Dakar 2016: počasie má navrch

Pondelok, 04 január 2016

Prívalové dažde v Argentíne nie sú žiadnou novinkou. Rallye Dakar ich zažil aj v roku 2015, keď po nich museli celý bivak evakuovať, ale ešte horšie to bolo v roku 2013, keď prudké dažde vytvorili koryto novej rieky. Podobné to bolo aj počas prvej ostrej etapy túto nedeľu. Organizátori najprv štart rallyeiba odložili, neskôr pre množstvo padajúcej vody etapu z Rosaria do Villa Carloz Paz museli zrušiť.

1 Joan Barreda Bort
Víťaz prológu Argentínčan Joan Barreda Bort pri zdolávaní jedného z brodov na trati

Ostrý štart sa preto odložil na pondelok 4. januára. A keďže sa etapa nejazdila, môžeme sa pozrieť na to, ako to vyzeralo na úvodnom prológu do momentu, kedy čínska pilotka nabrúseného Mini Kuo Maj-ling - prvá Číňanka na Dakare - nezvládla jeho riadenie a vrazila do prizerajúcich sa divákov pri ceste. Dobrou správou je, že z troch ťažko zranených sú už dvaja mimo ohrozenia života, zato tretí bojuje o život ďalej.

Už vieme, ako obstáli naši motocykloví jazdci Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Svitko skončil v prológu so stratou jedenástich sekúnd na víťaza Berredu Borta na deviatom mieste a Ivan Jakeš devätnásty s mankom dvadsiatich sekúnd. Obaja sa tešili na úvodnú ostrú etapu, ktorá im mohla sedieť, ale bezpečnosť na trati Dakaru je prvoradá, takže naostro zabojujú až v druhej etape.

V štartovom poli je opäťaj Španielka Laia Sanzová, ktorá v uplynulom roku dosť preháňala nášho Ivana Jakeša a patrí k špičke aj medzi mužmi. Nie nadarmo je považovaná za prvú dámu Dakaru. V prológu mala však veľkú smolu, keď na jednom z brodov cez rieku sa jej dostala voda až do vzduchového filtra a spojazdnením svojej KTM stratila viac ako tri minúty. Považuje to za veľký hendikep, pretože štartovať do ďalších etáp bude zo zadných pozícií, čo je veľká nevýhoda.

2 Dakar 2016
Rallye Dakar prenasleduje v tomto roku počasie - prívalové dažde a všadeprítomná voda

Do havárie Číňanky Kuo Maj-ling stihlo prísť do cieľa prológu okrem motocyklistov aj 59 posádok automobilov. Skvelú jazdu previedol Holanďan Brinke na Toyote Hilux a prológ vyhral. Španielskemu veteránovi Carlosovi Sainzovi (Peugeot 2008 KDR) sa na jednom z brodov uvoľnila kapota motora a prekryla čelné sklo. Musel zastaviť, cúvnuť a až potom mu kapota odletela. Stratil nejaké drahocenné sekundy, ale aj tak sa klasifikoval na druhom mieste.

Pán Dakar, ako Francúza Peterhansela (Peugeot 2008 KDR) nazývajú, skončil piaty, nováčik na Dakare Fín Mikko Hirvonen (Mini) siedmy a ďalší nováčik Francúz Sebastien Loeb (Peugeot 2008 KDR) desiaty. Už to naznačuje, že o skvelé súboje na tohtoročnom Dakare nebude núdza a že to bude veľmi dramatický boj až do záverečnej trinástej etapy. A to k nim pribudne ešte štvrtý z tímu Peugeot Cyril Despres.

Druhá etapa povedie z Villa Carlos Paz do Termas de Río Hondo. Pre motocykle a štvorkolky má meraný úsek dĺžku 450 kilometrov, pre automobily a kamióny 521 km.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.