Dakar 2019: Svitko už v prvej desiatke

Piatok, 11 január 2019

Štvrtá etapa 41. ročníka Rallye Dakar znovu potvrdila predpovede o veľkej náročnosti a súťažiaci aj tentoraz museli siahnuť na dno svojich síl. Náš motocyklový jazdec Štefan Svitko dosiahol v tejto etape v doterajšom priebehu už po druhý raz siedme miesto a je v top 10. Druhý náš reprezentant Ivan Jakeš sa tiež zlepšil a z priebežného 56. postúpil na 49. miesto.

Matthias Walkner
Rakúšan Walkner na KTM skončil vo štvrtej etape druhý a priebežne je siedmy

Štvrtková etapa bola prvou časťou maratónskej etapy, kde súťažiaci po príchode do bivaku nesmú využívať pomoc mechanikov, ale spoliehať sa výlučne na seba. Takže po absolvovaní 351 km náročného meraného úseku v etape z Arequipy do Moquegui to jazdci a posádky mali ťažké.

Štefan Svitko sa v etape na kontrolných bodoch objavoval medzi najlepšími – od štvrtého do deviateho miesta, napokon v cieli bol siedmy s mankom 14:10 min na víťazného Američana Brabeca (Honda). Druhý skončil obhajca minuloročného prvenstva Rakúšan Walkner (KTM) a tretí Austrálčan Price (KTM). Štvrtý bol Holanďan Van Beveren (Yamaha), piaty Brit Sunderland (KTM), šiesty Potugalčan Goncalver (Honda) a siedmy náš Svitko (KTM).

Štefan Svitko po peknom 7. mieste je priebežne desiaty a od lídra celkového poradia ho delí 28:10 min. Mohlo to byť aj lepšie, ale približne 5 kilometrové zablúdenie na trati ho stálo dosť času. Zlepšil sa aj druhý Slovák Ivan Jakeš, ktorý bol na 37. mieste a priebežne mu patrí 49. Na ňom sa pravdepodobne prejavila neúčasť na Dakare 2018. Pozitívne je, že jeho výkonnosť i výsledky sa zlepšujú a v zostávajúcich šiestich etapách si to pri jeho povestnej bojovnosti môže výrazne polepšiť.

Včerajší víťaz Američan Brabec sa dostal aj do čela priebežného poradia. Za ním nasledujú p. Quintanilla (Čile, Husqvarna), T. Price , Sunderland, Van Beveren a šiesty je K. Benavides (Arg., Honda). Desiaty Štefan Svitko, na lídra Brabeca stráca 28:10 min. Ivan Jakeš je na 49. miesto a jeho strata na Brabeca je viac ako štyri hodiny.

V sobotu je na Dakare voľný deň, pokračovať sa bude v nedeľu 13. januára etapou z Arequipa do San Juan de Marcona. Etapa je dlhá 839 km, z nich je 317 km meraný úsek.

Autor: J. Goldbereger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.