Dakar 2014: naši opäť výborne (11. etapa)

Piatok, 17 január 2014

Víťazom štvrtkovej 11. etapy na Rely Dakar 2014 sa stal v kategórii motocyklov aktuálny líder priebežného poradia Španiel Marc Coma a znovu potvrdil svoje odhodlanie stať sa celkovým víťazom Rallye Dakar 2014. Vyhral etapu pred Francúzmi Cyrilom Despresom a Olivierom Painom, zároveň odolal útoku svojho krajana Barredu Borta, ktorý ešte pred touto etapou sa netajil tým, že podnikne všetko pre to, aby etapu vyhral a priblížil sa ku Comovi.

1 Marc Coma
Marc Coma, líder kategórie motocyklov, je už veľmi blízko k celkovému víťazstvu

Všetko nasvedčovalo tomu, že Barredo Bort by mohol svoje ambície preniesť aj do výsledku a znížil tak náskok Marca Comu. Je nebojácny a nechýba mu rýchlosť. Navyše pre neho hovorila aj veľmi náročná a dlhá trať 11. etapy, ktorá viedla púšťou Atacama, mala ťažké úseky a bola aj navigačne veľmi náročná. Mladší z dvoch Španielov však potreboval mať aj šťastie, a to nemal, keď spadol a tým veľa stratil. Etapu tak vyhral líder Coma a Barreda Bort stratil na neho ďalších viac ako osem minút

Naši dvaja motocyklisti si aj tentoraz viedli skvele, keď obaja bol v cieli etapy v prvej desiatke. Štefana Svitka klasifikovali na ôsmom mieste a desiaty skončil Ivan Jakeš. Do cieľa zostáva odjazdiť ešte tri etapy, v meraných úsekoch je to už "len" okolo päťsto kilometrov, takže by mohli zaznamenať pre Slovensko historicky najväčší úspech na dakarskej rallye. Veď po jedenástich etapách je Svitko ôsmy a Jakeš desiaty.

2 Joan Barreda Bort
Španiel Joan Barreda Bort je priebežne druhý, nebyť však toľkých pádov ako mal, možno by práve on bol tým, kto by bol na čele motocyklistov po jedenástich etapách

Aj po jedenástich etapách vedie Marc Coma pred Barredo Bortom. Tretie miesto si naďalej drží krajan Marca Comu Jordi Viladoms. Na štvrtom a piatom mieste sú Francúz Pain a Portugalčan Rodrigues, ktorý však mal včera pád a utrpel bližšie nešpecifikované zranenie. Až šiesty je minuloročný víťaz Dakaru Francúz Cyril Despres, ktorý by si mohol do konca Dakaru polepšil svoje postavenie o jednu, prípadne dve priečky. Dakar je však nevyspytateľný!

Podrobnejšie spravodajstvo aj o ostatných troch kategóriách pripravujeme.

Autor: J. Goldberger

Dodatok k 11. etape

Pre súťažiacich bolo v jedenástej etape pripravených 605 kilometrov rýchlostnej skúšky. Okrem vzdialenosti museli zvládnuť aj náročný test v púšti Atacama. A museli tiež uplatniť všetky svoje kvality pre off-road terén. Po jazde miestnymi cestami k baniam a prekonaní množstva riek sa zoradili v srdci piesočných dún v Copiapo. Motocyklisti mohli počítať s tým, že za riadidlami strávia množstvo úmorných hodín. Netreba zdôrazňovať, že práve v pekle piesku prichádzali príležitosti vrátiť sa, alebo sa dostať na čelo súťaže. Ako sa ukázalo, jedenásta etapa bola v tomto ročníku kľúčovou.

Motocykle

Počas dlhej trasy, ktorú pripravili organizátori, Španiel Marc Coma (KTM) predviedol ďalší zo svojich brilantných výkonov. Líder celkového poradia sa po páde - utrpel ho už po hodine jazdy po odštartovaní - dokázal spamätať ešte pred príjazdom k atacamským dunovým presypom. Dohnal Cyrila Despresa (Yamaha) a etapu dokončili takmer spoločne - Coma došiel o dve minúty a 51 sekúnd pred Francúzom. Tretí najlepší čas mal Despresov krajan a tímový kolega Olivier Pain, ktorý zvádza veľké súboje o celkové tretie miesto so Španielom Jordim Viladomsom (KTM). Ten na Paina tentoraz stratil zanedbateľných dvadsaťpäť sekúnd a priebežne si stále drží bronzovú pozíciu (-1:52:56).

1 Xavier de Soultrait
Aj takto sa na Dakare pri naháňaní času jazdí. Jazdu na zadnom kolese predvádza Francúz Xavier de Soultrait, ktorý s týmto efektným kúskom skončil na 20. mieste

Videlo by sa, že Marc Coma triumfom v "erzete" zvýši pred krajanom Joanom Barreda Bortom na Honde svoj celkový náskok. Ten po 250 kilometroch spadol a poškodil si navigačný prístroj. Aj napriek tomu však etapu dokončil, skončil piaty. Späť však k Comovi - v nočných hodinách sa vydala opravená výsledková listina. A v tej meno španielskeho jazdca figurovalo až na 10. priečke s viac ako dvanásťminútovým odstupom za Despresom, dodatočne vyhláseným za víťaza etapy! Napriek tomu sa celkové poradie nezmenilo.

Štefan Svitko vydobyl vo štvrtkovej etape ôsme miesto, po poklese Comu figuroval o priečku vyššie. Svitko mal v cieli manko 13:25 min na víťaza, v priebežnom poradí mu patrí deviate miesto s odstupom viac ako tri a pol hodiny (-3:31:32) na Comu. "Zo začiatku sa mi jazdilo celkom dobre, ale ku koncu mi už čas ubiehal veľmi pomaly. Etapa bola pre mňa veľmi dlhá. So siedmym miestom som spokojný, etapu som zvládol bez komplikácií, nepadol som ani raz. Celkovo som poskočil na deviate miesto, keďže Israel Esquerra padol medzi kamene a musela ho odviesť helikoptéra. Tieto situácie sú vždy nepríjemné. Vo zvyšku pretekov sa musím vyhnúť pádom. Získať sa už veľa nedá, ale stratiť áno. Treba jazdiť s rozumom," uviedol Svitko pre svoju facebookovú stránku.

Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš prišiel do cieľa na desiatej priečke s odstupom 14 minút a 47 sekúnd za najlepším, po vydaní nového poradia figuroval na 9. pozícii. V súhrnnom poradí mu patrí jedenásta pozícia (-4:12:36).

Štvorkolky

Jedenásta etapa priniesla v tejto triede prekvapenie v podobe odstúpenia Sergia Lafuenta, ktorému sa po 272 kilometroch porúchal motor jeho Yamahy a Uruguajec "erzetu" nedokončil. Ignacio Casale má tak takmer zaistené víťazstvo - pokiaľ sa mu vyhnú technické alebo zdravotné problémy. Chiľan, ktorý sa opätovne v cieli objavil ako prvý, sa teraz môže chváliť vedením v celkovej klasifikácii o hodinu, štyri minúty a 32 sekúnd pred Poliakom Rafalom Sonikom. Tretia pozícia patrí Holanďanovi Sebastianovi Husseinimu (-5:34:25), ktorý však na rozdiel od prvých dvoch pretekárov sedlá Hondu.

Automobily

Už pred touto etapou sa vedelo, že Francúz Stephane Peterhansel v nej nebude útočiť na lídra "Naniho" Romu zo Španielska. Rovnaké inštrukcie si od vedenia stajne Mini vypočul i Katarčan Nasser Al-Attiyah. Nesmelo sa totiž nič ponechať na náhodu, riskovať a eventuálne sa vzájomne uštvať.

2 Nasser Al-Attiyah
Katarčan Nasse Al-Attiyah skončil v etape druhý a priebežne po 12. etapách je tretí

Katarský i francúzsky jazdec tak boli nútení uspokojiť sa s druhou a treťou priečkou. Orlando Terranova (Mini) a Giniel De Villiers (Toyota) stále bojujú o štvrtú pozíciu v celkovej klasifikácii, ktorú si aj po tejto "erzete" drží Terranova. Argentínčan trasu dokončil na prvej pozícii takmer jedenásť minút pred Romom. Peterhansel a Al-Attiyah za ním zaostávali dokonca o viac ako štrnásť a dvadsať minút. "Hra je na konci. Veľmi sme si to užili. Ale včera večer nás vedenie tímu požiadalo, aby sme už nepodstupovali žiadne ďalšie riziko," prehlásil "Monsieur off-road" Peterhansel po dojazde tejto etapy. "Je to trochu frustrujúce, pretože sme odviedli množstvo tvrdej práce. Pokiaľ však chce mať Mini tri automobily na stupni víťazov... V rýchlosti, akou sme jazdili doposiaľ, je ľahké rozbiť automobil alebo aj dva v jeden deň. Vieme, že sa to môže stať."

Výsledok je taký, že Joan "Nani" Roma má trochu viac priestoru – a to päť minút a 32 sekúnd na druhého Peterhansela a 56 minút na Al-Attiyaha.

Kamióny

Zlomová chvíľa prišla aj medzi kamiónmi. Svoje štvrté víťazstvo v 36. ročníku si pripísal Andrej Karginov zo stajne Kamaz. Za ním s odstupom 14 minút a 18 sekúnd dorazil do cieľa jeho tímový kolega Eduard Nikolajev. Čo je však najdôležitejšie, tretí bol Gerard De Rooy na Ivecu Torpedo a jeho strata 15 minút a 51 sekúnd bola dostačujúcou k tomu, aby ho Karginov zosadil z pozície lídra.

3 Andrej Karginov
Andrej Karginov je nový líder kategórie kamiónov

Po 11. etape je Karginov prvý a De Rooy druhý a delí ich takmer osemminútový rozdiel. Tretí Nikolajev zaostáva za Karginovom o viac ako hodinu a pol (-1:35:51). Nelichotivá "zemiaková" pozícia v etape i v celkovej klasifikácii patrila Alešovi Lopraisovi s truckom Tatra.

Výsledky – 11. etapa
Antofagasta (Čile) - El Salvador (Čile), meraný úsek: 605 km

Motocykle

1. Marc Coma Špan./KTM 6:36:08 hod
2. Cyril Despres Franc./Yamaha +2:51 min
3. Olivier Pain Franc./Yamaha +5:28
4. Jordi Viladoms Špan./KTM +5:53
5. Joan Barreda Bort Špan./Honda +8:12
6. Helder Rodrigues Portug./Honda +9:23
...
8. Štefan Svitko SR/KTM +13:25
...
10. Ivan Jakeš SR/KTM +14:47

Priebežné poradie po 11. etape

1. Marc Coma Špan./KTM 48:24:41 hod
2. Joan Barreda Bort Špan./Honda +52:36 min
3. Jordi Viladoms Špan./KTM +2:07:56 hod
4. Olivier Pain Franc./Yamaha +2:21:40
5. Helder Rodrigues Portug./Honda +2:30:35
6. Cyril Despres Franc./Yamaha +2:31:18
...
9. Štefan Svitko SR/KTM +3:46:32
...
11. Ivan Jakeš SR/KTM +4:27:36

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.