Dakar 2019: Loeb chcel vzdať, potom vyhral etapu

Sobota, 12 január 2019

Piata etapa Rallye Dakar bola druhou polovicou maratónskej etapy. Stroje si pred ňou museli jazdci ošetriť sami bez asistencie svojich mechanikov, a to na pohode jazdcom nepridalo. Navyše náročnosť sa ďalej zvyšuje, takže to pravé dakarské peklo prišlo až v tejto etape z Moquegua do Arequipa, ktorá merala 776 kilometrov, z čoho bolo 345 kilometrov meraných.

1 Sebastien Loeb
Sebastien Loeb a Daniel Elena na Peugeote vlastného tímu – víťazi piatej etapy

Havárie a pády na náročnej trase dakarskej rallye bývajú nebezpečné. Posledný kto sa o tom presvedčil bol Portugalčan Goncalves, ktorý vo štvrtej etape skončil šiesty pred našim Svitkom. Priebežne šiesty motocyklista po páde si poranil ruku i hlavu, namieste mu potom pomáhal Brit Sunderland.

Goncalves etapu pre ťažké zranenie nedokončil, Sunderlandovi odrátali desať minút v cieli z dosiahnutého času, ktorý strávil keď pomáhal zranenému Portugalčanovi. Sunderland (KTM) sa tak stal víťazom etapy, pretože za najrýchlejším v cieli Francúzom Soultraitom (Yamaha) strácal len osem minút. Francúz skončil druhý, tretí bol Španiel Santolino (Sherco), štvrtý Holanďan Van Beveren (Yamaha) a piaty Američan Short (Husqvarna).

Dobre si v tejto etape viedol náš Štefan Svitko, ktorý obsadil siedme miesto a priebežne si polepšil – je už deviaty. Svitko zaostal za víťazom etapy o 5:05 min a stratu po piatich etapách znížil na 26:28 min. Ivan Jakeš bol 40., v etape na víťaza stratil jednu hodinu a takmer štyri minúty. Priebežne je na 39. mieste s mankom na lídra rallye 5:07:39 min.

2 Dakar 2019
Štartovalo sa na morskom pobreží po desiatkach jazdcov

Na čele priebežnej kvasifikácie je Američan Ricky Brabec (Honda - v etape bol na 11. mieste). Druhý Brit Sunderland stráca na neho len 59 sekúnd. Tretí Čiľan Quintanilla (Husqvarna) stráca 2:52 min, štvrtý Austrálčan T. Price (KTM) je pomalší o 3:21 min a piaty Van Beveren o 6:36 min. Svitko je deviaty a Jakeš 39.

Zaujímavá situácia nastala v kategórii automobilov. Deväťnásobný majster sveta z rallye Francúz S. Loeb, ktorý na tohtoročnom Dakare už vyhral jednu etapu, po štvrtej etape takmer skončil, keď jeho spolujazdec Daniel Elena po útrapách na trati a troch zničených kolesách nechcel ďalej pokračovať. Nestalo sa tak a Loeb/Elena (Peugeot) piatu etapu vyhrali (!!!) s náskokom takmer desať a pol minúty pred Katarčanom Al-Attiyahom (Yamaha) a Španielom Nani Romom (Mini), ktorý bol v cieli pomalší od S. Loeba o viac ako 24 minút. Lídrom je naďalej Al-Attiyah, druhý Francúz S. Peterhansel (Mini) a tretí Nani Roma (Mini). Loebovi patrí v priebežnej klasifikácii štvrtá priečka so stratou 40 minút na prvého.

Sobota je na Dakare voľný deň. Šiesta etapa sa pôjde v nedeľu. Povedie z Arequipa do San Juan deMarcona, bude dlhá 839 kilometrov a rýchlostná skúška bude merať 317 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.