Dakar 2016: Sužujú vysoké teplá a piesok

Streda, 13 január 2016

Náročná deviata etapa, ktorú museli usporiadatelia kvôli spaľujúcej horúčave o viac ako sto kilometrov skrátiť, preverila fyzickú aj psychickú odolnosť všetkých pretekárov.

1 Cyril Cespres
Francúz Despres presedlal pred dvoma rokmi z motocykla na špeciál Peugeot 2008 DKR

Práve jej skrátenie nahnevalo a rozčarovalo viacerých súťažiacich, medzi nimi napríklad aj lídra kategórie motocyklov, nášho Štefana Svitka, ale aj najlepšiu ženu v pelotóne tohtoročného Dakaru Španielku Lailu Sanzovú. Veď bojovali do konca meraného úseku, nechali tam množstvo síl, riskovali, a potom im povedia, že záver meraného úseku sa nezapočítava. Pádne sa k tomu vyjadrila práve Španielka, keď povedala, že práve organizátori upozorňovali na náročnosť druhej časti Dakaru 2016. Alebo potom zmenili názor a skrátením meraného úseku im išlo o to, aby každý došiel do cieľa?

To povedala žena a nie nejaký ramenatý rambo, ktorý má síl na rozdávanie. A tak sa pýtame: Nešlo o to ako zachrániť Portugalčana Goncalvesa, ktorý po poruche chladiča vypadol z hry o celkové prvenstvo, ale ktorý prvý úsek ešte absolvoval, do cieľa ho odtiahli, nič by nestratil a ako priebežne druhý jazdec s opraveným motocyklom by na druhý vyrazil stratil ako by sa nič nebolo stalo.

Rozhodnutie organizátorov nezapočítať celý meraný úsek evidentne poškodilo Štefana Svitka, alebo Austrálčana Pricea a Američana Rickyho Brabca, ktorí bojovali po pomyselnú cieľovú pásku a veľa riskovali!

2 Laila Sanzová
Španielka Laila Sanzová ako Lady Dakar. Skvele jazdí a priebežne je na 14. mieste.

Na Dakare prituhuje

S horúcim peklom si v triede automobilov najlepšie poradil Španiel Sainz, ktorý sa po prvýkrát dostal na čelo priebežného vedenia pred stajňového kolegu Peterhansela. Austrálčan Price sa stal najlepším motocyklistom, zato favorizovaný Gonçalves nezajazdil podľa svojich predstáv a dosť stratil. V kamiónoch bol opäť najrýchlejší Holanďan DeRooy. Štvorkolky bez zmeny, lídrom je stále bratské duo Patronelliovcov z Argentíny.

Motocykle

Kvôli spaľujúcej páľave organizátori skrátili trasu o viac než sto kilometrov. Cieľom motocyklistov bolo mestečko Fiambala, kde strávili noc v izolovanom bivaku. Najrýchlejšie horúcim peklom prešiel Austrálčan Toby Price (KTM), ktorý upevnil svoje celkové vedenie a pred celkovo druhým Slovákom Štefanom Svitkom má náskok takmer tridsiatich minút (-28:59 min).

"S navigáciou som sa vyrovnal celkom dobre. Na stom kilometri som síce spravil niekoľko chýb, na chvíľu som sa stratil, ale našťastie som bol schopný nájsť správnu cestu. Cítim sa skutočne dobre. Momentálne je tu obrovské teplo, ale dám sa dokopy a nebude to také zlé. Pre mňa to bol dobrý deň, nemôžem sa sťažovať. Prišiel som do cieľa etapy a oni ten zvyšok zrušili. To je trochu škoda, ale tak to je," povedal Price, ktorý kraľoval už v piatej z doterajších ôsmich etáp, pre oficiálnu stránku podujatia.

3 H. Rodrigues
Portugalčan Rodriguez patrí k špičke motocyklistov na Dakare 2016. Patrí mu 8. miesto.

Premiérovo sa na pomyslené stupne víťazov dostal Američan s českým priezviskom Ricky Brabec (Honda). Za ním na 3. pozícii skončil Francúz Antoine Meo (KTM). Portugalec Paulo Gonçalves (Honda), tretí muž celkovej klasifikácie, sa moril s technickými problémami (hneval ho chladič) a v cieli, kam bol ťahaný na lane, bol s takmer tridsaťdvaminútovým mankom až trinásty. Bronzovú priečku si však vďaka skráteniu meraného úseku udržal.

Štefan Svitko pokračuje v 38. ročníku Rallye Dakar v skvelých výkonoch, v skrátenej utorkovej 9. etape obsadil vynikajúce štvrté miesto (-14:45 min) a v celkovom hodnotení znova poskočil na druhú priečku, ktorá mu patrila aj po piatej etape. Tridsaťtriročný jazdec Slovnaft Teamu si na najťažších pretekoch na svete pripísal šieste umiestnenie v TOP 3 – dvakrát bol druhý (1× 2015, 1× 2016) a štyrikrát tretí (2× 2012, 1× 2015, 1× 2016). Zároveň sedemnástykrát skončil v najlepšej päťke etapy, na tohtoročnom Dakare už šiestykrát.

Slovenský reprezentant bol jedným z mála, ktorí prišli do cieľa meraného úseku v plnej dĺžke. V konečnom dôsledku mu to však nebolo nič platné. "Som z toho celého sklamaný. Trápim sa, idem na trati umrieť a oni to zrušia. Načo organizátori potom robili takú ťažkú etapu, keď to potom predčasne ukončia pre veľké teplo? Hnevám sa, na druhom kontrolnom bode akurát skončil Gonçalves zatiaľ čo ja som tam stratil tri minúty a do cieľa riadneho meraného úseku som ich dohnal. Som však spokojný, že som v celkovom poradí na druhom mieste," povedal rozladený Svitko.

Štvorkolky

V súťaži štvorkoliek si pripísal prvenstvo domáci Pablo Copetti, ktorý zvíťazil pred Alejandrom a Marcosom Patronelliovcami. V priebežnom poradí sú v popredí práve argentínski súrodenci – Marcos vedie pred starším bratom Alejandrom o štyridsaťštyri sekúnd, tretí Alexis Hernandez z Peru zaostáva už o priepastných štyridsaťštyri minút. Všetci jazdia na strojoch Yamaha.

Automobily

Náročnú "erzetu" najlepšie zvládol Španiel Carlos Sainz na peugeote, ktorý sa už druhýkrát v tomto ročníku radoval z etapového víťazstva. El Matadore - víťaz Rallye Dakar z roku 2010, ktorý neskončil v posledných šiestich etapách horšie ako druhý - vôbec premiérovo postúpil na vedúcu pozíciu. Na druhej a tretej priečke etapy sa objavila dvojica nových mien – Holanďan Erik Van Loon a Fín Mikko Hirvonen, obaja pilotujúci automobily značky Mini.

4 Sebastien Loeb 6
Sebastien Loeb najprv stratil približne osem minút, potom ich chcel dohnať a havaroval

Skúsený Francúz Stéphane Peterhansel (Peugeot), doterajší líder automobilovej kategórie, sa v cieli objavil v siedmom najrýchlejšom čase s bezmála desaťminútovou stratou a v celkovom poradí klesol za stajňového kolegu Sainza na druhú pozíciu (-07:03 min). Tretia priečka priebežne aj naďalej patrí katarsko-francúzskej dvojici NasserAl-Attiyah/MatthieuBaumel s vozidlom Mini (-14:38 min).

Mimochodom, Peterhanselovi, päťdesiatročnému jedenásťnásobnému víťazovi Rallye Dakar, hrozila strata prvej pozície už v pondelok. A síce v dôsledku penalizácie za porušenie pravidiel súťaže. Čo sa vlastne stalo? Niekdajší "Monsieur off-road" údajne dopĺňal palivo v neautorizovanej oblasti. "Tankovacie miesta sú označené v roadbooku, nerozumiem, prečo sa toto deje. Súťažíme s maximálnou férovosťou," povedal tímový riaditeľ Peugeotu Bruno Famin.

Podľa šéfa konkurenčného X-raid tímu Svena Quandta sa o tankovacích zónach pondelkovej 8. etapy jasne hovorilo na brífingu jazdcov. "Pravidlá sú veľmi jasné a jednoduché. Na stretnutí bolo povedané, že tam sa nebude tankovať. Etapa zahŕňala spojovacie úseky, meraný úsek, štartuje sa ráno a končí v cieli. Miesto pre dotankovanie v roadbooku tam bolo pre motocykle a štvorkolky, nie automobily," uviedol Quandt.

5 Daniel Elena
Loebov spolujazdec Daniel Elena vyčerpaný po enormne ťažkej etape plnej piesku

Peterhanselov krajan a ďalší tímový kolega Sebastien Loeb, ktorý sa o senzačné vedenie pripravil jazdeckou chybou, mal aj v tejto etape problémy. Najskôr ho zdržala technická porucha a potom niekoľkokrát uviazol v piesku. Niet teda divu, že v cieli ho odmávli až na 23. pozícii (-01:13:47) a nasledoval ďalší prepad výsledkovou listinou ku dnu – z celkovej ôsmej na trinástu priečku. Pripomeňme, že v pondelok 11. januára 2016 na trase zo Salty do Belena sa jeho Peugeot po jazdeckej chybe najskôr zaryl do piesku a následne sa niekoľkokrát prevrátil. "Bola tam jama, nevidel som ju. Vleteli sme do nej, automobil vyšiel z rovnováhy a spravili sme niekoľko premetov. Z peugeota odlietavali súčiastky, vrátane kapoty. Museli sme vymeniť dve kolesá, prevodovku a prišli sme o množstvo času," cituje Loeba portál motorsport.com.

Francúz po rozsiahlych škodách na svojom automobile priznal, že je vonku z hry o titul. Bude však pokračovať v súťaži, aby získal viac skúseností. "Moje šance na celkové víťazstvo sa skončili. V prvom rade sme sem prišli nazbierať skúsenosti. Do konca etapy zostávalo len desať kilometrov. Je to trochu frustrujúce, ale taký je život. Pokračujeme ďalej," dodal víťaz 78 súťaží WRC.

Kamióny

Druhá časť Rallye Dakar 2016 zrejme sedí Holanďanovi Gerardovi de Rooyovi (Iveco), ktorý v súťaži kamiónov vyhral obidve etapy po dni voľna a v celkovom poradí vedie pred Rusom Eduardom Nikolajevom (Kamaz) o solídnych 27 minút. Druhým najrýchlejším kamiónom v cieli bolo opäť Iveco, riadené De Rooyovým krajanom a stajňovým druhom z Petronas DeRooy Teamu Ton Van Genugtenom, ktorý je celkovo štvrtý. Na tretej priečke skončil ďalší Kamaz, tentoraz s Rusom Andrejom Karginovom za volantom. Pomyslenú bronzovú pozíciu však celkovo drží Argentínčan Federico Villagra (Iveco), strácajúci na De Rooya takmer trištvrte hodinu (+41:24 min).

6 A. Karginov
Rus Andrej Karginov bol v 9. etape najlepší na Kamaze. Skončil tretí a priebežne ôsmy.

Životný výsledok dosiahol český tím Bonver Dakar Project na vozidle Tatra so slovenským navigátorom Jaroslavom Miškolcim. Obsadil skvelé 7. miesto s odstupom 22:12 min a celkovo poskočili na 16. priečku (+03:40:41). Druhého slovenského navigátora v službách českého zoskupenia Off road sport Mareka Sýkoru klasifikovali v cieli meraného úseku na 32. priečke (+02:10:44), celkovo je štyridsiaty štvrtý (+23:10:59).

Dakar má ďalšiu obeť

Rallye Dakar hlási ďalšiu obeť na ľudskom živote, hoci nie priamo zo súťažného diania. V utorok na cestnej komunikácii do Cordoby havarovalo asistentské vozidlo, ktoré ťahalo automobil Francúza Lionela Bauda. Pri incidente zahynul jeden človek, ďalší piati sa zranili, z toho jeden je údajne v kritickom stave. MitsubishiLancer so súťažným číslom 409 prevážali v utorok do Buenos Aires, kde ho mali nalodiť na cestu do Európy. Práve Baude na rovnakom automobile spôsobil doteraz jediný fatálny úraz v rámci pretekov, keď v Bolívii v sobotňajšej 7. etape zrazil a usmrtil 63-ročného osamoteného diváka.

Od utorka bola na Rallye Dakar 2016 na programe druhá maratónska časť v okolí Belenu. Meraný úsek prvej časti, po ktorej jazdci i posádky nebudú môcť využívať pomoc tímu, mal merať pôvodne 285 km. Etapa previedla súťažiacich cez duny a celkovo ťažký terén vrátane korýt riek. Utorok bol náročný ako po fyzickej stránke, pretože v Argentíne vládnu štyridsaťstupňové horúčavy, tak aj z hľadiska navigácie. Motocykle a štvorkolky po absolvovaní špeciálky smerovali do izolovaného bivaku vo Fiambale, automobily a kamióny sa vrátili do Belenu.

V stredu sa jazdci i posádky ukončia tzv. maratónsku "erzetu", z Belenu zamieria do mesta La Rioja. Na súťažiacich čaká najdlhšia porcia pieskových dún na tohtoročnom Dakare a bude sa štartovať hromadne. Organizátori vyšlú do meraného úseku naraz po desať najlepších motocyklov a automobilov a päť kamiónov, ktorí budú dláždiť cestu pre ostatných účastníkov.

Autor: Andrej Haverda, (jGold)
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.