Dakar 2016: Ohliadnutie po prvej polovici

Pondelok, 11 január 2016

Dakar sa vrátil späť do Argentíny. Na jazdcov čakala dlhá a mokrá trasa z bolívijského Uyuni do argentínskej Salty. Priebeh etapy opätovne narušili rozmary počasia, motocyklistom bola zrušená druhá časť meraného úseku.

1 Seb Loeb
Obrovským prekvapením Dakaru je výkon Sebastiena Loeba na špeciáli Peogeot 2008 DKR. Vyhral tri etapy a je lídrom medzi súťažnými posádkami v kategórii automobilov.

"Štart druhej rýchlostnej skúšky prebiehal v neskutočnej búrke. Po dvoch kilometroch ma pri rozbúrenej rieke zastavil holandský pretekár Franz Verhoeven s tým, že pred chvíľou voda odniesla poľského pretekára Jakuba Piatka aj s motocyklom. Jakub je v poriadku, motocykel žiaľ nie. Podmienky sú dosť šialené," opisoval pred prerušením "erzety" situáciu český jazdec Ondřej Klymčiw.

Najlepšie si so skrátenou trasou v jednostopovej kategórii poradil Francúz Mao, ktorý sa radoval zo svojho prvého etapového víťazstva. V triede automobilov si zaslúžene došiel pre prvé miesto Španiel Sainz, zato medzi kamiónmi zaznamenal najrýchlejší čas Rus Nikolajev. A štvorkolky? Kraľoval domáci jazdec Bonetto.

Motocykle

So skrátenou etapou si najlepšie poradil päťnásobný víťaz v endure, Francúz Antoine Meo na KTM. So stratou necelých dvoch minút za ním skončil Argentínčan Kevin

Benavides (Honda). Portugalec Paulo Gonçalves s ďalším "špeciálom" Honda už na začiatku "erzety" preukázal, že má srdce na správnom mieste, keď poskytol pomoc Rakúšanovi Matthiasovi Walknerovi (KTM), ktorý si pri páde zlomil stehennú kosť.

Manko jedenástich minút, ktoré pri poskytovaní pomoci nabral, mu organizátori z celkového času neskôr odpočítali – čím sa napokon umiestnil v etape na 3. mieste. V priebežnej klasifikácii zostáva aj naďalej vo vedení Gonçalves, s náskokom troch minút a dvanástich sekúnd pred druhým Austrálčanom Tobym Priceom (KTM).

Z popredných jazdcov v tejto etape skončil aj výborne jazdiaci Španiel Joan Barreda Bort (Honda), až do piatej "erzety" evidovaný na celkovej 4. pozícii.

2 Goncalves
V kategórii motocyklov je na čele priebežného poradia Portugalčan Paulo Goncalves

Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) sa v cieli objavil s viac ako šesťminútovou stratou na deviatom mieste. Aj napriek tomu sa v celkovom poradí opätovne posunul na medailovú pozíciu a deň odpočinku si bude vychutnávať na 3. priečke (-09:24 min).

Pripomeňme, že v polovici rallye figuruje v prvej desiatke hneď pätica jazdcov, ktorý sedlajú továrenské stroje. Najúspešnejšia je zatiaľ Honda, ktorej patrí prvé a piate miesto (Gonçalves, Benavides). Avšak aj ďalšie značky pomýšľajú na víťazstvo – najbližšie k nemu má po japonskom výrobcovi konkurenčná KTM, "Rakúšanom" zatiaľ patrí druhá, tretia, šiesta a ôsma pozícia (Price, Svitko, Meo a Španiel Gerard Farres Guell). V prvej desiatke je - zásluhou Chiľana Pabla Quintanillu - aj Husqvarna (na 4. mieste), ale i Yamaha (Portugalec Helder Rodrigues je s ňou siedmy). Dva stroje značky Sherco zase figurujú na 9. (Francúz Alain Duclos) a 10. (Čiľan Juan Pedrero Garcia) pozícii.

Dodajme, že k hranici prvej desiatky sa pomaly prebíja aj obhajkyňa motocyklovej kategórie medzi ženami, Španielka Laia Sanzová (KTM). Tá sa po nevydarenom úvode - po prológu figurovala na 114. mieste - zatiaľ drží na 15. priečke s takmer trištvrte hodinovou stratou na Gonçalvesa. Ku dňu voľna odstúpilo 24 motocyklistov, žiaľ medzi nimi aj výborne jazdiaci Slovák Ivan Jakeš, ktorý po hrozivom páde a následnom vážnom zranení kolena odstúpil z 11. miesta.

Štvorkolky

Etapa bola skrátená aj pre jazdcov na štvorkolkách. Najrýchlejší bol domáci jazdec Lucas Bonetto (Honda), ktorý o dvadsaťdeväť sekúnd porazil druhého krajana Pabla Copettiho (Yamaha) a o päťdesiatštyri sekúnd tretieho Bolívijčana Waltera Nosigliu (Honda). V polovici súťaže sa však v pozícii lídra ocitol Argentínčan Alejandro Patronelli, ktorého z druhej priečky (s odstupom 216 sekúnd) prenasleduje jeho brat Marcos. Tretia pozícia zatiaľ patrí ruskému jazdcovi Sergejovi Karjakinovi (sedlá podobne ako argentínski súrodenci stroj značky Yamaha), ktorý na Alejandra stráca bezmála osem minút.

3 Lucas Bonetto
Argentínčan Lucas Bonetto na štvorkolke Honda vyhral siedmu etapu z Uyuni do Salty

Kategóriu quadov v priebehu prvej polovice 38. ročníka opustilo deväť jazdcov.

Automobily

Francúz Sébastien Loeb (Peugeot) zahájil etapu najrýchlejším časom na prvom meranom úseku. Aj napriek tomu bol nakoniec v cieli rýchlejší jeho stajňový kolega Carlos Sainz, hoci iba o zanedbateľných tridsaťosem sekúnd. Loeb, ktorý mal aj v priebehu tohto dňa na svojom vozidle ďalšie technické problémy, sa skvelým výkonom opätovne vyšvihol na čelo priebežného poradia pred krajana Stephane Peterhansa, ktorý "erzetu" dokončil až ako štvrtý. Tretí skončil Katarčan Nasser Al-Attiyah s Mini.

4 Al-Attiyah
Katarský jazdec Nasser Al-Attiyah by si na Dakare rád zopakoval minuloročné prvenstvo

V celkovom poradí sa za trojicu automobilov značky Peugeot (1. Loeb, 2. Peterhansel, 3. Sainz) zaradil Al-Attiyah, piaty je jeho tímový kolega Mikko Hirvonen z Fínska. V prvej desiatke sa okrem štvorice automobilov značky Toyota (na 6. a 7. pozícii figurujú Juhoafričania De Villiers a Poulter, ôsmy je Alrajhi zo Saudskej Arábie a deviaty Rus Vasiljev) drží i Renault argentínskeho dua Spataro/Lozada.

Ku dňu odpočinku odstúpilo z ďalšieho priebehu pretekov šestnásť posádok, za všetky uveďme českú dvojicu Josef Macháček/Martin Plechatý, ktorí sa s buginou značky Optimus Nissan vzdali v priebehu šiestej etapy. Odstúpili zo 45. priečky.

Kamióny

V priebehu celej siedmej etapy dominoval medzi kamiónmi Rus Eduard Nikolajev (Kamaz), v cieli bol o päťdesiatosem sekúnd skôr než jeho krajan a tímový kolega Airat Mardejev. Za kamazmi došiel na tretej priečke Holanďan Pieter Versluis (MAN), ktorý si aj napriek tomu udržal celkové vedenie.

Na celkové druhé miesto poskočil ďalší Holanďan Gerard De Rooy (Iveco). Jeho bratranec Hans Stacey (MAN), ktorý až doposiaľ figuroval na vedúcej pozícii, sa prepadol za dvojicu truckov Kamaz (3. Mardejev, 4. Nikolajev) na piatu priečku (+1:28 min). V prvej desiatke sa okrem ďalších dvoch kamiónov Iveco (6. Argentínčan Villagra, 7. Holanďan Van Genugten) a Kamazu (10. Karginov) objavili aj Scania (8. VanDenHeuvel) a LIAZ (9. Macík).

5 De Rooy
Medzi kamiónmi kraľujú v doterajšom priebehu Holanďania a karty mieša aj De Rooy

Zástupcovia Slovákov v kategórii kamiónov figurujú aj naďalej vo výsledkovej listine. Jaroslav Miškolci, ktorý tvorí zostavu v tatrovke s Čechmi Tomášom Vrátnym a Milanom Holáňom, na priebežnej dvadsiatej pozícii (+02:45:17), Marek Sýkora v českom kamióne MAN s Robertom Randýskom a Petrom Zábranským je štyridsiaty siedmy.

Snrť na Dakare

Rallye Dakar 2016 má žiaľ svoju prvú obeť. V siedmej etape pretekársky automobil zrazil 63-ročného diváka a smrteľne ho zranil. Už v prológu súťaže (2. januára 2016) pri nehode zranila čínska pilotka desať divákov, z toho dvoch ťažko.

Avšak pravdepodobnosť, že smrteľná nehoda s divákmi sa stane práve v Bolívii, bola vysoká. Nadšení, avšak neopatrní Bolívijčania totiž túžili byť čo najbližšie k súťažnej technike. A to aj s malými deťmi, ktoré pri sledovaní pretekov príliš nestrážili. "Podpora bolívijských fanúšikov je veľká," uviedol český motocyklista Jan Veselý. "Štartovali sme kúsok za hranicou s Bolíviou a asi v stopäťdesiatkilometrovej rýchlosti mi cez trať prebehlo asi trojročné dieťa. Tak-tak som sa mu vyhol. Podpora je úžasná, avšak tí ľudia nie sú súdni," popisoval nepríjemný zážitok.

Smrteľná nehoda, pri ktorej súťažný automobil Mitsubishi so štartovým číslom 409 francúzskeho jazdca Lionela Bauda zrazilo spomínaného 63-ročného fanúšika, sa stala na konci bolívijskej časti pretekov pred návratom do Argentíny. Aj napriek tomu, že divákov v Bolívii strážili tisíce policajtov a vojakov, nebolo zrejme v ich silách usmerniť ich na každom mieste dlhej dakarskej trasy. "V Bolívii je to veľmi živelné," pokračoval v rozprávaní Jan Veselý. Polícia s tým mala podľa jeho slov problémy. "Tu okolo je vidieť, že všade stoja policajti a tlačia tie davy od trate. Viac-menej, podľa mňa to nejde ustrážiť. Toľko policajtov v Bolívii nie je."

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.