Dakar 2019: Keď aj muži plačú

Štvrtok, 17 január 2019

Náročnosť na tohtoročnom Dakare v každej ďalšej etape je väčšia a s ňou aj krutosť, ktorá postihuje aj najväčších favoritov. Von z hry je už aj motocyklový jazdec Holanďan Van Beveren, Argentínčan Benavides (hodinová penalizácia), Brit Sunderland, Francúz Peterhansel i ďalší. Pred kamerou plakal pri svojom porúchanom motocykli Van Beveren a slzy v očiach mal aj kráľ Dakaru Peterhansel.

1 Mini Peterhansel
Posádka Peterhansel-Castera v tomto momente ešte netušila, že o chvíľu skončí

Porúchaná prevodovka Holanďana rozplakala keď prežíval zmárnenú ročnú tvrdú prípravu, ktorá mu zobrala nádej vyhrať alebo byť aspoň na pódiu. Peterhansel zasa veľmi ťažko prežíval zranenie, ktoré utrpel jeho dlhoročný spolujazdec David Castera a ktorého museli vynášať z auta bezmocného so zranenou chrbticou po skoku Mini na vrchole jednej z dún.

David (Castera) bol zrejme ponorený do itinerára a nevzoprel sa nohami tak ako si to situácia v tej chvíli vyžadovala, vysvetľoval po nehode Peterhansel. Vidina ďalšieho víťazstva sa tak pre posádku rozplynula, keď z rallye musela odstúpiť. Aj keď Peterhansel nebol na čele celkového poradia, do konca Dakaru chýbali ešte dve etapy. A nádej vždy zomiera posledná.

Predposledná deviata etapa, už bez našich jazdcov Svitka a Jakeša, sa jazdila v okolí mesta Pisco, merala 410 kilometrov, z ktorých 313 kilometrov mal špeciálny meraný úsek v púšti Peru. V kategórii motocyklov rýchlostný úsek najlepšie zvládol Francúz Metge (Sherco) a etapu vyhral. Druhý skončil Bolívijčan Jager (MEC HRC) a tretí bol Čiľan Quintanilla.

Ďalšie miesta v cieli: Rakúšan Walkner (KTM) bol štvrtý a líder celkového poradia Austrálčan Toby Price piaty. Austrálčan naďalej vedia pred poslednou etapu s malým náskokom 1:02 min, druhý je Čiľan Quintanilla (Husqvarna), tretí je Rakúšan Walkner, štvrtý Američan Short (Husqvarna) a piaty Francúz Soultrait (Yamaha).

V kategórii automobilov vyhral etapu Katarčan Al-Attiyah (Toyota) pred Španielom Nani Romom (Mini) a Juhoafričanom de Villiersom (Toyota). Pred záverečnou etapou má Katarčan v priebežnom poradí náskok takmer 51 a pol minúty. Druhý je Nani Roma a tretí Francúz S. Loeb, ktorý v etape pre poruchu auta stratil vyše hodiny a štvrť a na lídra Al-Attiyaha stráca viac ako dve hodiny a dve a pol minúty.

Dnešná záverečná etapa z Pisco do hlavného mesta Peru Lima, má spolu 358 kilometrov, z čoho je 112 kilometrov meraný rýchlostný úsek. V cieli etapy budeme už poznať mená celkových víťazov. Či etapa znovu prekvapí a kto nakoniec bude stáť na stupňoch víťazov, to sa dozvieme dnes večer.

1 Mini Peterhansel 2 Van Beveren 3 Stephane Peterhansel
Autor: J. Goldberger
Foto: dacar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.