Dakar 2016: Kráľovská etapa mieša karty

Štvrtok, 07 január 2016

Štvrtá etapa nebola pre lídra rallye Štefana Svitka šťastná. Ešte pred prvým kontrolným bodom mal ľahší pád, ktorý ním nakrátko otriasol a dosť aj stratil. Stratu sa potom snažil dohnať, ale aj keď nasadil pomerne ostré tempo a časové manko postupne znižoval, na najlepších dosť stratil a prišiel o líderskú pozíciu. V cieli ho klasifikovali na 14. mieste so stratou 9 minút a dve sekundy. O málo úspešnejší bol druhý Slovák Ivan Jakeš, ktorý skončil na 12. mieste.

1 Ivan Jakeš
Ivan Jakeš si rýchlou jazdou vo štvrtej etape polepšil a priebežne mu patrí 12. priečka

Motocykle

Štvrtá etapa bola kráľovská, čo znamená, že po príjazde do cieľa mali jazdci dvadsať minút na to, aby svoj stroj postavili do uzavretého parkoviska a nemohli už na ňom nič robiť. Nesmeli meniť ani pneumatiky za nové, takže kto ich ako šetril na trati, s takými potom na druhý deň ráno vyrazí na trať druhej kráľovskej etapy. Etapa mala štart v San Salvadore de Jujuy a celá sa išla ešte na území Argentíny. Meraný úsek meral 429 kilometrov.

Ivan Jakeš bol celkom spokojný s predvedeným výkonom. V cieli povedal, že etapa bola rýchla a išlo sa mu dobre, nebyť však malých chybičiek, mohol dosiahnuť lepší čas. Verí však, že v ďalších dňoch bude zrýchľovať. V priebežnom poradí si polepšil o jedno miesto a je 12. so stratou 16:07 min na vedúceho Portugalčana Goncalvesa.

Štefan Svitko po páde a oprave motocykla skončil v etape na 14. mieste. Našťastie sa nezranil. Stratil, ako povedal, približne štyri minúty a klesol z prvého na štvrté miesto v priebežnom hodnotení. Na lídra stráca 8:08 minúty.

Etapu vyhral Španiel Barreda Bort, ale po dodatočnej päťminútovej penalizácii za prekročenie rýchlosti klesol na štvrtú priečku. Víťazom sa tak stal Portugalčan Goncalves pred Argentínčanom Benavidesom a Portugalčanom Fariom. Barreda Bort bol štvrtý.

Goncalves je aj novým lídrom medzi motocyklistami. Druhé miesto patrí Benavidesovi a tretie Barreda Bortovi. Hneď za nimi na štvrtej priečke je náš Štefan Svitko.

Automobily

V tejto kategórii dominujú zatiaľ peugeoty, ktoré vo štvrtej etape obsadili prvé tri miesta. Vyhral Francúz Stephane Peterhansel, druhý bol Španiel El Matador Carlos Sainz a tretí vedúci jazdec Francúz Sebastien Loeb. Aj tu platí pravidlo maratónskej etapy, že technika musí po príjazde do cieľa zostať bez zásahu mechanikov. Štvrtý skončil Katarčan Al-Attiyah na Mini a piaty Cyril Despres na štvrtom Peugeote 2008 DKR. Čech Martin Prokop prevrátil svoju Toyotu a v cieli bol až na 32. mieste.

2 Peterhansel

Víťaz etapy Francúz Stephane Peterhansel. Na Dakare vyhral už 68 etáp, Z toho 35 na motocykli a 33 na aute. Spolu na dakarskom maratóne má deväť víťazstiev.

Loeb stratil v etape len pár desiatok sekúnd a pozíciu lídra si udržal. Druhý je Peterhansel (+4:48 min) a tretí už Al-Attiyah, minuloročný víťaz rallye, ktorý na Loeba stráva 11:09 minúty. Čech Prokop je šestnásty.

Štvorkolky

Etapu v kategórii štvorkoliek vyhral Alexis Hernandez z Peru pred Argentínčanom Marcom Patronellim a tretí bol Peruánčan Enrique Umberto Okumura, všetci traja na strojoch Yamaha. Aj po štvrtej etape vedie Čiľan Ignacio Casale (Yamaha), druhý je Brazílčan Marcelo Medeiros (Yamaha) a tretia priečka patrí Argentínčanovi Alejandrovi Patronellimu (Yamaha).

3 Rafal Sonic
Minuloročný víťaz štvorkoliek Poliak Rafal Sonik je zatiaľ menej úspešný a je siedmy

Kamióny

Túto kategóriu ovládli Holanďania. Zvíťazil Gerard de Rooy (Iveco), druhý skončil Pieter Versluis a tretí Hans Stacey (obaja MAN). Štvrtý skončil domáci Argentínčan Federico Villagra (Iveco) a až na piatom mieste prvý Rus na Kamaze - Eduard Nikolajev. Náš Miškolci s Čechom Vrátným boli 17.

Priebežne po štyroch etapách je na čele Holanďan Versluis, druhý je Hans Stacey a tretí Argentínčan Villagra. Na štvrtej priečke Holanďan Gerard de Rooy (Iveco) a piatej Rus Mardejev (Kamaz).

Piata etapa, druhá kráľovská, prechádza z Argentíny do Bolívie a súťažiaci sa dostanú až do nadmorskej výšky 4600 metrov. Vedie zo San Salvadoru de Jujuy do Uyuni. Spoločný pre všetky kategórie je meraný úsek dlhý 327 km.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.