Dakar 2016 odštartoval nešťastne

Nedeľa, 03 január 2016

Najdlhšia a najnáročnejšia diaľková rallye Dakar 2016 sa začala v prvú januárovú sobotu v hlavnom meste Argentíny Buenos Aires prológom dlhým jedenásť kilometrov, ktorý mal určiť poradie na štarte prvej ostrej etapy. Po tom, čo prológ absolvovali motocyklisti a 59 posádok automobilov, havarovala čínska jazdkyňa na aute Mini a zranila trinásť divákov, z nich boli traja v kritickom stave. Prológ potom predčasne ukončili a súťažiaci sa premiestnili po 346 kilometroch na štart prvej etapy do Rosaria.

Nasser Al-Attiyah
Spomienka na Dakar 2015: V akcii na púštnej dune víťaz automobilov Nasser Al-Attiyah

Prológ sa na Dakare išiel naposledy v roku 2005 v Španielsku, odkiaľ si to potom súťažný pelotón namieril na Dakar, hlavného mesta Senegalu. Po tom ako sa množili útoky na jazdcov a posádky, Rallye Dakar sa od roku 2009 jazdí na juhoamerickom kontinente. Názov Dakar mu však zostal. Trať tohtoročného sa pôjde len v Argentíne a Bolívii, a nezavíta do Čile. Preto nie, že severné oblasti krajiny sú po minuloročných prírodných katastrofách. O rok sa však diaľková rallye do Čile znovu vráti.

Tohtoročný Dakar má 13 etáp a cieľ bude v sobotu 16. januára v Rosariu. Trať je dlhá 9500 kilometrov, z nich sú približne 4500 kilometrov merané úseky. Na trať sa vydá spolu 347 vozidiel, z čoho je 136 motocyklistov, 45 štartuje na štvorkolkách, 111 je automobilov a 55 kamiónov. Súťažiaci pochádzajú zo 60 krajín.

V kategórii motocyklov neštartuje jedine obhajca minuloročného prvenstva Španiel Marc Coma, ktorý je teraz športovým riaditeľom Dakaru 2016, ostatní prišli svoje prvenstvá obhajovať. Medzi automobilmi Katarčan Masser Al-Attiyah, v štvorkolkách Poliak Rafal Sonic a v kategórii kamiónov Rus Airat Mardejev.

Štefan Svitko po minuloročnom piatom mieste v konečnom poradí by si chcel tento rok vylepšiť celkové umiestnenie a dostať sa medzi troch najlepších a v Rosariu 16. januára vystúpiť na stupeň víťazov celkového poradia. Ivan Jakeš vyhral v minulom roku dve etapy a rovnako by po záverečnej trinástej etape rád vystúpil na stupeň víťazov.

Štart v prológu sa obom vydaril, keď Štefan Svitko skončil deviaty a stratil na víťazného Španiela Barredo Borta 11 sekúnd. Ivan Jakeš bol v prológu 19. a na víťaza stratil dvadsať sekúnd. Tak ako sa umiestnili v prológu, v takom poradí odštartujú aj do prvej etapy. V štvorkolkách bol prvý Čiľan Ignacio Casale a druhý so stratou päť sekúnd domáci Marcos Patronelli. Vlaňajší víťaz Rafal Sonik obsadil 14. priečku so stratou 23 sekúnd.

Potom v prológu prišli na rad automobily. Odjazdilo ich však len 59, pretože Číňanka Kuo Maj-ling nezvládla po skoku na menšom horizonte dopad svojho Mini, stratila nad ním kontrolu a vbehla medzi divákov. Zranila 13 ľudí, z nich troch ťažko. Medzi zranenými bolo päť detí.

Ako po iné roky aj teraz má Slovensko zastúpenie aj v kategórii kamiónov. V tíme s českou posádkou vo vozidle Tatra štartuje Jaroslav Miškolci a v ďalšej českej posádke v kamióne Man Marek Sýkora.

Medzi súťažiacimi v kategórii automobilov sú nové zvučné mená, ešte nedávno hviezdy automobilových rallye WRC. Francúzsky Peugeot má v tíme deväťnásobného majstra sveta Francúza Sebastiena Loeba. V tíme Mini štartuje Fín Mikko Hirvonen, ktorý práve s Loebom zvádzal viac sezón tuhý boj o titul majstra sveta, ale ani raz ho nezískal. Na tohtoročnom Dakare štartuje vo farbách Fordu český rallye jazdec a pravidelný účastník majstrovstiev sveta WRC Martin Prokop.

Najmladším účastníkom tohtoročného Dakaru je ešte len 18ročný Američan Sheldon Creed, ktorého do svojho tímu naverboval Robby Gordon. Práve tento mladík zdolal búrliváka Rpbbyho vo finále X-Games 2015 v texaskom Austine. Spolujazdcom mu bude Jonah Street, ktorý na motocykli na Dakare vyhral dve etapy.

Prvá ostrá etapa je na Dakare 2016 na programe 3. januára a pôjde sa z Rosaria do Villa Carloz Paz.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.