Dakar 2019: Keď aj muži plačú

Štvrtok, 17 január 2019

Náročnosť na tohtoročnom Dakare v každej ďalšej etape je väčšia a s ňou aj krutosť, ktorá postihuje aj najväčších favoritov. Von z hry je už aj motocyklový jazdec Holanďan Van Beveren, Argentínčan Benavides (hodinová penalizácia), Brit Sunderland, Francúz Peterhansel i ďalší. Pred kamerou plakal pri svojom porúchanom motocykli Van Beveren a slzy v očiach mal aj kráľ Dakaru Peterhansel.

1 Mini Peterhansel
Posádka Peterhansel-Castera v tomto momente ešte netušila, že o chvíľu skončí

Porúchaná prevodovka Holanďana rozplakala keď prežíval zmárnenú ročnú tvrdú prípravu, ktorá mu zobrala nádej vyhrať alebo byť aspoň na pódiu. Peterhansel zasa veľmi ťažko prežíval zranenie, ktoré utrpel jeho dlhoročný spolujazdec David Castera a ktorého museli vynášať z auta bezmocného so zranenou chrbticou po skoku Mini na vrchole jednej z dún.

David (Castera) bol zrejme ponorený do itinerára a nevzoprel sa nohami tak ako si to situácia v tej chvíli vyžadovala, vysvetľoval po nehode Peterhansel. Vidina ďalšieho víťazstva sa tak pre posádku rozplynula, keď z rallye musela odstúpiť. Aj keď Peterhansel nebol na čele celkového poradia, do konca Dakaru chýbali ešte dve etapy. A nádej vždy zomiera posledná.

Predposledná deviata etapa, už bez našich jazdcov Svitka a Jakeša, sa jazdila v okolí mesta Pisco, merala 410 kilometrov, z ktorých 313 kilometrov mal špeciálny meraný úsek v púšti Peru. V kategórii motocyklov rýchlostný úsek najlepšie zvládol Francúz Metge (Sherco) a etapu vyhral. Druhý skončil Bolívijčan Jager (MEC HRC) a tretí bol Čiľan Quintanilla.

Ďalšie miesta v cieli: Rakúšan Walkner (KTM) bol štvrtý a líder celkového poradia Austrálčan Toby Price piaty. Austrálčan naďalej vedia pred poslednou etapu s malým náskokom 1:02 min, druhý je Čiľan Quintanilla (Husqvarna), tretí je Rakúšan Walkner, štvrtý Američan Short (Husqvarna) a piaty Francúz Soultrait (Yamaha).

V kategórii automobilov vyhral etapu Katarčan Al-Attiyah (Toyota) pred Španielom Nani Romom (Mini) a Juhoafričanom de Villiersom (Toyota). Pred záverečnou etapou má Katarčan v priebežnom poradí náskok takmer 51 a pol minúty. Druhý je Nani Roma a tretí Francúz S. Loeb, ktorý v etape pre poruchu auta stratil vyše hodiny a štvrť a na lídra Al-Attiyaha stráca viac ako dve hodiny a dve a pol minúty.

Dnešná záverečná etapa z Pisco do hlavného mesta Peru Lima, má spolu 358 kilometrov, z čoho je 112 kilometrov meraný rýchlostný úsek. V cieli etapy budeme už poznať mená celkových víťazov. Či etapa znovu prekvapí a kto nakoniec bude stáť na stupňoch víťazov, to sa dozvieme dnes večer.

1 Mini Peterhansel 2 Van Beveren 3 Stephane Peterhansel
Autor: J. Goldberger
Foto: dacar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.