Dakar 2019: Púšť a piesok si vyberajú daň

Utorok, 15 január 2019

Druhá etapa po dni voľna, v poradí siedma, ktorej štart i cieľ bol v San Juan de Marcona a súťažné pole jazdcov a posádok absolvovalo v nej rýchlostný meraný test dlhý 323 kilometrov, bola vari najťažšou zo všetkých doterajších. Pre motocyklistov, autá, štvorkolky, vozítka kategórie SxS až po kamióny.

1 Dakar 7e
Rus D. Sotnikov, priebežne druhý, pri prekonávaní valu na púšti Argentina

Najväčším problémom všetkých bol úsek cez časť púšte zvanej Argentína a jej jemný piesok a obrovské a strmé valy. Tu sa diali veci! Napríklad česká posádka Martina Prokopa, ktorý bol po šiestich etapách siedmy.

Posádka českého jazdca Prokopa spadla so svojim Fordom Raptor RS z obrovského valu a auto sa svojim predkom sa zapichlo do piesku. Jazdec sa snažil do poslednej chvíle kontrolovať auto a pevne držal volant, z čoho má zranenú ruku v zápästí a na druhej pravdepodobne zlomený prst. So sebazaprením došiel síce do cieľa, udržal sa na celkovej siedmej priečke, ale je otázne, či pre zranenia bude môcť pokračovať ďalej.

2 Martin Prokop
Česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek bojujú v piesku púšte Argentina

Ľahšie to nemali jazdci na motocykloch. Náš Štefan Svitko (KTM) nepoľavil vo výkonoch z predchádzajúcich dní, zvládol všetky nástrahy trate a v cieli bol deviaty. Na víťaza etapy Brita Sunderlanda (KTM) stratil 16:21 min. Náš druhý jazdec Ivan Jakeš (KTM) bol v cieli 45. so stratou niečo viac ako jeden a pol hodiny.

Druhý v cieli etapy bol Čiľan J. Cornejo (Honda) a tretí Američan R. Brabec (Honda), ktorý stále verí že tohtoročný Dakar by mohol vyhrať. Štvrtý bol Holanďan Van Beveren (Yamaha), piaty Argentínčan L. Benavides (KTM) a šiesty Američan A. Short (Husqvarna).

3 Sebastien Loeb
Viac som nemohol urobiť, vraví Francúz Sebastien Loeb po 7. etape, kde bol v cieli jedenásty a klesol v kategórii automobilov z druhého na štvrté miesto

Po siedmich etapách je na čele kategórie motocyklov R. Brabec, ktorý pred druhým Van Beverenom má k dobru 7:47 min. Tretí S. Sunderland je pozadu o takmer desať minút. Štvrtý je Austrálčan T. Price (KTM), piaty Čiľan P. Quintanilla (Honda), siedmy Rakúšan M. Walkner (KTM) a ôsmy Štefan Svitko, ktorý na lídra stráca niečo málo cez 37 minút. Ivan Jakeš si polepšil o jedno miesto a je na 38. mieste.

Kategóriu automobilov vyhral Francúz S. Peterhansel pred Španielmi Dani Romom a Carlosom Sainzom (všetci traja Mini). Líder priebežného poradia Katarčan Al-Attiyah (Toyota) bol štvrtý, celkovo však ďalej vedie. Sebastien Loeb (Peugeot) bol v etape po problémoch s elektronikou až jedenásty a klesol na priebežné štvrté miesto, keď pred siedmou etapou bol druhý. Na vedúceho jazdca Al-Attiyaha stráca teraz Loeb viac ako 58 minút. Priebežne druhý je Peterhansel a tretí Roma.

Dnes sa jazdí ôsma etapa zo Juan de Marcona do Pisco. Meria 576 kilometrov, z toho meraný rýchlostný test je dlhý 361 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1 Honda Urban EV Concept
Honda na prvej snímke predstavuje časť interiéru prototypu chystaného elektromobilu. Na snímke je obria obrazovka multimediálneho systému. Celá šírka palubnej dosky je kombináciou čistého a jednoduchého dizajnu s technológiou zameranou na vodiča. Rozhranie zobrazené na obrázku sa vyznačuje širokou palubnou doskou s čistými dizajnovým prvkami a intuitívnou technológiou zameranou na používateľa. Dizajn interiéru má vytvoriť útulnú a príjemnú atmosféru, inšpirovanú štúdiou Urban EV Concept, ktorú Honda predstavila v roku 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Prototyp elektrického auta odhalí Honda v Ženeve 5. marca.
Toyota Supra
Nová Toyota Supra pokračuje v tradícii športových modelov Toyoty. Ikonický model Supra novej generácie sa predstavil na autosalóne v Detroite v januári tohto roku. Dvojmiestne kupé inšpirované pretekárskymi automobilmi má klasické usporiadanie - motor vpredu a pohon zadných kolies. Pod kapotou pracuje preplňovaný radový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Krátky rázvor náprav a široký rozchod kolies zaručujú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a okamžité reakcie. Piata generácia Toyoty Supra je prvým globálnym modelom zo série GR, vyrobeným tímom Toyota Gazoo Racing. Doteraz vyrábali športové verzie sériových modelov len na vybraných trhoch, napríklad v Európe je to Yaris GRMN. Na Slovensku sa Supra GR začne predávať začiatkom leta 2019.
Mercedes-Benz Citan
Divízia Mercedes-Benz Vans ponúka od roku 2012 malú dodávku Citan, ktorý je súrodenec Renaultu Gangoo. Citan Tourer posilní nová generácia motorov. Pribudne štvorvalcový diesel so zdvihovým objemom 1,5 litra s vysokým krútiacim momentom a novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s technológiou SCR. Nový motor bude dostupný v troch verziách s výkonmi 59 kW/80 k, 70 kW/95 k a 85 kW/116 k. Všetky spĺňajú aktuálnu emisnú triedu Euro 6d-Temp. Kombinovaná spotreba je od 4,6 do 4,8 l/100 km a emisie CO2127-121 g/km. Po verzii Tourer bude v lete v ponuke s novým dieselovým agregátom aj Citan skriňová dodávka. Citan podobne ako každý mercedes disponuje výbavou bohatou na bezpečnostné systémy. K motorom pridáva Citan Tourer a nový dizajnový balík Red, ktorý dodáva exteriéru športový charakter.