Dakar 2015: Svitko poskočil a je jedenásty

Pondelok, 05 január 2015

Druhý deň na Rallye Dakar bol nesmierne náročný pre vysoké teploty až do 40ºC, ale aj pre dĺžku meraného úseku 518 kilometrov. Aj za týchto podmienok si veľmi dobre počínali obaja slovenskí motocykloví jazdci Štefan Svitko i Ivan Jakeš. Svitko bol v cieli jedenásty a rovnaká priečka mu patrí i v priebežnom poradí, Jakeš skončil 20. a dvadsiaty je aj celkovo.

Al-Attiyah
Katarčan Al-Attiyah na Mini bol najrýchlejší aj v 2. etape a vedie priebežné poradie

Táto etapa v opačnom garde a kratšia o viac ako dvesto kilometrov sa išla aj pred rokom. Jej náročnosť s dnešným dňom sa však nedá porovnávať. Okrem už spomínaných vysokých prakticky tropických teplôt a maratónskejdĺžky etapy problémy jazdcom robila aj navigácia a náročný terén. Zo začiatku meraného 518 kilometrov dlhého úseku bol povrch kamenistý, potom prišli nebezpečne rýchle a prašné úseky, na konci potom piesok.

Dvaja naši motocyklisti išli pekne vyrovnane až do momentu prvého pádu Ivana Jakeša, ktorého ďalší pád prišiel po tom, čo pre prach prakticky nevidel na cestu. Najviac si to odnieslo jeho koleno, ktoré mu potom v cieli etapy museli ošetriť. Stratil viac ako 31 minút, ale i tak 20. miesto v cieli je skvelé a to mu patrí aj v priebežnom poradí. Štefan Svitko prešiel cieľom etapy na jedenástom mieste a to mu patrí aj po druhej etape.

Z favoritov jednej stopy mali s navigáciou problémy ako Španiel Marc Coma, tak aj jeho krajan Barreda Bort, ktorý sa po dvoch etapách ujal priebežného vedenia, keďže víťaz prvej etapy Brit Sunderland meškal viac ako šesť hodín.

V kategórii áut mal už v 1. etape veľké problémy minuloročný víťaz Španiel Roma, ktorého po 10 km jazdy musel asistenčný kamión odtiahnuť kvôli poruche motora do cieľa. Víťaz 1. etapy, Katarčan Al-Attiyah na Mini, bol najrýchlejší aj v 2. etape a vedie priebežné poradie. Druhý v 2. etape bol Juhoafričan de Villiers (Toyota) a rovnaká priečka mu patrí aj po dvoch etapách. Tretí z cieľa etapy Holanďan Ten Brinke (Toyota) je na rovnakej pozícii aj celkove.

Z Peugeotov bol dnes Španiel Sainz šiesty, Despres 24. a Peterhansel 26. Najlepší po dvoch etapách z tímu Peugeot je Sainz na šiestom mieste. V rallye pokračuje po oprave svojho Mini aj Roma - v cieli druhej etapy bol 34.

V kategórii kamiónov Jaroslav Miškolci ako člen českého tímu Bonver Dakar Project bol v etape dvadsiaty a vodič Róbert Kasák so spolujazdcom Čechom Jaroslavom Kolářom tridsiaty prvý.

Výsledky 2. etapy

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda5:46:06 hod
2. Paulo GoncalvesPortug./Honda+6:13 min
3. Ruben FariaPortug./KTM+9:16
4. Jordi ViladomsŠpan./KTM+9:20
5. Toby PriceAustr./KTM+9:42
6. Matthias WalknerRak./KTM+11:25
...
11. Štefan SvitkoSR/KTM+18:00
...
20. Ivan JakešSR/KTM+31:05

Priebežné poradie po 2. etape

1. Joan Barreda7:06:44 hod
2. Paulo Goncalves+4:37
3. Ruben Faria+10:37
4. Jordi Viladoms+11:24
5. Toby Price+11:32
6. Marc Coma+12:03
...
11. Štefan Svitko+22:14
...
20. Ivan Jakeš+35:20

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.