Dakar 2015: Marc Coma útočí na ďalší titul (+ video)

Pondelok, 12 január 2015

Po šiestich etapách a následnom voľnom dni sadli motocyklisti a štvorkolkári znovu do sediel svojich strojov a vydali sa na trať siedmej etapy. Viedla z čílskeho Iquique do Uyuni, ktoré leží v Bolívii. Posádky automobilov a kamiónov sa vydali na trať už ôsmej etapy, pretože oni budú mať voľný deň až v pondelok.

Peterhansel
Francúz Peterhansel vyhral Dakar jedenásťkrát. V tomto roku vymenil víťazné Mini za úplne nový špeciál Peugeot 2008 DKR. " Pán Dakar", ako Peterhansela pomenovávajú, však aj s novou technikou predvádza výkony hodné tohto mena.

Siedmu etapu v kategórii motocyklov vyhral premiérovo 35ročný Paulo Goncalves z Portugalska. Druhý Španiel Coma strácal v cieli 14 sekúnd. Dravý a rýchly Rakúšan Walkner bol tretí a len o 30 sekúnd pomalší ako víťaz. Náš Štefan Svitko skončil siedmy (- 5:09 min) a Ivan Jakeš prišiel do cieľa štrnásty (- 6:13 min).

Líder Španiel Barreda Bort mal ľahší pád, skončil 10. s vyše 6 minútovou stratou a tak priebežne druhý Coma sa mu priblížil na rozdiel šesť a pol munúty. Štefan Svitko je po siedmich etapách siedmy a Ivan Jakeš trinásty. Obaja tak si polepšili o jedno miesto Goncalves je po víťazstve v etape tretí so stratou necelých jedenásť minút a s nádajou bojovať o celkové víťazstvo.

Motocykle - výsledky 7. etapy

1. Paulo GoncalvesPortug./Honda3:56:00 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+14 s
3. Matthias WalknerRak./KTM+30
4. Pablo QuintanillaČile/KTM+1:32 min
5. Toby PriceAustr./KTM+1:49
6. Juan Pedrero GarcíaŠpan./Yamaha+3:20
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+5:09
...
16. Ivan JakešSR/KTM+9:24

Priebežné poradie

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda25:40:48 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+6:28 min
3. Paulo GoncalvesPortug./Honda+10:59
4. Pablo QuintanillaČile/KTM+25:16
5. Toby PriceAustr./KTM+29:20
6. Hélder RodriguesPortug./Honda+33:56
7. Štefan SvitkoSR/KTM+40:23
...
13. Ivan JakešSR/KTM+1:23:08 hod

Automobily

Kategória automobilov mala v ôsmej etape pred sebou najdlhšiu etapu. Až 784 kilometrov rýchlostnej skúšky prešiel v najkratšom čase 33ročný Yazeed Al Rajhi (Toyota) zo Saudskej Arábie a vyhral tak svoju prvú etapu na Dakare, kde štartuje po prvý raz. Druhý Argentínčanm Terranova (Mini) bol druhý a líder kategórie Katarčan Al-Attiyah (Mini) tretí. Jedenásťnásobný šampión Dakaru Francúz Peterhansel, ktorý sa dal do obnovy dakarskej slávi Peugeota, skončil siedmy, celkove je ôsmy so stratou hodiny a 52 minút.

Vedenie si aj po ôsmej etape drží Al-Attiyah pred Juhoafričanom de Villiersom (Toyota) a Al Rajhim, ktorý po víťazstve v etape sebavedomo vyhlásil, že vyhrá tohtoročný Dakar! Kto vie ako vážane to myslel, každopádne by to bolo zaujímavé a viac ako prekvapujúce, ale podľa dávnejšieho sloganu Toyoty - nič nie je nemožné.

Dnes majú posádky automobilov deň odpočinku a na štart ďalšej v poradí deviatej etapy nastúpia až v utorok. Motocyklisti a štvorkolky majú pred sebou 8. etapu.

Výsledky 8. etapy

1. Aj Rajhi/Gottschalk (S. Arábia, Nem./Toyota Hilux) 3:26:49 hod, 2. Terrranova/Graue (Arg./Mini) +1:12 min, 3. Al Attiyah/Baumel (Kat./Franc./Mini) +2:36 min.

Priebežné poradie:

1. Al Attiyah 26:41:15 hod, 2. De Villiers (JAR/Toyota), +8:27, 3 min. Al Rajhi, +18:40 min.

Kamióny

Aj ôsmu etapu medzi kamiónmi vyhral Rus Nikolajev (Kamaz) a je to už jeho piate tohtoročné víťazstvo na Dakare. Za ním prišiel do cieľa Holanďan de Rooy (Iveco) a tretí ďalší Rus Karginov. Loprais, víťaz predchádzajúcej siedmej etapy, bol štvrtý. Líder kategórie Mardejev v tejto etape dosť stratil, ale naďalej vedie pred krajanmi Karginovom a Nikolajevom. Loprais je štvrtý.

Dvaja Slováci z pelotónu kamiónov si držia solídne umiestnenie. Kasák so spolujazdcom Kolářom (Tatra) boli v etape 24. a priebežne sú 29., Miškolci s českým vodičom Vrátným (Tatra) v etape 28. a celkove im patrí 13. miesto

Výsledky 8. etapy

1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 3:20:47, 2. De Rooy (Niz./Iveco) +11:16, 3. Karginov (Rus./Kamaz) +14:58, 4. Loprais (ČR/MAN) +20:01, 6. Kolomý (ČR/Tatra) +46:28.

Priebežné poradie

1. Mardejev (Rus./Kamaz) 26:33:21 h, 2. Karginov +5:09 min, 3. Nikolajev +12:41min, 4. Loprais +59:19 min.

Štvorkolky

Etapu nevyhral žiadny z favoritov, ale muž z pozadia, Paraquajčan Galeano Sanabria (Yamaha). Druhý bol líder Poliak Sonik, ktorý stratil na neho takmer šesť minút a tretí Casale z Čile. Lafuente (Uruquaj, Yamaha) bol piaty.

V priebežnom poradí sa nič nezmenilo. Vedie Sonic, druhý je minuloročný víťaz Casale (- 20 min) a tretí Lafuente (- 1:08 hod). Víťaz etapy Sanabria je piaty so stratou takmer tri a pol hodiny.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.