Dakar 2018: Po dni voľna opäť v sedle

Nedeľa, 14 január 2018

Po šiestich peruánskych etapách je teraz celé štartové pole 40. ročníka Rallye Dakar na území Bolívie, kde na jazdcov a posádky nečaká toľko piesku ako v Peru, ale viac kamenistých úsekov, vyššie nadmorské výšky s nízkymi teplotami až zimou, a aj najväčšie vysokohorské jazero Uyuni na svete.

1 Boj s pieskom
Boj s jemným pieskom v púšťach Peru v prvých šiestich etapách potrápil nielen motocyklistov, ale aj súťažiach na autách, kamiónoch alebo štvorkolkách

Po dni zaslúženého voľna bola včerajšia siedma etapa, prvá maratónska, znovu pripravená obrať súťažiacich o našetrené sily a fanúšikom na celom svete poskytnúť drámy, aké vie pripraviť len Dakar.

Štartové pole je po siedmich etapách chudobnejšie. Keď 6. januára sa na štart 40. ročníka Dakaru postavilo 335 súťažiacich: 139 motocyklových jazdcov, 49 jazdcov štvorkoliek, 92 áut, 11 malých áut kategórie SXS a 44 kamiónov, všetci mali snahu a cieľ Dakar dokončiť. Na štart 8. etapy sa ich postaví o 89 menej. Nejazdí už 28 motorkárov, štvorkoliek je menej o osem, z áut už nejazdí 30 (vypadla takmer tretina), z malých špeciálov SXS chýba len jeden a kamiónov je takmer o polovicu menej.

Dakar 2018 prišiel už pred svojou polovicou o niektorých veľkých favoritov. Z motocyklistov už nejazdí po páde a ťažkom zranení minuloročný víťazný Brit Sam Sunderland. Z hry bol aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov Austrálčan Tobi Price, ktorý po počiatočných vlažných výsledkoch sa teraz prediera do popredia a priebežne je už po siedmich etapách štvrtý. Skvele jazdí Francúz Adrien van Beveren, ktorý bol v 7. etape druhý a priebežne vedie pred Argentínčanom Benavidesom a Španielom Barredom Bortom. Ten po ťažkom páde s boľavým kolenom prišiel síce do cieľa a etapu vyhral, ale nedokázal povedať či sa na štart ďalšej etapy sa pre bolesti znovu postaví.

V súťaži kamiónov je to ako v lotérii. Ťažký terén a piesok peruánskych dún miešal karty. Posledným kto v tejto kategórii odstúpil je Aleš Loprais, synovec Karla Lopraisa, šesťnásobného víťaza tejto kategórie. V siedmej etape sa na nevyspytateľných dunách prevrátil jeho kamión na bok. Na kolesá ho pomohla postaviť posádka iného kamióna, Lopraisova Královna však nebola schopná ďalej súťažiť a posádka odstúpila. Čechov držal v 7. etape na štvrtej priečke Martin Kolomý, ďalší Čech, Martin Šoltýs bol v cieli štrnásty.

Smolu v 7. etape mal v kategórii automobilov aj Pán Dakar, Stefan Peterhansel, 13násobný víťaz Dakaru. Na autách vyhral deväťkrát, zvyšok na motorke. Ešte pred etapou hovoril ako pokojne bude jazdiť, ako krehké je byť prvý, keďže viedol priebežné poradie po 6. etapách. Na 300. kilometri sa mu medzi trsmi buriny či trávy postavil do cesty veľký kameň, urazil mu ľavé zadné koleso aj so závesom. Problém síce vyriešil a auto spojazdnil, keď mu zdemolované diely dal zo svojho auta ďalší jazdec peugeotu Cyril Despers (mal vo štvrtej etape podobne ťažkú nehodu, navyše s kotrmelcami). Peterhansela to stálo toľko času, že o víťazstve sa mu už nemôže ani snívať. Pokračuje síce ďalej, ale do boja o 14. víťazstvo definitívne vypadol.

Úspechu sa teraz môže dočkať smoliar El Matador, Carlos Sainz. Dakar v kategórii áut vyhral v roku 2010, ďalší rok bol tretí, ale potom päťkrát po sebe do cieľa nedošiel. Teraz po odstúpení Peterhansela sa mu črtá šanca byť opäť prvý. Či nevyspytaleľný Sainz využije hodenú rukavicu je v polovici rallye rébusom, ktorý záleží len od neho.

Drámu v etape po dni oddychu prežila aj Češka Gabriela Novotná, ktorá prišla na Dakar vyskúšať čo dokáže za riadidlami svojho motocykla. Po absolvovaní viacerých púštnych rallye v Afrike chce na Dakare prísť do cieľa a splniť si svoj skromný sen. Jazdí, ako povedala, tak na 70 percent, je 85. a každým dňom je bližšie k vytúženému cieľu byť 20. januára v argentínskej Cordobe, kde Dakar 2018 končí. Včera však málo chýbalo a jej sen sa mohol rozplynúť v bolívijskom piesku. V prudkom klesaní z duny zostala nútene stáť a posádka francúzskeho auta, ktorá išla tesne za ňou, len-len že neprešla českú jazdkyňu. Našťastie stihla odskočiť, takže si to odniesla len anténka jej motocykla. Ale keďže GPS fungovalo, prišla aj do cieľa etapy.

Dnešná ôsma etapa, druhá časť maratónskej, je dlhá 1082 kilometrov, z čoho je 498 km meraných a 584 km tvorí voľný prejazd.

Boj s pieskom Štefan Svitko Bareda Bort Caimi Franco Copetti Laia Sainzová Quintanilla Sam Sunderland Sam Sunderland Stefan Peterhansel Stefan Peterhansel Van Beveren
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.