Dakar 2014: naši motocyklisti sa opäť presadili (6. etapa)

Sobota, 11 január 2014

Dakar 2014 dospel do svojej polovice a jazdci a posádky si doprajú deň voľna. Na zregenerovanie síl, aby zvládli aj druhú polovicu juhoamerických galejí. Tie začnú už zajtra a dovedú motocykle a štvorkolky po 409 kilometroch z argentínskej Salty do bolívijského Uyuni, automobily a kamióny po 533, resp. 525 kilometroch späť do Salty.

Karginov, Kamaz
Rus Karginov je po šiestich etapách druhý a jeho tím urobí všetko, aby Dakar vyhral

Jazdci, posádky i odborníci hodnotia vždy tú posledne absolvovanú etapu ako najťažšiu. Práve takto hodnotili aj šiestu etapu, ktorá sa išla v piatok, deň pred oddychom. Práve v nej si viac ako statočne viedli obaja naši motocykloví zástupcovia. Po predošlej etape, kde obom pribudla hodina navyše k dosiahnutému času ako penalizácia za vynechanie jedného kontrolného bodu na trase, zapli naplno a dokázali, čo v nich naozaj je. Štefan Svitko skončil v etape siedmy, Ivanovi Jakešovi patrila 12. priečka.

Etapu v kategórii motocyklov vyhral Francúz Duclos pred Španielom Marcom Comom a Francúzom Metgem. Po šiestich etapách vedie Coma pred Barredo Bortom a Duclosom. Naši jazdci sa posunuli dopredu v priebežnom hodnotení, keď Svitko je dvanásty a Jakeš pätnásty.

Slovensko má dvojité zastúpenie aj v kategórii kamiónov. Miškolci jazdí ako navigátor v posádke s vodičom Vrátným. V etape sa umiestnili na 11. mieste a celkovo im patrí 17. priečka. Róbert Kasák jazdí ako vodič vo dvojici s Austrálčanom Watmanom a v priebežnom poradí im patrí 50. priečka.

Naše dnešné spravodajstvo z Dakaru 2014 doplníme neskôr obšírnym komentárom zo všetkých štyroch kategórií.

Autor: J. Goldberger

Doplnené - 6. etapa Tucumán – Salta

Hneď ako štartové pole opustilo Tucumán, automobily smerovali na sever po slávnom úseku Ruta 40 s pokračovaním do srdca jednej z najkrajších argentínskych prírodných scenérií. Možnosti dohnať stratu boli v tejto rýchlej etape obmedzené, ale niektorí si nakoniec mohli pripísať úspech. Ďalšia cesta zaviedla motocyklistov na breh rieky. Museli byť ostražití až do konca etapy, pretože v tomto úseku sa pohybuje veľa zvierat rôznych veľkostí. Až potom si mohli dopriať odpočinok.

Prekvapenie etapy prišlo v podobe víťaza motocyklov. Stéphane Peterhansel medzi automobilistami dosiahol 63. etapové víťazstvo. V kategórii kamiónov stále dominuje Gerard de Rooy. Okrem toho sa však šiesta etapa zapísala do dejín slávnych pretekov smutnou udalosťou, úmrtím belgického motocyklistu Erica Palanteho.

Motocykle

Motocyklisti zažili medzi Tucumánom a Saltou krušné chvíle. Šiesta etapa, ktorá merala 465 kilometrov, nebola šťastnou napríklad pre Francisca „Chaleca“ Lopeza Contarda (KTM). Po 211 kilometroch havaroval, našťastie sa to zaobišlo bez zranenia. Jeho stroj však nedopadol dobre. Bol zničený, rovnako ako Lopezove nádeje na slávu vo Valparaise. Nedarilo sa ani minuloročnému víťazovi Cyrilovi Despresovi (Yamaha), ktorý stále čaká na príležitosť zažiariť. Zatiaľ je jedenásty.

Na čele uháňal Francúz Alain Duclos, ktorého triumf prišiel opäť po dlhej dobe. Od začiatku 36. ročníka sme mohli pozorovať konkurencieschopnosť jeho Sherca 450, ktoré sa evidentne vyrovnalo ostatným strojom. Tiež sám Duclos sa zlepšil. Ako fyzicky, tak technicky a drží krok s pretekármi na čele tabuľky. Vyplatila sa jeho vytrvalosť – v tento deň zavelil do útoku hneď ráno, predbehol päť jazdcov a pripísal si najlepší čas dojazdu do Salty. Rovnako ako v roku 2006, kedy zvíťazil na domácej pôde v Bamaku. Posunul sa z priebežného piateho na tretie miesto (-1:00:58).

Druhý v „erzete“ skončil Marc Coma (KTM), iba minútu a štvrť za Duclosom a deň voľna v Salte bude tráviť ako prvý pretekár priebežného poradia. Celkovo druhý Joan Barreda Bort (Honda) na neho stráca 42 minút.

1 Olivier Pain, Yamaha
Olivier Pain, Yamaha

Slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko dosiahol v tejto „erzete“ zatiaľ najlepšie umiestnenie v 36. ročníku prestížneho podujatia, keď obsadil vynikajúce 7. miesto. Jazdec ORAVing Slovnaft Teamu zaostal za víťazným Alainom Duclosom o takmer osem minút, v celkovom poradí sa posunul zo 14. na 12. pozíciu s odstupom vyše dve a pol hodiny na vedúceho Španiela Marca Comu (-2:36:44).

Ako je Štefan Svitko spokojný s doterajším priebehom Dakaru? „Oveľa spokojnejší by som bol, keby som nedostal vo štvrtok hodinovú penalizáciu. Ale s tým už nič nenarobím. Ešte máme pred sebou polovicu pretekov, takže môžem momentálne umiestnenie ešte výrazne vylepšiť,“ uviedol pre denník Pravda. Práve vtedy prežíval najťažšie momenty: „Kontrolný bod som hľadal, no nepodarilo sa mi ho nájsť. Išiel som ďalej a dúfal, že to bude v poriadku. Nebolo. Horší moment zatiaľ nebol a azda ani nebude.“

Štvrtý muž vlaňajšieho ročníka Ivan Jakeš skončil v tento deň dvanásty. Člen NADD-RESS Adventure Teamu zaostal za Duclosom o takmer trinásť minút, priebežne postúpil o jednu priečku na 15. miesto (+3:24:04 h).

Ivan svoj najlepší výsledok dosiahol v stredajšej 3. etape, v ktorej obsadil ôsmu priečku. „Každý Dakar je náročný. Tento rok som možno trochu viac na motocykli, ale v podstate ide o klasickú dakarskú rutinu,“ hodnotil Jakeš svoje doterajšie pôsobenie v Južnej Amerike.

V sobotu mali pretekári k dispozícii deň voľna, po ňom bude nasledovať zvyšných sedem etáp. Štyridsaťročného rodáka z Myjavy Jakeša zatiaľ obchádzajú technické i zdravotné problémy. „Motorka je vo veľmi dobrom stave, spravili sme štandardný servis, vymenili sme pneumatiky, olej, filter, a tak ďalej. Ja osobne som tiež v poriadku, trochu ma bolí palec, ale mám to zatejpované,“ pokračoval Jakeš.

Ivan Jakeš mohol byť na tom po šiestich etapách podstatne lepšie, no vo štvrtok mu organizátori naparili hodinovú penalizáciu za to, že neprešiel jedným z kontrolných bodov. „Dakar je nevyspytateľný, nie vždy všetko vyjde. Skúšali sme to preveriť, či som naozaj netrafil kontrolný bod. Organizátori nám povedali, že nemáme právo nahliadnuť do ich GPS systému. Či som ho trafil alebo nie, je vraj 50 na 50,“ uviedol slovenský motocyklista, ktorého prioritným cieľom je skončiť v elitnej desiatke. „V pláne mám prísť do cieľa, chcem naďalej podávať štandardné výkony. Keď to všetko vyjde, tak by som sa mohol umiestniť do 10. miesta,“ zakončil Jakeš.

2 David Pabiška, KTM
David Pabiška, KTM

Aj český jazdec David Pabiška stále stúpa poradím hore. Túto etapu dokončil ako 25. a patrí mu priebežné 19. miesto (-4:19:54).

Najlepšou ženou v štartovom poli je aj naďalej Španielka Laia Sanzová, ktorá sa so svojim motocyklom Honda CRF 450 Rally usadila na priebežnej dvadsiatej pozícii, hoci s takmer štyri a pol hodinovým odstupom za Comom (-4:26:06).

Ku dňu voľna bolo vo výsledkoch klasifikovaných už o 88 jazdcov menej, medzi nimi aj český pretekár Jan Veselý, ktorý bol nútený odstúpiť v priebehu tretej etapy.

Śtvorkolky

Do cieľa šiestej etapy dorazili ako prvé dve štvorkolky značky Yamaha. O titul najúspešnejšie zabojoval poľský reprezentant Rafal Sonik, ktorý o 54 sekúnd predstihol Uruguajčana Sergia Lafuenta. Práve Lafuente vedie priebežné poradie takmer o dvadsaťtri minút pred Sonikom, celkovo tretí je Ignacio Casale z Chile (-1:02:23).

Nástrahy prvej polovice tohto ročníka nezvládlo dvadsaťtri štvorkolkárov.

Automobily

Všetci pretekári ráno už netrpezlivo čakali na štart. Tešili sa, až budú mať 424 kilometrov dlhú rýchlostnú skúšku za sebou a dočkajú sa dňa voľna v Salte. Víťaz tejto etapy Stéphane Peterhansel s Mini štartoval síce až za rýchlymi kamiónmi Kamaz, poradil si s tým však veľmi dobre. „Zakúril pod kotlom“, motiváciou pre neho bola možno tiež hodinová penalizácia jeho rivala Carlosa Sainza z piatej etapy. V Salte slávil svoje 63. etapové víťazstvo, ktorým vyrovnal rekord ruského vodiča kamióna Kamaz Vladimira Čagina.

„El Matadore“ Sainz sa s buginou SMG v tento deň chvíľu držal na čele, potom ho však neminuli technické a navigačné problémy. Skončil piaty a priebežne si drží šiestu pozíciu, aj vďaka penalizácii stráca na vedúceho Romu takmer dve hodiny a jeho nádeje na víťazstvo sú mizivé.

V špeciálke veľmi dobre bojoval i Peterhanselov tímový kolega Nasser Al-Attiyah (skončil s bezmála trojminútovou stratou druhý), ale aj ďalší člen britskej stajne Mini Orlando Terranova (čo mu zaistilo výborné tretie miesto). V priebežnej klasifikácii vedie Roma pred Peterhanselom, na tretiu pozíciu sa však prebojovala Toyota juhoafrického jazdca Giniela De Villiersa (-40:54 min). Terranova je štvrtý, Al-Attiyah piaty.

3 Carlos Sainz, buggy SMG
Carlos Sainz, buggy SMG

Deň voľna si medzi automobilovými konkurentmi neužilo 65 posádok. Chýbali medzi nimi i dve české: Petr Jerie (Isuzu) sa vzdal v priebehu piatej etapy, rovnako ako Josef Macháček (buggy Nissan MD Optimus), ktorého zradilo zadreté ložisko zadného kolesa.

Tohtoročný Dakar si vyžiadal svoje prvé obete. Najskôr vo štvrtok 9. januára tragicky zahynuli po páde vozidla do rokliny dvaja členovia argentínskeho spravodajského tímu. Dvadsaťročný študent žurnalistiky Agustin Mina a jeho 51-ročný kolega Daniel Ambrosio neboli oficiálne akreditovaní. Preteky pokrývali pre časopis Super Rally, ktorý o ich úmrtí informoval. Súčasťou posádky boli aj fotoreportéri - 31-ročný syn manažéra periodika Martin Delgado a 36-ročný Rodrigo de Quesada. Oboch previezli do nemocnice v Tucumáne. Príčina nehody nie je známa. „Spadli zo sto metrov vysokého útesu. Tí, čo sedeli vpredu, boli na mieste mŕtvi. Ostatní prežili,“ referoval Francisco Delgado.

Ako zomrel Palante?

Usporiadatelia Rallye Dakar v piatok ráno (10. januára) našli na trati mŕtveho pretekára, ďalšiu obeť slávneho dobrodružstva. Avšak nie na trase šiestej etapy, ale na mieste „erzety“ piatej. To znamená, že päťdesiatročný belgický motocyklista Eric Palante bol na mieste cez noc.

Palante bol na svojom jedenástom Dakare. Keď ho usporiadatelia našli, bolo už jeho telo bezvládne. Prípad bol odovzdaný súdnemu znalcovi oblasti Catamarca, ktorý ešte len určí príčinu smrti. Nedá sa teda zatiaľ stopercentne tvrdiť, že mal nehodu. Usporiadatelia navyše oznámili, že sa ich nesnažil privolať špeciálnym tlačidlom určeným pre prípad núdze. Vody pri sebe mal dosť, takže o totálnej dehydratácii súvisiacej s extrémnymi teplotami (47°C) asi tiež nemôže byť reč. Čo sa teda stalo? To môže odhaliť alebo aspoň naznačiť až pitva. Motocyklisti sú najohrozenejšou skupinou na Rallye Dakar a medzi obeťami slávnej púštnej súťaže je ich najviac.

Vysokého rizika by si však mali byť všetci vedomí. „Podpisujeme, že Rallye Dakar sa zúčastňujeme na vlastné nebezpečenstvo, za vlastnú zodpovednosť. Pokiaľ sa teda niekto zraní, alebo nebodaj príde o život, je to jeho osud. Nikto nemôže potom po usporiadateľoch žiadať žiadnu náhradu,“ upozorňuje český pretekár Jan Veselý.

Smrť jazdca so štartovým číslom 122 je ale predsa len zahalená v hmle pochybností. Ako je možné, že ho usporiadatelia nechali celú noc bez povšimnutia na trati? Trochu to pripomína scenár spred piatich rokov, kedy francúzskeho motocyklistu Pascala Terryho našli usporiadatelia spoločne s argentínskou políciou mŕtveho až po 48 hodinách. Ten si však vtedy privolal usporiadateľskú pomoc. Český jazdec Jan Veselý si na základe vlastných skúseností nový prípad nevie vysvetliť.

„V každom prípade usporiadateľ vie, kde sa motocyklista nachádza a vie aj o tom, či sa hýbe alebo nie. Je teda divné, že ho tam nechali nehybného cez noc a nikto na inkriminované miesto nevyrazil. Vychádzam z vlastnej skúsenosti. Zastavil som v púšti, pretože sa mi varil benzín v nádrži. Dvadsať minút som čakal, než motor vychladne, aby som dolial vodu. A usporiadatelia mi už volali, či som v poriadku. Preto si toto úmrtie nedokážem vysvetliť,“ uviedol Veselý.

Výsledky 6. etapy za San Miguel de Tucumán do Salty (Arg.)
Meraný úsek: motocykle a štvorkolky 400 km, automobily 424 km, kamióny 156 km.

Motocykle

1. Alain DuclosFranc./Sherco4:21:34 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+1:15 min
3. Michael MetgeFranc./Yamaha+1:49
4. Joan Barreda BortŠpan./Honda+2:22
5. Cyril DespresFranc./Yamaha+2:55
6. Helder RodriguesPortug./Honda+4:21
7. Štefan SvitkoSR/KTM+7:46
...
12. Ivan JakešSR/KTM+12:53

Priebežné poradie po 6. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM23:08:00 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 42:17 min
3. Alain DuclosFranc./Sherco+ 1:00:58 hod
4. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 1:08:09
5. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 1:33:28
6. Olivier PainFranc./Yamaha+ 1:43:08
...
12. Štefan SvitkoSR/KTM+ 2:36:44
...
15. Ivan JakešSR/KTM+ 3:24:04

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.