Dakar 2016: Price uniká, Svitko je druhý

Piatok, 15 január 2016

Katarčan Al-Attiyah už druhýkrát získal etapový triumf a pomaly ukrajuje z náskoku vedúceho Francúza Peterhansela. Vyčerpaným motocyklistom museli usporiadatelia kvôli extrémnej páľave "erzetu" pozastaviť. Najlepšie sa s horúčavou popasoval Francúz Meo, ktorý si rovnako ako Al-Attiyah prišiel do cieľa pre druhé etapové víťazstvo. Najlepší v kategórii kamiónov bol Rus Nikolajev, štvorkolky ovládol starší z dvojice bratov Patronelliovcov - Alejandro.

1 Toby Price
Austrálčan Toby Price je dve etapy pred záverom Dakaru už takmer istým víťazom. Pred Štefanom Svitkom, ktorý je priebežne na druhom mieste, má náskok viac ako pol hodiny.

Motocykle

Líder celkového poradia motocyklovej kategórie Austrálčan Toby Price (KTM) zajazdil druhý etapový čas, ktorý mu stačil k obhájeniu 1. miesta. "Mal som dobrý deň. Asi na 180. kilometri som sa dostal dopredu a viedol som. V záverečnej časti bolo už veľmi horúco, bolo to náročné. Je fajn, že som už v cieli, som zasa o čosi bližšie k celkovému víťazstvu. Ešte ho však nepociťujem a bude to tak dovtedy, dokým neprejdem cieľovou čiarou v Rosariu," povedal Price.

Do San Juan došiel najrýchlejšie Francúz Antoine Meo (KTM), ktorému jeho výkon pomohol vyhupnúť sa za Pricea a Slováka Štefana Svitka na celkové 3. miesto (+43:46 min). "Je to nádherné. Dnešok bol ťažký z hľadiska navigácie. Urobil som aj chybu, pred prvým dotankovaním som mal pád. Potom to bolo dosť náročné, ale odviedol som dobrú prácu. Mám aj šťastie, že som dnes vyhral," povedal Meo.

Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) obsadil vo štvrtkovej jedenástej etape siedme miesto (jazdec Slovnaft Teamu na 431 kilometrov dlhej meranej trase zaostal za Meom o dvanásť a pol minúty) a v priebežnom poradí si udržal vynikajúcu druhú pozíciu.

2 Guintanilla
Čiľan Guintanilla je tretí v priebežnom poradí, len pár minút za naším Štefanom Svitkom

"Dnes to bola pre mňa veľmi ťažká etapa. Často som blúdil, išiel som prvý, musel som navigovať a spravil som chybu. Pokazil som aj koniec, v posledných troch–štyroch kilometroch som sa motal, boli tam slabo viditeľné cesty. Som rád, že dnešná etapa je už za nami. Zrejme môj náskok stiahli Meo s Quintanillom, takže to bude boj až do konca. Zostávajú dve etapy," uviedol Svitko.

Štefan Svitko dve etapy pred koncom 38. ročníka Rallye Dakar 2016 stráca na Pricea takmer tridsaťšesť minút (+35:23 min) a svoju pozíciu si bude musieť ešte ustrážiť. Veď tretí Meo je za ním iba o osem minút, štvrtý Chiľan Pablo Quintanilla na motocykli Husqvarna (ktorý dnes zaznamenal 3. miesto v etape) o desať minút...

Smolu mal jeden z favoritov, Portugalčan Paulo Gonçalves (Honda), ktorý ešte po siedmej etape figuroval na prvej pozícii priebežného poradia. V deň, kedy si svet pripomenul tridsiate výročie úmrtia Francúza Thierryho Sabina (14. januára 1986 našiel zakladateľ Rallye Paríž-Dakar svoju smrť v troskách helikoptéry, ktorá sa v piesočnej búrke zrútila neďaleko mesta Gourma Rharous v Mali), utrpel pád a musel sa vzdať.

Štvorkolky

Medzi quadistami sa z etapového víťazstva mohol premiérovo radovať Argentínčan Alejandro Patronelli, pilotujúci stroj značky Yamaha. Iba o šesťdesiatšesť sekúnd odmávli v cieli druhého Juhoafričana Briana Baragwanatha, figurujúceho v celkovom poradí na pomyslenom bronzovom stupienku (+01:41:15). Doposiaľ tretí Argentínčan Jeremias Gonzales Ferioli prišiel s takmer polhodinovým mankom do cieľa piaty a na túto pozíciu klesol aj v priebežnom hodnotení. Tretí v "erzete" bol ďalší Argentínčan a tiež s priezviskom Patronelli – mladší Marcos, ktorému aj naďalej patrí celkové vedenie. Na brata Alejandra, ktorý je celkovo druhý, má momentálne k dobru zanedbateľných osem sekúnd.

3 A. Patronelli
Alejandro Patronelli vyhral etapu a v priebežnom poradí je druhý za bratom Marcosom

Automobily

Minuloročný víťaz Katarčan Nasser Al-Attiyah sa nevzdáva a pomaly ukrajuje z časovej straty, ktorú má na vedúceho muža automobilovej kategórie Francúza Stephana Peterhansela. Svoje Mini doviezol do cieľa v mestečku San Juan v najrýchlejšom čase. Na Peterhansela (Peugeot), ktorý dokončil etapu na štvrtom mieste, však stráca päťdesiatjeden minút a ohroziť ho v jeho ceste za dvanástym dakarským titulom bude ťažké.

4 Mrtin Prokop
Čech Martin Prokop je nováčikom na Dakare. Jazdí s Toyotou Hilux a je na 16. mieste.

Veľmi dobre zajazdil jedenástu etapu aj Francúz Sebastien Loeb - ktorý bol ešte po 7. etape na čele priebežnej klasifikácie, než ho zradili problémy na jeho peugeote – a dokončil "erzetu" ako druhý. Tretí so zanedbateľnou stratou dvoch minút na Loeba skončil Fín Mikko Hirvonen (Mini), ktorý je celkovo štvrtý. Avšak za celkovo tretím Juhoafričanom Ginielom de Villiersom, ktorý reprezentuje značku Toyota, stráca iba päť minút. Priebeh tejto kategórie bude tiež ešte napínavý, cieľ v Rosariu sa už blíži.

Kamióny

Aj po jedenástej etape zostáva na čele triedy nákladných áut Holanďan Gerard de Rooy s truckom Iveco. A to i napriek tomu, že štvrtkovú "erzetu" dokončil až v šiestom najlepšom čase. Etapové prvenstvo, už tretie na Dakare 2016, získal Rus Eduard Nikolajev na Kamaze a udržal si celkové druhé miesto.

De Rooy má pred ruským jazdcom viac než hodinový náskok (01:09:21) a pokiaľ sa nestane niečo nepredvídateľné, bude sa v Rosariu radovať z druhého dakarského víťazstva - to prvé získal v roku 2012. Za ním na 2. a 3. pozícii skončili Holanďania Pieter Versluis (MAN) a Ton van Genugten (Iveco), v priebežnom poradí figurujúci na deviatej, respektíve štvrtej pozícii. Tretia priečka celkového poradia patrí už tri etapy po sebe Argentínčanovi Federicovi Villagrovi s ďalším špeciálom Iveco Powerstar Torpédo.

5 Villagra
Nenápadne jazdí so svojim Ivecom Argentínčan Villagra. Drží sa vynikajúco - je tretí.

Piatok ponúkne vôbec najdlhšiu etapu, jazdci budú musieť zdolať vyše 900 km, viac ako polovica z nich bude meraných. Výnimku budú mať kamióny. Pôjde sa zo San Juanu do Villa Carlos Paz, v ktorom na tohtoročnom Dakare štartovala 2. etapa.

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.