Dakar 2015: Marc Coma útočí na ďalší titul (+ video)

Pondelok, 12 január 2015

Po šiestich etapách a následnom voľnom dni sadli motocyklisti a štvorkolkári znovu do sediel svojich strojov a vydali sa na trať siedmej etapy. Viedla z čílskeho Iquique do Uyuni, ktoré leží v Bolívii. Posádky automobilov a kamiónov sa vydali na trať už ôsmej etapy, pretože oni budú mať voľný deň až v pondelok.

Peterhansel
Francúz Peterhansel vyhral Dakar jedenásťkrát. V tomto roku vymenil víťazné Mini za úplne nový špeciál Peugeot 2008 DKR. " Pán Dakar", ako Peterhansela pomenovávajú, však aj s novou technikou predvádza výkony hodné tohto mena.

Siedmu etapu v kategórii motocyklov vyhral premiérovo 35ročný Paulo Goncalves z Portugalska. Druhý Španiel Coma strácal v cieli 14 sekúnd. Dravý a rýchly Rakúšan Walkner bol tretí a len o 30 sekúnd pomalší ako víťaz. Náš Štefan Svitko skončil siedmy (- 5:09 min) a Ivan Jakeš prišiel do cieľa štrnásty (- 6:13 min).

Líder Španiel Barreda Bort mal ľahší pád, skončil 10. s vyše 6 minútovou stratou a tak priebežne druhý Coma sa mu priblížil na rozdiel šesť a pol munúty. Štefan Svitko je po siedmich etapách siedmy a Ivan Jakeš trinásty. Obaja tak si polepšili o jedno miesto Goncalves je po víťazstve v etape tretí so stratou necelých jedenásť minút a s nádajou bojovať o celkové víťazstvo.

Motocykle - výsledky 7. etapy

1. Paulo GoncalvesPortug./Honda3:56:00 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+14 s
3. Matthias WalknerRak./KTM+30
4. Pablo QuintanillaČile/KTM+1:32 min
5. Toby PriceAustr./KTM+1:49
6. Juan Pedrero GarcíaŠpan./Yamaha+3:20
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+5:09
...
16. Ivan JakešSR/KTM+9:24

Priebežné poradie

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda25:40:48 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+6:28 min
3. Paulo GoncalvesPortug./Honda+10:59
4. Pablo QuintanillaČile/KTM+25:16
5. Toby PriceAustr./KTM+29:20
6. Hélder RodriguesPortug./Honda+33:56
7. Štefan SvitkoSR/KTM+40:23
...
13. Ivan JakešSR/KTM+1:23:08 hod

Automobily

Kategória automobilov mala v ôsmej etape pred sebou najdlhšiu etapu. Až 784 kilometrov rýchlostnej skúšky prešiel v najkratšom čase 33ročný Yazeed Al Rajhi (Toyota) zo Saudskej Arábie a vyhral tak svoju prvú etapu na Dakare, kde štartuje po prvý raz. Druhý Argentínčanm Terranova (Mini) bol druhý a líder kategórie Katarčan Al-Attiyah (Mini) tretí. Jedenásťnásobný šampión Dakaru Francúz Peterhansel, ktorý sa dal do obnovy dakarskej slávi Peugeota, skončil siedmy, celkove je ôsmy so stratou hodiny a 52 minút.

Vedenie si aj po ôsmej etape drží Al-Attiyah pred Juhoafričanom de Villiersom (Toyota) a Al Rajhim, ktorý po víťazstve v etape sebavedomo vyhlásil, že vyhrá tohtoročný Dakar! Kto vie ako vážane to myslel, každopádne by to bolo zaujímavé a viac ako prekvapujúce, ale podľa dávnejšieho sloganu Toyoty - nič nie je nemožné.

Dnes majú posádky automobilov deň odpočinku a na štart ďalšej v poradí deviatej etapy nastúpia až v utorok. Motocyklisti a štvorkolky majú pred sebou 8. etapu.

Výsledky 8. etapy

1. Aj Rajhi/Gottschalk (S. Arábia, Nem./Toyota Hilux) 3:26:49 hod, 2. Terrranova/Graue (Arg./Mini) +1:12 min, 3. Al Attiyah/Baumel (Kat./Franc./Mini) +2:36 min.

Priebežné poradie:

1. Al Attiyah 26:41:15 hod, 2. De Villiers (JAR/Toyota), +8:27, 3 min. Al Rajhi, +18:40 min.

Kamióny

Aj ôsmu etapu medzi kamiónmi vyhral Rus Nikolajev (Kamaz) a je to už jeho piate tohtoročné víťazstvo na Dakare. Za ním prišiel do cieľa Holanďan de Rooy (Iveco) a tretí ďalší Rus Karginov. Loprais, víťaz predchádzajúcej siedmej etapy, bol štvrtý. Líder kategórie Mardejev v tejto etape dosť stratil, ale naďalej vedie pred krajanmi Karginovom a Nikolajevom. Loprais je štvrtý.

Dvaja Slováci z pelotónu kamiónov si držia solídne umiestnenie. Kasák so spolujazdcom Kolářom (Tatra) boli v etape 24. a priebežne sú 29., Miškolci s českým vodičom Vrátným (Tatra) v etape 28. a celkove im patrí 13. miesto

Výsledky 8. etapy

1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 3:20:47, 2. De Rooy (Niz./Iveco) +11:16, 3. Karginov (Rus./Kamaz) +14:58, 4. Loprais (ČR/MAN) +20:01, 6. Kolomý (ČR/Tatra) +46:28.

Priebežné poradie

1. Mardejev (Rus./Kamaz) 26:33:21 h, 2. Karginov +5:09 min, 3. Nikolajev +12:41min, 4. Loprais +59:19 min.

Štvorkolky

Etapu nevyhral žiadny z favoritov, ale muž z pozadia, Paraquajčan Galeano Sanabria (Yamaha). Druhý bol líder Poliak Sonik, ktorý stratil na neho takmer šesť minút a tretí Casale z Čile. Lafuente (Uruquaj, Yamaha) bol piaty.

V priebežnom poradí sa nič nezmenilo. Vedie Sonic, druhý je minuloročný víťaz Casale (- 20 min) a tretí Lafuente (- 1:08 hod). Víťaz etapy Sanabria je piaty so stratou takmer tri a pol hodiny.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.