Dakar 2016 odštartoval nešťastne

Nedeľa, 03 január 2016

Najdlhšia a najnáročnejšia diaľková rallye Dakar 2016 sa začala v prvú januárovú sobotu v hlavnom meste Argentíny Buenos Aires prológom dlhým jedenásť kilometrov, ktorý mal určiť poradie na štarte prvej ostrej etapy. Po tom, čo prológ absolvovali motocyklisti a 59 posádok automobilov, havarovala čínska jazdkyňa na aute Mini a zranila trinásť divákov, z nich boli traja v kritickom stave. Prológ potom predčasne ukončili a súťažiaci sa premiestnili po 346 kilometroch na štart prvej etapy do Rosaria.

Nasser Al-Attiyah
Spomienka na Dakar 2015: V akcii na púštnej dune víťaz automobilov Nasser Al-Attiyah

Prológ sa na Dakare išiel naposledy v roku 2005 v Španielsku, odkiaľ si to potom súťažný pelotón namieril na Dakar, hlavného mesta Senegalu. Po tom ako sa množili útoky na jazdcov a posádky, Rallye Dakar sa od roku 2009 jazdí na juhoamerickom kontinente. Názov Dakar mu však zostal. Trať tohtoročného sa pôjde len v Argentíne a Bolívii, a nezavíta do Čile. Preto nie, že severné oblasti krajiny sú po minuloročných prírodných katastrofách. O rok sa však diaľková rallye do Čile znovu vráti.

Tohtoročný Dakar má 13 etáp a cieľ bude v sobotu 16. januára v Rosariu. Trať je dlhá 9500 kilometrov, z nich sú približne 4500 kilometrov merané úseky. Na trať sa vydá spolu 347 vozidiel, z čoho je 136 motocyklistov, 45 štartuje na štvorkolkách, 111 je automobilov a 55 kamiónov. Súťažiaci pochádzajú zo 60 krajín.

V kategórii motocyklov neštartuje jedine obhajca minuloročného prvenstva Španiel Marc Coma, ktorý je teraz športovým riaditeľom Dakaru 2016, ostatní prišli svoje prvenstvá obhajovať. Medzi automobilmi Katarčan Masser Al-Attiyah, v štvorkolkách Poliak Rafal Sonic a v kategórii kamiónov Rus Airat Mardejev.

Štefan Svitko po minuloročnom piatom mieste v konečnom poradí by si chcel tento rok vylepšiť celkové umiestnenie a dostať sa medzi troch najlepších a v Rosariu 16. januára vystúpiť na stupeň víťazov celkového poradia. Ivan Jakeš vyhral v minulom roku dve etapy a rovnako by po záverečnej trinástej etape rád vystúpil na stupeň víťazov.

Štart v prológu sa obom vydaril, keď Štefan Svitko skončil deviaty a stratil na víťazného Španiela Barredo Borta 11 sekúnd. Ivan Jakeš bol v prológu 19. a na víťaza stratil dvadsať sekúnd. Tak ako sa umiestnili v prológu, v takom poradí odštartujú aj do prvej etapy. V štvorkolkách bol prvý Čiľan Ignacio Casale a druhý so stratou päť sekúnd domáci Marcos Patronelli. Vlaňajší víťaz Rafal Sonik obsadil 14. priečku so stratou 23 sekúnd.

Potom v prológu prišli na rad automobily. Odjazdilo ich však len 59, pretože Číňanka Kuo Maj-ling nezvládla po skoku na menšom horizonte dopad svojho Mini, stratila nad ním kontrolu a vbehla medzi divákov. Zranila 13 ľudí, z nich troch ťažko. Medzi zranenými bolo päť detí.

Ako po iné roky aj teraz má Slovensko zastúpenie aj v kategórii kamiónov. V tíme s českou posádkou vo vozidle Tatra štartuje Jaroslav Miškolci a v ďalšej českej posádke v kamióne Man Marek Sýkora.

Medzi súťažiacimi v kategórii automobilov sú nové zvučné mená, ešte nedávno hviezdy automobilových rallye WRC. Francúzsky Peugeot má v tíme deväťnásobného majstra sveta Francúza Sebastiena Loeba. V tíme Mini štartuje Fín Mikko Hirvonen, ktorý práve s Loebom zvádzal viac sezón tuhý boj o titul majstra sveta, ale ani raz ho nezískal. Na tohtoročnom Dakare štartuje vo farbách Fordu český rallye jazdec a pravidelný účastník majstrovstiev sveta WRC Martin Prokop.

Najmladším účastníkom tohtoročného Dakaru je ešte len 18ročný Američan Sheldon Creed, ktorého do svojho tímu naverboval Robby Gordon. Práve tento mladík zdolal búrliváka Rpbbyho vo finále X-Games 2015 v texaskom Austine. Spolujazdcom mu bude Jonah Street, ktorý na motocykli na Dakare vyhral dve etapy.

Prvá ostrá etapa je na Dakare 2016 na programe 3. januára a pôjde sa z Rosaria do Villa Carloz Paz.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.