Dakar 2016: Ohliadnutie po prvej polovici

Pondelok, 11 január 2016

Dakar sa vrátil späť do Argentíny. Na jazdcov čakala dlhá a mokrá trasa z bolívijského Uyuni do argentínskej Salty. Priebeh etapy opätovne narušili rozmary počasia, motocyklistom bola zrušená druhá časť meraného úseku.

1 Seb Loeb
Obrovským prekvapením Dakaru je výkon Sebastiena Loeba na špeciáli Peogeot 2008 DKR. Vyhral tri etapy a je lídrom medzi súťažnými posádkami v kategórii automobilov.

"Štart druhej rýchlostnej skúšky prebiehal v neskutočnej búrke. Po dvoch kilometroch ma pri rozbúrenej rieke zastavil holandský pretekár Franz Verhoeven s tým, že pred chvíľou voda odniesla poľského pretekára Jakuba Piatka aj s motocyklom. Jakub je v poriadku, motocykel žiaľ nie. Podmienky sú dosť šialené," opisoval pred prerušením "erzety" situáciu český jazdec Ondřej Klymčiw.

Najlepšie si so skrátenou trasou v jednostopovej kategórii poradil Francúz Mao, ktorý sa radoval zo svojho prvého etapového víťazstva. V triede automobilov si zaslúžene došiel pre prvé miesto Španiel Sainz, zato medzi kamiónmi zaznamenal najrýchlejší čas Rus Nikolajev. A štvorkolky? Kraľoval domáci jazdec Bonetto.

Motocykle

So skrátenou etapou si najlepšie poradil päťnásobný víťaz v endure, Francúz Antoine Meo na KTM. So stratou necelých dvoch minút za ním skončil Argentínčan Kevin

Benavides (Honda). Portugalec Paulo Gonçalves s ďalším "špeciálom" Honda už na začiatku "erzety" preukázal, že má srdce na správnom mieste, keď poskytol pomoc Rakúšanovi Matthiasovi Walknerovi (KTM), ktorý si pri páde zlomil stehennú kosť.

Manko jedenástich minút, ktoré pri poskytovaní pomoci nabral, mu organizátori z celkového času neskôr odpočítali – čím sa napokon umiestnil v etape na 3. mieste. V priebežnej klasifikácii zostáva aj naďalej vo vedení Gonçalves, s náskokom troch minút a dvanástich sekúnd pred druhým Austrálčanom Tobym Priceom (KTM).

Z popredných jazdcov v tejto etape skončil aj výborne jazdiaci Španiel Joan Barreda Bort (Honda), až do piatej "erzety" evidovaný na celkovej 4. pozícii.

2 Goncalves
V kategórii motocyklov je na čele priebežného poradia Portugalčan Paulo Goncalves

Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) sa v cieli objavil s viac ako šesťminútovou stratou na deviatom mieste. Aj napriek tomu sa v celkovom poradí opätovne posunul na medailovú pozíciu a deň odpočinku si bude vychutnávať na 3. priečke (-09:24 min).

Pripomeňme, že v polovici rallye figuruje v prvej desiatke hneď pätica jazdcov, ktorý sedlajú továrenské stroje. Najúspešnejšia je zatiaľ Honda, ktorej patrí prvé a piate miesto (Gonçalves, Benavides). Avšak aj ďalšie značky pomýšľajú na víťazstvo – najbližšie k nemu má po japonskom výrobcovi konkurenčná KTM, "Rakúšanom" zatiaľ patrí druhá, tretia, šiesta a ôsma pozícia (Price, Svitko, Meo a Španiel Gerard Farres Guell). V prvej desiatke je - zásluhou Chiľana Pabla Quintanillu - aj Husqvarna (na 4. mieste), ale i Yamaha (Portugalec Helder Rodrigues je s ňou siedmy). Dva stroje značky Sherco zase figurujú na 9. (Francúz Alain Duclos) a 10. (Čiľan Juan Pedrero Garcia) pozícii.

Dodajme, že k hranici prvej desiatky sa pomaly prebíja aj obhajkyňa motocyklovej kategórie medzi ženami, Španielka Laia Sanzová (KTM). Tá sa po nevydarenom úvode - po prológu figurovala na 114. mieste - zatiaľ drží na 15. priečke s takmer trištvrte hodinovou stratou na Gonçalvesa. Ku dňu voľna odstúpilo 24 motocyklistov, žiaľ medzi nimi aj výborne jazdiaci Slovák Ivan Jakeš, ktorý po hrozivom páde a následnom vážnom zranení kolena odstúpil z 11. miesta.

Štvorkolky

Etapa bola skrátená aj pre jazdcov na štvorkolkách. Najrýchlejší bol domáci jazdec Lucas Bonetto (Honda), ktorý o dvadsaťdeväť sekúnd porazil druhého krajana Pabla Copettiho (Yamaha) a o päťdesiatštyri sekúnd tretieho Bolívijčana Waltera Nosigliu (Honda). V polovici súťaže sa však v pozícii lídra ocitol Argentínčan Alejandro Patronelli, ktorého z druhej priečky (s odstupom 216 sekúnd) prenasleduje jeho brat Marcos. Tretia pozícia zatiaľ patrí ruskému jazdcovi Sergejovi Karjakinovi (sedlá podobne ako argentínski súrodenci stroj značky Yamaha), ktorý na Alejandra stráca bezmála osem minút.

3 Lucas Bonetto
Argentínčan Lucas Bonetto na štvorkolke Honda vyhral siedmu etapu z Uyuni do Salty

Kategóriu quadov v priebehu prvej polovice 38. ročníka opustilo deväť jazdcov.

Automobily

Francúz Sébastien Loeb (Peugeot) zahájil etapu najrýchlejším časom na prvom meranom úseku. Aj napriek tomu bol nakoniec v cieli rýchlejší jeho stajňový kolega Carlos Sainz, hoci iba o zanedbateľných tridsaťosem sekúnd. Loeb, ktorý mal aj v priebehu tohto dňa na svojom vozidle ďalšie technické problémy, sa skvelým výkonom opätovne vyšvihol na čelo priebežného poradia pred krajana Stephane Peterhansa, ktorý "erzetu" dokončil až ako štvrtý. Tretí skončil Katarčan Nasser Al-Attiyah s Mini.

4 Al-Attiyah
Katarský jazdec Nasser Al-Attiyah by si na Dakare rád zopakoval minuloročné prvenstvo

V celkovom poradí sa za trojicu automobilov značky Peugeot (1. Loeb, 2. Peterhansel, 3. Sainz) zaradil Al-Attiyah, piaty je jeho tímový kolega Mikko Hirvonen z Fínska. V prvej desiatke sa okrem štvorice automobilov značky Toyota (na 6. a 7. pozícii figurujú Juhoafričania De Villiers a Poulter, ôsmy je Alrajhi zo Saudskej Arábie a deviaty Rus Vasiljev) drží i Renault argentínskeho dua Spataro/Lozada.

Ku dňu odpočinku odstúpilo z ďalšieho priebehu pretekov šestnásť posádok, za všetky uveďme českú dvojicu Josef Macháček/Martin Plechatý, ktorí sa s buginou značky Optimus Nissan vzdali v priebehu šiestej etapy. Odstúpili zo 45. priečky.

Kamióny

V priebehu celej siedmej etapy dominoval medzi kamiónmi Rus Eduard Nikolajev (Kamaz), v cieli bol o päťdesiatosem sekúnd skôr než jeho krajan a tímový kolega Airat Mardejev. Za kamazmi došiel na tretej priečke Holanďan Pieter Versluis (MAN), ktorý si aj napriek tomu udržal celkové vedenie.

Na celkové druhé miesto poskočil ďalší Holanďan Gerard De Rooy (Iveco). Jeho bratranec Hans Stacey (MAN), ktorý až doposiaľ figuroval na vedúcej pozícii, sa prepadol za dvojicu truckov Kamaz (3. Mardejev, 4. Nikolajev) na piatu priečku (+1:28 min). V prvej desiatke sa okrem ďalších dvoch kamiónov Iveco (6. Argentínčan Villagra, 7. Holanďan Van Genugten) a Kamazu (10. Karginov) objavili aj Scania (8. VanDenHeuvel) a LIAZ (9. Macík).

5 De Rooy
Medzi kamiónmi kraľujú v doterajšom priebehu Holanďania a karty mieša aj De Rooy

Zástupcovia Slovákov v kategórii kamiónov figurujú aj naďalej vo výsledkovej listine. Jaroslav Miškolci, ktorý tvorí zostavu v tatrovke s Čechmi Tomášom Vrátnym a Milanom Holáňom, na priebežnej dvadsiatej pozícii (+02:45:17), Marek Sýkora v českom kamióne MAN s Robertom Randýskom a Petrom Zábranským je štyridsiaty siedmy.

Snrť na Dakare

Rallye Dakar 2016 má žiaľ svoju prvú obeť. V siedmej etape pretekársky automobil zrazil 63-ročného diváka a smrteľne ho zranil. Už v prológu súťaže (2. januára 2016) pri nehode zranila čínska pilotka desať divákov, z toho dvoch ťažko.

Avšak pravdepodobnosť, že smrteľná nehoda s divákmi sa stane práve v Bolívii, bola vysoká. Nadšení, avšak neopatrní Bolívijčania totiž túžili byť čo najbližšie k súťažnej technike. A to aj s malými deťmi, ktoré pri sledovaní pretekov príliš nestrážili. "Podpora bolívijských fanúšikov je veľká," uviedol český motocyklista Jan Veselý. "Štartovali sme kúsok za hranicou s Bolíviou a asi v stopäťdesiatkilometrovej rýchlosti mi cez trať prebehlo asi trojročné dieťa. Tak-tak som sa mu vyhol. Podpora je úžasná, avšak tí ľudia nie sú súdni," popisoval nepríjemný zážitok.

Smrteľná nehoda, pri ktorej súťažný automobil Mitsubishi so štartovým číslom 409 francúzskeho jazdca Lionela Bauda zrazilo spomínaného 63-ročného fanúšika, sa stala na konci bolívijskej časti pretekov pred návratom do Argentíny. Aj napriek tomu, že divákov v Bolívii strážili tisíce policajtov a vojakov, nebolo zrejme v ich silách usmerniť ich na každom mieste dlhej dakarskej trasy. "V Bolívii je to veľmi živelné," pokračoval v rozprávaní Jan Veselý. Polícia s tým mala podľa jeho slov problémy. "Tu okolo je vidieť, že všade stoja policajti a tlačia tie davy od trate. Viac-menej, podľa mňa to nejde ustrážiť. Toľko policajtov v Bolívii nie je."

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.