Dakar 2019: Loeb chcel vzdať, potom vyhral etapu

Sobota, 12 január 2019

Piata etapa Rallye Dakar bola druhou polovicou maratónskej etapy. Stroje si pred ňou museli jazdci ošetriť sami bez asistencie svojich mechanikov, a to na pohode jazdcom nepridalo. Navyše náročnosť sa ďalej zvyšuje, takže to pravé dakarské peklo prišlo až v tejto etape z Moquegua do Arequipa, ktorá merala 776 kilometrov, z čoho bolo 345 kilometrov meraných.

1 Sebastien Loeb
Sebastien Loeb a Daniel Elena na Peugeote vlastného tímu – víťazi piatej etapy

Havárie a pády na náročnej trase dakarskej rallye bývajú nebezpečné. Posledný kto sa o tom presvedčil bol Portugalčan Goncalves, ktorý vo štvrtej etape skončil šiesty pred našim Svitkom. Priebežne šiesty motocyklista po páde si poranil ruku i hlavu, namieste mu potom pomáhal Brit Sunderland.

Goncalves etapu pre ťažké zranenie nedokončil, Sunderlandovi odrátali desať minút v cieli z dosiahnutého času, ktorý strávil keď pomáhal zranenému Portugalčanovi. Sunderland (KTM) sa tak stal víťazom etapy, pretože za najrýchlejším v cieli Francúzom Soultraitom (Yamaha) strácal len osem minút. Francúz skončil druhý, tretí bol Španiel Santolino (Sherco), štvrtý Holanďan Van Beveren (Yamaha) a piaty Američan Short (Husqvarna).

Dobre si v tejto etape viedol náš Štefan Svitko, ktorý obsadil siedme miesto a priebežne si polepšil – je už deviaty. Svitko zaostal za víťazom etapy o 5:05 min a stratu po piatich etapách znížil na 26:28 min. Ivan Jakeš bol 40., v etape na víťaza stratil jednu hodinu a takmer štyri minúty. Priebežne je na 39. mieste s mankom na lídra rallye 5:07:39 min.

2 Dakar 2019
Štartovalo sa na morskom pobreží po desiatkach jazdcov

Na čele priebežnej kvasifikácie je Američan Ricky Brabec (Honda - v etape bol na 11. mieste). Druhý Brit Sunderland stráca na neho len 59 sekúnd. Tretí Čiľan Quintanilla (Husqvarna) stráca 2:52 min, štvrtý Austrálčan T. Price (KTM) je pomalší o 3:21 min a piaty Van Beveren o 6:36 min. Svitko je deviaty a Jakeš 39.

Zaujímavá situácia nastala v kategórii automobilov. Deväťnásobný majster sveta z rallye Francúz S. Loeb, ktorý na tohtoročnom Dakare už vyhral jednu etapu, po štvrtej etape takmer skončil, keď jeho spolujazdec Daniel Elena po útrapách na trati a troch zničených kolesách nechcel ďalej pokračovať. Nestalo sa tak a Loeb/Elena (Peugeot) piatu etapu vyhrali (!!!) s náskokom takmer desať a pol minúty pred Katarčanom Al-Attiyahom (Yamaha) a Španielom Nani Romom (Mini), ktorý bol v cieli pomalší od S. Loeba o viac ako 24 minút. Lídrom je naďalej Al-Attiyah, druhý Francúz S. Peterhansel (Mini) a tretí Nani Roma (Mini). Loebovi patrí v priebežnej klasifikácii štvrtá priečka so stratou 40 minút na prvého.

Sobota je na Dakare voľný deň. Šiesta etapa sa pôjde v nedeľu. Povedie z Arequipa do San Juan deMarcona, bude dlhá 839 kilometrov a rýchlostná skúška bude merať 317 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.