Dakar 2014: odpadlíci lámu rekordy (2. etapa)

Utorok, 07 január 2014

Druhé etapa na Rallye Dakar ešte viac preriedila štartové pole. Zo 174 motocyklov prišlo do cieľa 151, áut na štarte 2. etapy bolo 147, ale cieľom prešlo len 101, zo 40 štvorkoliek bolo v cieli 35 a zo 70 kamiónov uvidelo pomyselnú cieľovú vlajku len 47. Takže cieľom neprešlo až 97 jazdcov či posádok. A to Rallye Dakar sa ešte len rozbieha!

Joan Bort Barreda
Španiel Joan Bort Barreda nenecháva pokojne spávať favoritov a je priebežne prvý

Najrýchlejšia špeciálka Dakaru 2014, aspoň jej prvá časť bude tá, v ktorej budú jazdci budú musieť čeliť prvým dunám - tvrdili pred štartom organizátori rallye. A nebude to iba krátke stretnutie s pieskom – na posledných 100 kilometroch bude vraj preskúmavanie dún púšte Nihuil ešte intenzívnejšie než pri predchádzajúcich ročníkoch Dakaru. Skrátka – bude to veľká skúška pre všetkých, ktorí druhú "erzetu" situovali medzi San Luis a San Rafael.

Motocykle

Až do tejto chvíle stále sa zlepšujúci jazdec v tejto disciplíne, Sam Sunderland, vo veľkom štýle vstúpil medzi elitných jazdcov a brilantne vyhral svoju prvú etapu na Dakare. Sunderland až doposiaľ zažíval predovšetkým chvíle frustrácie. V roku 2012 vypadol po troch dňoch a vlani odstúpil kvôli zlomeninám zápästí. Aj napriek tejto dvojitej dávke smoly stajňa Honda neváhala a poskytla mu motocykel – a tým aj ďalšiu šancu. Odmenil sa jej oslňujúcim víťazstvom.

Etapu rozbehol spoločne so stajňovým kolegom Joanom Barreda Bortom. Následne 23-ročný Angličan v prvej časti "erzety" predbehol Francúza Michaela Metgeho (Yamaha) i Španiela Juana Pedrera Garciu (Sherco). Sunderland, rodák z Dubaja, následne predviedol svoj suverénny prejazd pieskom v dunách. Víťaz úvodnej špeciálky Joan Barreda síce ani v druhej etape neurobil najmenšiu chybu, jeho výkon mu však aj napriek tomu – kvôli Sunderlandovému počínaniu – na etapové prvenstvo nestačil. Rozhodne to však nevnímal ako sklamanie, keďže doposiaľ druhý Marc Coma s KTM stratil niekoľko minút a tým aj druhú pozíciu v celkovom poradí.

Sam Sunderlandovo kraľovanie mu vynieslo – za vedúcim Barredom a druhým Čiľanom Lopezom Contardom na KTM, ktorý na Angličana získal pol minútový náskok – priebežné tretie miesto. Coma s mankom siedmich minút klesol na 5. pozíciu, prepad zaznamenal i obhajca prvenstva Cyril Despres, zostúpil z 3. na 8. miesto.

Slovenský reprezentant Štefan Svitko obsadil v tejto etape 18. priečku, keď tridsaťjedenročného Žaškovčana delilo od víťazného Angličana viac ako šestnásť minút. Svitko si v priebežnom poradí polepšil o jednu pozíciu a patrí mu 16. miesto. Druhého slovenského reprezentanta v kategórii motocyklov Ivana Jakeša odmávli na 23. mieste s viac ako 22 minútovým mankom na víťaza. Štvrtý muž celkového poradia minulého ročníka sa v celkovej klasifikácii posunul oproti nedeli o tri pozície na 23. priečku.

Automobily

S rovnakým typom autority, ale podstatne menším manévrovacím priestorom, sa na pozícii lídra usadil Francúz Stéphane Peterhansel, ktorý si etapu podmanil potrebnými dávkami pokoja a agresie. To bolo možno to, čo tentoraz chýbalo víťazovi predchádzajúcej špeciálky Carlosovi Sousovi. Na trase "erzety" prešiel so spolujazdcom Ramalhom iba 33 kilometrov, keď sa im na ich vozidle Haval rozbilo turbodúchadlo.

Robby Gordon
Búrlivák a jeden z najrýchlejších jazdcov na Dakare v kategórii automobilov Robby Gordon so svojim Hummerom nespĺňa očakávania. Je 58. a stráca tri a trištvrte hodiny.

Portugalská posádka tak mala možnosť paradoxne opustiť rallye v deň, ktorý odštartovali na prvej pozícii. Stratili každopádne veľké množstvo času, ktorý ich okradol o akékoľvek nádeje nielen na víťazstvo, ale aj možnosti postaviť sa na stupeň víťazov.

Zato "Monsieur offroad" Peterhansel po dvoch dňoch súťaženia získal svoje obľúbené miesto na čele. Má však k dispozícii zanedbateľných 28 sekúnd pred druhým Carlosom Sainzom a jeho buginou. Top päťku za nimi tvorí trojica Peterhanselových tímových kolegov Al-Attiyah, Roma a Terranova. Nič však zatiaľ nie je rozhodnuté. Na víťazstvo môžu útočiť aj oni, favoritov je aj pre tento ročník skutočne dosť.

Štvorkolky

V predchádzajúcej "erzete" síce Čiľan Ignacio Casale porazil Marcosa Patronelliho, ktorý je pre Argentínčana vážnym rivalom o celkové víťazstvo, ale minuloročný víťaz hneď prevzal kontrolu nad štvorkolkármi. Argentínsky vlajkonosič prišiel do San Luis a mohol si urobiť ďalší zárez do pažby. Bola to jeho pätnásta víťazná rýchlostná skúška na Dakare.

Rafal Sonik
Mladý Poliak Rafal Sonik zbiera skúsenosti a je stále lepší. Priebežne mu patrí 3. priečka.

Tento jazdec Yamahy sa môže pochváliť s náskokom takmer štyroch minút, ktoré ho delia od najbližšieho súpera, krajana Lucasa Bonetta (Honda). Tretí najrýchlejší čas zaznamenal Poliak Rafal Sonik na Yamahe, a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovej klasifikácii – s odstupom šiestich minút a šiestich sekúnd.

Kamióny

V triede nákladných automobilov ukoristil v etape víťazstvo Holanďan Gerard de Rooy s Ivecom, ktorý získal na Kamaz riadený Rusom Antonom Šibalovom necelých štrnásť minút. Tretím kamiónom v cieli bol MAN ďalšieho Holanďana Marcela van Vlieta – ten za krajanom de Rooyom zaostal o pätnásť minút.

Ayrat Mardejev na ďalšom Kamaze, ktorý dokončil vlaňajší ročník na druhom mieste, bol nútený po havárii odstúpiť. Smola sa nevyhla ani jeho stajňovému druhovi Eduardovi Nikolajevovi, ktorého zdržali problémy s elektronikou. Po problémoch ruského tímu je ich najlepším jazdcom Šibalov na 3. mieste, ktorý za van Vlietom zaostáva o necelých päť minút.

Po dvoch etapách vedie Holanďan de Rooyom pred svojim krajanom van Vlietom ( - 13"57 min) a Rusom Šibalovom ( - 18:52 min). Štv rtý je Holanďan Hans Stacey, piate a šieste miesta okupujú Rusi Nikolajev a Karginov. Siedmy je Loprais so stratou takmer 44 minút. Ďalší Čech Kolomý klesol na 14. priečku a má stratu tamer 58 minút.

Slovenský zástupca vo výsledkovej listine medzi kamiónmi, Jaroslav Miškolci, ktorý zastáva pozíciu navigátora v tatre českého tímu Bonver Dakar Project, figuruje na 34. priečke s takmer trojhodinovým mankom na vedúceho de Rooya. Druhý Slovák Róbert Kasák, ktorý štartuje v austrálskej posádke, odštartoval do druhej etapy ako 68. kamión z celkových sedemdesiat, v cieli ho však neregistrovali. Do cieľa prišlo len 47 posádok.

Motocykle

1. Sam SunderlandV. Brit./Honda3:42:10 hod
2. Francisco LopezČile/KTM+ 39 s
3. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 2:00 min
4. Ruben FariaPortug./KTM+ 4:07
5. Alain DuclosFranc./Sherco+ 5:51
6. Ben GrabhamAustr./KTM+ 7:15
...
18. Štefan SvitkoSR/KTM+ 16:06
...
23. Ivan JakešSR/KTM+ 22:14

Priebežné poradie po 2. etape

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda6:09:41 hod
2. Francisco LopezČile/KTM+ 2:03 min
3. Sam SunderlandV. Brit./Honda+ 2:33
4. Alain DuclosFranc./Sherco+ 5:47
5. Marc ComaŠpan./KTM+ 7:00
6. Ruben FariaPortug,.KTM+ 7:18
...
16. Štefan SvitkoSR/KTM+ 21:03
...
22. Ivan JakešSR/KTM+30:56

Autor: Andrej Haverda a (jGold)
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.