Dakar 2019: Po vlažnom začiatku dnes už naostro

Utorok, 08 január 2019

Do prvej etapy 41.ročníka Rallye Dakar z peruánskeho hlavného mesta Lima do mesta Pisco naši motocykloví jazdci Štefan Svitko a Ivan Jakeš odštartovali krátkov pondelok popoludní. Spolu sa na trať s púštnymi dunami dlhú 331 kilometrov, z ktorých 84 kilometrov bol meraný úsek rýchlostnej skúšky, vydalo 334 súťažiach. Boj o vavríny Dakaru sa tak začal.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko by na Dakare 2019 rád zopakoval druhé miesto spred dvoch rokov

Slovensko má na tohtoročnej dakarskej rallye aj tretie zastúpenie mechanikom Tomášom Kalankom, ktorý sa vezie ako mechanik v kamióne Martina Macíka. Oproti Čechom, ktorí tvoria teraz na Dakare piatu najpočetnejšiu skupinu, sú traja Slováci v pelotóne ako zrnko v piesku. Ale pokiaľ ide o ich silu a ambície v kategórii motocyklov, patrí naša dvojica do okruhu širších favoritov. Obaja už nie raz bojovali o najvyššie priečky, pričom v roku 2017 Štefan Svitko mal na dosah celkové víťazstvo v kategórii motocyklov. Aj Ivan Jakeš bojoval o najvyššie vavríny v etapách, a aj vyhral.

K najväčším favoritom tohtoročného Dakaru v kategórii motocyklov patria veľké postavy z predchádzajúcich ročníkov, ako minuloročný víťaz Rakúšan Waldner, víťaz spred dvoch rokov Brit Sunderland (vyhral pred naším Svitkom), Španiel Barreda Bort, Holanďan Van Beveren, Austrálčan Price, Argentínčan Benavides, a ako to pred štartom tejto diaľkovej rallye povedal Štefan Svitko, môže to byť hocikto z prvej dvadsiatky najväčších favoritov. My by sme boli radi, keby sa k možným víťazom pridali aj mená Svitko, resp. Jakeš.

Prvý sa z našich včera vydal na trať o 12,08 Ivan Jakeš so štartovým číslom 21, o deväť minút neskôr potom Štefan Svitko s číslom 11. Na prvom kontrolnom bode bol Jakeš 39. a Svitko 19., na druhom si to Jakeš polepšil o päť miest a Svitko o jedno miesto. Pre oboch bolo na začiatok dôležité oboznámiť sa s terénom, zvyknúť si na tunajší piesok, dôkladne otestovať trať a vyhnúť sa pádomi, ktorú mnohí jazdci označujú za najnáročnejšiu oproti predchádzajúcim ročníkom.

V cieli klasifikovali Svitka (KTM) na 16. mieste so stratou 7:24 min a Jakeš (KTM) skončil na 35.mieste s mankom 15:44 min. Víťazom etapy sa stal Španiel Barreda Bort (Honda), druhý bol Quuintanilla (Husqvarna, Čile), tretí Brabec (Honda, USA), štvrtý Van Beveren (Yamaha, Holandsko) a piaty Brit Sunderland (KTM, V. Brit.). Hneď za nimi skončili ostatní veľkí favoriti: 6. Price (KTM,Austrália), 7. Walkner (KTM, Rakúsko) a 8. Benavides (Honda, Argentína).

Tretí reprezentant Slovenska štartujúci na tohtoročnom Dakare v českom kamióne s Martinom Macíkom bol v cieli tejto kategórie na dvanástom mieste. Prvý bol Nikolajev (Rus., Kamaz), druhý Van Genugten (Hol., Iveco) a tretí Villagra (Arg., Iveco).

V kategórii automobilov sa štartové pole len tak hemží favoritmi. Najväčším z nich je mnohonásobný víťaz Dakaru Peterhansel, ktorý v tomto roku štartuje na Mini. Ďalšími sú Al-Attiyah (Toyota), minuloročný víťaz Carlos Sainz (Mini), Despres (Mini), 9-násobný majster sveta rallye Sebastien Loeb (Peugeot – štartuje za vlastný tím), dávnejší víťaz Nani Roma (Mini) a ďalší.

Vyhrať tohtoročný Dakar sa chystá aj večný korunný princ, De Villiers z Južnej Afriky na Toyote. Ambície má aj Čech Martin Prokop (Ford) so skúsenosťami z rallye WRC.

Kategóriu automobilov vyhral včera Katarčan Al-Attiyah (Toyota) pred Španielom Carlom Sainzom (Mini) a Poliakom Przykonskim (Mini). Francúz Loeb skončil trinásty.

V štvorkolkách sú favoritmi jazdci z južnej Ameriky, hlavne Argentíny, Čile či Peruánčania, prekvapiť však môžu aj iní. V prvej etape sa najviac darilo Argentínčanom, keď prvý bol Cavigliasso a druhý jeho krajan J. G. Ferioli (obaja Yamaha), tretí prekvapujúco 43-ročný Čech Kubiena (Ibos).

Kategória SxS:1. Varela, Gugelmin (Braz./Can-Am), 2. L. Contrado, Quintanilla (Čile/Can-Am), 3. Guelli, Carreras (Špan./Can-Am).

Dnes je na programe druhá etapa Pisco – San Juan deMarcona. Je dlhá 554 kilometrov, meraný úsek má 342 kilometrov a bude prvou vážnou previerkou výkonnosti všetkých súťažiacich, tak v kategórii motocyklov, ako aj štvorkoliek, automobilov, kategórie SxS a kamiónov.

1 Stefan Svitko 2 Peugeot - Loeb 3 Carlos Sainz
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.