Dakar 2015: Vo 4. etape Svitko deviaty, Jakeš štrnásty

Štvrtok, 08 január 2015

Na Rallye sa išla štvrtá etapa, ktorá bola z väčšej časti na území Čile. Viedla z argentínskeho Chilecito do čilského Copiapó. Meraný úsek pre motocykle, štvorkolky a automobily bol dlhý 315 kilometrov, kamióny absolvovali úsek dlhý 174 kilometrov. Náš motocyklový jazdec Štefan Svitko prišiel do cieľa na 9. mieste. Ivan Jakeš skončil po tom, čo mu organizátori odpočítali stratu za pomoc zraneného Britovi Sunderlandovi, na 14. mieste.

Peterhansel portrét
Pán Dakar alias Stephane Peterhansel, 11-násobný víťaz Dakaru. Jeho čas na tohtoročnom Dakare ešte len príde. S novým peugeotom sa zžíva a verí v úspech.

V predchádzajúcej tretej etape, ktorá sa celá išla ešte na území Argentíny, prišiel Štefan Svitko do cieľa na 13. mieste so stratou 6:15 min za víťazným Rakúšanom Walknerom, Ivan Jakeš bol v cieli 18. so stratou 9:42 minúty. Priebežne patrilo Svitkovi 12. miesto a Jakešovi dvadsiate.

V tretej etape došlo aj k prvej vážnej a smutnej udalosti na tohtoročnom Dakare, keď v jej priebehu zomrel 39-ročný poľský motocyklista Michal Hernik. Príčina smrti je zatiaľ neznáma, keďže sa u neho nenašli žiadne stopy nehody.

Vo včerajšej štvrtej etape obsadil Štefan Svitko 9. miesto so stratou 13: 51 min a Ivan Jakeš 14. miesto (+28:28 min) na víťazného Barredu Borta. Tento 31-ročný Španiel dosiahol tak už druhé etapové víťazstvo na tohtoročnom Dakare a zároveň je aj lídrom priebežného hodnotenia. Svitko je jedenásty a Jakeš štrnásty. Za pomoc britskému jazdcovi Sunderlandovi, ktorý si zlomil ruku v ramene, patrí Jakešovi pomyselný plusový bod.

V kategórii áut sa darí Katarčanovi Sasser Al-Attiyahovi (Mini), ktorý vyhral ďalšiu etapu, tentoraz pred Španielom Nani Romom (Mini), Juhoafričanom de Villersom (Toyota). Pán Dakar, Francúz Peterhansel, bol piaty. Katarčan vedie aj priebežné poradie pred de Villiersom a Alrajhim zo Saudskej Arábie. Peterhansel je dvanásty (+1:18:37 hod).

V kategórii kamiónov vyhral Rus Nikolajev pred krajanmi Mardejevom a Beljajevom (všetci Kamaz) Štvrtý bol Loprais (MAN) a piaty Holanďan Stacey (Iveco). Vedie Mardejev pred Nikolajevom Karginovom, Lopraisom a piaty je Stacey.

Štvorkolkám kraľoval v etape Poliak Sonic, druhý skončil Čiľan Casale (obaja Yamaha) a tretí Abu-Issa (Katar/Honda). Sonic vedie aj priebežne, druhý je Casale a tretí Abu- Issa.

Výsledky 3. etapy

Motocykle

1. Matthias WalknerRak./KTM2:34:28 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+40 s
3. Joan Barreda BortŠpan./Honda+1:53 min
4. Toby PriceAustr./KTM+2:45
5. Paulo GoncalvesPortug./Honda+2:49
6. Alain DuclosFranc./Sherco+3:11
...
13. Štefan SvitkoSR/KTM+6:15
...
18. Ivan JakešSR/KTM+9:42

Výsledky 4. etapy

Motocykle

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda3:27:28 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+1:59 min
3. Pablo QuintanillaČile/KTM+2:49
4. Jordi ViladomsŠpan./KTM+10:44
5. Ruben FariaPortug./KTM+10:55
6. Javier PizzolitoArg./Honda+11:29
...
9. Štefan SvitkoSR/KTM+13:51
...
14. Ivan JakešSR/KTM+28:28

Priebežné poradie po 4. etape

1. Joan Barreda BortŠpan./Honda13:10:33 hod
2. Marc ComaŠpan./KTM+12:49
3. Paulo GoncalvesPortug./Honda+20:29
4. Ruben FariaPortug./KTM+23:05
5. Jordi ViladomsŠpan./KTM+24:51
6. Pablo QuintanillaČile/KTM+30:42
...
11. Štefan SvitkoSR/KTM+40:27
...
14. Ivan JakešSR/KTM+15:30

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.