Dakar 2016: Dôvod na veľkú Svitkovu oslavu

Nedeľa, 17 január 2016

Slovensko oslavuje na Rallye Dakar nové historické maximum, Štefan Svitko obsadil v kategórii motocyklov na 38. ročníku týchto prestížnej diaľkovej rallye celkovo druhé miesto.

svitko prilba
Talisman Štefana Svitka – fotografia dcérky na prilbe úspešného slovenského jazdca

V argentínskom meste Rosario sa skončila posledná etapa 38. ročníka Rallye Dakar 2016. Lídri jednotlivých kategórií si po dvanástej etape kontrolovali svoje pozície a záverečná trinásta tak nepriniesla žiadne veľké prekvapenia. Z dakarského titulu sa môže už po dvanásty raz radovať Francúz Stephane Peterhansel; naopak prvý titul slávi Austrálčan Toby Price. Ďalšiu trofej zdvihol nad hlavu Argentínčan Marcos Patronelli a dvojnásobným dakarským víťazom je Holanďan Gerard de Rooy.

Motocykle

Po prvýkrát v dakarskej histórii zvíťazil Austrálčan. Skúsený Toby Price sa zúčastnil slávnej Rallye Dakar iba po druhýkrát, pri svojej minuloročnej premiérovej účasti prekvapil tretím miestom a tohto roku si rovno došiel do Rosaria pre titul najlepšieho motocyklistu. Dvadsaťosemročný rodák z Hillstonu v Južnom Walese jazdil za celkovým prvenstvom suverénne a od začiatku išiel za ním s veľkou istotou. Spolu vyhral päť etáp, v ďalších troch sa zmestil medzi trojicu najlepších. Zaváhal len v 3. etape, keď skončil na 36. mieste. Toby Price triumfoval pred svojim najbližším prenasledovateľom so značným náskokom takmer štyridsiatich mi­nút (39:41 min).

2 Toby Pride
Austrálčan Toby Price bol na Dakare po druhý raz. Vlani bol tretí a teraz je víťazom.

"Neviem, čo povedať, ani čo si myslieť. Som v šoku, nikdy by mi nezišlo na um, že môžem vyhrať Dakar pri druhej účasti. Je to neuveriteľné pre moju rodinu, priateľov a fanúšikov doma v Austrálii. Byť prvým austrálskym víťazom Rallye Dakar je jednoducho šialené. Už dokončiť túto súťaž považujem za triumf, vyhrať ju je niečo úžasné. Útočil som, keď som musel, keď bol ten správny čas. Dával som si pozor na motocykel počas dôležitých maratónskych etáp. Tiež sa mi darilo v navigácii. Dúfam, že toto je len začiatok a v budúcnosti dosiahnem ďalšie víťazstvá. Nebude to ľahké, takže si musím vychutnať tento triumf," cituje Tobyho Pricea oficiálna stránka Rallye Dakar.

Životný úspech Slováka Svitka

Životný úspech dosiahol aj Slovák Štefan Svitko, ktorý vydobyl vynikajúce 2. miesto. Tridsaťtriročný rodák zo Žaškova utvoril pre Slovensko nový rekord, keď vylepšil konečnú štvrtú pozíciu Ivana Jakeša z roku 2013. Jazdcovi na motocykli KTM 450 Rally Replica sa historický výsledok podarilo dosiahnuť na siedmy pokus, predtým najvyššie skončil dvakrát piaty v rokoch 2012 a 2015. Na Dakare sa po prvý raz predstavil v roku 2010, vtedy mu patrila konečná 13. pozícia. Okrem toho dva razy nedokončil (2011, 2013) a raz skončil deviaty (2014).

Jazdec Slovnaft Teamu figuroval na celkovom druhom mieste od 9. etapy a túto pozíciu si dokázal ubrániť až do záverečnej "erzety" z Villa Carlos Paz do Rosaria. V meranom úseku o dĺžke 180 km skončil na piatej priečke.

3 Štefan Svitko
Svoj najväčší úspech na dakarskej rallye dosiahol teraz Štefan Svitko, keď bol druhý

Slovenský reprezentant bol dokonca raz aj lídrom motocyklistov, keď po tretej etape bol priebežne na prvom mieste. Na Rallye Dakar dosiahol už dvadsať umiestnení v najlepšej päťke etapy, tohtoročné "vydanie" bolo v tomto podaní pre neho rekordné, v TOP 5 sa ocitol až deväťkrát z dvanástich etáp, jednu organizátori zrušili. Svitko si pódiovým umiestnením na Dakare splnil svoj sen i ambície, tohtoročné výkony vyšperkoval aj premiérovým víťazstvom v stredajšej 10. etape. Trojnásobný majster Európy v endure iba raz na Rallye Dakar 2016 skončil mimo prvej desiatky – bolo to v 4. etape, keď obsadil 14. pozíciu.

Iba deväť minút za Svitkom skončil Čiľan Pablo Quintanilla. Dvadsaťdeväťročný jazdec na motocykli Husqvarna 450 Rally si zopakoval celkové umiestnenie z roku 2014, vlani bol štvrtý a pri premiére v roku 2013 šiesty. Quintanilla sa stal víťazom sobotňajšej poslednej 13. etapy s náskokom 1:41 min pred domácim Argentínčanom Kevinom Benavidesom (Honda), piaty Svitko zaostal o takmer šesť a pol minúty (+06:24 min).

V prvej desiatke celkovej klasifikácie sa ocitlo až päť nováčikov. Sú nimi Benavides (4.), Francúzi Adrien van Beveren (6.) a Antoine Meo (7.), Američan Ricky Brabec (9.) a Španiel Armand Monleon (10.). Meo dokázal pri svojej prvej účasti vyhrať dve etapy, Benavides jednu.

Štvorkolky

Marcosovi Patronellimu ročná pauza od Dakaru vôbec neublížila a na najťažších motoristickom vytrvalostnom podujatí na svete si v kategórii štvorkoliek pripísal tretie celkové prvenstvo po rokoch 2010 a 2013. "Som extrémne šťastný, máme za sebou teatrálny Dakar. Na začiatku som mal smolu, ale odvtedy bolo všetko lepšie. Mal som konštantnú výkonnosť. Lomcujú so mnou emócie, bol to ťažký Dakar. Mal som dojem, ako keby to boli dve súťaže v jednej – rallye časť a dakarská časť. V prvej rýchlej časti som sa necítil až tak dobre, ale v druhej som bol schopný utvoriť si náskok," povedal Marcos Patronelli.

4 Marcos Patronelli
Marcos Patronelli minulý rok Dakar vynechal. Teraz vyhral pred bratom Alejandrom.

Marcos Patronelli v konečnom zúčtovaní triumfoval o vyše päť minút pred svojím starším bratom Alejandrom, dvojnásobným víťazom Rallye Dakar z rokov 2011 a 2012. Celkovo tretí skončil Juhoafričan Brian Baragwanath, ktorý sa stal víťazom sobotňajšej záverečnej etapy. Okrem toho sa tešil aj v 3. a 10. etape.

Automobily

Medzi automobilmi si dvanásty triumf na Rallye Dakar vybojoval legendárny Stephane Peterhansel. Päťdesiatročný Francúz sa prvýkrát objavil na púštnom dobrodružstve v roku 1988, odvtedy dosiahol šesť prvenstiev v kategórii motocyklov (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) a k nim pridal rovnaký počet aj v súťaži automobilov (2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016).

"Je to výnimočné. Pociťoval som veľký tlak, ale dokázal som sa s tým popasovať. Po prejdení cieľovej čiary mi padol kameň zo srdca, posledné tri dni boli extrémne stresujúce. Som tiež nadšený, že som napísal novú kapitolu do histórie Peugeotu, pretože chalani v tíme pracovali tvrdo v posledných dvoch rokoch. Niektoré z mojich víťazstiev si cením viac, ale toto zaradím medzi tri najlepšie. Ešte je skoro myslieť na budúcnosť. Jedna vec je istá, dosiahnuť rovnaký počet triumfov na aute ako na motocykli bolo jedným z posledných veľkých cieľov v kariére. Teraz, keď som to dokázal, nie je veľa vecí, čo by ma motivovali," povedal Peterhansel.

5 Peterhansel
Päťdesiatročný Francúz Stephane Peterhansel získal na Dakare dvanáste víťazstvo. Šesť má z motocyklov a šesť spozna volantu automobilu. Tentoraz Peugeota 2008 DKR.

Rodák z obce Échenoz-la-Méline triumfoval o vyše polhodinu pred vlaňajším víťazom Nasserom Al-Attiyahom (Mini), ktorý mal síce silný druhý týždeň, ale na prvé miesto to vytiahnuť nedokázal. Bronzový stupienok patrí Juhoafričanovi Ginielovi de Villiersovi (Toyota). Sobotňajšiu etapu vyhral Sébastian Loeb – deväťnásobný majster sveta v rallye a nováčik na Rallye Dakar. Francúz bol dokonalým prekvapením, vyhral štyri etapy, ale osudným sa mu stal úvod druhého týždňa, keď sa boril s technickými problémami a mal aj pomerne ťažkú haváriu. Napokon obsadil celkové 9. miesto.

Ďalším nováčikom na Dakare z kategórie ako Loeb bol je veľký súper spred ppár rokov Fí Mikko Hirvonen. Klobúk dole pred jeho konečným štvrtým miestom, pričom mu veľa nechýbalo, aby v cieli rallye v Rosariu skončil na stupni víťazov na konečnom treťom mieste. Na tretieho Juhoafričana De Williersa mu chýbalo po vyše 9000 kilometroch len 2:31 min! Bol možno iba o niečo menej rýchly v tzv. rallye etapách na území Argentíny počas prvého týždňa, ale neurobil tak veľkú chybu ako Loeb. Aj preto bol Hirvonen v konečnom poradí štvrtý a Loeb až deviaty.

6 Mikko Hirvonen
Premiérová účasť Mikko Hirvonena na Dakare a hneď veľký úspech bývalého súťažného jazdca rallye WRC, počas aktívnej kariéry veľkého rivala Francúza Sebastiena Loeba.

Zmienku si zasluhuje aj český rallye jazdec a pravidelný účastník majstrovstiev sveta WRC Martin Prokop. Aj on podobne ako Loeb mal v prvej časti Dakaru haváriu s kotrmelcami, ale po tejto skúsenosti už vedel na čo a kde si má dávať veľký pozor, nerobil veľké chyby a v konečnom poradí mu patrí 14. miesto, len o päť miest horšie ako Loebovi!

Stupne víťazov bez Despresa,Romu i Sainza

V tejto kategórii účinkovali aj ďalšie veľké mená, jazdci, ktorí mali ambície útočiť na popredné miesta. Francúz Cyril Despres, viacnásobný víťaz v motocykloch, štartoval vo veľmi silnom tíme s buginou Peugeot už druhý raz a po slabšom začiatku skončil siedmy, Španiel Nani Roma už Dakar vyhral na motocykloch i aute a so svojim Mini bol v cieli po menej úspešnom začiatku šiesty. Na popredných miestach v etapách sa umiestňoval Alrajhí zo Saudskej Arábie, potom mal smolu s technikou a v cieli v Rosariu bol až jedenásty. Z Top favoritov najhoršie dopadol Španiel Carlos Sainz, ktorý tri etapy pred koncom Dakaru klesol z pozície lídra na 19. miesto a v nasledujúcej etape odstúpil pre poruchu prevodovky svojho peugeota.

Na Dakare aj elektrický "zázrak"

7 Acciona eco powered
Acciona eco powered, plne elektrický automobil jazdca Jatona

Mohli sme spomínať ďalších, ktorým Dakar 2016 nevyšiel podľa ich predstáv. Určite to platí napríklad o Argentínčanovi Arielovi Jatonovi, ktorý štartoval so štartovým číslom 369 na jedinom aute s nulovými emisiami – 100 % elektromobile. Nechýbalo veľa a Dakar mohol dokončiť, tak ako päťdňový maratón v Maroku. Veď ešte v 10. etape figuroval Jatonov Acciona eco powered (výkon 250 kW/340 k) na 71. mieste. Tri etapy pred koncom elektromobil skončil svoju púť na Dakere, jazdec Jatom však považoval účasť na Dakare za veľmi prospešný test vozidla so 100 % elektrickým pohonom, ktoré namiesto palivových nádrží má batérie a miesto spaľovacieho motora elektromotor.

Kamióny

V kategórii kamiónov si pripísal už druhé dakarské víťazstvo Holanďan Gerard de Rooy (Iveco). Dakar 2016 vyhral s prehľadom s viac než hodinovým náskokom (1:10:27 hod) pred minuloročným víťazom Rusom Airatom Mardejevom (Kamaz). Bronzovú medailu získal domáci pretekár Federico Villagra s truckom Iveco (+1:40:55 hod).

8 Gerard de Rooy
Holanďan Gerard de Rooy vyhral kategóriu kamiónov. Pred rokmi tu zvíťazil aj jeho otec.

Do cieľa v Rosariu dorazilo 84 motocyklistov, 23 jazdcov na štvorkolkách, 67 pilotov automobilov a 44 posádok kamiónov. Absolvovali viac než 9500 kilometrov. Česť víťazom a sláva porazeným! Teraz už 38. ročník Rallye Dakar 2016 je minulosťou, nech žije ten s letopočtom 2017!

Autor: Andrej Haverda (jGold)
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.