Dakar 2016 odštartoval nešťastne

Nedeľa, 03 január 2016

Najdlhšia a najnáročnejšia diaľková rallye Dakar 2016 sa začala v prvú januárovú sobotu v hlavnom meste Argentíny Buenos Aires prológom dlhým jedenásť kilometrov, ktorý mal určiť poradie na štarte prvej ostrej etapy. Po tom, čo prológ absolvovali motocyklisti a 59 posádok automobilov, havarovala čínska jazdkyňa na aute Mini a zranila trinásť divákov, z nich boli traja v kritickom stave. Prológ potom predčasne ukončili a súťažiaci sa premiestnili po 346 kilometroch na štart prvej etapy do Rosaria.

Nasser Al-Attiyah
Spomienka na Dakar 2015: V akcii na púštnej dune víťaz automobilov Nasser Al-Attiyah

Prológ sa na Dakare išiel naposledy v roku 2005 v Španielsku, odkiaľ si to potom súťažný pelotón namieril na Dakar, hlavného mesta Senegalu. Po tom ako sa množili útoky na jazdcov a posádky, Rallye Dakar sa od roku 2009 jazdí na juhoamerickom kontinente. Názov Dakar mu však zostal. Trať tohtoročného sa pôjde len v Argentíne a Bolívii, a nezavíta do Čile. Preto nie, že severné oblasti krajiny sú po minuloročných prírodných katastrofách. O rok sa však diaľková rallye do Čile znovu vráti.

Tohtoročný Dakar má 13 etáp a cieľ bude v sobotu 16. januára v Rosariu. Trať je dlhá 9500 kilometrov, z nich sú približne 4500 kilometrov merané úseky. Na trať sa vydá spolu 347 vozidiel, z čoho je 136 motocyklistov, 45 štartuje na štvorkolkách, 111 je automobilov a 55 kamiónov. Súťažiaci pochádzajú zo 60 krajín.

V kategórii motocyklov neštartuje jedine obhajca minuloročného prvenstva Španiel Marc Coma, ktorý je teraz športovým riaditeľom Dakaru 2016, ostatní prišli svoje prvenstvá obhajovať. Medzi automobilmi Katarčan Masser Al-Attiyah, v štvorkolkách Poliak Rafal Sonic a v kategórii kamiónov Rus Airat Mardejev.

Štefan Svitko po minuloročnom piatom mieste v konečnom poradí by si chcel tento rok vylepšiť celkové umiestnenie a dostať sa medzi troch najlepších a v Rosariu 16. januára vystúpiť na stupeň víťazov celkového poradia. Ivan Jakeš vyhral v minulom roku dve etapy a rovnako by po záverečnej trinástej etape rád vystúpil na stupeň víťazov.

Štart v prológu sa obom vydaril, keď Štefan Svitko skončil deviaty a stratil na víťazného Španiela Barredo Borta 11 sekúnd. Ivan Jakeš bol v prológu 19. a na víťaza stratil dvadsať sekúnd. Tak ako sa umiestnili v prológu, v takom poradí odštartujú aj do prvej etapy. V štvorkolkách bol prvý Čiľan Ignacio Casale a druhý so stratou päť sekúnd domáci Marcos Patronelli. Vlaňajší víťaz Rafal Sonik obsadil 14. priečku so stratou 23 sekúnd.

Potom v prológu prišli na rad automobily. Odjazdilo ich však len 59, pretože Číňanka Kuo Maj-ling nezvládla po skoku na menšom horizonte dopad svojho Mini, stratila nad ním kontrolu a vbehla medzi divákov. Zranila 13 ľudí, z nich troch ťažko. Medzi zranenými bolo päť detí.

Ako po iné roky aj teraz má Slovensko zastúpenie aj v kategórii kamiónov. V tíme s českou posádkou vo vozidle Tatra štartuje Jaroslav Miškolci a v ďalšej českej posádke v kamióne Man Marek Sýkora.

Medzi súťažiacimi v kategórii automobilov sú nové zvučné mená, ešte nedávno hviezdy automobilových rallye WRC. Francúzsky Peugeot má v tíme deväťnásobného majstra sveta Francúza Sebastiena Loeba. V tíme Mini štartuje Fín Mikko Hirvonen, ktorý práve s Loebom zvádzal viac sezón tuhý boj o titul majstra sveta, ale ani raz ho nezískal. Na tohtoročnom Dakare štartuje vo farbách Fordu český rallye jazdec a pravidelný účastník majstrovstiev sveta WRC Martin Prokop.

Najmladším účastníkom tohtoročného Dakaru je ešte len 18ročný Američan Sheldon Creed, ktorého do svojho tímu naverboval Robby Gordon. Práve tento mladík zdolal búrliváka Rpbbyho vo finále X-Games 2015 v texaskom Austine. Spolujazdcom mu bude Jonah Street, ktorý na motocykli na Dakare vyhral dve etapy.

Prvá ostrá etapa je na Dakare 2016 na programe 3. januára a pôjde sa z Rosaria do Villa Carloz Paz.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.