Dakar 2014: Svitko i Jakeš s penalizáciou (5. etapa)

Piatok, 10 január 2014

Aj taký vie byť Dakar. Krutý a nemilosrdný, na trati, ale aj v cieli. Vo včerajšej piatej etape to postihlo viacerých súťažiacich, žiaľ, medzi nimi aj dvoch našich. Svitka najprv v cieli klasifikovali na ôsmom mieste a Jakeša na štrnástom. Po pripočítaní hodinovej penalizácie klesol Svitko na 27. priečku a Jakeš na 31. Proti tomuto rozhodnutiu sa obaja odvolali.

Robby Gordon
Američan Robby Gordon má svetlé i slabšie chvíle, priebežne je medzi autami 19.

Aj keď piatu etapu organizátori skrátili z bezpečnostných dôvodov, všetci súťažiaci hovorili o nej ako na najťažšej v histórii Dakaru. O náročnosti etapy najlepšie vypovedajú fakty o počte jazdcov a posádok, ktoré ráno na trať vyrazili, ale v limite do cieľa nedorazili. Motocyklistov vyrazilo na trať 118 a cieľom z nich neprešlo až 40, štvorkoliek bolo na štarte 27 a v cieli klasifikovali len 15. Kategóriu áut stihla priam pohroma, keď zo 115 odštartovaných bolo v cieli len 63.

Dosť hrozivo to vyzeralo aj s kamiónmi, keď zo 60 vozidiel ťažkej techniky klasifikovali v cieli len 42. Tých čo prišli po limite rieši vždy jury a viacerí z nich potom v súťaži pokračujú. Postihnutí hodinovou penalizáciou boli aj tak významní jazdci ako motocyklový jazdec Cyril Despres, ale aj automobilové esá Katarčan Carlos Sainz, Al-Attiyah či Američan Roby Gordon a ďalší z ostatných kategórií.

Motocykle

Etapové víťazstvo zo skrátenej štvrtkovej 5. etapy na Rely Dakar 2014 si odniesol v kategórii motocyklov Španiel Marc Coma. Je to jeho prvé tohtoročné etapové prvenstvo na Dakare. Navyše práve po ňom sa po prvý raz dostal aj na čelo priebežnej klasifikácie, a to s dosť veľkým náskokom vyše 41 minút. Druhý priebežne je doterajší líder Barreda Bort zo Španielska, tretí Čiľan Lopez, štvrtý pomocník v tíme Marca Comu Viladoms a piaty je Francúz Duclos.

Barreda Bort
Španiel Joan Barreda Bort bol už dvakrát lídrom motocyklistov. Po piatej etape je druhý.

Obrovskú smolu mal Cyril Despres, ktorému motocykel deväť kilometrov pred cieľom vypovedal poslušnosť. Kým odstránil poruchu, prešlo 40 minút a tak jeden z hlavných kandidátov na celkové prvenstvo klesol na 12. miesto. Dopomohla mu k tomu aj hodinová penalizácia za chýbajúci záznam z prejazdu kontrolného bodu, práve za to, za čo juri potrestala aj dvoch Slovákov.

Automobily

Etapu vyhral Španiel Nani Roma pred Juhoafričanom de Villiersom, Argentínčanom Terranovom, Francúzom Peterhanselom a bývalým skokanom na lyžiach Adamon Malyszom z Poľska. Američan Robby Gordon bol v cieli 19 a Al-Attiyah 20., obaja po pripočítaní hodinovej penalizácie. Medzi nešťastníkov etapy sa zaradil aj Carlos Sainz, ktorý mal poruchu a veľa stratil. D0o cieľa prišiel až na 26. mieste, ale tiež s hodinovou penalizáciou.

Nani Roma
Nami Roma na Mini vyhral piatu etapu a je novým lídrom v kategórii automobilov

Toto všetko poriadne zatriaslo aj priebežnou klasifikáciou. Po piatej etape je lídrom znovu Španiel Roma na Mini, ktorý etapu označil na najťažšiu ako kedy na Dakare absolvoval. Druhý je Argentínčan na Mini Terranova. Predchádzajúci líder Francúz Peterhansel klesol na tretie miesto.

Štvrtý celkove je De Villiers z JAR, piaty Katarčan Al-Attiyah a šiesty Francúz Lavieille na čínskom Havale, čo je vlastne preoblečené BMW. Španiel Sainz je ôsmy, k čomu prispela aj hodinová penalizácia. Tá neminula ani Argentínčana Villagru, ktorý je po piatich etapách dvanásty. Pred ním o jednu priečku je Poliak Malysz vďaka piatemu miestu v etape.

Štvorkolky

Aj tu zaúradovala veľmi ťažká trať piatej etapy. Na ňu doplatil najviac Francúz Hussaini, ktorý okupoval priebežne tretiu priečku a v predchádzajúcej etape bol druhý. Prišiel o jednu poloos, stratil tak pohon jedného z dvoch kolies a iba jedno poháňané koleso nestačilo na to, aby sa vyšplhal prudkými stúpaniami. Husseini síce do cieľa prišiel, ale s vyše dvojhodinovou stratou na 14. mieste spomedzi 17 štvorkoliek, ktoré prešli cieľom.

Rafal Sonik
Nádejný Poliak Rafal Sonic na Yamaha by na Dakare rád vyhral kategóriu štvorkoliek

Etapu vyhral Uruguajčan Lafuente pred Čiľanom Casale a Argentínčanom Copettim (všetci na Yamahe). Poliak Sonic (Yamaha) bol štvrtý. Aj ejho postihla hodinová penalizácia. Po piatich etapách je na čele Lafuente, druhý je Casale a tretí Sonik. Smoliar Husseini je napriek nepríjemnej poruche štvrtý so stratou na lídra vyše 1:45 minúty.

Kamióny

Najrýchlejší v 5. etape bol Rus Sotnikov pred ďalším Rusom Karginovom, obaja na Kamazoch. Tretí skončil líder priebežného poradia Holanďan De Rooy na Ivecu a štvrtý Kazach Ardavičus na Tatre, ktorá má v posádke Čecha Kaplánka. Piaty bol Nikolejev. Čech Loprais skončil deviaty. Posádka so Slovákom Miškolcim, ktorý jazdí ako navigátor s Čechom Vrátným, skončila na 11. priečke. Druhý Slovák v kategórii kamiónov, Róbert Kasík, bol v cieli etapy 43. Vo výsledkoch chýba Čech Kolomý a nenašli sme ho ani v priebežnom poradí po piatich etapách.

Gerard de Rooy, Iveco
Gerard de Rooy vedie so svojim Ivecom po piatich etapách kvalifikáciu kamiónov

Na čele priebežného poradia sa ani po piatej etape líder nemenil. Je ním De Rooy, druhý je Karginov, ktorý stráca na Holanďana 32 minút. Tretí Nikolejev má manko takmer jednu hodinu a desať minút. Len o niečo väčšie straty majú štvrtý Sotnikov (1:20 minút) a piaty Holanďan Stacey (Iveco – 1:21 min). Loprais je siedmy, Vrátný (s Miškolcim) 17. a Kasíkovi patrí 43. priečka.

Autor: J. Goldberger

Doplnené - 5. etapa Chilecito – Tucumán

Po dvoch dňoch súťaženia s oddelenými trasami sa všetci opätovne stretli, aby pokorili najdlhšiu etapu celého ročníka. Trať viedla z Chilecita do Tucumána a meraný úsek mal 527 kilometrov. Piloti museli byť extrémne odolní, aby prekonali dve náročné časti „rýchlostky“, ktoré boli prevažne v znamení boja s pieskom.

Jazdci a posádky postupovali terénom mimo vyjazdenej trasy. A tí, ktorí trasu zle odhadli, ohrozili motory svojich strojov prehriatím. Tým skôr, že miestne teploty sú veľmi vysoké. Pre mnohých etapa znamenala poškodenie techniky a následné nočné opravy. Stala sa pohromou pre niekoľko favoritov, technika zradila napríklad českých jazdcov Josefa Macháčka a Martina Kolomého.

Motocykle

Usporiadatelia pre túto kategóriu nakoniec zrušili druhú časť rýchlostnej skúšky. Teploty dosahovali až 47 °C, čo bolo veľmi náročné pre jazdcov i stroje. Niektoré motocykle dokonca skončili v plameňoch. Za všetky spomeňme príhodu Portugalčana Paula Gonçalvesa: „Po tom ako som po problémoch v maratónskej etape stratil šance na boj o celkové víťazstvo, snažil som sa podporovať Joana Barredu. Mal som dobre rozbehnutú etapu, v prvej polovici špeciálky som išiel na prvom mieste. V neskutočných horúčavách som zacítil teplo na nohe a zbadal som, že motocykel horí. Zoskočil som z neho a snažil sa plamene uhasiť pieskom, stroj však zhorel do tla. Som veľmi sklamaný, že som po roku tvrdej práce mimo súťaž.“

1 Kuba Przygonski, KTM

Kto si poradil s horúčavou, išiel väčšinou iným smerom než ostatní – vznikal chaos, navigačné problémy mali aj tí najlepší. Množstvo jazdcov muselo po pádoch svoj motocykel zdvíhať zo zeme – medzi nimi bol i Joan Barreda Bord (Honda). Priebežný líder svojej kategórie mal navyše problémy s palivom a do cieľa dorazil až na 13. mieste s bezmála trištvrte hodinovou stratou.

Cyrilovi Despresovi sa v extrémnom teple prehrievala jeho Yamaha, ako ostatní tiež blúdil a v cieli sa pôvodne objavil až na ôsmej priečke. Pôvodne preto, že neskoro večer sa udeľovali penalizácie, ktoré poriadne zamiešali poradím. Žiaľ, medzi penalizovanými sú i slovenskí jazdci. Despres teda inkasoval hodinovú penalizáciu a v opravených výsledkoch sa Francúzove meno dodatočne objavilo až na 33. pozícii. V celkovom poradí vypadol z prvej desiatky, na 12. priečku.

Šťastie naopak prialo jeho najväčšiemu rivalovi, Španielovi Marcovi Comovi s motocyklom KTM. Nevyhla sa mu síce drobná navigačná chyba, situáciu však rýchlo vyriešil, svojim súperom ušiel a v „erzete“ kraľoval. Druhý v etape, trinásť minút za Comom, skončil jeho krajan Jordi Viladoms (tiež na KTM); o ďalších trinásť minút neskôr dorazil na tretej pozícii Portugalec Helder Rodrigues, sedlajúci Hondu. Coma postúpil na čelo priebežnej klasifikácie, prenasledovaný Barredom a tretím Chiľanom Franciscom Lopezom Contardom (KTM).

2 Cyril Despres Yamaha
Francúz Cyril Despres, Yamaha

Naši jazdci sa s náročnou etapou vyrovnali veľmi dobre. Štefan Svitko (ORAVing Slovnaft Team) bol dokonca na prvom medzičase prvý, rodák zo Žaškova napokon došiel na 8. mieste (-36:38 min). Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš (NAD-RESS Adventure Team) stratil takmer trištvrte hodinu (-42:53 min) a cieľom prešiel na 14. mieste.

Okolo pol jedenástej večer nášho času však naskočili vo výsledkoch hodinové penalizácie viacerým jazdcom. Despres, jeho krajan Hugo Payen (áno, ten riadidlami tohto ročníka). A tiež Svitko s Jakešom.

Zmätky v etape, následné blúdenie mnohých pretekárov - ktorí neprešli požadované kontrolné body (tzv. waypointy) - a z toho vyplývajúce udeľovanie trestných minút v prípade Slovákov v jednej stope znamená, že Štefan Svitko klesol v etape z ôsmej na 27. priečku, zatiaľ čo Ivan Jakeš zo štrnástej na tridsiatu prvú. V celkovom poradí tak jazdec stajne ORAVing Slovnaft klesol na trináste miesto so stratou dva a pol hodiny (nebyť penalizácie, bol by Svitko ôsmy), reprezentant NAD-RESS Adventure Teamu si pohoršil na šestnáste miesto (-3:12:26). Bez penalizácie by bol Jakeš dvanásty... Ale na „keby“ sa na Dakare nebojuje...

Český jazdec David Pabiška (SP Moto Bohemia Racing), čiastočne štartujúci aj vo farbách rafinérie Slovnaft, sa posunul z 25. na 21. priečku.

Štvorkolky

Kategória quadov bola svedkom rovnakej úpravy trasy, ako pri motocykloch, avšak s radikálnou zmenou v poradí. Uruguajec Sergio Laufente vyhral etapu a poskočil na čelo poradia, v „erzete“ prenasledovaný Chiľanom Ignaciom Casalem a Argentínčanom Pablom Copettim (všetci Yamaha). Doteraz priebežne druhý Rafal Sonik z Poľska dokončil špeciálku až na šiestej priečke (-42:14 min) a v celkovom poradí klesol za Laufenteho a Casalea na tretiu pozíciu. Mimochodom, všetci traja inkasovali hodinovú penalizáciu.

3 Sergio Lafuente
Sergio Lafuente, Yamaha

Automobily

Francúzovi Stéphanovi Peterhanselovi s Mini, obhajcovi prvenstva, sa tentoraz nevyhli navigačné problémy. V dunách bol nútený zastaviť, stratil asi dvadsaťštyri minút a v cieli bol štvrtý. Podobné problémy a takmer na rovnakom mieste mal tiež jeho kolega z tímu Katarčan Nasser Al-Attiyah. Zdržal sa však „iba“ dvadsať minút, ani to mu však nepomohlo. Aj nad ním sa totiž začali vzťahovať čierne mračná v podobe inkasovania trestných minút – a tak sa v cieli razom ocitol na konci prvej dvadsiatky s bezmála jeden a polhodinovou stratou.

Ešte horšie pochodil „El Matadore“ Carlos Sainz. Najskôr mal na 133. kilometri technické problémy, potom na svojej bugine musel opravovať elektroniku – čo v púšti nie je vôbec jednoduché. Ale i jeho po príjazde do mesta Tucumán usporiadatelia privítali nelichotivou informáciou o udelení penále za minutie kontrolného bodu... „Nani“ Roma s ďalším vozidlom Mini zapadol, na rozdiel od jeho súperov sa však z piesočného zovretia dostal celkom rýchlo - a etapu vyhral.

4 Yong Žou, Mini
Číňan Yong Žou, Mini

Za týchto okolností niet divu, že poradie na čele sa opätovne menilo: Roma postúpil do vedenia pred stajňových kolegov Terranovu a Peterhansela, Sainz – s bezmála dvojhodinovou stratou – klesol (za štvrtého De Villiersa s Toyotou, piateho Al-Attiyaha, šiesteho Lavieilleho s Havalom a siedmeho Dabrowskeho s ďalším autom Toyota) na ôsmu pozíciu.

Českého jazdca Josefa Macháčka, päťnásobného víťaza Rallye Dakar medzi štvorkolkami, vyradila z ďalších bojov technická porucha: na jeho bugine Nissan MD Optimus ho zradilo zadreté ložisko zadného kolesa.

Kamióny

5 Dakar - kamióny

V triede „ťažkej väzby“ sa tentoraz radovali posádky jazdiace na ruských kamiónoch Kamaz. Triumfoval Dmitrij Sotnikov o necelé tri minúty pred Andrejom Karginovom, tretí bol Holanďan Gerard de Rooy s truckom Iveco. Ten je aj naďalej na čele priebežného poradia pred Karginovom (-32 min). Tretí je ďalší Kamaz – tentoraz ten, ktorý pilotuje obhajca prvenstva Eduard Nikolajev.

Výsledky 5. etapy zo Chiletico do San Miguel de Tucamán (Arg.)

Motocykle

1. Marc ComaŠpan./KTM3:02:08 hod
2. Jordi ViladomsŠpan./KTM+12:54 min
3. Jakub PrzygoňskiPoľ./KTM+22:45
4. Helder RodriguesPortug./Honda+25:53
5. Riaan Van NiekerkJAR/KTM+32:04
6. Juan Carlos SalvatierraBol./Speedbrain+33:12
...
27. Štefan SvitkoSR/KTM+ 1:36:38 hod
...
31. Ivan JakešSR/KTM+ 1:42:53

Priebežné poradie po 5. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM18:45:11 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+ 41:10 min
3. Francisco LopezČile/KTM+ 53:41
4. Jordi ViladomsŠpan./KTM+ 58:58
5. Alain DuclosFranc./Sherco+ 1:02:13 hod
6. Olivier PainFranc./Yamaha+ 1:12:22
...
10. Štefan SvitkoSR/KTM+ 02:30:13
...
15. Ivan JakešSR/KTM+3:12:26 h

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.