Dakar 2014: opäť výborní Slováci (9. etapa)

Streda, 15 január 2014

Ak sa pred deviatou etapou Rallye Dakar črtali favoriti jednotlivých kategórií, tak ďalšia etapa predpokladaných zatiaľ len virtuálnych víťazov minimálne spochybnila. Išlo najmä hlavne o kategórie motocyklov a automobilov, ktorým s dosť značným náskokom vládli Španieli Marc Coma medzi motocyklistami a Nani Roma v kategórii automobilov. Tlak Barredu Borta a Stephane Peterhansela môže boj o víťazstvo minimálne skomplikovať.

Jordi Viladoms, KTM
Španiel Jordi Viladoms je tým, kto na trati tohtoročného Dakaru istí lídra Marca Comu

Aj deviata etapa bola pre súťažiacich všetkých štyroch kategórií ťažká po každej stránke. Tí, ktorí sú v popredí klasifikácií, majú obavy zo súperov, ktorí by ich mohli ohroziť, keďže vzhľadom na horšie priebežné umiestnenie si môžu dovoliť viac riskovať. Platí to tak o Francúzovi Despresovi ako aj o Barredovi Bortovi a ďalších, ktorí útočia buď na celkové prvenstvo, alebo na umiestnenie na pódiu. To pokiaľ ide motocykle. V kategórii automobilov bol jasne na čele Nani Roma, ale kráľ Dakaru Peterhansel ukrajuje v každej etape z jeho náskoku a tak sa Nani necíti už tak dobre ako po prvom týždni dakarských bojov.

Motocykle

Etapu vyhral líder priebežného poradia Španiel Coma pred svojim veľkým prenasledovateľom Cyrilom Despresom, svojim krajanom Garciom a našim Štefanom Svitkom. Piaty skončil Portugalčan Rodrigues a šiesty druhý Slovák Ivan Jakeš. Ašpirant na prvenstvo, Comov krajan Barreda Bort po 15 minútovej penalizácii skončil až deviaty a to mu dosť uškodilo. Opäť skvele jazdila Španielka Laia Sanzová, ktorá bola siedma hneď za naším Jakešom.

Marc Coma po tom, ako Barreda Bort schytal už spomínanú penalizáciu, môže teraz pokojnejšie spávať, pretože jeho náskok znovu narástol a je viac ako 55 a pol minúty práve pred týmto húževnatým a ambicióznym Comovým krajanom Barredo Bortom. Tretí je Comov "nosič vody" Viladoms. Z našich je Svitko jedenásty. Na to, aby bol v prvej desiatke, potrebuje sa zlepšiť o šesť minút. Ivan Jakeš je hneď za Svitkom na dvanástej priečke a na Svitka stráca niečo viac ako 35 minút.

O tom ako to vyzeralo na trati deviatej etapy Dakaru v ostatných kategóriách, o tom si povieme v dodatku k tejto etape, ktorý pripravujeme.

J. Goldberger

Doplnené – 9. etapa

Deviatej "erzete" dominoval piesok. Motocyklista Marc Coma posilnil svoj náskok v celkovej klasifikácii. A kým v kategórii automobilov zaútočil Stephane Peterhansel, v kamiónoch dominoval – už druhýkrát po sebe - Andrej Karginov.

Na 422 kilometrov dlhej rýchlostnej skúške dosiahol 36. ročník Rallye Dakar 2014 najsevernejší pól v Iquique, kde súťažný konvoj po prvýkrát v tohtoročnom "vydaní" podujatia uvidel oceán. Okrem toho súťažiaci po prvej časti rýchlostnej skúške - ktorá bola dosť únavná - opätovne objavili atacamské duny. Špecialisti na ne tu kraľovali v časti trasy dlhej skoro 150 kilometrov. Vzrušenie bolo zaručené na úplnom konci dňa v posledných troch kilometroch pri viac ako tridsaťpercentnom klesaní do Iquique, na ktorom sa neodporúča skoro vôbec brzdiť. Gravitačný zákon sám ťahal jazdcov do cieľa. To všetko však bolo iba zanedbateľným začiatkom piesočnej drámy.

Motocykle

Španielsky motocyklový jazdec Marc Coma s motocyklom KTM získal v tejto etape, jednej z kľúčových, najmä rozvahu a ešte väčšiu prevahu nad zostatkom štartového poľa. Ráno štartoval ako tretí za Joanom Barredom Bortom a Cyrilom Despresom. Katalánec však skoro dohnal svojich dvoch protivníkov a v etape zvíťazil. Po druhýkrát v tomto ročníku, po dvadsiaty tretí krát v živote. Došiel o takmer šesť minút (-5:45 min) pred Francúzom Despresom, držiteľom vlaňajšieho titulu. Ten stratil čas na konci etapy, musel totiž dávať pozor na spotrebu benzínu. Za nimi dorazil, rovných deväť minút za víťazom, Španiel Joan Pedrero Garcia na stroji Sherco. Celkovo druhá je zatiaľ Honda ďalšieho španielskeho zástupcu Barredu Borta (-55:36 min), tretí aj naďalej zostáva jeho krajan Jordi Viladoms s KTM (-1:54:02).

1 David Pabiška, KTM
Český motocyklista David Pabiška skončil v etape 27., priebežne mu patrí 19. priečka

Už po niekoľkýkrát sa v tomto ročníku s problémami vyrovnával Francúz Alain Duclos. Na jeho stroji Sherco ho aj tentoraz zradila technika a musel byť do cieľa odtiahnutý. Stratil tak akékoľvek nádeje na dobrý výsledok v celkovej klasifikácii.

Šialeným tempom poradím po klasifikačnom rebríčku stúpa Chiľan Jeremias Israel Esquerre. Tomuto reprezentantovi značky Speedbrain patrí priebežná štvrtá pozícia. Cyril Despres na Yamahe je momentálne ôsmy, na Comu stráca dve a pol hodiny (-2:30:13).

Zvláštne uznanie by mala získať Španielka Laia Sanz (Honda), vedúca žena celkového poradia. V tejto "erzete" zajazdila fantastický siedmy čas (!!!), za víťazom zaostala o necelú štvrťhodinku a v súčte všetkých doposiaľ odjazdených etáp jej patrí celková 16. priečka (-5:09:20).

Štefan Svitko medzi Calamou a Iquique dosiahol svoje zatiaľ najlepšie umiestnenie v etape. Člen ORAVing Slovnaft Teamu vydobyl vynikajúce 4. miesto, v cieli mal na víťaza i priebežného lídra podujatia Comu desaťminútové manko. Svitko bol pôvodne na piatej pozícii, po udelení pätnásťminútovej penalizácie druhému Barredovi Bortovi však poskočil ešte o jednu priečku vyššie. Tridsaťjedenročný slovenský pretekár sa týmto výsledkom prepracoval v celkovom hodnotení na jedenástu pozíciu (-3:29:19).

Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš pre penalizáciu svojich súperov skončil na 6. Mieste s odstupom 13:57 min na Comu, pôvodne bol ôsmy. Jazdec NADD-RESS Adventure Teamu sa v priebežnej klasifikácii zlepšil o dve miesta a patrí mu 12. pozícia (-4:05:58). "Dnes sa mi išlo v pohode, zo začiatku to bolo veľmi rýchle. Pustil som pred seba Duclosa, ten mi následne trochu prášil, ale neskôr to už bolo fajn. Nádej na umiestnenie v elitnej desiatke stále je, nič nie je stratené. Dúfam, že sa mi to podarí," povedal Jakeš po dojazde do bivaku.

Štvorkolky

Medzi quadmi, podobne ako vo štvrtej etape, zažiaril Holanďan Sebastian Husseini. V cieli bol o takmer dvadsaťpäť minút skôr než Chiľan Ignacio Casale (Yamaha Raptor). O ďalších dvadsaťsedem sekúnd za Casalem došiel Uruguajec Sergio Lafuente, tiež so štvorkolkou zn. Yamaha.

V priebežnom poradí sa nič nezmenilo: vedie Casale pred Lafuentom (-22:39 min), tretí je Poliak Rafal Sonik (-46:28 min). Husseini je štvrtý a stráca na lídra viac ako tri hodiny.

2 Sebastian Husseini
Holanďan Sebastian Husseini na Honde akoby po technických problémoch dobiehal zameškané. Vyhral etapu, ale štvrté miesto v priebežnom poradí si nevylepšil.

Automobily

Motocykle a štvorkolky po sebe zanechali stopy a najmä prach, a tak sa v prvej časti špeciálky piloti automobilov museli vyrovnať s jeho veľkým množstvom (išlo o tzv. fesh-fesh). Určite bolo teda výhodou jazdiť v popredí.

Zatiaľ čo Katarčanovi Al-Attiyahovi sa príliš nedarilo, Francúz Stéphane Peterhansel predviedol jeden zo svojich najlepších útokov v kariére. Navzdory zložitej navigácii držiteľ titulu dosiahol v tomto roku tretie etapové prvenstvo, čo z neho s celkovými 64 urobilo súťažiaceho s najväčším počtom víťazných etáp na Rallye Dakar. Dostal sa tak zase o krok bližšie k priebežne vedúcemu "Nanimu" Romovi zo Španielska, už ich od seba delí iba 12 minút a 10 sekúnd.

3 Carlos Sainz, buggy SMG
Carlos Sainz sa doponáhľal. Na príliš rýchlu jazdu doplatil podvozok jeho buggy SMG.

Okrem súboja vedúceho dua boli preteky poznamenané technickými komplikáciami na bugine "El Matadora" Carlosa Sainza, ktorý po 195 kilometroch odtrhol zavesenie kolesa a do bivaku v Iquique sa musel doplaziť slimačím tempom. So stratou takmer dvoch hodín (-1:56:04) zajazdil až 26. najlepší čas, čo ho v súhrnnej klasifikácii odsunulo zo šiestej na ôsmu pozíciu.

To tiež prispelo k boju o tretie pódiové umiestnenie medzi Argentínčanom Orlandom Terranova a Juhoafričanom Ginielom De Villiersom. Terranova išiel, navzdory defektu kolesa, lepšie a to vďaka navigačným problémom a dvom prerazeným pneumatikám jeho súpera. Výsledkom bol zisk ôsmich minút a 43 sekúnd pre "Orlyho" (ktorý, podobne ako Roma, Peterhansel a Al-Attiyah, riadi auto zn. Mini), ktorý sa tak vrátil na priebežnú tretiu pozíciu – päť minút a trinásť sekúnd pred De Villiersom (Toyota).

Veľmi dobre tentoraz zajazdil niekdajší skokan na lyžiach Adam Malysz z Poľska. V cieli sa objavil na výbornom 6. mieste (-41:33 min) a v celkovom poradí uzatvára prvú desiatku.

Kamióny

V kategórii kamiónov sa líder Holanďan De Rooy dostal pod paľbu svojich prenasledovateľov. Ruský vodič Kamazu Andrej Karginov v tomto "vydaní" Dakaru opätovne kraľoval (už po druhýkrát), v cieli bol o devätnásť minút skôr než prvý muž priebežného poradia tejto kategórie Gerard De Rooy. Holanďan na začiatku špeciálky na nerovnom teréne piesočných dún šliapol v jednej chvíli málo na plynový pedál a jeho Iveco Torpedo uviazlo v piesku. Dráma sa však v jeho prípade nekonala.

Z tatroviek bola opätovne najrýchlejšia Lopraisova, odmávli ju na piatej priečke. Kazach Ardavičius skončil dvanásty, Tománek pätnásty a Vrátný so slovenským navigátorom Jaroslavom Miškolcim devätnásty. Hneď za nimi došla Liazka trojice Vildman/Macík/Mrkva.

Aj po deviatej etape si syn dakarského víťaza z roku 1987 Jana De Rooya aj naďalej udržal svoj náskok práve pred Karginovom (-13:28 min), celkovo tretí ostáva Eduard Nikolajev (tiež Kamaz), kráľ medzi kamiónmi v uplynulom ročníku (-1:21:41).

4 Gerard de Rooy, Iveco
Gerard de Rooy s kamiónom Iveco vedie túto kategóriu o takmer 13 a pol minúty

Loprais je piaty, na De Rooya však stráca už viac ako dve hodiny (-2:09:25). Vildman figuruje na 15. priečke (-8:28:54), Vrátný s Miškolcim zaostávajú za Vildmanom o necelé dve minúty.

Meno slovenského pilota Róberta Kasáka s Tatrou v austrálskom tíme vo výsledkovej listine nefigurovalo.

Výsledky 9. etapy z Calamy (Čile) do Iquique (Čile), meraný úsek: 422 km

Motocykle

1. Marc ComaŠpan./KTM4:49:05 hod
2. Cyril DespresFranc./Yamaha+ 5:45 min
3. Juan Pedrero GarcíaŠpan./Sherco+ 9:00
4. Štefan SvitkoSR/KTM+ 9:59
5. Helder RodriguesPortug./Honda+ 12:01
6. Ivan JakešSR/KTM+ 13:57
7. Laia SanzováŠpan./Honda+ 14:51
8. Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 15:18
9. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 16:58
10. Olivier PainFranc./Yamaha+ 17:20

Priebežné poradie po 9. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM36:55:24 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 55:36 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 1:54:02 hod
4. Jeremías Israel EsquerreČile/Speedbrain+ 2:07:23
5. Olivier PainFranc./Yamaha+ 2:16:27
6. Helder RodriguesPortug./Honda+ 2:24:42
7. Kuba PrzygonskyPoľ./KTM+ 2:25:33
8. Cyril DespresFranc./Yamaha+ 2:30:13
9. Daniel GouetČile/Honda+ 2:57:59
10. David CasteuFranc./KTM+ 3:23:23
11. Štefan SvitkoSR/KTM+3:29:19
12. Ivan JakešSR/KTM+ 4:05:58
...
16. Laia SanzováŠpan./Honda+ 5:09:20

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.