Dakar 2019: Svitko si drží nádej, Jakeš veľa stratil

Streda, 09 január 2019

Predchádzajúca úvodná etapa Rallye Dakar potvrdila predpovede, že tohtoročná rallye bude veľmi náročná. Veľa mäkkého piesku a nebezpečné púštne duny narobili mnohým jazdcom a posádkam nemalé starosti už v druhej etape a tí slabší už zo súťažného kolotoča odstupovali. Najlepší však vravia, že Dakar sa práve začal.

Toby Price
Austrálčan Toby Price po jednoročnej pauze zavinenej zranením je znovu tu

Pomerná spokojnosť vládne aj medzi našimi dvomi motocyklovými jazdcami. Plná však ani u jedného nie je a svoj vstup do 41. ročníku si predstavovali trochu lepšie. Po prvej etape bol Štefan Svitko na 14. mieste a Ivan Jakeš dvadsiaty šiesty.

Aj druhú etapu zvládli obaja, ale s umiestnením na 13. mieste (Svitko) a 57. (Jakeš) sú menej spokojní. Tí najväčší favoriti však jazdia ako o dušu, pričom tak minuloročný víťaz Rakúšan Walkner ako aj Austrálčan Price povedali, že bláznivé tempo, ktoré hneď v úvode rallye nasadili aj ďalší veľkí favoriti, by asi nemalo byť už teraz, keďže záver Dakaru je ešte veľmi vzdialený.

Vo včerajšej druhej etape bol najrýchlejší vlaňajší víťaz Walkner (KTM), ktorý bol v cieli od druhého Američana Brabeca (Honda) rýchlejší o zanedbateľných 22 sekúnd a od tretieho Španiela Barredu Borta (Honda) o 1:41 min. Za nimi boli 4. T. Price (Austr./KTM), 5. P. Quintanilla (Čile/Husqvarna), 6. S. Sunderland (V. Brit./KTM), 7. Van Beveren (Hol./Yamaha) a 8. K. Benavides (Arg./Honda). Čo meno to veľký a potenciálny favorit na celkové víťazstvo.

Víťaz prvej etapy Barreda Bort si aj po druhej etape udržal vedenie. Druhý je Walkner a tretí Američan Brabec. Štvrtý Qiuntanilla, piaty Price, šiesty Sunderland, siedmy Van Bevere a ôsmy Benavides. Všetci veľkí favoriti zostávajú aj po dvoch etapách pokope.

Náš Štefan Svitko je trinásty so stratou 24:43 min na prvého . Druhému Slovákovi Ivanovi Jakešovi patrí 49. miesto a jeho strata je 1:32:25 hod, v čom je aj 20 minútová penalizácia.

V kategórii automobilov mal svoj deň deväťnásobný majster sveta rallye Sebastien Loeb. Zvíťazil s náskokom osem sekúnd pre Španielom Nani Romom. Na treťom mieste skončil Holanďan Bernhard ten Brinke so stratou 1:20 min. Priebežne vedie Juhoafričan Giniel de Villiers, ktorý pred druhým Ten Brinkem z Holandska má k dobru 28 sekúnd. Tretí je Španiel Nani Roma. Víťaz etapy Francúz Loeb je priebežne piaty so stratou 1:56 min na lídra de Villiersa.

Dnes je na programe tretia etapa zo San Juan de Marcona do Arequipa. Je dlhá 799 kilometrov, z toho meraný úsek má dĺžku 331 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.