Dakar 2014: Svitko i Jakeš v TOP desať (10. etapa)

Štvrtok, 16 január 2014

Naši motocykloví vyslanci na Dakare opäť zabrali a v desiatej etape finišoval Štefan Svitko na siedmom mieste a Ivan Jakeš bol deviaty. V etape zvíťazil Španiel Joan Barreda Bort pred Portugalčanom Rodriguesom a Francúzom Despresom. Líder kategórie motocyklov Marc Coma bol až piaty.

Sebastian Fernandez, Uruguaj, Kawasaki
Hebký piesok "feš-feš" a púštne duny robili obrovské problémy súťažiacim vo všetkých kategóriách. S jednou z nich takto bojoval Uruguajčan Sebastian Fernandez.

Barreda Bort znovu znížil svoju stratu na Comu a pred záverečnými štyrmi etapami to bude medzi nimi ešte veľmi zaujímavý boj. Pre bojovného a veľmi rýchleho Barredu Borta je stredajšie etapové víťazstvo už jeho štvrté na tohtoročnom Dakare.

Urputne sa bojovalo aj v ďalších troch kategóriách. Rýchlosť so svojou buginou opäť prehnal bývalý majster sveta z rallye Španiel Carlos Sainz, ktorý havaroval a úplne rozbil svoje auto.

Medzi štvorkolkármi je prekvapením víťazstvo neznámeho Rusa Sergeja Karjakina, keď až za ním skončili na druhom a treťom mieste Čiľan Casale a Uruguajčan Lafuente. Naďalej vedie Casale.

Nového víťaza má aj kategória kamiónov, keď po prvý raz na tohtoročnom Dakare zvíťazil Čech Aleš Loprais. Naďalej však vedie Holanďan De Rooy pred Rusmi Karginovom a Nikolajevom. Loprais je štvrtý.

V kategórii automobilov zvíťazil Katarčan Al-Attiyah, prvý je však naďalej Nani Roma pred Peterhanselom, ale už len o 2:15 min. Tretí je víťaz etapy Al-Attiyah.

Svoju dakarskú púť dobojoval húževnatý Francúz Alain Duclos, ktorému sa zlomila ventilová pružina motora a musel odstúpiť. Ďalej už na Dakare nepokračuje ani Čiľan Jeremias Israel Esquerra, ktorý bol priebežne štvrtý a bojoval o pódiové umiestnenie.

Autor: J. Goldberger

Dodatok – 10. etapa

Rýchlostná skúška bola rozdelená na dve časti, z ktorých každá bola úplne iná. Začínala zostupom k pobrežiu pacifického oceána. Získaný náskok z predchádzajúceho dňa mohol ešte narásť v piesočnatých pasážach na prvých dvoch stovkách kilometrov. V druhej časti bolo treba ešte viac schopností k zvládnutiu úseku v prachu, na obávanom druhu podkladu nazývanom "fesh-fesh". Keď ju mali jazdci za sebou, "motali" sa cestami okolo miestnych baní. Okrem toho ich privítal majestátny oblúk La Portuda, ktorý je vzdialený od bivaku vAntofagaste čo by kameňom dohodil.

Motocykle

Pätnásťminútová penalizácia Španiela Joana Barredu Borta za prekročenie rýchlosti (ktorú inkasoval v predchádzajúcej etape), nie je pre neho prekážkou pre vynikajúci výkon. Ten predviedol aj v 688 km dlhej "erzete" z Iquique do Antofagasty. Jazdec Hondy, ktorý do desiatej etapy odštartoval z desiatej pozície, sledoval stopy jazdcov štartujúcich pred ním a v priebehu celej špeciálky ťahal za plyn. Všetkých napokon predbehol a zvíťazil vo svojej deviatej dakarskej etape v živote – osem minút pred stajňovým kolegom Helderom Rodriguesom z Portugalska a deväť minút a 26 sekúnd pred Francúzom Cyrilom Despresom (ten však sedlá stroj zn. Yamaha). Doterajší líder jednostopovej kategórie Marc Coma (KTM) dokončil etapu na piatom mieste, vedenie si však udržal – momentálne má náskok takmer trištvrte hodinu (-44:24 min) na druhého Barredu Borta. Tretiu pozíciu si už od siedmej etapy udržuje ďalší Španiel Jordi Viladoms (KTM).

1 Jordi Viladoms, KTM
Jordi Viladoms na KTM má pomáhať Marcovi Comovi k celkovému víťazstvu

Zatiaľ čo sa Cyril Despressa stále derie výsledkovou tabuľkou dopredu (momentálne je na šiestom mieste), zlá správa prišla o Chiľanovi Jeremiasovi Izaelovi Esquerrem. Ten so svojim motocyklom Speedbrain musel odstúpiť po páde pri ktorom si zlomil ruku a prišiel tak o priebežnú štvrtú pozíciu. Na tej ho vystriedal Francúz Olivier Pain s motocyklom Yamaha.

Slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko obsadil v stredu 15. januára výborné siedme miesto a za víťazným Barredom Bortom zaostal o rovných pätnásť minút. V celkovej klasifikácii sa tridsaťjedenročný Žaškovčan posunul už do prvej desiatky na 9. miesto (-3:33:07).

Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš prišiel v desiatej "erzete" do cieľa na deviatej priečke s odstupom 18:17 min na Borta."Stredajšia etapa bola veľmi rýchla a ťažká. Zo začiatku tam boli veľké duny. Na 20. kilometri som asi na tri minúty zablúdil, ale potom som sa "zbadal". Mal som aj ľahký pád vo "feš-feši", ale je to v pohode. Stále mám zranenú ruku, bolí ma to, ale už som si zvykol. Zostávajú už len tri dni, dúfam, že to vyjde," uviedol Jakeš, ktorý sa v priebežnej klasifikácii posunul z dvanástej na 11. pozíciu (-4:12:49).

Štvorkolky

Hoci je súboj medzi priebežne prvým Chiľanom Ignaciom Casalem a druhým Uruguajcom Sergiom Lafuentom (obaja Yamaha) na ostrie noža, v etape nezvíťazil ani jeden z nich. Najrýchlejším bol tentoraz Rus Sergej Karjakin. Lafuente dokončil túto etapu tretí, necelé dve minúty za druhým Casalem. Ten je aj naďalej nielen na čele, ale dokonca svoj náskok zvýšil – z dvoch na takmer dvadsaťpäť minút. Poliak Rafal Sonik dokáže s vedúcim duom udržať krok, zdá sa však, že radšej prešiel od útoku k obrane svojho tretieho miesta (-1:15:05).

2 Jeremias Gonzales Ferioli, Arg., Yamaha
Argentínčan Jeremias Gonzales Ferioli na štvorkolke Yamaha na náročnej trati v Čile

Automobily

Desiata etapa bola smolnou pre Španiela Carlosa Sainza, ktorý bol nútený odstúpiť po tom, čo odbočil mimo trať v neutralizovanej oblasti spájajúcej dva merané úseky. "El Matadore" - víťaz Rallye Dakar 2010 - totiž havaroval a ľahko sa zranil. Po incidente ho podľa správ organizátorov previezli do lekárskeho centra. Jeho bugina SMG bola značne poškodená.

Viac-menej, táto udalosť by mohla znamenať veľký zlom v tomto ročníku. Líder doterajšieho poradia Joan "Nani" Roma (Mini), ktorý v predošlej "erzete" prišiel o jedenásť minút z náskoku na Stéphana Peterhansela, aj tentoraz pohorel. Francúz s druhým Mini už je na dohľad – zaostáva len o dve minúty a pätnásť sekúnd!

"Monsieuroff-road" Peterhansel dokázal na Romu vyvinúť veľký psychologický nátlak. Možno aj preto v prvej rýchlostnej skúške líder tabuľky zapadol na vrchole jednej z dún, v druhej ho zase pribrzdil defekt pneumatiky. Stephane Peterhansel útočil v priebehu celého dňa vo veľkom tempe. Na jeho výkon dokázal odpovedať iba NasserAl-Attiyah. Katarský jazdec tiež túži po umiestnení na stupňoch víťazov a robí preto všetko - "erzetu" vyhral s náskokom troch minút a päťdesiatich sekúnd. A čo je najdôležitejšie – získal viac ako 28 minút na Juhoafričana Giniela De Villiersa (Toyota) a takmer tridsaťštyri minút na Argentínčana Orlanda Terranovu, ktorý stratil viac ako pol hodinu po zapadnutí do piesku.

3 Stephane Peterhansel, Mini
Stephane Peterhansel so svojim Mini v útoku na pozíciu vedúceho jazdca Niniho Romu

Etapa teda otriasla priebežnou klasifikáciou – náskok Romu sa pred Peterhanselom scvrkol na dve minúty a 15 sekúnd; Al-Attiyah sa vyšvihol na tretiu pozíciu, 46 minút za Romom. O stupne víťazov sa však usilujú i DeVilliers a Terranova, čo na ceste do Valparaisa zaručuje ešte veľmi zaujímavé súboje.

Kamióny

Desiata etapa bola skvelým zážitkom najmä pre českého fanúšika – kraľovala v nej totiž Kráľovná 69! Tak sa volá Tatra, ktorú riadi synovec šesťnásobného víťaza Rallye Dakar medzi kamiónmi Karla Lopraisa Aleš. Do cieľa so zanedbateľným mankom 37 sekúnd dorazil na druhej priečke Kamaz ruského vodiča Andreja Karginova, priebežný líder Gerard De Rooy (Iveco Torpedo) skončil tretí. Pozoruhodný výkon podal Bielorus Siarhei Viazovich s truckom MAZ, ktorý bol v cieli piaty.

V tejto fáze pretekov sa zrejme začína rozhodovať o osude športovej a psychologickej vojny medzi značkami Iveco a Kamaz. V celkovom poradí Gerard De Rooy síce aj naďalej vedie, Karginov však na neho stráca už iba necelých osem minút (-7:55 min). Pred štvrtým Lopraisom (ktorého od víťazstva delia viac ako dve hodiny) sa drží ďalší ruský kamión s obhajcom prvenstva Eduardom Nikolajevom.

4 Andrej Karginov, Kamaz
Rus Karginov na Kamaze sa krok po kroku približuje k líderskej pozícii v kamiónoch

Zo Slovákov je Jaroslav Miškolci - v zostave Tatry s českými druhmi Tomášom Vrátným a Milanom Holáňom - devätnásty, tatrovka Róberta Kasáka (stajne Rally OZ) napokon pokračuje na 33. pozícii.

Za týchto okolností by jedenásta etapa v dunách medzi Antofagastou a El Salvadorom mohla byť rozhodujúcou.

Výsledky 10. etapy
Iquique (Čile) - Antofagasta (Čile), meraný úsek: 631 km (najdlhší meraný úsek)

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda4:42:00 hod
2. Helder RodriguesPortug./Honda+ 8:00 min
3. Cyril DespresFranc./Yamaha+ 9:40
4. Olivier PainFranc./Yamaha+ 11:11
5. Marc ComaŠpan./KTM+ 11:26
6. Jakub PrzygoňskiPoľ./KTM+ 15:08
7. Štefan SvitkoSR/KTM+ 15:14
...
9. Ivan JakešSR/KTM+ 18:17

Priebežné poradie po 10. etape

1. Marc ComaŠpan./KTM41:48:33 hod
2. Joan Barreda BortŠpan./Honda+44:10 min
3. Jordi ViladomsŠpan./KTM+2:02:03 hod
4. Olivier PainFranc./Yamaha+2:16:12
5. Hélder RodriguesPortug./Honda+2:21:16
6. Cyril DespresFranc./Yamaha+2:28:27
...
9. Štefan Svitko ml.SR/KTM+3:33:07
...
11. Ivan JakešSR/KTM+4:12:49

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.