal Peterhansel, ktorý stráca na Sainza len niečo viac ako šesť minút. Tretí Al-attiyah je pozadu o takmer 9 minút. Na štvrté miesto sa vyšvihol Argentínčan Villagra a doterajší líder Španiel Roma klesol na piatu priečku. Za ním je šiesty Terranova a siedme miesto patrí druhému z Dakaru 2013, Juhoafričanovi Giniel de Villiersovi. Pekne sa drží Francúz Lavieille z čínskeho tímu a na čínskom aute Haval, ktorý je ôsmy.

Štvorkolky

Najrýchlejšie prešiel náročnú 353 kilometrovú trať meraného úseku Čiľan Casale (Yamaha). Čiľan mal v cieli pred druhým Holanďanom Husseinim (Honda) náskok vyše 12 minút a pred tretím Uruguajčanom Lafuentem (Yamaha) trinásť a pol minúty. Krok s touto trojicou držal ešte Poliak Sonik (Yamaha), ktorého strata bola 15:45 minút. Piaty Argentínčan Gonzales bol pomalší o viac ako 54 minút.

Sergio Lafuente
Uruguajčan Lafuente patrí medzi štvoricu jazdcov, z ktorých asi vzíde celkový víťaz

Prví štyria majú suverénne postavenie aj v priebežnom poradí. Po štyroch etapách je prvý víťaz etapy Casale, druhý je Sonik , tretí Husseini a štvrtý Lafuente. Piaty Katarčan Abu-Issa stráca už rovné dve hodiny, podobne ako šiesty Uruguajčan Almeida.

Kamióny

V triede kamiónov vyhral etapu Holanďan Gerard De Rooy (Iveco) pred Rusmi Karginovom a Nikolejevom (obaja na Kamazoch). Štvrtý bol Čech Kolomý (Tatra) a piaty Holanďan Stacey (Iveco). Na ďalších miestach sa umiestnili Holanďan van Vliet (MAN), Rusi Sotnikov a Šibalov (Kamaz), deviaty bol Čech Loprais (Latra).

Kolomý mal problémy s nedostatkom pitne vody v aute a do cieľa došiel značne dehydrovaný, ale aj šťastný, že je v cieli. Problémy iného druhu mal Aleš Loprais, keď mu prestal fungovať systém pohonu štyroch kolies a unikal mu aj olej, ktorý musel počas jazdy dopĺňať. V cieli bol deviaty, ale len o 13 minú za Kolomým.

Po štvrtej etape priebežne je prvý Holanďan De Rooy, jeho krajan Van Vliet je so stratou 36 minút druhý a tretia priečka patrí Rusovi Karginovovi. Z českých posádok je Loprais siedmy a Kolomý ôsmy.

Autor: J. Goldberger

Doplnené - 4. etapa San Juan – Chilecito

Medzi motocyklistov do hry vstúpila stratégia. Ich navigačné schopnosti boli ostro otestované hneď dopoludnia. A aby to nebolo málo, postupne sa pridali problémy s opotrebovanými pneumatikami. Tie totiž museli zvládnuť už etapu predchádzajúceho dňa. Čo sa týka kategórie automobilov, čakal ich ešte ťažší úsek v krásnej krajine. Išlo o najdlhší meraný úsek od africkej etapy Zouerat – Tichit v roku 2005. Museli prekonať rieky, zostup do kaňonu ako na divokom západe, a museli si dať zároveň pozor na svojich konkurentov. Išlo o otvorený terén, kde sa dalo ľahko predbiehať.

1 Dakar 2014 - cesty-necesty
Nehostinné argentínske vrchy sú ako stvorené pre náročnú rallye akou je Dakar

Štvrtá etapa bola opäť rozdelená na dve časti – pre automobily a kamióny, kratšia, ale nie jednoduchšia pre motocykle a štvorkolky. Bola to náročná "erzeta" – rozľahlé pláne, rýchle cesty, ale aj krásne prírodné scenérie. Jazdci o pretekoch hovorili ako o dlhých a ťažkých, dokonca ako o neľudských. Trpeli všetci, ľudia aj stroje. Ale to je Dakar!

Motocykle

V poradí štvrtej etape predchádzal bivak v Barréal, takzvaná bez asistentská zóna, kde museli jazdci prejaviť svoju zručnosť. Prebiehala predovšetkým základná údržba, ako výmena oleja a pneumatík. Jazdci si tiež dopriali malý oddych v miestnosti, ktorá vyzerala ako kasáreň. Všetci vyfasovali šortky, tričko a zubnú kefku.

2 Marc Coma
Marc Coma akoby ráno pred štartom 4. etapy tušil, že bude mať veľmi vydarený deň

Cesta zo San Juan do Chilecita pre motocyklistov merala 353 kilometrov – polovicu toho, čo usporiadatelia pripravili pre automobily a nákladné vozy. Motocyklisti sa po samostatnej noci tešili na svoje tímy a mechanikov, ktorým odovzdajú svoje stroje. Ich dojazdu do cieľa však predchádzalo aj niekoľko pádov.

Víťaz minulej etapy Joan Barreda Bort (Honda) mal navigačné problémy, sprevádzala ho nervozita a nasledoval pád. Snažil sa to dohnať agresívnou jazdou, avšak stačilo to iba na šieste miesto. Vedúcu pozíciu si síce udržal, jeho náskok sa však scvrkol na tri minúty pred druhým Marcom Comom, jeho krajanom, jazdiacim na stroji KTM. Ten v "erzete" podal skvelý výkon a došiel tretí. Druhú pozíciu si v špeciálke vďaka bezchybnej jazde zaistil Francisco Lopez Contardo (celkovo je zatiaľ tretí), prvého v cieli odmávli Juana Pedrera Garciu (Sherco).

3 Despes - ranajky
Pred štartom sa treba posilniť, veď na Despresa i ostatných čakala náročná etapa

Štvrtý deň dakarskej rallye bol krutým prebudením napríklad pre obhajcu titulu Cyrila Despresa (Yamaha). Väčšinu etapy si udržiaval slušné tempo, pár kilometrov pred cieľom však spadol a mohol iba sledovať, ako ho jeho súperi predbiehajú. Stratil štyridsať minút, čo pre neho v špeciálke znamenalo 16. priečku (-42:09 min) a pokles z druhej na šiestu pozíciu celkového poradia.

Slovenský motocyklista Ivan Jakeš (KTM) obsadil ôsme miesto a vyrovnal tak maximum svojho krajana Štefana Svitka v tomto ročníku, ktorý 24 hodín predtým skončil rovnako na ôsmej priečke. "Bola to nesmierne ťažká a dlhá etapa, 350 km sa išlo stále v riečisku a vyschnutých riekach. Ani sa to nedá porovnať s tými predchádzajúcimi etapami, táto bola úplne iná. Navyše som spadol a trochu som si aj ublížil, ale zatiaľ je to dobré. Motocykel zreparujeme a ja niečo vydržím. Práve takéto náročné etapy potrebujem. Technika dostáva poriadne zabrať, už v predchádzajúcej "erzete" vypadlo minimálne 50 motocyklov. Toto podujatie je ťažké od začiatku. Je to aj o šťastí, aj Honde sa už v tomto ročníku stalo, že mala veľa porúch," uviedol Jakeš, ktorý sa posunul z devätnástej na štrnástu priečku.

4 Lala Sanz, Honda
Toto je najúspešnejšia žena v histórii Dakaru, Španielka Lala Sanzová. V priebežnom poradí je na svojej Honde na krásnom 22. mieste, to aj napriek hodinovej penalizácii.

Druhý Slovák za riadidlami Štefan Svitko sa aj naďalej drží na hranici prvej desiatky. Tentoraz došiel dvanásty a v celkovom poradí síce klesol z desiateho na jedenáste miesto, dôležité však je, že pokračuje v pohode a bez zdravotných či technických komplikácií.

Jeho stajňový kolega David Pabiška (SP Moto Bohemia Racing) sa usadil na priebežnom 26. mieste (-3:02:34) a má nakročené k najlepšiemu umiestneniu svojej dakarskej kariéry. Druhý český jazdec Jan Veselý už do tejto "erzety" neodštartoval. "Vypadol som z rallye," poznamenal smutne. "Spadol som do kaňonu, z ktorého sa nedalo vyjsť. Rovnako ako Faria, Patronelli a iní. Nič mi nie je, ale stroj musí vytiahnuť helikoptéra," uviedol na webe Bonver Dakar Projectu.

Štvorkolky

V triede štvorkoliek kraľoval Chiľan Ignacio Casale (Yamaha) pred Holanďanom Sebastianom Husseinim (Honda) a Uruguajcom Sergiom Lafuentom, ktorý sedlá stroj trojice ladičiek v znaku. V celkovom poradí sa víťaz dnešnej etapy Casale posunul na čelo poradia pred doposiaľ vedúceho Poliaka Rafala Sonika (Yamaha), ktorý si k pasívam pripísal takmer desaťminútové manko. Tretí aj naďalej zostáva Husseini (-13:14 min).

5 Sebastian Palma, Cile
Čiľan Sebastian Palma neobsadzuje síce v cieli etáp popredné priečky, zato však na náročnej trati Dakaru bojuje práve tak urputne ako všetci ostatní

Automobily

Aj v tejto triede sa hodne blúdilo, problémy s navigáciou mali i jazdci na popredných priečkach priebežného poradia. Joan "Nani" Roma vyrazil zo San Juan o siedmej hodine a dvadsiatej minúte miestneho času ako líder kategórie automobilov. Čakali ho dva merané úseky (217 a 284 km), nasledovalo 157 kilometrov "časovky". Mal však veľkú smolu, skončil až na piatom mieste a jeho Mini v celkovej klasifikácii predstihol jeho rival z Madridu Carlos Sainz.

Sainz išiel naplno od začiatku až do konca a nikto nebol schopný na jeho šialené tempo s buginou SMG odpovedať. Nespomalil ho ani rozbitý posilňovač riadenia. Druhú priečku získal Stephane Peterhansel (Mini), ktorý sa nevzdal boja ani navzdory niekoľkým defektom. Tretí cieľom prešiel ďalší zástupca anglickej značky, ktorý riadil Nasser Al-Attiyah.

6 Federico Villagra, Mini
Argentínčan Vilagra na Mini skončil vo 4. etape štvrtý, celkovo je v kategórii áut ôsmy

Veľmi dobre si s etapou poradil Orlando Terranova (tiež Mini), došiel šiesty. Giniel de Villiers mal naopak technické problémy, on i jeho Toyota stratili veľa času a skončili siedmi (-24:49 min). A celková klasifikácia na prvých troch miestach? Sainz, Roma, Al-Attiyah.

Kamióny

V kategórii kamiónov prebiehal ďalší veľký boj, z ktorého víťazne vyšiel Holanďan Gerard De Rooy (Iveco). V tomto ročníku ide už o jeho druhé etapové prvenstvo.

Druhý sa v cieli objavil Kamaz ruského vodiča Andreja Karginova, tretí bol jeho stajňový kolega Eduard Nikolajev. V celkovom poradí vedie aj naďalej De Rooy pred krajanom Marcelom Van Vlietom (reprezentujúcim farby Eurol/Veka MAN Rally Teamu), trojica Karginov/Mokejev/Devjatkin ostáva aj naďalej celkovo tretia.

7 Dakar je pre divákov aj zábava
Dakar je pre Argentínčanov veľkým sviatkom a aj takto povzbudzujú súťažiacich

Slovenskí zástupcovia Jaroslav Miškolci (Bonver Dakar Project) a Róbert Kasák (RallyOZ.com) s tatrovkami ostávajú aj naďalej na 27., respektíve 52. priečke.

Výsledky 4. etapy zo San Juan dso Chiletico (Arg.)

Motocykle

1. Juan Pedrero GarcíaŠpan./Sherco5:29:13 hod
2. Francisco LopezČile/KTM+ 29 s
3. Marc ComaŠpan./KTM+ 3:10 min
4. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 6:30
5. Olivier PainFranc./Yamaha+ 7:01
6. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 13:56
...
8. Ivan JakešSR/KTM+ 19:30
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+ 30:32

Priebežné poradie po 4. etape

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda15:39:53 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+ 3:10 min
3. Francisco LopezČile/KTM+ 5:12
4. Alain DuclosFranc./ Sherco+ 25:55
5. Olivier PainFranc./Yamaha+ 29:38
6. Cyril DespresFranc./Yamaha+ 41:17
...
11. Štefan SvitkoSR/KTM+56:45
...
14. Ivan JakešSR/KTM+ 1:32:43 hod

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5